Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 09:19

Vanmorgen kreeg ik weer een berichtje van de staleigenaar dat het weer gesneeuwd heeft in de box van mijn paard. Kortom de binnenvoering is weer vakkundig verwijderd.

Dit is de 3e deken al die hij deze week kapot heeft getrokken. Hij trekt de complete binnenvoering eruit.

Hij heeft inmiddels 2 Bucas dekens gesloopt en een Cartago deken. Ik word er inmiddels een beetje flauw van en het wordt een duur grapje....

Welke deken is een beetje hufterproof aan de binnenkant?

Geen deken is geen optie trouwens.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:27

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:28

Passen ze wel goed? Kunnen ze geen ongemak veroorzaken?
Als zonder deken echt geen optie is kun je wellicht nog denken aan iets van anti-bijt op de deken? Iets met een vieze smaak?

Laurievc

Re: Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:31

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 09:32

De dekens passen goed. Hij heeft er gewoon een hekel aan. Een vliegendeken blijft 5 minuten heel. Hij heeft dus de hele zomer zonder deken in het land gestaan met al die vliegen. Hij werd gek van de vliegen, maar als ik hem een deken omdeed stond hij direct met de voorkant in zijn mond te trekken totdat het scheurt.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:36

Zon ouderwetse canvas deken. Zo'n stugge hengstendeken.
Evt over een andere deken heen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:37

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:38

DuoPenotti schreef:
loulou schreef:
Een hengstendeken zoals deze : https://nzdeken.nl/product/new-zealand-deken/

Deze.
Als New Zeeland dekens kapot gaan is er geen ander alternatief meer ben ik bang

Eens. Zo’n zware canvas new zealand deken. Die krijgt hij niet kapot.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:47

Ik weet niet hoe dik de deken is, maar is dit ook niet een kwestie van te warm staan? Met name snachts.
Is je paard geschoren?

Edit: en een voorraad anti-bijt spray in huis? Normaal doe je de binnenkant niet maar dit lijkt me in dit geval wel handig.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 29-12-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:48

Cribox of antibitespray al geprobeerd? Cribox smeer ik op de deken van mijn paard, dat werkt eigenlijk wel prima.

Mijn paard trekt ook aan de voorkant (of kuddegenootje?), kreeg de dure dekens van bucas (Atlantic) kapot en dus uit met de rest van de riemen nog vast. Die heb ik dicht laten naaien aan de voorkant. Maar ik blijf de voorkant af en toe aan de randen insmeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:49

Hoe duidelijk geeft jouw paard aan GEEN deken te willen...?
Zowel zomers niet...als swinters dus niet.

Hoeveel signalen zijn er nodig dat jij ernaar gaat luisteren?

Meer heb ik er niet op te zeggen.
Soms is het nou eenmaal zo...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:14

Jolliegirl schreef:

Lijkt mij ook. Ook al vindt jij dat ze passen je paard heeft duidelijk een andere mening. En wel zo duidelijk dat hij elke deken die je oplegt dus letterlijk sloopt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:25

Jolliegirl schreef:

Dit dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:25

Ja de ouderwetse hengstendekens, de New Zealand dekens inderdaad.

Overigens wil het helemaal niet zeggen dat het paard geen deken op wilt, zoiets kan ook ontstaan uit verveling of omdat ze het een leuk spelletje vinden.

Had ook ooit zo'n houdini die dekens uittrok, gewoon door er aan te trekken en als ze uit waren dan werden ze vakkundig met zijn voorbenen bewerkt. Maar dat was een jong paard die overal aan zat en mee bezig was..was ook een fase.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 10:39

In die fase zit mijn paard nu Elisa2. Hij is jong en alles moet kapot of minimaal met de benen bewerkt worden. Er staan wel eens menwagens achter hem met opzadelen en hij gaat gewoon met zijn achterbenen proberen om op die menwagen te staan. Benen in emmers zetten is ook een hit.
Emmers rondslingeren en kapot maken ook.

Het scheuren van de dekens is nu een leuk tijdverdrijf geworden. Vorige winter was er niets aan de hand, maar hij heeft het ontdekt met de vliegendekens deze zomer in het land.

Ik zal eens naar een New Zealand deken kijken. Hij moet een sterke binnenkant hebben aangezien die kapot gemaakt wordt. De buitenkant laat hij heel. Ook de dekens van de paarden waar hij mee buiten staat laat hij heel. Het gaat echt om de binnenvoering en dan die witte vulling eruit trekken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:41

Het kan aan zoveel liggen.
Pasvorm, materiaal van de voering, te warm, verveling.
Ik lees Bucas, ik had er een die absoluut niet tegen die stay dry voering kon, dat vond hij vreselijk, gewoon een zo glad mogelijke voering ging wel. Vliegendeken ook liever niet, die deed ik dus bij hem alleen op als het echt heel erg was met vliegende insecten, anders alleen een vliegenkap en het lijf bloot en veel insprayen.
Hij trok de dekens gelukkig niet stuk, maar had wel enorme jeuk na het afdoen van een deken die hem niet lekker zat.
Een katoenen voering ging ook niet lekker, alleen die echt gladde nylon voeringen werkte voor hem het best.
En dan lag het ook nog aan het wasmiddel, hij kon niet tegen alles. Moest ik met dekjes wassen ook serieus rekening mee houden.

In elk geval vindt jouw paard deze dekens niets, dat is wel duidelijk, aan jou de taak om uit te zoeken wat wel werkt (en dan niet omdat hij het niet stuk kán krijgen, maar omdat het lekker genoeg zit dat het niet stuk hoeft van je paard).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:44

Een kennisje van me haar paard deed dat ook, zij heeft hem wat speelgoed gegeven en toen was het over.
Zij had een jollybal,volgens mij had ze ook iets van een voerbal in de stal en hooi in een hooizak.
Zoiets,precies weet ik het niet meer. Valt te proberen,?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:46

Een rambo met gladde voering en stevige buitenstof?
En dan zorgen dat ‘ie genoeg te doen heeft de hele dag, speeltjes, veel buiten, veel ruwvoer, misschien helpt dat?
Evt het deel waar hij het eerst aan gaat trekken met antibijt spray doen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:47

Jolliegirl schreef:

Dit inderdaad!

Marije_jiplover schreef:
Het kan aan zoveel liggen.
Pasvorm, materiaal van de voering, te warm, verveling.
Ik lees Bucas, ik had er een die absoluut niet tegen die stay dry voering kon, dat vond hij vreselijk, gewoon een zo glad mogelijke voering ging wel. Vliegendeken ook liever niet, die deed ik dus bij hem alleen op als het echt heel erg was met vliegende insecten, anders alleen een vliegenkap en het lijf bloot en veel insprayen.
Hij trok de dekens gelukkig niet stuk, maar had wel enorme jeuk na het afdoen van een deken die hem niet lekker zat.
Een katoenen voering ging ook niet lekker, alleen die echt gladde nylon voeringen werkte voor hem het best.
En dan lag het ook nog aan het wasmiddel, hij kon niet tegen alles. Moest ik met dekjes wassen ook serieus rekening mee houden.

In elk geval vindt jouw paard deze dekens niets, dat is wel duidelijk, aan jou de taak om uit te zoeken wat wel werkt (en dan niet omdat hij het niet stuk kán krijgen, maar omdat het lekker genoeg zit dat het niet stuk hoeft van je paard).

En hier ook mee eens!

Je geeft aan dat hij in de "alles moet kapot fase" zit, maar mogelijk zitten dekens hem écht niet prettig!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:47

Waarom staat hij onder een deken?
Ik zou hem lekker zonder zetten, kennelijk is hij er niet van gediend. Zonde van je geld zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:58

Puppetje schreef:
In die fase zit mijn paard nu Elisa2. Hij is jong en alles moet kapot of minimaal met de benen bewerkt worden. Er staan wel eens menwagens achter hem met opzadelen en hij gaat gewoon met zijn achterbenen proberen om op die menwagen te staan. Benen in emmers zetten is ook een hit.

Het scheuren van de dekens is nu een leuk tijdverdrijf geworden. Vorige winter was er niets aan de hand, maar hij heeft het ontdekt met de vliegendekens deze zomer in het land.

Ik zal eens naar een New Zealand deken kijken. Hij moet een sterke binnenkant hebben aangezien die kapot gemaakt wordt. De buitenkant laat hij heel. Ook de dekens van de paarden waar hij mee buiten staat laat hij heel. Het gaat echt om de binnenvoering en dan die witte vulling eruit trekken.

Haha, heel herkenbaar! Benen in emmers zetten deed die van mij toen ook.
De New Zealand krijgen ze gewoon niet af, zijn speciaal ontworpen voor hengsten dus die ook overal met de tanden in zitten. Volgens mij zit er geen witte vulling in maar zijn ze gevoerd met fleece, vroeger althans.

En voor degene die zeggen zonder deken zetten, zouden jullie een paard die altijd onder de deken heeft gestaan en geen wintervacht aangemaakt heeft ineens zonder deken zetten?
Ik niet namelijk, zoiets moet wel met beleid gebeuren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:06

Puppetje schreef:

In dat geval kan je beter ook op zoek naar dingen die die wel mag slopen zodat zijn aandacht daar naar uit gaat.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:36

Ik had voor mijn sloper Dominick staldekens en een Rambo Supreme regendeken. Voorkant smeerde ik in met cribox.

Moest elke keer met wassen opnieuw de sluitingen vast laten zetten, maar deze trok hij in ieder geval niet kapot.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:40

halve muilkorf om doen kan ie niet mee in deken bijten maar wel mee eten en drinken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:42