Past dit QHP hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Past dit QHP hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 10:37

Voor mijn lieve Athos heb ik een tweedehands hoofdstel overgenomen van iemand.

Athos heeft omvang maat full, maar lengte maat cob/full.
Dit hoofdstel is QHP type Devi en heeft een anatomische ligging. (Normaal rijd ik hem met een normaal hoofdstel)

Afbeelding
Ik heb er 1x mee gereden en heb zo mijn twijfels of de neusriem niet te laag hangt. Hoger kan ie niet...
Als ik Google, dan zie ik bij andere paarden dat de neusriem hoger zit.
Maar maat cob is hem te klein.

Met rijden merkte ik wel verschil, hij was rustiger in aanleuning. Dus ergens is dit wel positief.
Alleen als ik dit zo zie, blijf ik toch wat twijfelen...

Wat vinden jullie?

Amado

Re: Past dit QHP hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:14

Ik vind het hoofdstel bij de oren krap zitten, maar dat kan ook een vertekening van het beeld zijn. Verder zit hij naar mijn idee zoals het hoort

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:46

Is de frontriem niet te kort?
Ik zou bang zijn dat dit hoofdstel zo van zn hoofd glijdt bij een x schudden ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:19

Ik vind hem niet echt mooi zitten. Weet niet welke maat je hebt maar mijn haflinger heeft standaard maat grotere frontriem nodig. Vind hem bij de neusriem ook niet fijn tegen jukbeen aan zitten. Maar als je hem anders afstelt komt hij bij de sper riem denk ik niet meer goed uit. Dit vind ik niet het ideale hoofdstel voor jou pony helaas.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 14:26

Vanavond zal ik eens een foto maken vanuit meerdere hoeken. Dan geef ik een duidelijker beeld denk ik bij het verhaal.

De "keelriem" vind ik niet heel mooi zitten maar zit niet strak of vervelend.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:30

Ik zou ook even goed voelen bij de neusriem bij het neusgedeelte of hij niet te laag zit. Hij mag niet op het losse stukje bot liggen, maar hoort daarboven. Dat kan je goed voelen naast het midden, als je daar geen bot voelt, ligt hij te laag. Als je keelriem niet dicht past als hij hoger ligt, is het voor jouw Haflinger geen goede maat lijkt me. Ik denk trouwens dat ook de neusriem een te kleine maat heeft.
Bij de oren vind ik hem ook niet fijn liggen, het lijkt erop alsof de bakstukken wat naar voren gedwongen worden, waardoor die niet lekker achter het uitstekende botje "boven" de ogen liggen, maar er nogal strak tegenaan. Dat is waar anderen van vragen of je frontriem niet te krap is.

Dat hij stiller is met zijn hoofd komt denk ik omdat je zo zijn mondgedeelte wel behoorlijk dichthoudt. Ik weet niet of dat op deze manier een positief iets is...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 22:21

Zo, vanavond wat veranderd aan het hoofdstel. Zoals de bakstukken en neusriemophanging heb ik verwisseld. Hierdoor lag de neusriem al mooier. Het kopstuk is erg breed, wel meer onderlegd dan leerwerk en daardoor zacht en soepel.

Afbeelding
Voor het rijden

Afbeelding
Kopstuk en oren

Afbeelding
Na het rijden :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:51

Hij lijkt op de laatste foto niet verkeerd te liggen. Ik zou hem nog wel willen passen zonder frontriem of met een grotere, ik denk dat die dan nog mooier komt te liggen rond de oren. Daar lijkt die nu wat dicht tegenaan te liggen, maar is ook lastig zien met zo veel haar :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:02

Vindt hoofdstel op de laatste foto helemaal niet verkeerd op de frontriem na. Daar zou ik zelf een grotere op zetten dan ziet het er helemaal goed uit.