Wondjes in mondhoeken jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Wondjes in mondhoeken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 14:34

Hi bokkers, ik ben even opzoek naar meningen en adviezen.

Ik heb sinds kort een nieuw paard. *\o/*
4 jaar oude ruin, pas een paar maanden onder het zadel. Echt nog wel groen maar enorm braaf en al fijn te rijden.

Nu merk ik dat hij na het rijden regelmatig "schaafwondjes" heeft op zijn mondhoeken, aan de buitenzijde van de mond. Binnenkant ziet er netjes uit. Hij is uiteraard al naar de tandarts geweest.

Eerste gedachte zou zijn ruiter hand, maar hij heeft van zichzelf een hele fijne, zachte aanleuning, dus ik zit er aan de voorkant eigenlijk bijna niet aan.

Hiervoor werd hij gereden met een dubbel gebroken watertrens, dus die heb ik ook voor hem gekocht. 12,5 cm.
Vermoedde dat die te klein was door de wondjes, dus grotere maat geprobeerd, sprenger aurigan 13,5. Hierbij ook weer wondjes. (Tussentijds laat ik ze uiteraard helen)

Toen overgegaan op bustrens. Aanleuning was hier duidelijk minder fijn mee en ook meer onrust in de mond, maar geen wondjes dus leek goed te gaan. Nu na zo'n 5x rijden ermee, toch weer wondjes gezien gisteren.

Wat kan ik nu het beste doen?
- Rubberen bitringen?
- Watertrens maat 14,5?
- Watertrens met Wings? (Zoals de Stübben)
- bitfitter?

Bitfitter heeft niet mijn voorkeur, omdat het paard wat angst heeft bij het opstappen en ik hem nu niet onzeker wil maken door in één sessie meerdere bitten te proberen incl. op- en afstappen.

Bitloos is op dit moment geen realistische optie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:36

Hoe hoog hangt je bit?
Teveel rimpels kan dit veroorzaken.

En rij je met een sperriem, drukt deze wellicht op de plekjes ?
of de hoge neusriem die te laag hangt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:44

Er bestaat mond hoeken crème van effol bijvoorbeeld.Maar beter het probleem voorkomen want echt lekker is dit niet voor je paard.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:49

Toen ik nog met bit reed heb ik dit probleem ook kort gehad (kreeg vooral van die hele droge plekjes op die plek). Toen bitringen eromheen gedaan en nooit meer last van gehad.

Sommige paarden kunnen ook reageren op het materiaal van het bit, dus daar zou je ook rekening mee kunnen houden.

Mooblie

Re: Wondjes in mondhoeken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:56

Ik zou beginnen met het proberen van bitringen, dat is de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Heeft hier ook goed gewerkt

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 15:07

DuoPenotti schreef:
Hoe hoog hangt je bit?
Teveel rimpels kan dit veroorzaken.

En rij je met een sperriem, drukt deze wellicht op de plekjes ?
of de hoge neusriem die te laag hangt

Ik denk niet te hoog, hij heeft amper 1 rimpel als het bit in hangt. Sperriem & neusriem zitten ook totaal niet in de buurt van waar het plekje zit. Heb er helaas geen foto van.

Bitringen zou ik zeker kunnen proberen, maar doe ik deze dan om een watertrens 12,5 13,5 of 14,5?

Ik geef hem ook regelmatig een koekje tijdens het rijden, en heb weleens gedacht dat die koekjes-resten dan misschien schuren tussen de bitring en zijn mondhoek? Heeft iemand daar ervaring mee?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:11

Meestal is het bit dan te groot.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:14

Misschien niet wat je wilt horen, maar bij mij kon ik gewoon in het zadel blijven zitten terwijl de bitfitter het bit wisselde...

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:14

Zonder foto is het lastig uit te leggen wat voor maat bit je moet hebben!

Verder geen tips helaas!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:17

bit na gebruik afspoelen zeker wanneer je snoepjes geeft met bit, restjes worden keihard en scherp

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:19

Een foto van paard met bit in helpt wel om je te adviseren voor de maat en/of hoogte. Een set bit ringen zou ik proberen. Welk materiaal bitje heeft hij nu in? Kan ook zeker meespelen in gevoeligheid.

Je kan kijken naar een huls trens of een stubben met wings, dan heb je wel de voordelen van een watertrens maar met de bescherming bij de mondhoeken. Maar de ringen zijn een goede eerste stap om te proberen en de goedkoopste oplossing i.c.m. een passende water trens. :j

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:37

Ik lees even mee..
Zelfde probleem met mijn 5 jarige.
Bij Rover zijn het de dag na het rijden een soort harde velletjes aan de buitenkant van de mondhoek. Alsof je zelf droge lippen gehad hebt, en dan van die korstjes/velletjes die je eraf kunt trekken zonder dat t gaan bloeden. Is dat wat jij ook bedoelt?
Ik gebruikte tijdelijk voor het rijden effol mond creme oid. Soort paarden labello. ;) Maar dat deed niet echt iets.
Ik rij met een trust inno sense (rubber) D trens bitje. En ook hier geen heftige verbinding.
Bitringen geven denk ik meer wrijving.

Ik ben van plan toch een bitfitter te laten komen, omdat hij t bit aannemen steeds vervelender vindt.
(heb heel veel verschillende bitten geprobeerd omdat hij onrustig liep op mijn myler bitje. Dit bit is hij qua hoofd heel rustig enz. Maar mondhoeken blijven nog een issue)

Benieuwd naar tips en ideeen hier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:48

Het kan best veel oorzaken hebben.
Er is al best wat genoemd.

Heeft je paard een droge mond? Kan ook schuren. Dan zou een zalfje fijn zijn tot er meer speeksel bij komt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:22

Kan er nog sprake zijn van een allergie voor metaal? Heb je al een bit van een ander materiaal geprobeerd?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:42

Hier werkte helaas alleen bitloos rijden ook van alles geprobeerd.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 23:14

Dank al voor alle adviezen! Ik heb vanavond even foto's gemaakt ter beeldvorming.

Verschillende materialen zijn dus al geprobeerd, nog geen kunststof maar hij is niet zo gek op verandering dus weet niet of hij dat prettig zou vinden.

De "wondjes"
Afbeelding

Watertrens 12,5cm (de 13,5 had ik geleend dus kon ik nu niet fotograferen)
Afbeelding
Afbeelding

De bustrens 13,5
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie? Ik denk dus dat bitringen om de 12,5 te smal zal zijn, maar moet ik dan een 13,5 of 14,5 regelen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:30

Kauwt/ schuimt/zevert ze anders gewoon afdrogen na rijden met handdoek en iets vaseline er op
En hoe hangt het als jij je teugels iets op neemt.. en vind je watertrens aan de kleine kant

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 23:33

Hij kauwt en schuimt inderdaad wel goed, daarom dat ik dacht dat er misschien stukjes snoep tussen waren gekomen.

Foto met teugels heb ik niet gemaakt. De watertrens is mijn inziens idd ook te klein, maar ik had dus een watertrens te leen die een maat groter was, en toen had ik hetzelfde probleem.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:50

Een watertrens mag een maatje groter dan een bustrens. Je had de bustrens dus eigenlijk op 12,5 moeten proberen.

Hij lijkt vrij vlezige lippen te hebben. Ik denk toch dat dat wat gaat schuren. Ik zou zeker eens wat vettigs erop smeren voor het rijden zodat het glijdt en minder kan schuren.

Ontstaat het ook wanneer je bijvoorbeeld longeert aan het halster maar wel met het bitje in?

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:16

Bitten zijn te smal.
En bitringen om doen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:23

Vervelend Kirst!

Ik heb eventueel wel effol mondboter en trust bitringen die je mag testen, kan ze zaterdag voor je meenemen?

In theorie hoef je voor het bitfitten niet altijd af te stappen. Mijn bitfitter maakte de teugels dan vast aan de neusriem.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:25

Al eens aan een baucher bit gedacht? Fager adverteert ze als geschikt voor paarden die snel wondjes krijgen in de mondhoeken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:32

Odetje92 schreef:
Al eens aan een baucher bit gedacht? Fager adverteert ze als geschikt voor paarden die snel wondjes krijgen in de mondhoeken
Een bit met een hefboomwerking is misschien niet zo wenselijk voor een 4 jarige.

Gezien de plek van de wondjes lijkt het haast alsof de huid wat tegen zichzelf aan schuurt. Dan zou een beetje vet voor het rijden aanbrengen wel eens het verschil kunnen maken.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:19

Hoihoi!! :wave:

Vervelend probleem, en ook echt lastig om vanaf te komen. Juna heeft het ook een tijd gehad, door een watertrens, die dingen komen er bij mij écht niet meer in. Het vervelende is dat het steeds weer opengaat. Heb verschillende bitten geprobeerd, kunststof zeker niet doen, dat is hartstikke stroef en maakt het alleen maar erger. Enige dat bij mij werkt, en het werkt ook gelijk echt perfect, is het Stübben golden wings bit. Nooit meer last gehad daarna, ik kan nu ook weer prima met mijn stang en trens met kunststof bit rijden. Ik heb het al meer mensen aangeraden en iedereen is er superblij mee en de problemen zijn opgelost!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:28

Kan ook zijn dat je te weinig verbinding hebt. Dus een los/vaste verbinding.
We hebben het ook een poosje met ons jonge paard gehad en het ging pas echt over toen de aanleuning goed was en hij echt ging loslaten.
Lag niet aan het bit. Wij hebben toen ook echt alle soorten van bitten geprobeerd.