Welke seatsaver bij open rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welke seatsaver bij open rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 22:28

Ik heb een super fijn hulsebosch dressuurzadel. Maar ik moet altijd opletten welke onderbroek en rijbroek ik aantrek wil ik mezelf niet open rijden. En dan nog gaat het weleens fout.

Ik wil nu toch wel eens van dit probleem af.

Welke seatsaver is dan geschikt? Fleece / wol of toch gel?
Of toch die van Acavallo met uitsparing?

Janine1990

Re: Welke seatsaver bij open rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:19

Ik heb er eentje gehad van écht schapenwol, werkte fantastisch!

Maar het gebeurde maar bij één zadel dat ik had. Dus had meer te maken met het zadel. Ik durf dus niet te oordelen of dit ook geschikt is bij een zeer gevoelige huid.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:30

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:33

Bij mij werkte alleen een ander zadel. :=

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:42

Bij mij werkte ook schapenwol.
Ik heb inmiddels een ander zadel en daar nauwelijks last mee. Zit minder in stoelzit nu.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 07:21

Ik had hier voor een wintec dat was helemaal drama. Kon daar niet op zitten.

Nu enkele maanden een hulsebosch en het open rijden is wel echt vele malen minder. Maar moet altijd opletten welke broek en onderbroek ik aan heb. Rijleggings zijn hier geen succes bijvoorbeeld.

Het is bij mij echt tussen mijn benen aan de voorkant precies in de naad / overgang van je been.

Een schaapje lijkt me een goedkope manier om te proberen. Maar wij rijden altijd buiten. Lijkt me niet echt lekker rijden een nat schaapje.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:46

felicity schreef:
Ik had hier voor een wintec dat was helemaal drama. Kon daar niet op zitten.

Nu enkele maanden een hulsebosch en het open rijden is wel echt vele malen minder. Maar moet altijd opletten welke broek en onderbroek ik aan heb. Rijleggings zijn hier geen succes bijvoorbeeld.

Het is bij mij echt tussen mijn benen aan de voorkant precies in de naad / overgang van je been.

Een schaapje lijkt me een goedkope manier om te proberen. Maar wij rijden altijd buiten. Lijkt me niet echt lekker rijden een nat schaapje.

Ik ree mij open op Kent&Masters sLine zadel.
Nu met mijn wintec isabell nergens last van. Ik ben heel blij met het zadel. Ik heb wel overwegen om een seatsaver te gebruiken voor de kent&masters maar uiteindelijk toch voor de wintec gegaan

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:14

Gel. Ik zou moeten kijken welke ik heb maar is super fijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:38

En chamoiscrème voor op je huid! Ik heb zelf nergens last van, maar in de fietswereld wordt dat gretig gebruikt. De huid op de plekken waar het schuurt goed invetten voor je gaat rijden. Wellicht dat vaseline ook gewoon helpt.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:40

seatsaver van schaap wol of gel worden alleen maar heet, is mijn persoonlijke ervaring .. ik had een probleem met mijn zitbeen knobbels

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:41

Acavallo seatsaver was hier de beste. Maar ook de seccuci onderbroeken! Sinds ik daarmee rij ben ik de seatsaver niet meer nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:43

Kan het ook niet zijn door een verdikking op die plek op het zadel?
Dat bvb. de gesp van je beugelriemen precies op die plek een bobbel maken?
Dan zou je ook nog kunnen kijken naar beugelriemen met een andere sluiting of de gesp onderaan hangen :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:49

Stap 1 bij dit soort problemen is een goede zadelmaker. Ik ken veel mensen bij wie het probleem was opgelost na wat aanpassingen aan het zadel

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:36

Echte wol helpt. Voor langere ritten en in de winter lekker warm en in de zomer koel.
Bij mij ligt het ook aan de rijbroeken; siliconen is een no go voor mij. Verder draag ik qua ondergoed de short van Seducci, dat is echt mijn favoriet. Anita heeft ook fijn ruiterondergoed.
Als het komt door de gespen van de beugels dan de gespen naar de onderkant/nieuwe beugelriemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:43

Ik had het vroeger toen ik nog vetjes miste.
Precies op die spier die daar loopt of wat daar ook zit.

Een boxershort hielp al veel maar het meeste had ik baat bij een gelpad.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:54

Ik weet niet of een seatsaver gaat helpen. Mijn ervaring is dat het erg afhankelijk is van de vorm van de boom in combinatie met de vorm van je bekken.
Ik reed altijd mijn stuitje stuk op een Stüben Siegfried, jaren later had ik een Stüben dressuur zadel als leen zadel en weer mijn stuitje stuk.
Op Kiever is het juist mijn voorkant en op een Daaleman VZ waren het mijn liezen.

De laatste jaren heb ik Lichen Sclerosis (huidziekte met heel dunne kwetsbare huid down under) en toch rijd ik niet stuk op een oude Wintec Pro DR. Wel heb ik altijd een dikke bamboozy menstruatieonderbroek aan, die is heel zacht en schuurt niet met de beweging.

(Als je googled zie je hele nare beelden van meestal te laat ontdekte LS, als je er vroeg bij bent hoeft het niet zover te komen met de juiste verzorging. Dus dames als je klachten hebt pak een spiegel en kijk hoe je vulva eruit ziet en ga naar de dokter als je witte plekken ziet. Benoem zelf LS, wordt vaak over het hoofd gezien)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:11

Celebi schreef:
Bij mij werkte alleen een ander zadel. :=

Hier ook. Heb nog een hele dure westernseatsaver te koop.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:41

Even een out of the box reactie: maar zou je geen wandelwol kunnen toevoegen op de plek waar je het los rijdt. Dus tussen je huid en je ondergoed? https://www.wandelwol.nl/

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:30

Ik denk dat hier het probleem een verkeerde broek in combinatie met verkeer ondergoed de oorzaak is.
Het gaat tijdens het rijden schuren precies in mijn lies, de overgang van mijn been.

Draag ik gewoon een goede rijbroek in combi met een boxershort met lange pijpjes heb ik nergens last van.

Mja soms heb ik toch de verkeerde combi aangetrokken en heb ik er wel last van.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:33

Ik had het op exact dezelfde plek. Deed verdomde zeer. Inderdaad een strakke rok legging in combinatie met een boxer deed het het beste, maar sinds ik een ander zadel heb, heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad. Bij mij was de zitting te breed waardoor het daar schuurde. Met een smallere twist in het nieuwe zadel kon ik opeens gewoon 3 tot 5 uur rijden zonder problemen terwijl op mijn vorige (te brede) zadels ik dit probleem dus al had na een lesje van 30 minuten in de bak.

Gebruik overigens wel wollen seat savers. Maar meer voor gewoon zachte billen bij zoveel uur rijden. In de winter ook heerlijk warm en in de zomer fijn koel. Je gaat nooit op een bloedheet zadel of juist dat ijskoude leer zitten. Echt top spul.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 14:22

Hoe is een wollen seatsaver met regen? Gaat dat niet soppen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:59

In echt harde regen rij ik eigenlijk niet. Heb wel eens een plensbui gehad onderweg natuurlijk maar dan was gewoon alles nat. Jas, broek, paard, dekje, en ja ook het bontje. Maar als alles nat is voel je de nattigheid van dat bontje niet meer hoor. Echt soppen heeft het ook nooit gedaan, wol is best waterafstotend namelijk. Oké, behalve toen mijn pony in vrij diep water een keer echt heel erg los ging met stampen en schrapen. Toen was alles nat en gingen er echt plonzen water over het wolletje heen. Maar dat droogt dan ook wel weer. Als je in de regen rijdt met een langere jas of een rijrok heb je sowieso eigenlijk geen nattigheid op je zadelbontje.

Dus nee de keren dat het nat wordt zijn echt te verwaarlozen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:19

Altijd met wol gereden, als het goed is vul jij je zadel met je bips dus wordt hij niet echt nat. Nooit problemen gehad iig en een echte boscrosser.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 03:04

Ben ik dan echt zo raar als ik dan denk "trek gewoon dat ondergoed aan wat goed zit als je gaat rijden"? Dat doe ik ook, voorkomt een hoop problemen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 07:18

Texas02 schreef:
Ben ik dan echt zo raar als ik dan denk "trek gewoon dat ondergoed aan wat goed zit als je gaat rijden"? Dat doe ik ook, voorkomt een hoop problemen..

Dat doe ik nu dus ook. Maar soms niet op gerekend dat ik ging rijden en dat zijn dan de momenten dat ik niet de juiste combi aan heb.