Stabiel bitloos hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Stabiel bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 19:32

Ik plaats dit bericht voor een kennis zonder bokt, en zal alle tips aan hem doorgeven :)

Hoi allemaal,
ik ben op zoek naar advies van ruiters met ervaring in bitloos (dressuur)rijden. Mijn 15-jarige KWPN-merrie heeft onlangs een aandoening aan de tong gekregen waardoor het noodzakelijk is om over te schakelen op bitloos rijden.

Mijn paard heeft echter ook al drie jaar een lichte vorm van astma. Bij het aandraven of aangalloperen hoest ze vaak een paar keer, daarna is dat over. Mijn dierenarts heeft me verzekerd dat dit normaal is en geen probleem zolang ze vrij kan hoesten. Daarom rijd ik nu zonder neusriem, zodat ze nooit belemmerd wordt als ze haar mond open doet met hoesten. Bitloos zonder neusriem is echter wat onhandig....

Goed, ik ben dus op zoek naar een geschikt bitloos hoofdstel voor onze situatie.
Het moet losjes rond de neus zitten om haar niet te hinderen met hoesten, maar mag ook niet alle kanten op schuiven. Ik rijd dressuurmatig op een M/Z niveau (al doe ik niet meer mee aan wedstrijden) en vind het belangrijk om mijn hulpen nauwkeurig te kunnen doorgeven. Ik ben gewend om te rijden met zeer licht teugelcontact, zeker geen druk.

Heeft iemand aanbevelingen voor een bitloos hoofdstel dat vrijheid rond de neus en een stabiele ligging combineert, vooral geschikt voor dressuurwerk? Ik hoor graag jullie tips!

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:46

Ik ben heel tevreden over de FRA hoofdstellen. Goede kwaliteit en past goed, niet te strak. De Pardoes van FRA is een simpele sidepull maar schuift nooit bij mijn paard, ondanks dat ik de neusriem altijd losjes heb.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:52

Ik zou echt overwegen om een pas consult te doen bij bijv Lis van Vliet. Dan kan je verschillende hoofdstellen uitproberen en kijken hoe je paard reageert.

Zonder neusriem is lastig denk ik, tenzij je richting neckrope gaat.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:03

In mijn ervaring helpt dit voor het stabiel liggen van een neusriem:

Neusriem die aansluit aan de neus:
Dat betekent niet een strakke neusriem, maar juist een neusriem die uit zichzelf ook zonder aansnoeren de ronding van de neus volgt. Sommige neusriemen worden plat vastgestikt, die zullen ook meer moeite hebben in de juiste vorm te komen.

Lage teugelbevestiging:
Als de ringetjes voor de teugels ongeveer ter hoogte van de mondhoeken zitten, ligt de neusriem met sturen veel stabieler dan als de ringetjes hoger zitten

Vorm van de bakstukken:
Het helpt ook iets als de bakstukken niet in 1 rechte lijn van achter de oren naar de neusriem lopen maar als er een knik in zit (zoals bij een halster) of als er een kaakriem aan de bakstukken zit.

De laatste keer dat ik rondkeek, hadden ze bij boomlooszadel becidor en bij kifrahorse wel mooie hoofdstellen, ik weet alleen niet hoe de kwaliteit is en of ze nog steeds mooie hoofdstellen aanbieden..

Hoop dat dit helpt :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:10

De hoofdstellen van Lovelance vind ik ( als instructeur) echt de beste kwaliteit/pasvorm hebben.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:41

Die van Lovelance vind ik ook heel mooi, helaas is de maat full wel uitverkocht zie ik. Ga er vanuit dat je kennis die nodig heeft voor zijn/haar paard.

Verder sluit ik me compleet aan bij Runa, met als toevoeging dat een sidepull denk ik het beste past (ik denk dat Runa het hier ook over een sidepull had). Gekruiste (kaak- en kingekruist) modellen trekken strak waardoor de neusriem niet lekker los zit, en een hackamore doet eigenlijk hetzelfde.

Om het nog stabieler te maken zou ik, en dit is bijna niet te vinden helaas, een losse kinriem het fijnst vinden, zoals een jaquima (Colombiaanse sidepull). Doordat de kinriem los zit kan hij een andere hoek maken, wat er ook weer voor zorgt dat het hoofdstel stabieler zit en minder schuift. Nogmaals: niet te vinden en ook niet waar ik dan op zou focussen. Lagere ringetjes voor de teugelbevestiging en een kaakriem zijn makkelijker te vinden en helpen ook enorm voor de stabiliteit.

Lijsken

Re: Stabiel bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:16

Zeer bedankt voor alle tips, ik ga het doorgeven!

Mijn eigen beeld was dat een sidepull niet subtiel genoeg was, qua gevoel van doorgeven van nauwkeurige hulpen, maar daar zien jullie dus geen probleem mee?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:42

Je zult even de tijd moeten nemen om het paard de hulpen aan te leren, net zoals je doet als je een paard voor het eerst met een bit gaat rijden.

Als je het aanleren goed doet, kun je met een sidepull net zo fijn rijden als met een bit. Mijn paard is er zelfs fijner van gaan lopen :)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:03

Ik vind de fra lami erg fijn.Kan ook in een Engels hoofdstel gedaan worden eventueel.Staat los/wijd op de neus en de paarden reageren er fijn op.Sturen gaat duidelijk vind ik.Makkelijker als bij een side pull.
Het is niet de bedoeling dat er met (veel) druk gereden wordt op deze neusriem.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:12

Een riempje bij de kaak vind ik erg fijn om het geheel wat stabieler te houden terwijl de neusriem nog best los zit.

Verder inderdaad die knik in het bakstuk, dat maakt dat als het iets schuift de ogen ook veel beter vrij blijven (zeker in combinatie met de kaakriem).

En qua neusriem zou ik in ieder geval iets zoeken zonder ronde ringen. Dan kan de neusriem flink naar beneden gaan hangen als deze wat losser zit.

Ik heb er zelf eentje samengesteld bij ByBaukje van Biothane. Is een sidepull met bitclips en ook halster onderdelen zodat ik 'm op 3 manieren kan gebruiken.

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:20

Mijn moeder rijd ook M/Z dressuur niveau met het Nalanta hoofdstel en zij is daar erg tevreden over. Uiteraard moet een paard (en ruiter) er even aan wennen maar uiteindelijk loopt haar merrie hier fijner mee als met bit :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:33

Lovelance Dressuur sidepull! Ik rij met mijn neusriem bijna volledig los en hij schuift nog niet. Rij ook gewoon normale dressuur dus geen loshangende teugels oid.

Ik heb hem toen bij een andere website gekocht, want op hun eigen website was hij inderdaad uitverkocht in full.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:58

Lijsken schreef:
Zeer bedankt voor alle tips, ik ga het doorgeven!

Mijn eigen beeld was dat een sidepull niet subtiel genoeg was, qua gevoel van doorgeven van nauwkeurige hulpen, maar daar zien jullie dus geen probleem mee?

Wij hadden laatst een clinic van Linda Klomp, heb hier een leuk artikel voor je;

https://www.bitmagazine.nl/fun/fun/1021 ... l-voelt-zi

Was echt prachtig om te zien hoe zij reed, eerst was er wat spanning te zien in het paard want vreemd terrein natuurlijk maar naarmate de clinic vorderde werd ie steeds meer ontspannen en zag je ook echt die natuurlijke nagevelijkheid. En ze kon alles, voorwaarts achterwaarts zijgangen.. Ze doet dus ook zo mee aan L eventing

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 19:41

Dank weer allemaal!
Kennis heeft na jullie tips via via een sidepull geleend en die gaat hij nu eerst eens proberen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:31

Ik ben zelf echt super tevreden over de hoofdstellen van PMC. Ze worden niet meer gemaakt helaas maar komen wel eens tweedehands voorbij. De neusriem zit helemaal niet strak maar is mooi rond gevormd en in combinatie met de kaakriem heel stabiel. Voor ons geen andere meer. Wat betreft de hulpen: mijn merrie is een vrij zware haflinger die regelmatig super sterk kon zijn met bit. Ze is bitloos echt superfijn en zacht aan de hulpen. Het kost wel even tijd om te wennen voor allebei, dus neem daar goed de tijd voor.

Afbeelding

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:38

Mijn paard loopt hel fijn op de micklem bitloos. Omdat je teugelpunt wat verder naar voren ligt heel stabiel. Moet je paard wel van houden
de bitloze hoofdstellen van bybaukje zijn ook prettig en liggen stabiel. Ik heb nu ook het bitloze hoofdstel van equibridle. Deze vindt mijn paard zeer prettig en ligt mooi stabiel. Over het algemeen liggen de hoofdstellen met een kaakriem wel wat beter is mijn idee.

Ik denk wel dat je er bitloos gewoon nog meer op wordt afgerekend als je teveel met je handen rijdt. Als je een stille hand heb met gelijke druk links en rechts zou ieder hoofdstel eigenlijk stabiel moeten liggen. Ik ben er ook echt van overtuigd dat als je je paard met bit correct voor elkaar hebt bitloos echt heel makkelijk is. Ik vind de stap andersom veel lastiger :o

succes!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 11:04

Uiteraard nemen we de tijd voor de overstap, dat het niet meteen als vanouds is, is logisch.

De ruiter heeft een erg stille en zachte hand, paard is op de pinken te rijden. Het betreft wel een erg sensibele merrie die nogal eens kabouters ziet en dan een flinke sprong kan maken. Als bakstukken te dicht bij haar oog komen omdat er iets scheeftrekt in zo'n sprong zal ze daar zeker ook heftig op reageren. Ook om die reden zoeken we iets dat stabiel is, ook bij een (erg) losse neusriem. De keel/kaakriem zal uiteraard ook los zitten, ook daarin willen we haar niet belemmeren met hoesten.

Ik denk dat de genoemde hoofdstellen die een knik in het bakstuk hebben deze combinatie goed passen, omdat ze verder van het oog afliggen en bovenstaande risico wordt vermeden. En iedereen noemt de sidepull als stabiel, dus die gaan we nu eerst uitproberen.

lemonrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:03

ronelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:38

Ik ben zelf sinds een paar weken (deels) overgestapt op bitloos rijden. Ik heb Lis van Vliet van Bitlooshoofdstelfitting laten komen. Mijn paard heeft zelf echt de keuze gemaakt voor het hoofdstel wat ik nu gebruik. Het was tijdens de passing heel bijzonder om te ervaren hoeveel verschil een hoofdstel maakt. Bij sommige hoofdstellen ging mijn paard direct bij de uitgang van de bak staan, die vond ze duidelijk niets. En met het hoofdstel wat ik uiteindelijk heb gekocht liep ze gelijk heel soepel en ontspannen rond.