gezocht zadelhoes bij mono beugelriemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

gezocht zadelhoes bij mono beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 12:19

Wat ik zoek heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik heb aan al mijn zadels enkelvoudige/ mono beugelriemen zitten. Dus ik kan mijn beugels niet opsteken. Ik gooi ze dus altijd over mijn zadel heen. Daardoor komen er krassen en zand op mijn zadel en krullen de beugelrokjes omhoog. Geen ramp. maar ik zou het graag netter opbergen.

Dit soort beugelriemen:
https://agradi.nl/products/hb-showtime- ... suur-zwart
https://agradi.nl/products/norton-stijg ... jdig-zwart

Er iedere keer afhalen is me echt te veel werk en gepriegel. Losse beugelhoezen vind ik een lastig en lossen een deel van het probleem niet op.

Zoiets is op de goede weg: https://www.cwsaddles.nl/lemieux-zadelh ... O4EALw_wcB

Als ik ze er dan overheen gooi krullen de rokjes in ieder geval niet zo erg op. Maar ik twijfel of het dan blijft zitten. (en schreeuwend duur, zeker als het om 3 zadels gaat)

Maar misschien heeft een bokker een ander briljant idee?

Het hoeft niet eens perse te koop te zijn. Mijn moeder is nogal handig dus die kan vast van een bestaande hoes iets maken als ik een voorbeeld heb.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:26

Ik zou zeggen, neem een simpele maar stevige bestaande hoes, teken af waar de rokjes zitten en maak hem open tot die hoogte.
Stukje klittenband of drukkertje eraan zodat je het onderdoor de beugelriem dicht kunt maken, klaar is Kees. Dan blijven de beugels boven/buiten de hoes en de rest van het zadel er netjes onder.
Hetzelfde idee eigenlijk als die van LeMieux, alleen dan geen 60 euro.

Afbeelding

Dat gele is dan een naad, het rode een flapje om het weer dicht te maken. Eventueel maak je er een extra elastiekje/bandje aan, ook met een drukker, zodat de beugel niet te ver doorhangt naar de verkeerde kant, dan blijven de rokjes plat(ter).
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 14-01-25 12:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:27

Als je achteraan opzij ringetjes hebt, kan je ze gewoon opbinden met een leertje. Die riempjes blijven aan die ringetjes hangen, en als je gedaan hebt haal je ze gewoon door je beugels heen, beugels blijven omhoog achter je zweetblad zonder druk te zetten op iets van leder.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:33

Ik rol de beugels in de beugelriem. Geen beschadigingen, geen gedoe en geen beugels die tegen je knieën klapperen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 12:36

Tof dat jullie meedenken!

@konstatine: dan bengelen de beugels tegen mijn scheenbenen aan + als ik het zadel ergens overheen leg zitten ze er klem onder. Dus ze moeten wel 'omhoog' ergens.
Oh, zie nu je aanvulling. Over dat laatste deel moet ik nog even nadenken hoe dat zou moeten.

@duhelo: geen ringetje aan mijn zadel. Alleen vooraan maar daar is het al redelijk 'druk' met een bokriempje en airjacket riempje.

https://hypostore.nl/qhp-zadelhoes.html ... 4jEALw_wcB
Deze lijkt een kanshebber en best goed betaalbaar.
Alleen kan dan mijn singel er niet meer bij natuurlijk.

Ergernis nr2: de singel die van je zadel af glijdt als je er mee loopt }> maar goed, 1 (luxe) probleem tegelijk.

@lithya: daar heb ik geen beeld bij. En gaat helaas niet met de extra brede riemen. Maar zou voor mijn dressuurzadel dan misschien een optie zijn. Kun je dat uitleggen?

Konstantine

Re: gezocht zadelhoes bij mono beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:42

Ah, die van QHP heeft het slimmer opgelost dan ik bedacht, en dat zonder extra handelingen met drukkertjes en zo :P
Doordat de sleuven lager zitten dan je rokjes blijven die dan inderdaad netjes plat. En voor dat geld is het al veel minder de moeite zelf achter een naaimachine te gaan zitten dan bij die van LeMieux.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:47

Laatst bijgewerkt door ryukapple op 14-01-25 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:48

Ik had soort fleecewashandjes ( met klittebandsluiting bovenaan ) om mijn beugels. Zo konden ze gewoon over mijn zadel heen hangen.
Maar aan mijn zadel zaten geen rokjes, dus daar geen moeite mee/ door met het over het zadel heen hangen van de beugels.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:53

Ik heb brede beugelriemen, dus kan ze niet opsteken. Ik heb nu dit van flex on, gooi ik gewoon over het zadel en maak ik verder niet vast, zadelhoes erover en klaar...

Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:00

Ik rol ze op.

Let even niet op de zwarte beugelriemen, inmiddels heb ik mooie in dezelfde kleur als m’n zadel.

Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:01

Bielsje schreef:
Ik heb brede beugelriemen, dus kan ze niet opsteken. Ik heb nu dit van flex on, gooi ik gewoon over het zadel en maak ik verder niet vast, zadelhoes erover en klaar...

[ Afbeelding ]

Oeh dit ziet er mooi uit! Hoe heet dit?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:03

Stal_Fiore schreef:
Bielsje schreef:

[ Afbeelding ]

Oeh dit ziet er mooi uit! Hoe heet dit?

Flex on stijgbeugelhoes ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:15

Ik gebruik een dubbele ovenwand om mijn beugels in op te steken. Had hele fancy dingen gezien op instagram maar die kosten handen vol geld. En die van de blokker is 7 euro geloof ik en het werkt fijn. :)

Afbeelding

en daar over mijn zadelhoes

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:47

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 13:48

Oeh, ik ben duidelijk niet de enige die een oplossing zocht voor dit probleem.

FIjn om jullie oplossingen te zien. CChanny: die is ook briljant.

@friezenkind: ook een simpele slimme oplossing. Maar beugelhoesjes + grovere veiligheidsbeugels + mijn geduld is geen goede combi. Die open varianten hebben dan meer kans van slagen bij mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:09

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-01-25 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:14

pol013 schreef:
Oeh, ik ben duidelijk niet de enige die een oplossing zocht voor dit probleem.

FIjn om jullie oplossingen te zien. CChanny: die is ook briljant.

@friezenkind: ook een simpele slimme oplossing. Maar beugelhoesjes + grovere veiligheidsbeugels + mijn geduld is geen goede combi. Die open varianten hebben dan meer kans van slagen bij mij.

Het bovenste gedeelte is elastiek, mijn bow balance beugels passen er makkelijk in.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:16

Cchanny schreef:
Ik gebruik een dubbele ovenwand om mijn beugels in op te steken. Had hele fancy dingen gezien op instagram maar die kosten handen vol geld. En die van de blokker is 7 euro geloof ik en het werkt fijn. :)

[ Afbeelding ]

en daar over mijn zadelhoes

Dit heb ik ook inderdaad! Werkt top :j

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:22

Afbeelding

Hier maak ik ze aan het hoogste gaatje vast om op te steken. En een hoesje om de beugel heen. De meeste mono riemen hebben helemaal bovenaan vaak een gaatje daarvoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 15:46

fleur_yen schreef:
Hier maak ik ze aan het hoogste gaatje vast om op te steken. En een hoesje om de beugel heen. De meeste mono riemen hebben helemaal bovenaan vaak een gaatje daarvoor.

Ja dat gaatje heeft 1 van mijn beugelriemen wel inderdaad. Maar daar ben ik echt te lui voor. Iedere keer dat ding los en vast maken.
Bij de andere beugelriem variant kan dat helemaal niet.

Ik heb meteen die pannelappen besteld om uit te proberen. Dat ziet er uit als een mooie oplossing. Nou alleen nog even de discipline vinden om ze niet kwijt te maken iedere keer....

Dan misschien de QHP hoes ook bestellen om te testen en dan kijken welke de winnaar is. Als dan de singel ook voortaan op zijn plek blijft.....

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:06

Ik doe het ook al jaren als hierboven omschreven. Het is automatisme. Vroeger bij de ouderwetse variant stak je ze ook op. Je maakt nu alleen de T haak los om deze in het bovenste gaatje te steken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:52

pol013 schreef:
@lithya: daar heb ik geen beeld bij. En gaat helaas niet met de extra brede riemen. Maar zou voor mijn dressuurzadel dan misschien een optie zijn. Kun je dat uitleggen?

Het lukt zowel bij mijn brede beugelriemen, als die aan mijn dressuurzadel. Ik begin zoals @stal_fiore, maar dan een slag extra. Dan haken ze net wat onder het flapje waar je beugelophang onder zit. Kan morgen eventueel wel een foto amen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:54

Echt, die t-haak losmaken en vast maken is minder werk dan een zadelhoes erop.

Ik krijg echt de kriebels van het aantal mensen dat de beugels over het zadel gooit. Buiten de krassen, hier worden de rokjes spuuglelijk van, zo zonde!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 09:41

@lithya: ja ik had het al uitgevonden in de praktijk inmiddels. 1 slag omrollen blijft bij mij niet zitten. Maar 2 lukt precies. Bleef op dat moment aardig zitten. Maar ben benieuwd of het ook blijft zitten als ik ga slepen met het zadel. Maar goede oplossing om uit te proberen.

@utixo: nee hoor. Ik vind het echt een pruts klusje. + het werkt niet bij de extra brede beugelriemen.
En die rokjes worden er eigenlijk niet echt lelijk van. Na het rijden zie je er eigenlijk helemaal niks meer van en liggen ze gewoon plat. Ik vind het alleen irritant als ik net opstap. Dan prikken je een beetje voor 30 seconden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:25

pol013 schreef:
@lithya: ja ik had het al uitgevonden in de praktijk inmiddels. 1 slag omrollen blijft bij mij niet zitten. Maar 2 lukt precies. Bleef op dat moment aardig zitten. Maar ben benieuwd of het ook blijft zitten als ik ga slepen met het zadel. Maar goede oplossing om uit te proberen.

Zadel hoes erover en het blijft zeker zitten.