Hoi allemaal,
ik ben op zoek naar advies van ruiters met ervaring in bitloos (dressuur)rijden. Mijn 15-jarige KWPN-merrie heeft onlangs een aandoening aan de tong gekregen waardoor het noodzakelijk is om over te schakelen op bitloos rijden.
Mijn paard heeft echter ook al drie jaar een lichte vorm van astma. Bij het aandraven of aangalloperen hoest ze vaak een paar keer, daarna is dat over. Mijn dierenarts heeft me verzekerd dat dit normaal is en geen probleem zolang ze vrij kan hoesten. Daarom rijd ik nu zonder neusriem, zodat ze nooit belemmerd wordt als ze haar mond open doet met hoesten. Bitloos zonder neusriem is echter wat onhandig....
Goed, ik ben dus op zoek naar een geschikt bitloos hoofdstel voor onze situatie.
Het moet losjes rond de neus zitten om haar niet te hinderen met hoesten, maar mag ook niet alle kanten op schuiven. Ik rijd dressuurmatig op een M/Z niveau (al doe ik niet meer mee aan wedstrijden) en vind het belangrijk om mijn hulpen nauwkeurig te kunnen doorgeven. Ik ben gewend om te rijden met zeer licht teugelcontact, zeker geen druk.
Heeft iemand aanbevelingen voor een bitloos hoofdstel dat vrijheid rond de neus en een stabiele ligging combineert, vooral geschikt voor dressuurwerk? Ik hoor graag jullie tips!