Welke deken? 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Welke deken? 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:29

Hoi,

Ik heb een paard gekocht yeeyy! Aanstaande zaterdag wordt hij gebracht. Hij is het gewend om veel binnen te staan met een paar uur per dag de paddock op. Op mijn stalling komt hij nu nog 24/7 buiten te staan. Als het slechter weer gaat worden, gaan ze s'nachts de stal op. Het is een KWPN'er.

Hoeveel grams deken raden jullie aan om erop te leggen nu in mijn situatie? Ik dacht er zelf aan om sowieso een deken met een hals te kopen. Hebben jullie aanraders voor goedkope goeie dekens? Ik wil graag in eerste instantie een goedkope erop doen, want hij moet wennen aan veel buiten staan, nieuwe paardenvriendjes in de kudde, etc. Dus ik zou het een beetje zonde vinden als ik nu al een dure Bucas zou kopen die binnen 1 week alweer kapot zou zijn.

Ik hoor graag jullie tips!

_Mir

Re: Welke deken? 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:31

Geen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:33

Een via mp naar heeft hij nog dekens mee? Misschien

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:38

Ja hij heeft nu een 200 grams staldeken op en die krijg ik ook mee, maar deze is niet waterdicht en ik vind het wel belangrijk dat hij een waterdichte op krijgt als die 24/7 buiten staat

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:41

Wat heeft hij nu op als hij buitenstaat? Hoe dik is de vacht, hoeveel schuil mogelijkheden zijn er straks, ook als hij nog niet door de groep wordt geaccepteerd?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:55

Als hij nu buiten staat, staat hij alleen buiten met mooi weer en dan een paar uurtjes per dag dus dan heeft hij gewoon de staldeken op. De vacht is dun, hij heeft geen wintervacht. Er zijn geen schuilmogelijkheden. Als het te slecht weer wordt (veel regen of koud) gaan ze s'nachts naar binnen. Maar als hij nu komt staat hij dus nog wel 24/7 buiten en s'nachts koelt het wel af. Bovendien is het sowieso wel fijn als de deken waterdicht is voor overdag, ook bij miezer.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:57

_Femkeeex schreef:
Als hij nu buiten staat, staat hij alleen buiten met mooi weer en dan een paar uurtjes per dag dus dan heeft hij gewoon de staldeken op. De vacht is dun, hij heeft geen wintervacht. Er zijn geen schuilmogelijkheden. Als het te slecht weer wordt (veel regen of koud) gaan ze s'nachts naar binnen. Maar als hij nu komt staat hij dus nog wel 24/7 buiten en s'nachts koelt het wel af. Bovendien is het sowieso wel fijn als de deken waterdicht is voor overdag, ook bij miezer.

Kijk naar eens naar eentje met een liner systeem, en wat wil je straks dunne vacht of mag die best wat dikker worden? Ik zou voor nu gaan voor een goede 200grams regendeken.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:58

Wordt wel een heftige overgang voor hem, van amper naar buiten naar 24/7 buiten in dit seizoen. Ook nog zonder schuil mogelijkheden, zou ik niet voor kiezen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:00

Ik zou als hij nu 200 gram opheeft een waterdichte 200 grams aanschaffen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:05

Een hele goede stevige deken. Iets als de Bucas Smartex lijn of een van de Horseware dekens (Rhino/Rambo) met liners. Die zijn allemaal vrij robuust en bestand tegen een hoop water, maar ook goed ademend.

Ik zou heeel kritisch kijken naar de overgang van vrijwel alleen op stal staan naar 24/7 buiten in de kudde zonder schuilplekken. Je paard kan het flink koud krijgen, maar misschien ook weinig rust gaan pakken en in het begin wellicht ook nog niet altijd bij het eten kunnen. Let daar goed op en speel erop in. 24/7 buiten in kuddeverband is heerlijk, maar het goed realiseren is lastig en zeker als een paard het niet gewend is om in een kudde te staan en buiten te leven kan dat echt een enorme klap geven, zeker in het najaar en met een verhuizing en wisseling van eigenaar.

Binnen met 200g is best veel, dus dan zul je voor de koudere natte nachten in ieder geval minstens iets van 200g achter de hand moeten hebben. Een goede 0 grams buitendeken met liners vind ik zelf heel fijn. Ik heb liners van 50g, 100g en 200g liggen. Meer is voor mijn teddybeer nooit nodig geweest, maar een paard dat op stal al 200g op heeft zal buiten in een kudde zonder schuilmogelijkheden wellicht 300g of 400g nodig hebben. Je voelt het vanzelf. Een 200g buitendeken met liners kan dan ook een mooie aanvulling zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:06

24/7 buiten in combinatie met goedkoop = drama.
Gewoon investeren in een goede hoge kwaliteit outdoor deken met hoog ademend vermogen.
Welk merk je neemt is persoonlijk. Ik ben zelf een groot fan van Rhino Wug (halve hals).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:13

Ik zou idd voor een liner systeem gaan.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 00:14

Ik had de overgang ook liever iets minder drastisch gezien, maar helaas zitten ze op mijn pensionstalling op dit moment nog in het ''zomer-seizoen'' dus 24/7 buiten. Dit zal waarschijnlijk voor nog een paar weken zijn. Gelukkig zijn de weersvoorspellingen voor komende week goed. Mocht het niet goed klikken met de kudde zijn er ook mogelijkheden dat hij even in een wei apart met schuilstal komt te staan, dus dat houden we goed in de gaten.

Hoeveel gram liners met hoeveel gram deken zouden jullie er dan nu op leggen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:39

Ik ben erg fan van de Bucas Smartex en het stay dry systeem.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:48

Is het niet mogelijk om jou paard samen met een ander paard de nachten op stal te zetten? Ik heb deze overgang eerder meegemaakt en dat paard werd broodmager.

Ik zou verder een 0 gram of 50 gram horseware (Rambo/amigo) opleggen met een 200gr liner mocht je voor een liner systeem willen gaan. Oh en zorg er voor dat je een reservedeken hebt liggen. Na uren regen slaan ook de beste dekens een keer door.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 00:56

Daihyo schreef:
Ik ben erg fan van de Bucas Smartex en het stay dry systeem.

Bedoel je deze? :
Bucas Anniversary Turnout 150g Stay-Dry Black/Silver

Ik vind het wel heel fijn dat je hem erop kan leggen als hij nog niet helemaal droog is. Zou deze voldoende warm zijn?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 00:59

Dee_Es schreef:
Is het niet mogelijk om jou paard samen met een ander paard de nachten op stal te zetten? Ik heb deze overgang eerder meegemaakt en dat paard werd broodmager.

Ik zou verder een 0 gram of 50 gram horseware (Rambo/amigo) opleggen met een 200gr liner mocht je voor een liner systeem willen gaan. Oh en zorg er voor dat je een reservedeken hebt liggen. Na uren regen slaan ook de beste dekens een keer door.

Hij krijgt gras, onbeperkt hooi en 2x per dag brokken dus ik maak mij niet zoveel zorgen dat hij mager wordt. Het zou ook voor een paar weken zijn. De stalbaas had aangegeven liever niet paarden apart binnen te willen zetten, maar mocht het niet goed gaan is dit uiteraard wel een optie want welzijn staat natuurlijk wel voorop.

Als het met liters uit de hemel komt vallen blijven ze gewoon binnen of in ieder geval s'nachts binnen, maar met lichte regenval blijven ze wel buiten ja.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:17

Liner systeem is echt ideaal :j
Ik zou investeren in een goede outdoor deken en daar dan liners bij, heb je gewoon het meeste plezier van. En niet te zuinig willen zijn qua dikte. Het ene paard heeft het sowieso sneller koud dan het andere, en voor jouw paard zal het ook een flinke overgang zijn!
Als hij nu op stal onder 200g staat, zou ik iig echt niet raar opkijken als hij buiten 400g nodig heeft van de winter. Het is gewoon echt een beetje testen... ook qua pasvormen trouwens, niet iedere deken past ieder paard even mooi.
Zelf heb ik alles met hals, maar dat is vooral omdat mijn paard zo smal is dat echt alles inregent :+ anders is een halve hals vaak ook fijn (maar kunnen meestal weer geen liners aan vast)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:40

Dat is in deze tijd van het jaar, wanneer het natter en kouder wordt, wel een pittige overgang. Ik zou hem goed in de gaten houden of hij niet teveel afvalt, voldoende echt kan rusten, etc.
De wat duurdere horseware dekens hebben een stevige buitenstof, en verschillende diktes of je kunt met liners werken en evt een hals.
Bucas heeft ook een stevige buitenstof en is goed ademend.
Je moet even kijken welke merken en modellen goed passen en niet gaan hangen en trekken.

Afhankelijk van hoe zijn vacht is en wat hij nu binnen op heeft zou ik met 50 of evt 100 grams beginnen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:59

Als hij nu al met 200 gram op staat binnen, dan zou ik minimaal dat zelfde buiten opleggen, maar dan waterdicht, en een wat zwaardere er al bij kopen. Ik zou niet nu al de wat zwaardere opleggen, maar eerst even kijken hoe hij het doet, want het weer is nu nog vrij mild vind ik persoonlijk, en anders heb je ook niks meer om naar toe te werken. Met onbeperkt ruwvoer moeten ze zich zelf ook al een stuk beter warm kunnen houden, maar let op dat hij niet alsnog afvalt, want zo'n nieuwe situatie kost veel energie. Ik heb die van mij een keer naar 24/7 buiten gezet, en ondanks dat we startte in de zomer, kreeg ze geen rust in de kudde, viel binnen een jaar enorm af en zag duidelijk niet happy, dus we zijn snel weer verhuisd.

Ik zelf vind een liner systeem juist weer helemaal niet fijn, dus dat is maar net persoonlijke voorkeur.
Hier ligt nu een 150g bucas op, met nachten op stal, overdag ongeveer 14u buiten maar elk merk heeft ook weer een andere pasvorm, dus je moet even gaan uitvinden welk type/merk deken bij hem past.

Verder geen tips voor een goedkopere deken, want ik zou aanraden gewoon meteen een goede deken te kopen. Wij begonnen ook met goedkopere, we hadden ik weet niet hoe veel dekens liggen.. En van alles ging telkens stuk, tot we over gingen naar een grote investering voor een bucas smartex. Dat ding gaat al 7 jaar mee, niet stuk te krijgen. Onderaan de streep was die ene goede deken een stuk goedkoper dan al die losse goedkopere.

Voor een sterkte buitenkant moet je kijken naar het aantal denier (dichtheid van de garen/stof als ik het goed zeg) Meeste dekens zijn 600, dat is meestal prima, daaronder zou ik sowieso niet gaan zitten, maar voor zo'n 24/7 buiten plek en een echt goede deken kan je beter zwaarder gaan zitten, bucas smartex is 1200 denier, dat zijn dus echt sterke dekens, gaan niet meteen stuk als er een keer een ander paard in bijt of hij tegen een boom aan schuurt oid.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:02

Nog een tip: kijk even kritisch of die stal deken goed past qua maat en pasvorm (sommige eigenaren kopen echt te groot). Als de maat kloppend is weet je in ieder geval wat je moet kopen. Als de pasvorm ook goed is dan moet je iets zoeken met een soortgelijke pasvorm of hetzelfde merk als dat merk goed is. Niet alles past op elk paard helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:16

Ik hou ook niet van liners, maar heb 3 dekens liggen. De Bucas Smartex rain, de Bucas Smartex medium en nog een andere van 300gr. De Bucas Freedom geloof ik. De goedkopere.
In een groep wil ik sowieso dekens van minimaal 1200D, die zijn gewoon veel steviger. De Freedom is dan niet en die is ook veel sneller kapot. Nu heb ik een rustige groep en geen dekens meer op. Maar in een speelse groep heb je echt een sterke deken nodig.
Ik zou starten met een 150 of 200 grams. En dan kun je altijd een volgende kopen als het kouder wordt en je merkt dat er meer nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:20

Als hij nu al een 200 grams staldeken heeft zou ik een goede 0-grams waterdichte deken met losse hals kopen en die over de staldeken heen leggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:29

Het ligt ook aan de pasvorm van je paard. De bovenmaat en ondermaat even opmeten is wel verstandig en dan is het toch een beetje uitproberen. Voor 24/7 buiten heb ik hier Rhino, fedimax en bucas. Die zijn goed waterdicht.

Mijn merrie heb ik 12 jaar geleden verhuisd van stal naar 24/7 buiten. Zeker als hij binnenkort gaat verhuizen, kan de overgang nog wel pittig zijn nu het nattere en koudere weer begint. Mijn merrie had het best lastig de eerste winter en die had het op een gegeven moment al koud onder 400 grams (300 bucas, en een onderdeken van 100 gram) dat ik haar toch einde middag voor de nacht al binnen zette. De winters erna gingen beter en ze heeft eigenlijk nooit meer zo dikke dekens op gehad.

Kijk goed naar je paard, en voel regelmatig.

En last but not least, gefelicteerd met je aankoop! *\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:14

Oh even overheen gelezen dat hij nu al onder 200 staat… dat is best veel bij 14 graden overdag en binnen…
Dan inderdaad met wat dikker beginnen.

Ik heb zowel liners als verschillende diktes dekens , dan kun je eens wisselen als ze echt heel nat zijn of een deken stuk is.