Ik heb sinds kort een nieuw paard.

4 jaar oude ruin, pas een paar maanden onder het zadel. Echt nog wel groen maar enorm braaf en al fijn te rijden.
Nu merk ik dat hij na het rijden regelmatig "schaafwondjes" heeft op zijn mondhoeken, aan de buitenzijde van de mond. Binnenkant ziet er netjes uit. Hij is uiteraard al naar de tandarts geweest.
Eerste gedachte zou zijn ruiter hand, maar hij heeft van zichzelf een hele fijne, zachte aanleuning, dus ik zit er aan de voorkant eigenlijk bijna niet aan.
Hiervoor werd hij gereden met een dubbel gebroken watertrens, dus die heb ik ook voor hem gekocht. 12,5 cm.
Vermoedde dat die te klein was door de wondjes, dus grotere maat geprobeerd, sprenger aurigan 13,5. Hierbij ook weer wondjes. (Tussentijds laat ik ze uiteraard helen)
Toen overgegaan op bustrens. Aanleuning was hier duidelijk minder fijn mee en ook meer onrust in de mond, maar geen wondjes dus leek goed te gaan. Nu na zo'n 5x rijden ermee, toch weer wondjes gezien gisteren.
Wat kan ik nu het beste doen?
- Rubberen bitringen?
- Watertrens maat 14,5?
- Watertrens met Wings? (Zoals de Stübben)
- bitfitter?
Bitfitter heeft niet mijn voorkeur, omdat het paard wat angst heeft bij het opstappen en ik hem nu niet onzeker wil maken door in één sessie meerdere bitten te proberen incl. op- en afstappen.
Bitloos is op dit moment geen realistische optie.