Trekker zadel passend maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhian

Trekker zadel passend maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 11:59

Hey hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een trekker pro arte.

Ik ben op zich blij met de ligging van het zadel maar mij valt op dat de kamer vrij laag valt bij mijn paard. Zit ik erop zakt de kamer nog meer en past er maar net een platte hand tussen...

Dat is niet genoeg lijkt me.
Moet de pommel wat smaller of de kussens iets hoger, of een combi van die twee?

Loopt mijn paard met zijn hoofd laag wipt het zadel aan de achterkant iets omhoog.

Bedankt voor het meekijken en danken alvast!
Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:46

Ik denk dat je als je twijfelt er toch beter iemand bij kan halen die verstand heeft van dit soort zadels. Maar jou verhaal zo horend en naar de foto‘s kijkend is de boom nu te wijd. Daar zou ik mee beginnen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:12

Ik heb ook lang een trekker gehad. Nu vond ik sowieso de ruggengraat vrijheid niet overdreven, dus ik deed er altijd nog een pad met inlages onder. Daarmee kwam het veel beter te liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:40

Heb al jaren Trekker (nu de True Talent). Jouw zadel ligt veel te breed, voor wat ik op de foto zie.

Is hij tweedehands of nieuw? Zijn je kussens nog echt goed gevuld? Ik rij zelf met speciale pad eronder, waar inlages in kunnen. Heb ze nog niet nodig, omdat mijn zadel prima de ruggengraat vrij houdt.

Overigens láát ik de mijne jaarlijks checken, of hij nog goed ligt, ook al ik rij. Dus hier komt mijn zadelpasser. Ik ga niet zelf inschatten, wil dat iemand ook op afstand checkt, bv in stap, draf, etc.

Daarbij weeg ik weinig, 53 kg, dat scheelt ook (zegt mijn zadeldame), maar ken ook vollere ruiters, die prima op een Trekker kunnen zitten zonder dat 'ie in zakt....

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 23:41

SandraWierda schreef:
Ik denk dat je als je twijfelt er toch beter iemand bij kan halen die verstand heeft van dit soort zadels. Maar jou verhaal zo horend en naar de foto‘s kijkend is de boom nu te wijd. Daar zou ik mee beginnen.

Oké, dus de pommel mag smaller. Thx!

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 23:44

Olikea schreef:
Ik heb ook lang een trekker gehad. Nu vond ik sowieso de ruggengraat vrijheid niet overdreven, dus ik deed er altijd nog een pad met inlages onder. Daarmee kwam het veel beter te liggen.

Ik heb een dekje met inlages eronder gelegd maar het zadel ligt er niet 'mooier' door...
Dus ik hoop hem au naturel goed liggend te krijgen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 23:47

Rhian schreef:
Oké, dus de pommel mag smaller. Thx!

Ja klopt, zolang die te groot is helpt een dekje met inlages niet. Eerst de pasvorm goed en dan dmv van een dekje met inlages eventueel extra ruggengraat vrijheid. Maar volgens mij is dat niet perse nodig bij een trekker zadel.

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 23:50

Twiggy2008 schreef:
Heb al jaren Trekker (nu de True Talent). Jouw zadel ligt veel te breed, voor wat ik op de foto zie.

Is hij tweedehands of nieuw? Zijn je kussens nog echt goed gevuld? Ik rij zelf met speciale pad eronder, waar inlages in kunnen. Heb ze nog niet nodig, omdat mijn zadel prima de ruggengraat vrij houdt.

Overigens láát ik de mijne jaarlijks checken, of hij nog goed ligt, ook al ik rij. Dus hier komt mijn zadelpasser. Ik ga niet zelf inschatten, wil dat iemand ook op afstand checkt, bv in stap, draf, etc.

Daarbij weeg ik weinig, 53 kg, dat scheelt ook (zegt mijn zadeldame), maar ken ook vollere ruiters, die prima op een Trekker kunnen zitten zonder dat 'ie in zakt....

Ah oké, dus het kan ook dat de kussens te zacht zijn? Ik weeg 60 kg met 175.. ben zeker geen stevige..haha.. maar is zeker een idee dus on nieuwe kussens te proberen..

Hannanas

Re: Trekker zadel passend maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 00:55

Misschien moet je wel de kussens verplaatsen als je de pommel smaller zet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:22

En je hebt kans dat ie achterover gaat liggen als je alleen de pommel smaller doet

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:50

Laat alsjeblieft een zadelpasser komen. Je vragen laten zien dat je er te weinig kijk op hebt. Ik ook niet, daarom heb ik een zadelpasser. Ook een Trekker moet goed aangepast worden en past ook niet op ieder paard (ik spreek uit ervaring).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:53

miereneter schreef:
Laat alsjeblieft een zadelpasser komen. Je vragen laten zien dat je er te weinig kijk op hebt. Ik ook niet, daarom heb ik een zadelpasser. Ook een Trekker moet goed aangepast worden en past ook niet op ieder paard (ik spreek uit ervaring).

Dit dus.

En ook nog even voor TS; een goede zadelpasser kijkt óók naar de vulling van de kussens, dus het hele plaatje en juist daarom niet zelf doen.
Als de ruggengraat niet vrij ligt, ligt je zadel al niet goed.

Fijn dat je ook een mooi gewicht hebt, om nog even te reageren daarop :) .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:56

Hier moet je echt iemand bij laten komen. Je focust je op de verkeerde dingen dus het is duidelijk dat je geen weet hebt van hoe je het zadel aan moet passen aan je paard. Echt even een ervaren iemand ernaar laten kijken, zodat je beter weet wat je doet.