Hoe zadel goed opbergen voor 1 a 2 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Hoe zadel goed opbergen voor 1 a 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:20

Hoi allemaal,

Wegens de aankoop van een jong paard gaat mijn mooie zadel eventjes de opslag in. Het komende jaar zit ik er zeker nog niet op en voor gewenning plan ik mijn ouder zadel te gebruiken, kwestie dat het niet zo erg is als die er dan eens gek mee doet.
Nu was ik van plan mijn zadel te bewaren op mijn kamer, daar is het minder vochtig dan in onze zadelkamer aan de stallen. Maar kan ik het dan best eerst nog eens goed behandelen voor ik het weg zet of is dat overbodig? En als ik het behandel, beste met olie of vet? Ik kom er nooit uit wat het beste is -O-
Dankjewel om mee te willen denken!

Saul

Re: Hoe zadel goed opbergen voor 1 a 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:28

Ik heb hier zelf nooit overnagedacht. Heb zelf 2 zadels hangen een hangt al 5 jaar werkloos en de ander 2 jaar. Ik zie geen verschil met 5 en 2 jaar geleden :=

Ze hangen in een niet verwarmd deel in huis.

Maar om zeker te zijn. Gewoon weg hangen en met regelmaat schoonmaken/vetten?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:38

Als je ze twee jaar in een ietwat vochtige stal laat hangen gaat het inderdaad uitdrogen en schimmelen. Goed dat je erover nadenkt om het beter op te bergen.
Belangrijkste is een droge ruimte. En inderdaad even goed invetten voor je het weghangt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:40

Als je het thuis opbergt gebeurt er niet zoveel mee, dat merk ik nu ook met mijn zadel die pontificaal in de woonkamer staat (op stal schommelde die weg waar je bij stond). Je zou eens in de zoveel tijd eens een blik op het zadel kunnen werpen en 'm nog een keer goed schoonmaken (ook wel hygiënisch voor thuis) en een dun laagje vet erop kunnen doen voordat je 'm weglegt.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:15

Vet en vocht = schimmel. Dus niet invetten en op een droge plaats bewaren.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:18

Een echte wollen deken er over heen leggen dan blijven ze mooi .

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:40

Dus eigenlijk is invetten juist verkeerd als je hem niet vaak gebruikt? Ik rijd vooral met bareback pad, en die ene keer in de 3 maanden dat ik mijn zadel wel gebruik zit er schimmel op. Kan ik er wel zo af vegen met een handdoek, maar vervelend is het wel. Is minder vaak invetten dan juist beter?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:54

Liever vochtig met eventueel wat schimmel, dan te droog.
Dus wel heel royaal in het vet zetten voordat je het opbergt. Niet opbergen op een drogende plek (zoals naast een verwarming oid).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:33

Hier het zadel matig ingevet. En in een redelijke koele en droge ruimte in huis weggelegd. Vrij van zon. En met goed hoes.

Gaat al bijna 3 jaar perfect,
Nu ik dit zo schrijf… tijd dat ik weer eens wat ga overwegen of verkopen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:47

Och, wij hebben onze ( goede kwaliteit) zadels nu zo’n kleine 6 jaar geleden bij ons op zolder gehangen en niet meer naar om gekeken. Zien er nog prima uit en voelen zeker niet uitgedroogd aan ofzo.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:58

Witte schimmel (op vet) schijnt niet zoveel kwaad te kunnen inderdaad maar blauwe of groene schimmel tast echt je leer aan dus dat laten zitten onder de noemer liever wat schimmel dan te droog gaat helaas niet op. Dat vreet echt je leer in.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:35

Ik heb mijn zadels in de cv ruimte hangen. Eigenlijk al mijn leer en caps.
Is nooit ijskoud maar wordt verder ook niet verwarmd. Let erop dat je een enkele pin als houder gebruikt en niet zoon zadelvorm ding. Das echt slecht voor je kussens. Gaat er helemaal in staan.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 00:37

Hutcherson schreef:
Ik heb mijn zadels in de cv ruimte hangen. Eigenlijk al mijn leer en caps.
Is nooit ijskoud maar wordt verder ook niet verwarmd. Let erop dat je een enkele pin als houder gebruikt en niet zoon zadelvorm ding. Das echt slecht voor je kussens. Gaat er helemaal in staan.

Ik dacht hem gewoon op de voorkamer te leggen. Hij komt op mijn kamer terecht waar de chauffage nooit an staat maar het wel droog is. Uit de zon en met een hoes natuurlijk

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:41

Celebi schreef:
Witte schimmel (op vet) schijnt niet zoveel kwaad te kunnen inderdaad maar blauwe of groene schimmel tast echt je leer aan dus dat laten zitten onder de noemer liever wat schimmel dan te droog gaat helaas niet op. Dat vreet echt je leer in.

Schimmel kun je heel simpel ongedaan maken.
Uitdroging niet meer, dat is voor altijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:57

Ik zou het zadel gewoon in de zadelkamer laten hangen en er om de twee/drie weken eens naar kijken of die nog in goede conditie is en evt. schimmel wegvegen.

Uit eigen ervaring ga ik mee met Dees: te vochtig en schimmel is gemakkelijker terug goed te krijgen dan een te droog zadel. Uitgedroogd leer gaat barsten (tot echte scheuren aan toe) en dat krijg je met al het vet van de wereld niet meer dicht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:59

Dees schreef:
Liever vochtig met eventueel wat schimmel, dan te droog.
Dus wel heel royaal in het vet zetten voordat je het opbergt. Niet opbergen op een drogende plek (zoals naast een verwarming oid).

Dit dus. Schimmel is niet erg, dat veeg je er gewoon af. Uitdroging is slecht voor het leer juist en wordt het kwetsbaar van.
Dus onverwarmde ruimte is beter dan naast de verwarming oid.

Ik heb nog nooit andere schimmel als wit gekregen op leer. Ook niet na jaren niet gebruiken. Al het leer is niet aan te zien dat het zolang weggehangen is en schimmel heeft gehad. De spullen van stalgenoten en ooit van mezelf wat uitgedroogd was is allemaal weggegooid omdat het niet meer te herstellen was.

Ik laat het meestal gewoon in zadelkast of kamer liggen. Wel zorgen voor goede zadelstang en niet zo 1 waar kussens op liggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:04

Naja hier in de kast op stal schimmelt het gewoon onder je handen weg blijkbaar. Zelfs van de zomer.. Maar dat was dus echt blauwe schimmel. Het stonk vreselijk muf en was echt niet gezond. Advies was om het echt goed schoon te maken omdat blauwe en groene schimmel je leer in trekken en het leer dus ook echt aantasten en kwetsbaar maken. Zou daar dus echt wel mee uitkijken, zowel voor je gezondheid als je zadel.

Na schoonmaken kwam het helaas gewoon weer terug op stal dus mijn zadel hangt nu thuis en nu blijft ie top in conditie.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 01-01-25 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:05

Ik denk dat er genoeg informatie is gegeven, maar nog even een klein aandachtspunt: hou er rekening mee dat je zadel mogelijk niet past op je nieuwe paard. En ook in het begin is het belangrijke dat er iets acceptabels op ligt. Als hun eerste ervaringen met rijden leiden tot rugpijn, krijgen ze al direct nare associaties.
Ik zou me dus niet teveel vastpinnen op 'Ik heb zadel A en B liggen, en ik begin met A want die is goedkoper en daarna ga ik door op mijn fijne B', maar laat een zadelpasser komen om de ligging van beide te beoordelen. En mogelijk moet er dan zelfs nog een zadel C komen die daadwerkelijk past

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:23

Ik zou er vooral idd op letten dat je een goede steun gebruikt. Dus niet zo eentje die helemaal in je zadelkussens drukt, doodzonde. Ik gebruik zelf graag Rapide lederdressing of stubben hamanol, trekt goed in. En dan bewaren in een niet te vochtige ruimte waar het niet flink verwarmd wordt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:07

Bowo schreef:
Ik denk dat er genoeg informatie is gegeven, maar nog even een klein aandachtspunt: hou er rekening mee dat je zadel mogelijk niet past op je nieuwe paard. En ook in het begin is het belangrijke dat er iets acceptabels op ligt. Als hun eerste ervaringen met rijden leiden tot rugpijn, krijgen ze al direct nare associaties.
Ik zou me dus niet teveel vastpinnen op 'Ik heb zadel A en B liggen, en ik begin met A want die is goedkoper en daarna ga ik door op mijn fijne B', maar laat een zadelpasser komen om de ligging van beide te beoordelen. En mogelijk moet er dan zelfs nog een zadel C komen die daadwerkelijk past

Nee dat weet ik hoor. Ik bedoelde dat ik het goedkopere zadel zal gebruiken voor het wennen aan een zadel en singel en het opzadelen. Een zadelmaker heeft nog geen zin als het paard het opzadelen nog niet eens kent :+

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:30

Ik heb inderdaad ook alleen maar witte schimmel op het zadel na een poos niet gebruiken, en dat veeg je er zo weer af met een handdoekje. Maar dat voorkomen is dus niet mogelijk? Hij ligt in mijn zadelkast op stal, daar is op dit moment ook geen andere oplossing voor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:11

Mijn zadels hangen werkeloos in de schuur. In een licht verwarmde ruimte. Onder het zweetblad krijg je inderdaad wel wat schimmelvorming, maar dat veeg je makkelijk weg met een droge doek. Ik heb ze wel goed schoongemaakt en ingevet voor ze met pensioen gingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:59

Hoe kan je voorkomen dat er schimmel op komt? (een hoes ev?)
Mijn mentuig dat niet vaak gebruikt wordt op stal schimmelt ook, de zadels ernaast totaal niet ...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:14

Je zegt het zelf... gebruik.
Leer dat is gebruik is, blijft veel langer vrij van schimmel.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:14

Een hoes helpt bij mijn zadel niet.