Bitten, hoofdstellen, bitloos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

Bitten, hoofdstellen, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 23:53

Hoihoi,

Ik zie overal veel wisselende meningen over bitten en bepaalde hoofdstellen.
Aangezien ik eenbeetje wil oriënteren naar een ander bit ben ik wel benieuwd welk bit jullie gebruiken en wat jullie er wel/niet fijn aan vinden.
En misschien rij je wel bitloos, daar hoor ik ook graag de ervaringen over!

Wat vinden jullie van de hoofdstellen met een lage neusriem? Wat voor een verschil maakt dat met de inwerking en drukpunten?

Momenteel rij ik met een dubbelgebroken bustrens. Ik merk dat ze er heel veel op kauwt, ook als ik geen contact heb met de mond. Iemand die hetzelfde heeft (gehad)?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:59

Sommige paarden kauwen van nature meer op het bit dan anderen.

Ik ben wel fan de lage neusriemen, die zorgen er voor dat het bit stiller en stabieler in de mond ligt.

Zelf heb ik altijd de voorkeur voor simpele dubbele gebroken anatamische gevormde watertrensen. Tenzij een paard duidelijk aangeeft dat geen fijn bit te vinden.

JudithGigi

Re: Bitten, hoofdstellen, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:20

Ik rij sinds een jaartje bitloos op een sidepull. Merk geen groot verschil behalve dat mijn paard minder neurotisch aan haar hoofd wil krabben aan het eind van de rit.

Voorheen vrijwel elk paard op een simpele enkel- of dubbelgebroken (afhankelijk van het paard) watertrens gereden.

Cinnepin

Re: Bitten, hoofdstellen, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:36

Ik rijd al heel lang bitloos. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn maar ik vind het vriendelijker voor mijn paard dan een bit in de mond. Ik heb een kaakgekruisd hoofdstel en hij doet het er fijn op.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 13:44

Ik rij af en toe voor de afwisseling bitloos, ben zelf niet van plan om helemaal over te stappen omdat ik haar (voor nu) lichter vind met bit. Zonder gaat ze echt hangen en kukelt ze op de voorhand. Het is natuurlijk een kwestie van oefenen maar voor nu hou ik het bij het rijden met bit. Wellicht dat ik dan eens een lage neusriem ga proberen!
Enkelgebroken is ook nog een optie, of een “Locked bit” die zijn over het algemeen ook wat stabieler in de mond voor zover ik kon lezen online.
Laatst bijgewerkt door kleim op 16-01-25 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:48

Mel heeft een soort myler kvk 1, maar dan 10 mm dik. Ze heeft een heel klein mondje en met een dikker bit kan ze haar mond niet dichtdoen.

Maddy heeft een gebogen ongebroken bitje met twee ringen, zonder hefboomwerking. Het zijn twee ringen die precies even hoog zitten, aan de ene zitten de bak stukken en aan de andere ringen de teugels. Het voordeel is dat daardoor de bakstukken niet gaan afstaan van het hoofd.