"Zacht" alternatief voor een KN Allegro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muis_lover

"Zacht" alternatief voor een KN Allegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 18:02

De titel zegt het al weet iemand een goed alternatief voor de KN Allegro die toch even zachter is. Het zadel ligt goed op het paard (die vrij lastig is qua zadel) maar mijn rug is jammer genoeg niet zo blij met dit merk dus het is ook niet een kwestie van wennen.

Heel jammer want verder zit ik er zelf met me lange benen ook vrij goed in.

Zelf dacht ik misschien een Kentaur Artemis of elektra maar kom niet echt verder dan dat.

Ik zoek echt naar inspiratie om vervolgens een zadelmaker op uit te zoeken

Gabbergirl

Re: "Zacht" alternatief voor een KN Allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:09

Dan zou ik bij Prestige kijken.
Zeker ook met oog op kwaliteit, kennis&ervaring van de zadelmakerij, waar je je zadel wil aanschaffen, viseen dealer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:09

Kentaur vind ik echt fantastische zadels

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:32

Wat is het probleem met andere zadels bij je paard? Bij mij is KN bijna het enige zadel dat niet naar voren schuift, maar ik heb de Tango met ingebouwde voorsingel en dat heeft de Allegro niet geloof ik.

Voor mijn paard ligt een Hulsebos vergelijkbaar met mijn KN, een ander merk dat goed blijft liggen ben ik verder nog niet tegengekomen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:49

Misschien een ander alternatief, maar worden de klachten van je rug veroorzaakt door verkeerde houding, harde zitting etc? Want misschien is een nieuwe (gel) zitting, verplaatsen van de kniewrong etc wel de oplossing daarvoor als dat zo is. Of hetzelfde zadel in nieuwere/zachtere versie? Of een seatsaver proberen? Ik kom net uit de slopende zoektocht voor 1 van mijn paarden voor een passend zadel dus als het jouw paard past is dat ook een hoop waard. Natuurlijk net zo belangrijk dat het jou ook past maar misschien zijn er dan nog oplossingen te vinden ipv een ander merk.

Qua zachte zadels zou ik zeggen inderdaad Kentaur, Sella, Hulsebos (tweedehands), Seabis (of Ruiz Diaz), Schutte. Kent & masters en Albion vond ik ook redelijk zacht. Deze merken hebben allemaal verschillende modellen met verschillende pasvormen ook.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:57

Kijk anders even voor een nieuw type KN. Ze zijn tegenwoordig met extra zachte zitting verkrijgbaar. Contact Akash Saddlery of Hans van Bestfit

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:03

Bielsje schreef:
Wat is het probleem met andere zadels bij je paard? Bij mij is KN bijna het enige zadel dat niet naar voren schuift, maar ik heb de Tango met ingebouwde voorsingel en dat heeft de Allegro niet geloof ik.

Voor mijn paard ligt een Hulsebos vergelijkbaar met mijn KN, een ander merk dat goed blijft liggen ben ik verder nog niet tegengekomen.

Hij heeft een hoge lang doorlopende schoft maar is ook nog eens niet goed gevuld naast de schoft en zadels lijken snel op zijn schouder te liggen of te klemmen

Hulsebos heb ik inderdaad ook wel gezien maar weer niet zo goed naar welk model ik moet kijken

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:04

Gabbergirl schreef:
Dan zou ik bij Prestige kijken.
Zeker ook met oog op kwaliteit, kennis&ervaring van de zadelmakerij, waar je je zadel wil aanschaffen, viseen dealer.

Zelf heb ik nooit (zover ik weet) op een prestige gezeten maar heb gehoort dat die ook vrij hard zijn?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:15

XladyX schreef:
Misschien een ander alternatief, maar worden de klachten van je rug veroorzaakt door verkeerde houding, harde zitting etc? Want misschien is een nieuwe (gel) zitting, verplaatsen van de kniewrong etc wel de oplossing daarvoor als dat zo is. Of hetzelfde zadel in nieuwere/zachtere versie? Of een seatsaver proberen? Ik kom net uit de slopende zoektocht voor 1 van mijn paarden voor een passend zadel dus als het jouw paard past is dat ook een hoop waard. Natuurlijk net zo belangrijk dat het jou ook past maar misschien zijn er dan nog oplossingen te vinden ipv een ander merk.

Qua zachte zadels zou ik zeggen inderdaad Kentaur, Sella, Hulsebos (tweedehands), Seabis (of Ruiz Diaz), Schutte. Kent & masters en Albion vond ik ook redelijk zacht. Deze merken hebben allemaal verschillende modellen met verschillende pasvormen ook.

Helaas is het echt de hardheid. Ik heb in het verleden helaas ook een hele lange zoektocht gehad vandaar dat ik hoop iets specifieker te kunnen zoeken met deze vraag. Met name omdat ik iets tweedehands zoek (lease paard).
Mocht je specifiek een vergelijkbaar model weten dan hoor ik het graag

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:32

muis_lover schreef:
Bielsje schreef:

Hij heeft een hoge lang doorlopende schoft maar is ook nog eens niet goed gevuld naast de schoft en zadels lijken snel op zijn schouder te liggen of te klemmen

Hulsebos heb ik inderdaad ook wel gezien maar weer niet zo goed naar welk model ik moet kijken

Dat is het tegenovergestelde van mijn probleem, mijn paard is, of was, juist teveel "gevuld" naast de schoft :').

Qua model is het net wat je fijn vindt, veel steun (dressage cc), dieptepunt wat naar voren (wb3), dieptepunt normaal/wat naar achter (wb4), etc etc. Een aantal Hulsebos werknemers zijn voor zichzelf begonnen en verkopen goede 2de hands HB's en dan kun je dus meerdere modellen testen.

Al ben ik er geen klant, ik heb goede ervaringen met Veldkamp zadelservice. Maar er zijn er dus meer!