Barefoot Madrid overbouwd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Espana2019

Barefoot Madrid overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 22:28

Hi allemaal,

Een vriendin van mij heeft de Barefoot Madrid voor haar paard. Ik ben helemaal verliefd op dit zadel en wil deze ook graag voor mijn pre. Ik had een foto gestuurd naar een webshop en diegene geeft aan dat ze dit zadel niet aan raad om dat mijn paard overbouwd is. Hij heeft wel een “lange” rug. Hij wordt volgende maand 6 jaar. Hebben jullie ervaring hiermee, of heb je toevallig een paard die ook overbouwd is en is dit zadel uiteindelijk toch super voor jouw paard? Of heb je een ander Barefoot zadel? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en tips. Ik kan het zadel helaas niet testen omdat wij in spanje wonen en hier alleen 2 weken op vakantie zijn. Ik rijd in spanje veel buiten ritten en ik zal vanaf volgende maand alleen maar meer buiten door de bergen gaan rijden en lange ritten maken.
Laatst bijgewerkt door Espana2019 op 24-12-24 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Barefoot Madrid overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:51

Ik zou vooral het advies van de webshop opvolgen en een zadel zoeken wat bij je paard past. Niet omdat jij het een mooi zadel vindt.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:01

Mocht je echt een boomloos barok zadel zoeken, startrekk en hildago maken deze ook.

Op deze web(shop) pagina staan er een aantal. de eigenaresse is ook zadelpasser, mogelijk kan zijn je ook een specifiek zadel adviseren

https://webshop-boomloos-in-balans.nl/p ... ategory=51

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:09

Ik heb voor mijn vorige paard een barefoot arizona gehad. Zat top. Toch voor buiten gewisseld na een jaar naar een barebackpad grandeur en die aangeschaft, daar kon ik uren op rijden.zou wel kijken naar iemand die mee kan kijken

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:10

Ghost heeft ook een spaanse versie, Podium heeft iets dat er wel wat op lijkt. Al zou ik in jou geval toch echt een zadelpasser laten komen. Persoonlijk geen fan van barefoot. Maar dit omdat ik er niet goed in kan zitten (hij bemoeit zich met mijn houding) en de singelstoten zijn zo verschrikkelijk dik, waardoor het aansingelen niet zo vloeiend verloopt als dat ik wil

Wij hebben voor onze welsh toen ook flink gezocht naar een zadel die normaal zou liggen, 9 v/d 10 paste het kopijzer goed maar toch kon je het zadel van achter bijna rechtop zetten. Of er nu een boom in zat of niet, niets leek te passen. Zijn toen op ghost uitgekomen. Er zijn andere boomloze merken die ook spaanse uitvoeringen hebben, of iets dat erop lijkt. De keuze is reuze. Voor ons werkte Ghost goed omdat deze modulair is, en dus zo opgebouwd kan worden door jezelf tot hij goed ligt. We konden dus aanpassingen maken aan de singelstoten wat bij haar juist nodig bleek. Super tevreden, wel wat prijzige zadels maar wel goed te vinden via bv marktplaats.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 09:22

Wat goed zo’n eerlijk advies.
Mijn paard was op haar 7de voor het laatst licht overbouwd, daarna was ze uitgegroeid. Misschien is er dus nog hoop ;) .

In zijn algemeenheid zou ik kiezen voor een zadel dat niet langer is dan nodig (voor jou) zodat het zo min mogelijk door de wat oplopende rug/ achterhand “opgestuwd” wordt naar voren (hoop dat ik het zo begrijpelijk verwoord)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:22

Niet om het nu lastiger te willen maken, maar alleen om even je informatie wellicht te vervolledigen, want ik weet natuurlijk niet wat je allemaal wel of niet weet / verteld hebt gekregen en of diegene goed op de hoogte is enzo :)

Maar het Madrid zadel werd de eerste jaren met vergelijkbaar aangepast VPS gemaakt dat de Lexington heeft: aan de achterkant iets verhoogd voor het type sportpaard met een hoog front en een lange, rechte rug. Waardoor deze wat minder fijn kon liggen op korte ruggetjes / paarden waarvan de rug al onder het zadel wat omhoog loopt naar de heupen toe zeg maar. Daar kon het zadel dan wat voorover / bergaf op komen te liggen.

De laatste jaren echter wordt de Madrid gemaakt met normaal VPS net als alle andere Barefoots (behalve de Lexington dus) waardoor je dit probleem niet meer hebt.

Is testen niet mogelijk nee....? Je weet van deze Spaanse verkooppunten af...?
https://barefoot-saddle.com/de/custom/index/sCustom/153

Ik durf verder niet te zeggen wat ze bij bovenstaande verkooppunten voor klantenservice aanbieden.