Zelf deken verbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Zelf deken verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:01

Hallo allemaal wie heeft er vaker op een bestaande deken een disc sluiting gezet?
Heb het idee, ( ivm vast hangen in zijn hooinet) om een andere deken te verbouwen na een disc daar kan hij niet mee blijven hangen. Maar hoe bepaal je de punten waar de klittebanden moeten komen? ( heb wel een disc in andere maat ) maar dat komt denk ik niet lekker uit als ik dat 1 op 1 over neem.
Dus wie heeft er een helder idee anders moet ik idd toch zelf meer aan het puzzelen

Annabel

Re: Zelf deken verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:06

Je kan ook sokken open knippen en deze om de sluiting heen doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:14

Ik wil juist helemaal geen disk sluiting meer. Wat een ellende, steeds pony's in hun blote kont, dekens in de blubber, dekens stuk. Ik heb alle dekens met disk sluiting helemaal dicht laten naaien aan de voorkant.

Dat kan je met alle andere soorten natuurlijk ook doen, alle sluitingen er af en dicht naaien.
Deken moet dan alleen ff over het hoofd.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:38

Annabel schreef:
Je kan ook sokken open knippen en deze om de sluiting heen doen.

Dit werkt niet

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:39

Dennis schreef:
Ik wil juist helemaal geen disk sluiting meer. Wat een ellende, steeds pony's in hun blote kont, dekens in de blubber, dekens stuk. Ik heb alle dekens met disk sluiting helemaal dicht laten naaien aan de voorkant.

Dat kan je met alle andere soorten natuurlijk ook doen, alle sluitingen er af en dicht naaien.
Deken moet dan alleen ff over het hoofd.
Dat overhet hooft is idd een oplossing maar liever niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:31

snorkel1986 schreef:
Wat is het probleem daar mee??
Natuurlijk zal het voor sommige paarden even wennen zijn, maar dat is het zo.
Die van mij steekt nu uit zichzelf het hoofd al in de opening als ik die voorhoud. Zeker als je hem bij het afdoen 2x op de rug samenvouwt gaat het in één vloeiende beweging uit, deken op die manier ophangen en als die weer aan moet zo beetpakken en hup weer over het hoofd en terug vouwen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:51

Ik maak er een vaste sluiting van en doe de deken dan over zijn hoofd heen. Alle dekens schuurde op zijn borst dus heb de drukpunten gespeld en daar toen 2 borstsplitten gemaakt. Het band waarmee de oude sluitingen zaten gebruikt om de nieuwe sluiting te maken. Gaat prima met de hand of anders een jeans naald op de naaimachine gebruiken. Raad wel aan om extra sterke garen te kopen.

Doe dit nu al jaren en nooit meer schuurplekken en altijd exact op maat.
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 22:00

DubbelFun schreef:
snorkel1986 schreef:
Wat is het probleem daar mee??
Natuurlijk zal het voor sommige paarden even wennen zijn, maar dat is het zo.
Die van mij steekt nu uit zichzelf het hoofd al in de opening als ik die voorhoud. Zeker als je hem bij het afdoen 2x op de rug samenvouwt gaat het in één vloeiende beweging uit, deken op die manier ophangen en als die weer aan moet zo beetpakken en hup weer over het hoofd en terug vouwen.

Klopt is zeker te leren . Maarhet is een jonkie die vast staat met poetsen enz anders loopt ze de stal uit buiten vind ze erg gezellig en ik loop zelf met schouder probleem momenteel dus ook voor mij zelf onhandig ( anders kan je met 1 hand veel deken op paard gooien en recht trekken )

Maar mocht het niet anders lukken os het een optie

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:48

Ik heb wel eerder rechte sluitingen vervangen voor een disk. Het makkelijkst is om je klittenband al voor de bereiden of iig je dubbelgevouwen webband al door de disk heen te doen. Deken op je paard leggen en gewoon vastmaken en dan bepalen waar je de disk wil hebben en de klittenbandjes aftekenen. De horizontale sluiting wil je onder het uitstekende punt van de schouder en de schuine daarboven. Als je deken met rechte sluitingen goed past dan zal die onderste horizontale sluiting waarschijnlijk gelijk uitkomen met waar die onderste van de disk moet komen.

Als je het hebt afgetekend dan leg je de deken plat met het midden van de hals dicht maar open gevouwen. Zo zeg maar:
Afbeelding
Alleen is deze niet helemaal een goed voorbeeld, deken was véél te ruim om de smalle schouders van mijn pony, daarom een grote overlap in de hoop dat ik de deken passend kon krijgen, als je deken goed past zit die overlapping onder de disk en lopen de schuine klittenbandjes iets mooier met de hals mee, al ligt dat ook wel aan het model deken natuurlijk, maar ik kon geen foto meer vinden van andere dekens waar ik het had vervangen.

Maar als hij zo plat ligt kun je wat je heb afgetekend wat corrigeren, zorgen dat hij symmetrisch is en goed plat ligt anders krijg je drukpunten onder de sluiting. Haal de oude sluiting eraf en stik de nieuwe er weer op.

Klink misschien best lastig maar eigenlijk is het vrij eenvoudig zolang je maar met een naaimachine overweg kan.

Naden (en oude stikgaatjes) spuit ik vaak wel extra in met impregneermiddel bij regendekens maar dat gebeurd bij de fabrikant ook niet dus is in principe niet nodig. Sommige dekens hebben wel echt grotere gaatjes in de stof geknipt van tijdens de fabricage om aan te geven waar de sluiting moet komen, dus hou er rekening mee dat er kans aanwezig is dat als je de oude sluiting eraf haalt er ineens gaten onder het band vandaan kunnen komen en dat je ook spul in huis hebt om dat te kunnen plakken. Ik raad altijd stormshure aan om dekens te repareren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:56

Wat tof zeg dat laatste. Zou zoiets ook kunnen met een Bucas Smartex en de gespen van een Rambo V sluiting? Ik heb 2 lekke Rambo's die gebruikt kunnen worden hiervoor.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 23:11

IcePrincess schreef:
Ik heb wel eerder rechte sluitingen vervangen voor een disk. Het makkelijkst is om je klittenband al voor de bereiden of iig je dubbelgevouwen webband al door de disk heen te doen. Deken op je paard leggen en gewoon vastmaken en dan bepalen waar je de disk wil hebben en de klittenbandjes aftekenen. De horizontale sluiting wil je onder het uitstekende punt van de schouder en de schuine daarboven. Als je deken met rechte sluitingen goed past dan zal die onderste horizontale sluiting waarschijnlijk gelijk uitkomen met waar die onderste van de disk moet komen.

Als je het hebt afgetekend dan leg je de deken plat met het midden van de hals dicht maar open gevouwen. Zo zeg maar:
[ Afbeelding ]
Alleen is deze niet helemaal een goed voorbeeld, deken was véél te ruim om de smalle schouders van mijn pony, daarom een grote overlap in de hoop dat ik de deken passend kon krijgen, als je deken goed past zit die overlapping onder de disk en lopen de schuine klittenbandjes iets mooier met de hals mee, al ligt dat ook wel aan het model deken natuurlijk, maar ik kon geen foto meer vinden van andere dekens waar ik het had vervangen.

Maar als hij zo plat ligt kun je wat je heb afgetekend wat corrigeren, zorgen dat hij symmetrisch is en goed plat ligt anders krijg je drukpunten onder de sluiting. Haal de oude sluiting eraf en stik de nieuwe er weer op.

Klink misschien best lastig maar eigenlijk is het vrij eenvoudig zolang je maar met een naaimachine overweg kan.

Naden (en oude stikgaatjes) spuit ik vaak wel extra in met impregneermiddel bij regendekens maar dat gebeurd bij de fabrikant ook niet dus is in principe niet nodig. Sommige dekens hebben wel echt grotere gaatjes in de stof geknipt van tijdens de fabricage om aan te geven waar de sluiting moet komen, dus hou er rekening mee dat er kans aanwezig is dat als je de oude sluiting eraf haalt er ineens gaten onder het band vandaan kunnen komen en dat je ook spul in huis hebt om dat te kunnen plakken. Ik raad altijd stormshure aan om dekens te repareren.

Dankje voor je uitleg hier kan ik wat mee top *\%/*

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:49

Celebi schreef:
Wat tof zeg dat laatste. Zou zoiets ook kunnen met een Bucas Smartex en de gespen van een Rambo V sluiting? Ik heb 2 lekke Rambo's die gebruikt kunnen worden hiervoor.

Vanaf foto's zou ik zeggen dat dat niet gaat maar in het echt eignelijk nog nooit naar gekeken, kan me wel voorstellen dat meer nekruimte bij de Bucas erg gewenst is bij veel paarden. Maar door de plooitjes bij bucas kom je denk ik in de knoop met de schuine sluiting, zowel met plaatsing op de deken als waar de trekkracht van die sluiten heen verdeeld wordt.
Plus dat het iets lastiger zal zijn om de juiste hoek van de schuine sluiting te vinden, bij de disk is die heel duidelijk natuurlijk. Maar als je de sluiting van de rambo eraf haalt kun je altijd even kijken op je bucas of het fijn passend gemaakt zou kunnen worden, en anders komt er vast nog wel een keer een andere deken die verder helemaal perfect is op de sluiting na waarbij je hem zou kunnen gebruiken.

Bij lekke dekens alles wat herbruikbaar is eraf slopen, komt vast ergens van pas.
Die 'tabjes' met beige streepjes op de foto hierboven waren bijvoorbeeld ooit bilkoorden en het brede zwarte band waren buikriemen, volgens mij heb ik zelfs het klittenband bij dit project ergens van hergebruikt :)) .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:13

Hmm balen. Ik wil specifiek de Smartex vanwege de sterke stof en stay dry voering maar alleen Rambo en Rhino met V sluiting passen. Maar ik begrijp dat het wel een lastige combinatie is. En ik ben niet handig met naaimachines.. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:03

snorkel1986 schreef:
Hallo allemaal wie heeft er vaker op een bestaande deken een disc sluiting gezet?
Heb het idee, ( ivm vast hangen in zijn hooinet) om een andere deken te verbouwen na een disc daar kan hij niet mee blijven hangen. Maar hoe bepaal je de punten waar de klittebanden moeten komen? ( heb wel een disc in andere maat ) maar dat komt denk ik niet lekker uit als ik dat 1 op 1 over neem.
Dus wie heeft er een helder idee anders moet ik idd toch zelf meer aan het puzzelen

stukje ducktape om de gespen heen wikkelen en het deken over het hoofd om doen. Wennen ze snel aan en scheelt je werk en kosten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 21:13

Hier bij het resultaat
Afbeelding

Of her helemaal goed zit kom ik volgende jaar pas achter..
Ivm eigen blessure staat ze nog stil en word ze dus niet geschoren dus ligt deze nu in de kast tot volgend jaar