Zadel onbespierd paardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

user1689

Zadel onbespierd paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 16:01

hoii,

Ik heb mijn eerste paardje gekocht alleen is ze nog heel onbespierd. Ik ben van plan om alles rustig op te bouwen met haar. Maar ik vroeg mij af of ik nu best dan al een zadel op maat laat maken? Want als ze nog veel bespiering gaat krijgen past ze misschien niet meer in dat zadel en dat zou zonde zijn. Zou ik dan best gewoon een 2dehands zadel ofzo kopen en dan als ze meer bespiering heeft een echt goed zadel kopen?

Wat denken jullie?

xxx

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:07

Gefeliciteerd met je eerste eigen paardje!

Laat er een gediplomeerde Zadelpasser bij komen die eventueel 2e hands zadels verkoopt. Je paard gaat zeker veranderen in bouw wanneer deze spieren gaat kweken, dus mocht je nu een geschikt zadel vinden laat hem regelmatig checken!

Op maat laten maken is nu gewoon zonde van je geld, die gaat bij wijze van over 6 maand niet meer passen…

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:16

Boomloos niet iets om de tijd te overbruggen? Zou niet met een net-niet passend zadel gaan rijden, dan krijg je nooit spieren op de juiste plekken. Qua boomloos kun je het zo moeilijk-makkelijk maken als je wilt, ikzelf ben fan van Ghost (veneto), die zijn ook wel voor een leuk bedrag op mp te vinden. Zadelpasser, ook voor boomloos, is uiteraard altijd het advies. Mocht je echt voor met boom willen, is een zadel met verwisselbaar kopijzer interessant? Veel plezier met je eigen paard! :)

Bowo

Re: Zadel onbespierd paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:06

Op dit moment een nieuw zadel laten aanmeten zou ik inderdaad niet doen, maar ik zou wel een goede zadelmaker laten komen die je kan helpen met een goed passende tweedehands zo goed mogelijk passend maken. En waar mogelijk ook met simpele 'groeimogelijkheden' zoals een pad waar je inlages na verloop van tijd uit kunt halen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:18

Ik zou een zadelmaker laten komen die merken heeft waarbij je het kopijzer kunt vervangen. Tweedehands, of gewoon een merk als Wintec, tekna, thorowgood, als dat bij je paard past. En dan als ze goed in training staat en stabieler is in bespiering, een zadel op maat laten maken. Of gewoon je passende zadel houden, wat dat ook voor zadel is. Speciaal op maat gemaakt is natuurlijk niet perse beter, als een goedkoper Tekna zadel gewoon goed past en jij zit er goed in.. Kun je het geld beter in je zak houden.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:28

Toen mijn jonge paard nog onbespierd was heb ik haar eerst vanaf de grond getraind; grondwerk, balkjes lopen, longeren, dubbele lange lijnen etc, dat scheelde zoveel! Paar maanden later had ze een betere bespiering en heb ik bij mijn zadelmaker een tweedehands zadel gekocht

Er zijn diverse merken met verwisselbaar kopijzer, dan kun je het zadel in de breedte gemakkelijk aanpassen, maar de kans dat de gehele boom passend blijft is niet honderd procent. Door goed trainen kan de rugvorm ook veranderen.
Hou daarnaast ook rekening met de groei van bespiering dat je elke 3 maanden het zadel zult moeten laten controleren

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:34

Misschien idd boomloos of een fijn barebackpad.
Een zadel zou dan zoveel aangepast moeten worden als je paardje nog zoveel gaat groeien.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:30

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:00

Is ze onbespierd of vooral te mager?

Misschien kan je haar eerst een paar weken / maanden op goed gewicht krijgen alvorens te rijden?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:17

Wellicht is meer informatie over je paard wel handig.. stel het is een paard van 21 waar je vervolgens alleen bosritjes mee wilt rijden, is de kans dat hij enorm in bespiering veranderd wellicht minder aanwezig als dat het een jong sportpaard is wat net uit de opfok komt en net zadelmak is bij wijze van spreken. Ook kan dat wel het verschil maken in wat handig is om te doen qua zadel.. Persoonlijk zou ik een barebackpad op een jong bloederig dier bijvoorbeeld niet zien zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:07

Zou eerst op de grond gaan werken voor wat meer bespiering, voor ik erop zou gaan zitten.....
Dat is wel zo eerlijk naar het paard toe.

user1689

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 14:37

Danku allemaal voor de antwoorden!
Het is een 9 jarige Ierse volbloed. Heeft lang stil gestaan bij de vorige eigenaar. Ik ben van plan om eerst met haar grondwerk te doen en zo wat spieren op te bouwen dus rijden gaat nog niet voor direct zijn :)

Voor in de toekomst is het de bedoeling om gewoon recreatief te rijden dus buitenritjes, pistewerk,...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:07

Dan komt het vast goed met jullie samen. Heel veel succes met elkaar!!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:35

user1689 schreef:
Danku allemaal voor de antwoorden!
Het is een 9 jarige Ierse volbloed. Heeft lang stil gestaan bij de vorige eigenaar. Ik ben van plan om eerst met haar grondwerk te doen en zo wat spieren op te bouwen dus rijden gaat nog niet voor direct zijn :)

Voor in de toekomst is het de bedoeling om gewoon recreatief te rijden dus buitenritjes, pistewerk,...

Komt ze uit Nederland of is het import? Want als ik dit zo lees ben ik benieuwd hoe het gaat eindigen. Je zou niet de eerste beginnend paardeneigenaar zijn die een volbloed koopt met zo'n verhaal en vervolgens daar problemen aan ondervind. Gebruik de zoekfunctie hier op bokt en je komt aardig wat topic's tegen van bokkers met ex-renpaarden uit Engeland en Ierland. Lees jezelf goed in zodat je weet wat je kan verwachten. Uiteraard wil ik je niet op de kast jagen aan de hand van de beperkte info, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 :j succes!