Springschoenen, welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Springschoenen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 16:09

Mijn paard staat sinds eind april op ijzers, en heeft sindsdien ook springschoenen. Op het moment de neoprene van Epplejeck. Sinds april heeft hij al zeker 3 of mischien wel 4 paar springschoenen versleten op de paddock en het land.
Nu ben ik opzoek naar springschoenen welke langer mee zullen gaan. Zonder bont en liever ook niet van die rubberen. Kleur maakt mij helemaal niets uit

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:50

Moet je paard ze echt om op de paddock en in het land?

Mijn paard heeft ze alleen om als ik haar beweging geef aan de longeerlijn, onder het zadel of los laat lopen in de bak.

En ik doe nog steeds met mijn eerste paar springschoenen welke ik vorig jaar januari heb gekocht. Ze zijn overigens van Eskadron.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 18:06

Ineke2 schreef:
Moet je paard ze echt om op de paddock en in het land?

Mijn paard heeft ze alleen om als ik haar beweging geef aan de longeerlijn, onder het zadel of los laat lopen in de bak.

En ik doe nog steeds met mijn eerste paar springschoenen welke ik vorig jaar januari heb gekocht. Ze zijn overigens van Eskadron.

Ja, hij tikt nog weleens aan met achter, die van eskadron ga ik naar kijken

little_birdy

Re: Springschoenen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:20

Het feit dat paard de springschoenen verslijt geeft wel aan dat hij ze nodig heeft inderdaad :')
de mijne kan inderdaad ook zomaar een heel stuk eruit lopen . Beter die springschoenen kapot dan een ijzer er onderuit.

Misschien kijken naar springschoenen speciaal voor de cros dat die steviger zijn?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:28

Hier ook eentje die de weide opgaat met springschoenen. Anders kan ik elke week mijn smid bellen denk ik :=
Tijdens het rijden heb ik altijd schoenen van Lemieux, die slijten niet.
Op de weide draagt hij goedkope rubberen van EJ (horsegear) maar ze slijten voornamelijk door de modder en natte grond. Misschien is dat ook bij jou het geval?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 21:39

Farjen schreef:
Hier ook eentje die de weide opgaat met springschoenen. Anders kan ik elke week mijn smid bellen denk ik :=
Tijdens het rijden heb ik altijd schoenen van Lemieux, die slijten niet.
Op de weide draagt hij goedkope rubberen van EJ (horsegear) maar ze slijten voornamelijk door de modder en natte grond. Misschien is dat ook bij jou het geval?

Helaas niet, hartje zomer toen het droog was gingen ze ook stuk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:55

Ik heb ze meestal van eskadron of BR. De leren met lamsvel rand aan de bovenkant. Die blijven ook met het nattere weer goed en hebben maat XL die ook echt groot genoeg zijn voor zijn schuitjes :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:49

Mijn muts past niet in de gangbare maten. Ja de hoefballen beschermen gaat. Maar over de ijzers vallen niet.
Die heeft nu hand gemaakte.
Koste 80 euro maar heeft ze nu 10 maanden om.
En toevallig vorige week een nieuwe bestelling geplaatst.

Ze zijn flink gehavend nu.
Dus nodig.
Hopelijk is het tweede exemplaar net zo sterk

Ik had een paar Rubberen overigens die net paste. Maar die had ze na een week al stuk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:56

Ik was ook niet zo van het rubber. Toch waren de rubberen van Busse zonder bont de enige die het langer volhielden (ook niet eindeloos, maar wel opmerkelijk langer). Ik vrees dat je bij sommige paarden gewoon jaarlijks springschoenen in het groot moet inkopen. :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:04

Ik ben zeer tevreden over de spingschoenen van Westropp.
Je kan de flapjes en riempjes ook los bestellen dus heb niet gelijk helemaal nieuwe nodig als er iets stuk gaat. https://www.westropphorseboots.com/store

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:09

Myca, maken die veel herrie?
En wat voor spul zijn die flapjes? Hoe hard is dat?
En weet jij hoe lang het riempje is?
Ziet er wel erg gemakkelijk uit :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:20

Ik vond de flapjes erg kort, kwamen aan de achterkant maar tot net boven het ijzer en ja, het maakt best wel lawaai, vooral in galop.

Maar de beste tip voor mijn paard tegen af slaande ijzers was, naar de chiropractor.
Zijn rug weer los en de ijzers bleven zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:14

@DuoPenotti Bij mijn paard waren die flapjes goed qua lengte, dat zal net met de vorm/maat van de hoeven afhangen. Het materiaal is redelijk flexibel, ik denk dat het van LDPE is, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb indertijd de riempjes op maat geknipt, ze waren veel te lang voor mijn paard.
Het is me eigenlijk nooit opgevallen dat ze lawaai maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:17

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:47

Ik volg even want mijn paard was van de zomer iedere week springschoen en ijzer kwijt. Rubberen lenieux was na 1 dag finaal doormidden. Dure qhp cross na 1 week 1 weg en ijzer af (beide nooit met terug gevonden).

Ik heb voor komende zomer 2 paar dezelfde extra grote rubberen gekocht die niet zo duren waren, dan kan ik gewoon uitwisselen als er 1 sneuvelt.

Decathlon heeft ook redelijke springschoenen die niet te duur zijn.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:51

Ja bij mij werken die rubberen van een 10tje het allerbeste, gaan best lang mee en ben er nog niet eentje kwijt geraakt in de paddock. Hier kan het soms best nat zijn maar even afspuiten na het binnenzetten en ze zijn de volgende dag alweer droog. Ik dacht zelf dat deze zouden schuren maar totaal geen last van, juist de springschoenen met bontrandje werden zwaar en gingen schuren.
Momenteel heb ik die rubberen van Norton maar als ik ze ergens voorbij zie komen op een rommelmarkt ofzo tik ik ze altijd voor een paar euro op de kop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:01

Toch heb ik geleerd, dat als ijzers er om de haverklap afliggen, ze er niet goed onder gelegd worden.