Welke singel/onderlegger tegen schuiven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Welke singel/onderlegger tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 21:53

Ola!

Ik heb een hele ronde fjord met 0 schoft waardoor alles naar links of rechts schuift bij niet strak aansingelen. Ik heb recentelijk m’n dressuurzadel weg gedaan door blessure aan m’n heupen en heb nu een week een springzadel op proef. Deze is gecheckt en op maat door mijn zadelpasser. Hij ligt als een huis alleen 1 ding: net als het dressuurzadel schuift hij. M’n dressuurzadel kon ik strak singelen (nee vind ik ook geen fijn idee), maar met dit zadel lukt dat wat minder. Dus ik zwaai nu m’n been erover met opstappen aangezien anders het zadel op de zijkant hangt. Met rijden schuift hij niet omdat ik in balans zit, maar wie weet als hij een keer een sprong opzij doet ligt het zadel wel aan de zijkant :+

Ik leen nu een singel van een stalgenoot. Leren, met aan beide kanten elastiek. Ik krijg hem net aan dicht en na het aansingelen zit het nog te “los”. Voor een paard met normale rug blijft ie dan wel liggen, maar bij die ronde rakker van mij….

Goed dit geeft genoeg frustratie. Ik wil niet strak singelen omdat dit niet prettig is voor m’n paard, maar ik wil ook dat m’n zadel gewoon blijft liggen. Meerdere zadelpassers benoemen dat alles zal blijven schuiven omdat hij echt zooo rond is.

Dus, wie heeft de ultieme tip? Bestaan er singels met anti-slip? Of een anti slip matje onder het dekje, werkt dat?? Ik denk zelf dat een singel zonder elastiek het misschien beter op m’n plek houd, wie weet?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:56

Mijn fjord rij ik met een FRA supersingel en bij mijn ronde haflinger ben ik nu de butterfly singel aan het testen en die lijkt goed te bevallen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:11

SandraWierda schreef:
Mijn fjord rij ik met een FRA supersingel en bij mijn ronde haflinger ben ik nu de butterfly singel aan het testen en die lijkt goed te bevallen.

Thanks! Ik vind die butterfly er wel goed uitzien. Weet je of daar elastiek in zit? Of moet beter lezen maar zie het niet zo 123 haha

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:23

Oskarrino schreef:
Thanks! Ik vind die butterfly er wel goed uitzien. Weet je of daar elastiek in zit? Of moet beter lezen maar zie het niet zo 123 haha

Butterfly heeft helaas (voor mij dan) geen elastiek. Ik mag graag iets van elastiek erin hebben, de FRA voel je met aansingelen dat die toch net even iets meer vering geeft dan de butterfly

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:25

Oh ja en als je kijkt naar een dekje tegen het schuiven heeft Lemieux een dekje met aan de boven en onderkant anti slip. Die heb ik voorheen gebruikt bij cross training en vooral voor de afsprongen :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:26

Misschien even een foto van je fjord? Als ie wat buikig is dan kan een cresent bijvoorbeeld ook verschil maken.

Runa

Re: Welke singel/onderlegger tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:35

Op mijn ronde pony bleef met name een singel van mohair (zo'n koordsingel) het allerbeste liggen!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:39

MarjanB schreef:
Misschien even een foto van je fjord? Als ie wat buikig is dan kan een cresent bijvoorbeeld ook verschil maken.

Natuurlijk! Niet de beste foto maar wel ff die ik het snelst kon vinden vanaf de zijkant haha! Hij is ruim 40kg afgevallen en moet nog zeker wat af :)

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:41

Bij mijn 2 ronde tinkers heb ik het model singel van horka anatomic. Meer merken en prijsklassen met dit model zoals lemieux.

En dit schuift niet met opzij springen.

Opstappen doe ik altijd met een krukje.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:48

Wat voor singel heb je nu? Een anatomische singel ipv een rechte zal denk ik wel wat helpen. Moet je er uiteraard wel 1 vinden die past bij je paard.

En je zou eventueel ook kunnen of je met een borsttuig kunt rijden? Ik kan me voorstellen dat dat net wat extra steun heeft bij plotselinge sprongen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:49

Zo rond vind ik hem nog niet :D en ook geen gekke buik. Voor Lando heb ik een anatomische singel van gfs.
Hier lag het zadel niet meer goed. Maar schuiven doet ie niet gelukkig
Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:50

Ik heb een zeer ronde IJslander. Haar rij ik met een antislipmatje en een singel met aan beide kanten elastiek. Bij mijn vorige zadel had ik een singel met de boog naar voren, hielp ook goed.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 23:11

Bowo schreef:
Wat voor singel heb je nu? Een anatomische singel ipv een rechte zal denk ik wel wat helpen. Moet je er uiteraard wel 1 vinden die past bij je paard.

En je zou eventueel ook kunnen of je met een borsttuig kunt rijden? Ik kan me voorstellen dat dat net wat extra steun heeft bij plotselinge sprongen.

Ik stap ook altijd op met krukje, door m’n heupen kan ik niet zonder meer….

Ik heb nu een springsingel met flap te leen omdat ik niks anders heb nu. Die is verder recht dus niet bepaald anatomisch. Ik ga eens kijken! Ik had voor m’n dressuurzadel namelijk wel een anatomische singel met elastiek. Dat bleef met opstappen wel liggen (snel genoeg opstappen)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:50

Ik heb voor mijn ronde fjord, brede schouders en geen schoft een Prolite Narrow. Ligt heel fijn!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 07:33

Ik had ook een zeer ronde pony, mijn zadelmaker had om die reden altijd lange singelstoten aan mijn springzadel. Zodat ik een dressuursingel kon gebruiken. Dan was de druk beter verdeeld en bleef die liggen.