De juiste menkar met rugklachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

De juiste menkar met rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 21:26

Hola!

Na 22 jaar op bokt, een hoop wensen en dromen, maar vooral zorgen voor de paarden van anderen, komt een paard voor mij toch eindelijk in zicht. Iets met teveel zorgen voor anderen en jezelf vergeten enzo.

Nu heb ik een waanzinnig lieve vriend. Als hij mij ten huwelijk had gevraagd had ik zonder enige twijfel JA gezegd. Onze plannen ontpoppen langzaam maar zeker. Alleen: Hij heeft rugklachten. En dan bedoel ik: Een solide zit in een auto terwijl je op de rotonde aangereden wordt van de zijkant door een bus, terwijl je bovenlichaam een halve meter opzij schuift.

Hij heeft dus zijn rug gebroken ter hoogte van het midden van zijn ribben. Hij is 100% mobiel, iets met haakvorming in de wervels ter compensatie, maar nooit pijnvrij.
Hij is geen paardenmens. Hij wil mini-ezeltjes, geiten en kipjes. Rijden met de kar is ter overweging.

Ik ben zelf een echt paardenmens. Mijn droom is eens een pittig paard te hebben waar ik op kan rijden. Zegmaar een Ferro merrie met een eigen mening. Ik houd van paarden die zeggen wat ze willen en waar ik een compromis mee kan sluiten.
Ik ben mij er erg bewust van dat dat niet per se de beste menpaarden zijn. Tegelijkertijd ben ik nu 40 en heb ik niet echt de mentaliteit om nog meer dan 1 paard te bezitten.

Toch ben ik benieuwd. Aan de hand van deze omschrijving EN het feit dat mijn allerbeste maatje vrij ernstige rugklachten heeft:

1. Is een dergelijk paard te trainen tot een betrouwbaar menpaard?
2. Zijn er menwagens die voldoende vering hebben om mensen met vrij ernstige rugklachten te laten mennen?

Ik hoor het graag!

Dennis

Re: De juiste menkar met rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:35

Veel paarden zijn voor de wagen stabieler dan onder het zadel. Mits goed opgeleid natuurlijk. Dus als je het wil doen kiezen voor een beleerde of weg brengen naar een goede stal.

En kwa rugklachten, er is van alles mogelijk.
De koetsier zelf heeft vaak de beste plaats en een bokkussen is ook aan te passen/veranderen kwa vering waar nodig.
Als groom sta ik juist liever achter op dan dat ik ga zitten, zeker off-road. Juist omdat je knieën dan al het nodige op kunnen vangen.
Wat het fijnst is is denk ik een kwestie van uitproberen, probeer eens op de plaatselijke menvereniging of op een wedstrijd op zo veel mogelijk wagens te gaan zitten.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:37

Wij hebben een Welsh merrie die jouw omschrijving prima past. Geen makkelijke tante maar goud waard voor de wagen. Dus ja ze zijn er wel.
Ik heb ook rugklachten, niet zo extreem als jouw partner. Maar ik heb het meeste baat bij een goede stoel op mijn wagen, vering ervaar ik geen verschil bij mijn rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:00

Ja hoor, beide is mogelijk..

Denk dat de vraag eerder zal zijn of je zelf genoeg ervaring hebt om een dergelijk paard op te leiden/ te trainen voor de wagen. Want het vraagt natuurlijk wel iets meer van de koetsier.

Ik heb ook ernstige rugklachten maar kan prima zitten op een goed geveerde marathonwagen dus dat lijkt me ook kunnen.

Maar eigenlijk als ik het zo lees zou ik vooral een paard voor jezelf kopen en niet voor een "misschien". Even hard gezegd, maar bij mennen is het wel belangrijk dat iemand echt enthousiast is en ook echt een goede groom wil worden anders wordt het ook lastig.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:16

Voor het paard kan ik je niet adviseren.
Maar voor de menwagen moet je naar de vering kijken. Luchtvering is vaak stabieler. Deze is ook goed instelbaar.

Maar ook met het bokkussen/zittingen kan een hoop.
Je hebt bokkussens met extra vering of eventueel een extra rugsteun.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:32

Ik ken iemand die zo'n heethoofd KWPN-er voor de kar heeft die onder het zadel staatsgevaarlijk bleek (en dus ook echt niet meer bereden wordt) en die het voor de kar geweldig doet.
De Chardonnen en aanverwante menners rijden ook allemaal met hoog in het bloed staande warmbloeden, de internationale jongens die nog met tuigers of Lippizaners en dergelijke mennen zijn ver in de minderheid.
Oftewel: er wordt best wel met pittige paarden gemend, zeker hoog in de sport. Of je dat als 'amateur/beginnende menner' moet willen, is natuurlijk wel de vraag. Ik zou dat zelf afraden.

Mijn advies: of stel je eigen eisen aan je rijpaard naar beneden bij en ga niet richting de bekende (of beruchte) sensibele, rille KPWN bloedlijnen die er zijn, maar kies voor wat minder pittig bloed. Of kijk richting Groninger of de 'oude/klassieke' Duitse rassen, als je bij het warmbloed-type wilt blijven. Want zoals gezegd, onder de Welsh (of bv Connemara's) vind je ook zat lekker eigenwijze 'ik denk zelf wel na' types. En mijn meninstructrice zweert bij NRPS voor de wagen. Fijn te bewerken maar voldoende pit en ausdauer om zonder tijdfouten door een marathon te komen.

Wat menkar betreft sluit ik me aan bij Sabbientje: ga voor een wagen met luchtvering en een bokkussen met extra vering. Ook zonder rugklachten is dat fijn :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:08

Ferro's zijn juist niet die extreem rillerige dieren, Ibbel. Niet allemaal/altijd iig. Ik vind Ferro nakomelingen juist braaf. Ja, ze hebben karakter en kunnen heet zijn, maar het is geen stereotype Jazz karakter. Er zijn bloedlijnen waar ik vandaan blijf het liefste, maar deze zoek ik expres op. Pik ze er ook altijd uit :+

Ik heb alleen maar Ferro nakomelingen gehad en hoop gereden. Nu zit die ook wat generaties verder, maar heb kinderen en diverse kleinkinderen gehad en gereden en vind ze juist heerlijk. Gaan door het vuur, zijn geen mutsen. Alleen pikken ze geen dwang en daar heb ik ze wel gevaarlijk mee zien worden bij anderen.
Wij gaan zelfs in zoektochten sneller bij ferro nakomelingen kijken als de advertentie niet helemaal geweldig lijkt dan bij ander bloed. En wij zijn gewoon amateurs. Ik rijd dan dressuur wedstrijden, maar volgende dag rondje door de wijk of vakantie in het bos of vroeger springles. Verklede kür op muziek en noem alles maar op. Mams is een minder gevorderde ruiter en die heeft ze allemaal ook gereden en dezelfde dingen gedaan.

Ts, voor het mennen zou ik ze wel wegbrengen naar een goede stal en zelfs flink lessen. Of er 1 zoeken die al beleerd is.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:36

Wij kopen en beleren al jaren paarden die onder het zadel te heet zijn als menpaarden voor de sport. Allemaal dressuur kwpn gefokt. Sommigen zijn bomproof voor de wagen, sommigen blijven alleen voor doorgewinterde menner geschikt. Maar over het algemeen zijn ze braaf en hebben ze veel plezier in het mennen. Het is alleen niet van te voren helemaal te voorspellen haha.

Kwa wagen zou ik veel merken gaan proefzitten, er zit echt veel verschil in de vering maar ook in de bokkussens en hoogtes, diepte, rechte rug of iets gebogen, stoelzit of lagere "racezit". Voor iedereen zit iets anders fijn.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:41

voor paard geen tips.
voor kar, kies voor luchtvering, oa wagen van Tjeu vd meulengraaf zijn super fijn geveerd.