Verschil Engelse en Italiaanse zadels? Rondgeribt paard met lengte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Verschil Engelse en Italiaanse zadels? Rondgeribt paard met lengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 21:35

Voor mijn merrie ben ik aan het oriënteren voor een nieuw zadel.

Nu zijn er twee zadelmakers hier in de buurt waar ik terecht zou kunnen.

De ene heeft vooral Italiaanse merken (Erreplus, Prestige, Equiline etc) en de ander juist veel Engelse merken (GFS, Esta, Bates, Frank Baines, Harry Dabbs) en Nederlands (Empire, Schutte) of Belgisch (Ikonic).

Weet iemand wat grofweg het verschil is tussen Italiaans of Engels? En dan vooral in de vorm van de boom?

Het gaat om een rondgeribt paard, lange rug, wel schoft. Duwt zadels snel naar voren over de schouder. Ik vind het idee dat de kale boom eigenlijk goed op je paard moet passen wel een aansprekend idee, dus als bepaalde boomvormen sowieso al niet zo passend zijn omdat ze te smal/spits zijn, dan kan ik dat beter laten.

Afbeelding

Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:42

Ik denk dat over het algemeen de italiaanse merken wat duurder zijn vanwege de kwaliteit leer. Ik heb een paard met schoft en rondgeribt. Ik heb de bates isabell gepast en even meegereden lag als gegoten. Aangezien dit zadel iets boven mijn budget viel ben ik voor de wintec isabell gegaan. De bomen van de engelse zadels zijn denk ik meer ronder gevormt
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 28-10-24 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:42

Goh, ik zou voor een rondgeribt paard eerder kijken naar spaanse zadels. De typische spaanse paarden zijn rondgeribt. De boom van een spaans zadel is iig anders dan van een engels zadel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:45

Ik had op mijn Groninger een Barnsby merk bestaat niet meer maar de zadelmakers zijn nog actief bij o.a. Ideal. Voordeel vind ik het grote draagvlak van de kussens en de balans van de boom op de lange vrij rechte rug van mijn paard. Na overlijden van dit paard heb ik dit zadel probleemloos op verschillende Groningers gehad.

Over de pasvorm van de Italiaanse zadels kan ik wat paard betreft niet veel zeggen, wel de manier van zitten die voor mij teveel opgesloten en gedwongen is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 21:46

Lukasje schreef:
Goh, ik zou voor een rondgeribt paard eerder kijken naar spaanse zadels. De typische spaanse paarden zijn rondgeribt. De boom van een spaans zadel is iig anders dan van een engels zadel.

Er zijn ook veel engelse zadels die rechter in de boom zijn (van voor naar achter gezien) en geschikt voor rondgeribde paarden. Dat noemen ze dan de cob versies.

Zadels die weer speciaal voor spaanse paarden zijn gemaakt zijn vaak ook weer korter in de kussens, en ik heb juist lengte zat.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 21:48

Hieperdi schreef:
Ik denk dat over het algemeen de italiaanse merken wat duurder zijn vanwege de kwaliteit leer. Ik heb een paard met schoft en rondgeribt. Ik heb de bates isabell gepast en even meegereden lag als gegoten. Aangezien dit zadel iets boven mijn budget viel ben ik voor de wintec isabell gegaan. De bomen van de engelse zadels zijn denk ik meer ronder gevormt

Op de broer van deze had ik ook een Bates Isabelle liggen. Vond het echter wel een hard zitvlak. Maar zadel al verkocht voor ik zusje onder het zadel had.
Ik zat even op Ikonic te zoeken, klopt het dat jij die ook had? Hoe zacht zit dat vergeleken met Bates etc?

En bedoel je met rond gevormd qua ribbenkast, of van voor naar achter? Want ik moet wel een redelijk rechte boom denk ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 21:49

tiwi1969 schreef:
Ik had op mijn Groninger een Barnsby merk bestaat niet meer maar de zadelmakers zijn nog actief bij o.a. Ideal. Voordeel vind ik het grote draagvlak van de kussens en de balans van de boom op de lange vrij rechte rug van mijn paard. Na overlijden van dit paard heb ik dit zadel probleemloos op verschillende Groningers gehad.

Over de pasvorm van de Italiaanse zadels kan ik wat paard betreft niet veel zeggen, wel de manier van zitten die voor mij teveel opgesloten en gedwongen is.

Dat klinkt goed qua draagvlak idd, Ideal zal ik ook eens kijken. De zadelmaker met de engelse zadels heeft ook ideal in het assortiment zie ik.
Gedwongen zit vind ik juist wel fijn, in de zin van diepe zit, monoblad en wrong erop (wel halve wrong zodat mn knieen eronder passen). Als het maar goed past en me in de juiste houding zet.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:31

GJ9 schreef:
Gedwongen zit vind ik juist wel fijn, in de zin van diepe zit, monoblad en wrong erop (wel halve wrong zodat mn knieen eronder passen). Als het maar goed past en me in de juiste houding zet.

Out of the box en aanhakend op dit stukje, zeg ik Graziozo.
Dit zadel wordt niet alleen aangepast aan je paard maar ook aan jouzelf. Ik heb dit zadel op de voor jou welbekende merrie Goya gehad en nu weer een in bestelling staan voor mijn nieuwe Gelderse merrie.
Ik heb nog nooit zo lekker gezeten als in dit zadel <3. Vanzelf in de juiste houding zitten, zonder dat het gedwongen of geforceerd voelt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:41

Spoiler:
GJ9 schreef:
Hieperdi schreef:

Op de broer van deze had ik ook een Bates Isabelle liggen. Vond het echter wel een hard zitvlak. Maar zadel al verkocht voor ik zusje onder het zadel had.
Ik zat even op Ikonic te zoeken, klopt het dat jij die ook had? Hoe zacht zit dat vergeleken met Bates etc?

En bedoel je met rond gevormd qua ribbenkast, of van voor naar achter? Want ik moet wel een redelijk rechte boom denk ik.

Ik kwam van een kent&masters af dus de bates was echt een enorme verademing. Nu met de wintec ook super tevreden en ik kan eindelijk mijn korte benen weer lang houden. De ikonic hybrid light dubbelflap heb ik gehad. Vond het echt een vreselijk ding maar dit was de light versie. De lederen versie geen ervaring mee. Rond in de ribbenkast

GJ9

Re: Verschil Engelse en Italiaanse zadels? Rondgeribt paard met lengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 23:35

Oh grappig, ik vond kent en masters juist veel lekkerder en zachter zitten dan Bates.

Was Ikonic qua model niet goed voor jou of vond je het hard zitten?
Ik heb juist lange benen confectiemaat 40

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 23:42

Plonspony schreef:
GJ9 schreef:

Dit zadel wordt niet alleen aangepast aan je paard maar ook aan jouzelf. Ik heb dit zadel op de voor jou welbekende merrie Goya gehad en nu weer een in bestelling staan voor mijn nieuwe Gelderse merrie.
Ik heb nog nooit zo lekker gezeten als in dit zadel <3. Vanzelf in de juiste houding zitten, zonder dat het gedwongen of geforceerd voelt.

Dank voor meedenken!
Geloof ik direct. Alleen wel ver boven budget. Dergelijke A zadels zou ik graag tweedehands aanschaffen om de prijs te drukken maar dan valt er weinig meer op maat te bestellen denk ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:58

Je zou kunnen kijken naar een tweedehands Kingsley D2. Gemaakt voor rondgeribt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 05:50

GJ9 schreef:
Oh grappig, ik vond kent en masters juist veel lekkerder en zachter zitten dan Bates.

Was Ikonic qua model niet goed voor jou of vond je het hard zitten?
Ik heb juist lange benen confectiemaat 40

Nee kent en masters vond ik niet fijn zitten. Erg glad leer en het hele model was niks voor mij. Kon ook mijn benen niet lang en stabiel houden.
Ikonic vond ik hard maar ook het model paste mij niet. Lijkt iets naar het vz te wijken

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:16

Afbeelding

Ikonic op een zeer rondgeribt paard met schoft, eerder op het zelfde paard een Prestige gehad maar paard loopt hier echt ruimer onder weg. M’n dressuur zadel is wel een Prestige (met 34 boom)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:19

Wij hebben bij allebei de paarden (fries en springgefokte KWPN) Prestige erop liggen. Een goede zadelmaker weet dat de Prestige zadels verschillende soorten bomen hebben. Voor de fries hebben we er een die past bij haar iets weke rug, voor de KWPN past weer een heel ander zadel.

Al heeft onze zadelmaker wel Engels en Italiaans liggen, dus dat konden we beide passen. Ik kom toch weer altijd terug bij Prestige. :))

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:05

Plonspony schreef:

GJ9 schreef:
Dank voor meedenken!
Geloof ik direct. Alleen wel ver boven budget. Dergelijke A zadels zou ik graag tweedehands aanschaffen om de prijs te drukken maar dan valt er weinig meer op maat te bestellen denk ik.

Ah ja, budget is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden :)

De zadels zijn overigens wel helemaal aanpasbaar. Alleen het type boom niet, dus ieder model van Graziozo heeft een eigen type boom, die moet uiteraard passen bij je paard. Maar verder is daarna alles aanpasbaar, boommaat, kussens etc etc.
Het zadel van Goya is na haar overlijden ook aangepast aan mijn andere paard.

Dus je zou kunnen informeren welke modellen ze tweedehands heeft liggen.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:23

Ik heb een (nieuw) prestige springzadel op mijn Haflinger. Bij prestige kun je aparte kussens bestellen geschikt voor rondgeribte paarden,
Deze zijn wat platter en breder. Vanaf boommaat 34 oid doen ze dit al automatisch.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 23:32

Bedankt nog voor de reacties! Ik heb foto’s naar de zadelmaker met vooral Engelse zadels gestuurd en die had al wat modellen in gedachten. Dus daar heb ik over een paar weken een afspraak mee staan. Denk dat ik daar de meeste keuze heb op basis van de modellen die hier aangeraden zijn.