Ik heb een hele ronde fjord met 0 schoft waardoor alles naar links of rechts schuift bij niet strak aansingelen. Ik heb recentelijk m’n dressuurzadel weg gedaan door blessure aan m’n heupen en heb nu een week een springzadel op proef. Deze is gecheckt en op maat door mijn zadelpasser. Hij ligt als een huis alleen 1 ding: net als het dressuurzadel schuift hij. M’n dressuurzadel kon ik strak singelen (nee vind ik ook geen fijn idee), maar met dit zadel lukt dat wat minder. Dus ik zwaai nu m’n been erover met opstappen aangezien anders het zadel op de zijkant hangt. Met rijden schuift hij niet omdat ik in balans zit, maar wie weet als hij een keer een sprong opzij doet ligt het zadel wel aan de zijkant

Ik leen nu een singel van een stalgenoot. Leren, met aan beide kanten elastiek. Ik krijg hem net aan dicht en na het aansingelen zit het nog te “los”. Voor een paard met normale rug blijft ie dan wel liggen, maar bij die ronde rakker van mij….
Goed dit geeft genoeg frustratie. Ik wil niet strak singelen omdat dit niet prettig is voor m’n paard, maar ik wil ook dat m’n zadel gewoon blijft liggen. Meerdere zadelpassers benoemen dat alles zal blijven schuiven omdat hij echt zooo rond is.
Dus, wie heeft de ultieme tip? Bestaan er singels met anti-slip? Of een anti slip matje onder het dekje, werkt dat?? Ik denk zelf dat een singel zonder elastiek het misschien beter op m’n plek houd, wie weet?