Dekens en gr na jaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Dekens en gr na jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 17:55

Weet iemand of en hoeveel dekens teruglopen na verloop van jaren? Staat daar iets voor?

Heb verschillende oudere dekens die nog netjes zijn, maar vind ze wel verschillen hoe ze aanvoelen vergeleken bij toen ze splinternieuw waren.

Ik wil ook wat wegdoen en evt vervangen, maar is de 300gr nog wel 300gr of kan hij daarvoor nog dienst doen en verkocht worden na x aantal jaren?

Ik laat ze eigenlijk nooit reinigen, maar spuit de binnenkant schoon met de hoge druk en buitenkant alleen vuil eraf en dan de naden weer inspuiten. Zijn nog wel goed waterdicht.
Maar ze worden platter??

Heb een oudere 200gr die ook zwaarder is dan de 300gr, dus weet dat je daar ook niet veel aan hebt.

En waar halen de Bucas dekens het uit dat ze een groot temp verschil kunnen overlappen? Is dat lucht tussen het materiaal of het materiaal zelf?
Heb wel de irish, maar check wel 10x daaronder. Ga daarna wel over op een andere 300gr, maar vind zo een lichte deken wel fijn.

snorkel1986

Re: Dekens en gr na jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:12

Het zal vast minder worden maar ik voel toch onder mijn paard dus maakt mij niet veel uit wat de grammen zeggen paard heeft het koud of warm of lekker... en ik was de dekens wel einde van seizoen en gaan toch ook al meerdere jaren mee ( en deze was via mp) O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 00:34

Ja, ik voel ook. Maar ik wil toch iets opleggen voor een aantal uren.

Ik twijfel bijv bij een 300gr die dunner lijkt geworden. Heb nog 3 exact dezelfde en die hebben dat niet.

Als ik dan vergelijk met de Bucas die van +tm- iets kan, vind ik die vrij dun en ook echt geen gewicht in je handen.

We wassen ze wel, maar laat het nooit doen na meerdere slechte ervaringen. Dus ik spuit binnenkant schoon en buitenkant even kort wat vlekken eraf.

Zoek eigenlijk naar iets waarmee ik het kan berekenen mocht dat bestaan.

En vroeg me dus af waarom de Bucas zoveel temperatuur verschil kan hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:13

Heeft dat niet te maken met hoe Bucas dekens opgebouwd zijn? gelaagd? de stoffen die ze gebruiken? Staat vast wel op hun site.

Ik denk wel dat als dekens gewatteerd zijn dat de vulling kan slijten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 14:47

Ja, maar alle dekens zijn anders. De 1 heeft de stay dry voering en dat is zover ik vind dus fleece. De anderen hebben een gladde stof.

Alleen bij de Power turn out zie ik echte verschillen met gewone dekens.

Maar alsnog zit er weinig verschil in bereik tussen de rest en eigenlijk ook of je de 100/150 of 300gr neemt.

Mijn oudje heeft vd week en afgelopen nacht een 300gr op gehad. Ze lopen nog buiten, maar kunnen droog staan eten en ook zacht liggen.
In theorie zou ik hem een lichtere 150gr deken op kunnen doen die hem even warm houdt.

Heb ook gekeken naar de therapy, maar als je die ergens onder doet, wordt het zoals ik begrijp wel flink warmer, dus die moet je alleen erbij doen onder een dunnere deken.
Maar stel je hebt de 150gr met dat bereik en je doet daar een therapy onder, kom je wel hoog uit qua warmte.

Zou voor mn merrie liever weer een quarter deken willen, maar dan heb je bijv een 150gr die minder bereik heeft. Maar je kan het verschil niet voelen. Of uitrekenen. Alleen als ze nieuw zijn kan je van de fabrikant uitgaan.

Heb een oude staldeken liggen van een vriendin van vroeger. Zij gaf die aan mij, was ooit een 200gr deken, maar nu oud, dus zal wel 100gr zijn zei ze. Heb hem nooit echt gebruikt, maar zo simpel werd het gezegd; ouder, dunner, dus minder gram nu.

Ik heb een stapel 100gr dekens liggen die ik dan ook als 100gr zou kunnen verkopen, maar twijfel.