Pessoa bit voor dressuurmatig gebruik? Meedenkers gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Pessoa bit voor dressuurmatig gebruik? Meedenkers gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 22:12

Hallo allen,

Ik wilde graag even klankborden, meningen horen van anderen.

Ik heb een paard, kruising fries, welke een boefje is. Lekker eigenwijs, op een leuke manier.

Al enige tijd bezig met omscholing van western naar dressuur.
Van een westernshank.
hierop werd gereden door vorige eigenaar. Op teugelcontact. Dit paard kende niet anders dan een bit met hefboomwerking.

Wat op zich erg goed gaat. Hij loopt inmiddels op 4 benen. Niet meer scheef over de schouder. Netjes in 3 gangen.
Maar.. Het is altijd strijd. Meneer wilt om zich heen kijken, is graag gauw afgeleid. "Trekt" zich dan omhoog, weg uit evt aanleuning. Gooit z'n hoofd die kant uit en gaat z'n eigen gang.
Voor mijn gevoel moet ik heel grof zijn.. Ik heb het gevoel veel "gewicht" in mijn handen te hebben.

Dit ook meermaals overlegd met mijn instructrice. Volgens haar een kwestie van doorgaan. Zij noemt hem "adhder", gauw afgeleid. Korte concentratieboog. En het gewicht noemt zij "normaal contact". Echter heb ik het gevoel zijn hoofd te dragen :+ Hij loopt niet achter de teugel. Niet in een valse knik. Hij zoekt nageeflijkheid zodra ik goed rondsturen en goed zit.
Ik moet voor m'n gevoel wel heel hard werken om goed te kunnen sturen.
Sturen vanuit "je navel" zoals instructrice zegt. Handen "stil". Met je hele lijf de bocht inkijken, en paard moet volgen. Sinds kort bezig met schouder verplaatsen en rechtrichten. Dit laatste gaat voor mijn gevoel met kracht gepaard.

Nu rijd mijn dochter met een babypessoa bitje. Miniem hefboomwerking, de ringen zitten IN de grote ring, niet erbuiten. Ook hangt het bit ietsje lager dan zou horen. Dit zodat de hefboom nog wat kleiner is (hangt uit zichzelf al "om").

Dit omdat meneer heeel goed doorheeft dat dit meisje van 12 een kabouter is van 1.40. Een lichtgewicht hupsje. En hij heel graag standaard de verkeerde kant uit gaat. Om dan uit zichzelf rondjes te galopperen want galopperen is leuk :+
Dochters rijd met een te losse teugel. Vind contact houden moeilijk. Zit keurig mee met sturen. Stuur met haar buik netjes de bocht in. Kijkt naar waar ze heen wilt. En pony draait kei blij de andere kant uit :')

Nu ben ik vandaag even opgestapt na dochterlief. En heb ik het pessoabitje gevoeld.

Wat een wereld van verschil....

Ik had 0 gewicht in handen. Hij was niet afgeleid. Hij zocht direct nageeflijkheid op zonder dat ik überhaupt iets vroeg. Ik stuurde op een los teugeltje een paar rondjes draf door de bak. En meneer ging uit zichzelf mijn hand zoeken.

Hij was 100% gefocust. Terwijl ik zelf eigenlijk alleen la la la een rondje wilde doen, ging hij als volleerd dressuurpaard m'n hand zoeken en gooide er een geweldige draf uit _/-\o_

Nu sta ik voor een aantal vraagtekens...

Vind hij dit bit zelf fijner?
Kan het zijn dat hij een gewone trens gewoonweg niet begrijpt na die 10 jaar op een hefboombit?
Zijn er meer paarden die op deze wijze reageren op een hefboombitje? En rijden jullie deze dan ook op een hefboombitje?
Wat moet ik hiermee doen?

Mijn gevoel zei echt "hij vind dit duidelijk fijner".

Met de gewone trens altijd miscommunicatie..
Verschillende bitten geprobeerd overigens;
Dubbelgebroken bustrens.
Enkel gebroken bustrens.
Dubbel gebroken watertrens.
Enkel gebr watertrens.
K&k bit dat een stangetje word bij aannemen.

En ook verschillende (zwaar loszittende!) Neusriemen.

Ik vond hem tot vandaag het beste lopen op een dubbelgebroken water trens van koper/brons kleur. Met een gecombineerde neusriem.

Uiteraard ga ik dit nog overleggen met instructrice. Maar ik ben ook heel benieuwd naar nog meer meningen! Dus brand alsjeblieft los!

PaulSimonFan

Re: Pessoa bit voor dressuurmatig gebruik? Meedenkers gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 22:17

Toevoeging;

Volgens instructrice is het gewicht iets dat voor mij zo voelt. Zij ziet dit niet vanaf de zijlijn.
Instructrice is er ook 1 van zacht zacht zacht. Handen stiller, zachter. Geen gezaag of "kneepjes".

Paardliefs hoofd is ook nooit diep. Hij zakt iets. Hals rond. Maar altijd neusje er iets uit.

Mijn doel is altijd geweest netjes rondsturen. Niet hoog id sport komen. Maar z'n lijf onderhouden dat hij kan dragen. En zorgen dat ik er netjes op zit en meezit en niet tegen.

Mijn doel is ook zo zacht mogelijk rijden. Zo mon mogelijk hulpen te hoeven geven.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:26

Een paard kan duidelijk aangeven wat ze fijn en niet fijn vinden. Zoals je aangeeft, paard is western opgeleid, dat is voornamelijk teugels los. Nu moet het meer contact leren nemen en dat kost tijd. Daarbij zie ik veel western paarden lager lopen in hoofd hals dan wat je bij dressuur wil. Naast een ander bit, moet ook in het lichaam het een en ander wennen. Gaat hij fijn op een pessoa, wordt het netjes gebruikt, waar zou je je dan druk om maken? Kunt over een tijdje altijd kijken of een bit zonder hefboom dan wel geaccepteerd wordt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 23:03

Ik begrijp niet welk bit je bedoelt. Zoiets? https://agradi.nl/products/trust-beval- ... elgebroken

Dat is geen Pessoa bit, maar elk merk noemt het ook weer anders dus dat valt niet mee :D

Maar, als je paard er fijn op loopt, zou ik er lekker mee gaan rijden. Dit is geen streng bit te noemen. Jammer dat je instructrice niet oppikt of wil luisteren naar wat je zegt. Dat iets van de zijlijn anders lijkt, maakt niet dat dat het is. Paardrijden gaat juist om voelen. Ik wil ook geen gewicht in handen als ik rij.

Welk mondstuk heeft je normale bit en heeft dit bit wat je nu getest hebt? Wellicht zijn het wel niet de extra ringetjes, maar is het wat anders wat paard prettiger vindt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 07:27

Ik heb mijn paard ook omgeschoold van western-stang naar een gewone trens.

Ik begrijp precies wat je bedoelt, mijn paard liep dus ook 10x fijner met een hefboom, omdat hij dat gewend was.

Een ongebroken bustrens van Harry's horse ging redelijk.
Nog beter was de Myler (level 1 of 2)

Is het je bedoeling om wedstrijd te rijden?
Want zo niet dan zou ik gewoon met die mini pessoa blijven rijden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 07:49

Nee wedstrijden zitten er niet in. Althans komende jaren niet. Misschien wilt mijn dochter id toekomst. Maar dat zou nog jaren weg zijn.

Ik sta op een recreatieve stal waar er best wat meningen zijn. En er word door meerdere gezegt "je moet op een normaal bit met normaal contact rijden".
Daarom nu grote twijfel of dit is wat ik wil..

prugelpiet schreef:
Ik begrijp niet welk bit je bedoelt. Zoiets? https://agradi.nl/products/trust-beval- ... elgebroken

Dat is geen Pessoa bit, maar elk merk noemt het ook weer anders dus dat valt niet mee :D

Maar, als je paard er fijn op loopt, zou ik er lekker mee gaan rijden. Dit is geen streng bit te noemen. Jammer dat je instructrice niet oppikt of wil luisteren naar wat je zegt. Dat iets van de zijlijn anders lijkt, maakt niet dat dat het is. Paardrijden gaat juist om voelen. Ik wil ook geen gewicht in handen als ik rij.

Welk mondstuk heeft je normale bit en heeft dit bit wat je nu getest hebt? Wellicht zijn het wel niet de extra ringetjes, maar is het wat anders wat paard prettiger vindt.

Het bit lijkt er inderdaad op! De binnenste ringen zitten net zo. Alleen dan zijn de ringen alle 3 rrond. Dus net een ietsje scherper dan deze vermoed ik.

Het monststuk van de pessoa is gelijk aan een ander bit dat ik in watertrens heb geprobeerd. Het is uitgesloten dat het het mondstuk is waar hij op reageert. Het is echt de hefboomwerking.

Mijn instructrice neemt me juist heel serieus en begeleid me in alles om zo zacht mogelijk id hand te blijven.
Zij zegt dat het heel veel tijd kost wil hij ooit lichter in de hand worden.

Ik vind hem zelf vergelijkbaar met de fjord die ik vroeger op de manege reed. Dat was er 1 die op pelhalm gereden werd. Die legde haar hoofd in je hand en ging leunen. Maakte haar eigen rondjes en negeerde je sturen.
Alle andere fjorden (waren er een 20) deden dit niet en liepen op een normaal bit.

Voor m'n gevoel is mijn paard ook zo. Het voelt allemaal zwaar.

Toen wij nog western reden (goed een maand of 7 misschien 8 terug) reden we op een kleien shank. En zonder teugel contact.
Toen had ik dat gevoel nooit. Op een lange teugel rond te sturen. Te remmen op zit (dat laatste nu nog).
Ik reed Toen niet op een contact teugel. Maar ik had ooknniet de issues dat hij spontaan de andere kant uit draaide :+

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 07:59

Okee even met de botte bijl:

Een paard vind een hefboom niet fijner. Punt. Hij zal het wel herkennen en dus snel weten dat hij geen keus heeft. Aangeleerde hulpeloosheid. Niet leuk om te lezen wel waar. Ik betwijfel dan ook ten zeerste of hij 'door zijn lijf' gaat of gewoon een houding aanneemt.
Volgende waar ik over struikel is dat je instructrice zegt dat jij gewicht ervaart maar het er niet is omdat zij het niet ziet. Als jij gewicht voelt, is het er wel. Simpel. Bij een correcte aanleuning heb je geen kilo's in je handen maar een licht verende verbinding tussen paardenmond en ruiter hand. Een communicatielijntje. Fijn dat je instructrice bezig is met zacht en rechtrichten, mijn inziens noodzakelijk bij zo'n paard. Echter mag ze niet voorbij gaan aan het te grote gewicht wat je van hem krijgt.

Paarden die vaak (niet correct) met een scherp bit zijn gereden staan er niet om bekend goed door het lijf te gaan, ookal kan het wel zo voelen. Druk ontwijkende paarden voelen soms heel prettig aan. Dus nu je met een gewoon bit rijdt komen de foutjes er dubbel en dwars uit en zie je zn hulpvraag. Nu kun je die hulpvraag natuurlijk negeren en er een scherp bit in hangen: opgelost. Maar je kan ook luisteren en samen met een kundige instructeur (die je wellicht wel al hebt) werken aan ontspanning, of eigenlijk gewoon opnieuw het skala van africhting. Succes!

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 08:27

Ik snap je reactie. Maar het is niet dat zij het niet ziet.
Zij is ontzettend kundig. Maar geeft heel duidelijk aan dat wat ik voel de contact teugel is.
Ik vind dit enorm zwaar voelen. Ik ben gewend enkel het teugel gewicht te dragen. Zonder contact.
Voor mij is deze manier van rijden nieuw. Dat is voor mij 15 jaar geleden. En gevoelsmatig vind ik hem zwaar.

Echter krijg ik standaard het commentaar dat ik de teugels te los laat. Niet de juiste verbinding neem. (Ik heb nog steeds de neiging hem los te gooien van voor).

Wat ik gister op de pessoa voelde was dat losse. Ik vond het zo'n verademing.

Ik heb dit paard nu anderhalf jaar. En als je ziet waar wij begonnen.. van een paard dat compleet in de staak ging op alle fronten. Naar een paard dat nu los in zijn lijf is. En graag wilt werken. En altijd vrolijk is me te zien(Komt ook in volle galop aan vanuit het land en wilt heel graag mee, waar hij een jaar terug van me af liep).

Hij heeft een enorme verandering ondergaan. Waar hij voorheen achter de teugel kroop. Geen actieve achterhand. En scheef.
Begint het steeds meer een paard te worden met een moortje in z'n kont. En die los is. Zowel linksom als rechtsom en alle bochten te zetten/in te buigen. We zijn bezig met schouder verplaatsen om correct door de bochten te rijden.
Voor mij een hele nieuwe wereld.
Ik ben buitenrit western ruiter. Nooit bakwerk gedaan, laat staan dresuurmatig!

Ik wil dit paard correct rijden. Op een manier die voor hem goed is.

Ik heb alleen nu dus vraagtekens.
Mijn instructrice ga ik hier ook nog mee lastig vallen :D
Ik wil dit begrijpen. Daarom dit topic.

Wat wij momenteel doen in trainingen;

Rijden op de buitenteugel; in de bochten met de buitenteugel begrenzen. En hem daardoor op 2 schouders houden. (Ik vind dit dus zwaar voelen! Volgens mijn instructrice ligt dit aan mij omdat ik dit niet gewend ben).

Voltes 10 meter rijden wanneer hij afgeleid is. (Aandacht bij mij houden). Gebroken lijnen met daarin 3 voltes.
Slangenvoltes met id bogen voltes.

Wegrijden met een open hand (eerst ruimte geven en daarna motor aan).
Bij terugrijden lang maken waardoor hij terugkomt.

Binnendeuren doen we eigenlijk niks mee. Gelijk houden met buitenteugel. En mee naar binnen nemen in het sturen doordat ik met mijn buik stuur.

Niks plukken of eraan zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze fotos geven een beeld van hoe hij er meestal kwa halshouding bijloopt. Eigenlijk meestal zijn neus er iets uit.
Ik ben helemaal niet bezig met "aan de teugel".
Wel al oudere foto's.

Momenteel focussen wij op op twee schouders.
En zijn we aan mijn houding aam het sleutelen (inmiddels kan ik m'n hakken laag houden *\o/* )

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:32

De grootste waarheid die ik in het voorgaande las, is dat het tijd, geduld en doorzetting zal kosten.
Jij moet omscholen en je paard ook. Oude jarenlang opgebouwde reactiepatronen moeten vervagen en nieuwe moeten ingeslepen worden en dit op een iets oudere leeftijd.
Of je nu de weg van je instructrice volgt of je eigen quick- fix met het pessoaatje maakt niet zo veel uit. De tweede weg omzeilt/camoufleert het echte probleem. Je krijgt het later toch weer op je bord.

Ikzelf zou de weg van je instructrice volgen, maar als ik eens behoefte heb aan een gewone, gemakkelijke verzekerde succeservaring, durf ik ook wel eens tijdelijk voor de quick fix gaan. Eens wat goed gevoel tanken om dan later weer met extra toewijding aan het kernprobleem te werken.

Enjoy the process!

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 08:36

koend schreef:
De grootste waarheid die ik in het voorgaande las, is dat het tijd, geduld en doorzetting zal kosten.
Jij moet omscholen en je paard ook. Oude jarenlang opgebouwde reactiepatronen moeten vervagen en nieuwe moeten ingeslepen worden en dit op een iets oudere leeftijd.
Of je nu de weg van je instructrice volgt of je eigen quick- fix met het pessoaatje maakt niet zo veel uit. De tweede weg omzeilt/camoufleert het echte probleem. Je krijgt het later toch weer op je bord.

Ikzelf zou de weg van je instructrice volgen, maar als ik eens behoefte heb aan een gewone, gemakkelijke verzekerde succeservaring, durf ik ook wel eens tijdelijk voor de quick fix gaan. Eens wat goed gevoel tanken om dan later weer met extra toewijding aan het kernprobleem te werken.

Enjoy the process!

Ik ben absoluut niet van de Quick fix. Lang werk maakt me helemaal niks uit! Hij is pas 13. Al kunnen we dit pas als hij 20 is :+:
Maar ik kreeg door deze ervaring vraagtekens!

Het voelde zo anders! Ik had 0 gewicht. (Athans voor mij voelt wat volgens m'n instructrice normaal contact is als gewicht). Kon aan een los teugeltje rijden.

Ik vond het makkelijker omdat ik me nu voor 90% op m'n houding kon fixeren. Het leek alsof hij dit prettiger vond.

En daarom mijn vraagtekens. En wilde ik graag ik inlezen en meningen horen!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:37

Net je laatste post gelezen.
Je bent héél goed bezig.
Zo te horen heeft de weg van je instructrice jullie al heel veel gebracht. Waarom twijfelen?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 08:38

Even foto bijgekocht, dit vind ik heel fijn (en vertrouwd) (even doorheen kijken dat ik als een mongool op zit :+ );

Afbeelding

Dit voelt voor mij als gewicht. Continue die losvast verbinding.
Voor mij voelt dit als zwaar.

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:50

Is het een idee dat je eens op een netjes opgeleid dressuurpaard stapt om te kunnen ervaren wat 'normaal' voelt voor wat jij graag wil bereiken. Dan heeft iig 1 van jullie 2 (jij en het paard) een richtlijn voor hoe het hoort te voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:55

Ik ga denk ik ook een beetje bot zijn, maar op de foto's loopt het paard gewoon niet nageeflijk genoeg. Hij laat zijn hals niet genoeg vallen en ik denk dat dit is wat je voelt in je hand. Ik lees dat hij eerder achter de teugel kroop. Dat kan een lastig probleem zijn, vaak doen ze dat om zich te onttrekken aan de aanspanning van achteruit. Maar als hij er eerst achter kroop en nu wel je hand op durft te zoeken hebben jullie al een grote stap voorwaarts gemaakt.

Nu is zwaar in de hand vaak een kwestie van dat de ruiter teveel vasthoudt en paard niet genoeg door het lijf op eigen benen loopt. Ik zeg dus, niet bit veranderen maar jezelf.
Als het iets zwaar voelt dan geef je been en steek je je hand iets naar voren en zorg je er voor dat je zelf niet vasthoudt. Hoe actiever een paard achter is (actief is dus niet hetzelfde als HARD naar voren) hoe lichter en fijner deze wordt aan de voorkant. Soms betekent dus het been geven niet dat hij harder naar voren moet (want op de voorhand vallen voel je ook in de hand) maar even iets opvangen op het achterbeen en van daaruit weer naar voren zodat er meer buiging komt in het achterbeen en paard zichzelf meer gaat dragen.

Ik denk dat een bit met hefboomwerking alleen de rijtechnische problemen verdoezelt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:09

Waarom gooi je het niet om? Jij rijdt duidelijk niet graag met contact, en jouw paard ook niet.
Ik heb dit zelf ook, modern klassiek gereden paarden voelen voor mij veel te zwaar aan, het constante contact vind ik vermoeiend en mijn paarden worden ook niet graag op druk gereden.

Ik rij nu academisch, compleet andere insteek (we werken niet naar de oefeningen toe,we gebruiken de oefeningen voor het paard) en het idee is dat ze uiteindelijk het hogere werk (piaffe, passage) ook gewoon op een losse teugel doen.
Lees je daar eens in?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:13

Goed dressuur rijden hoort sowieso niet op druk te zijn. :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:15

Wat is "modern klassiek"? Dat lijkt me een tegenstelling. Eens met Elisa, een goed gereden paard voelt nooit zwaar in de hand, het lijkt meer op een lichte, elastische verbinding, dus ook niet "niks" in je hand. Ik vond het altijd een soort magisch gevoel :).

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:49

Ik sluit me aan bij Elisa2. Op die foto's zie ik een paard dat zich lang maakt, en dan kan ook zeker zwaar worden. En een lang wordende paard is ook best een ingewikkeld probleem. Je wilt het paard achter activeren om daar meer gewicht op te nemen om zo korter te kunnen worden, maar als hij lang wordt, zal hij de extra energie die je er in stopt, eerst willen stoppen in nog meer lengte te nemen (en dus zwaar worden). Die energie in goede banen leiden is iets wat je moet leren en waar diverse trainingsmethoden ook op een andere manier naar kijken (en ik ga me dus ook bewust even niet mengen in de hoe)

Het kan soms heel lastig zijn om te zien hoeveel druk er is. Ik vind het wel bijzonder dat je instructrice zo standvastig is wat dat betreft. Heeft ze er zelfs wel eens op gezeten?

Als een paard ineens zo licht wordt, dan vermoed ik dat je het paard in een houding drukt ipv echt nageeflijkheid. De druk van het bit is vervelend genoeg voor het paard, dat hij de druk maar volledig uit de weg gaat. Eigenlijk wat BonitaBon zegt.

En als je er echt niet meer uitkomt, zou je eens kunnen proberen om te rijden met een dergelijk ding. Dat geeft misschien ook inzicht: https://www.ej.nl/teugelhulp-drukmeter_zwart_62519.html

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:43

prompter schreef:
Wat is "modern klassiek"? Dat lijkt me een tegenstelling. Eens met Elisa, een goed gereden paard voelt nooit zwaar in de hand, het lijkt meer op een lichte, elastische verbinding, dus ook niet "niks" in je hand. Ik vond het altijd een soort magisch gevoel :).

ohja, dat moest natuurlijk modern zijn, iets met teveel in mijn hoofd en dit dus ook gewoon los typen.

Maar als je kijkt naar de duitse dressuur wordt daar ook meer op druk gereden, en duits wordt vaak wel als "klassiek" bestempeld.

Ik bedoel eerder: de dressuur dat "iedereen" kent is vaak op druk of tenminste met constant contact gereden. Ikzelf ben daar geen voorstander van en haat zelf ook druk en contact, mijn doen is dus ook om alle oefeningen op een lossere teugel te kunnen uitvoeren. Uiteraard heb je daar wel periodes van contact en soms zelfs druk nodig, maar die zijn altijd relatief kort.

Let ook op welk type paard je hebt. Een dressuurpaard rij je beter eerst vooruit om van daaruit te gaan verzamelen. Paarden die niet zo rijtypisch gebouwd zijn (PRE's, barokkere paarden, trekpaarden, friezen) rij je beter eerst in een vorm van verzameling om van daaruit vooruit te rijden.

Als ik mijn PRE en trekpaarden zou trainen zoals een dressuurpaard, dan gaan we enkel gaan rennen op die voorhand, gaat de PRE zich gaan opkrullen, en de trekpaarden maken zich lang en zwaar.
éérst op de achterhand om die schouder vrij te maken en van daaruit vooruit, maar dat is iets die over langere tijd gaat ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:51

Dat is juist niet mijn ervaring bij Duits klassieke dressuur. Wel contact maar geen druk. Ik blijf er bij dat de druk uit de ruiter komt. Niet vasthouden maar loslaten, MET behoud van contact. En ja dat kan lastig zijn want dat vergt veel lichaamsbewustzijn van de ruiter.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:21

Ik zou me afvragen waar de ommezwaai in gedrag vandaan komt. Jouw normaal adhd paard dat veel met zijn omgeving bezig is, laat al dat gedrag achterwege wanneer je een scherper bit gebruikt. 1+1=2. Dat komt niet omdat hij opgelucht is, maar omdat hij herkent dat dit pijn gaat doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:29

Welke dressuur oorsprong het is weet ik niet.
Maar mensen die zeggen ik ben western gaan rijden wat een opluchting want eindelijk hoef ik niet meer op druk te rijden hebben altijd slechte dressuurles gehad.
Je hebt contact, maar dat is wat anders dan druk, laat staan anders dan kilo's in je hand.

Betreft dit paard, als hij op een scherp bit ineens wel doet zoals je het wilt is dat niet omdat er een rijtechnische oplossing is gevonden, maar een pijnprikkel die hij wil vermijden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:51

Ik denk dat de oplossing schuilt in je zit- en beenwerk. Ik heb een klein vermoeden dat dit momenteel net te passief is voor dit paard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:57

Die losse teugel is niet wat je wilt. Wat je wel wilt is een zacht contact waarbij je de teugel als het ware tussen duim en wijsvinger moet kunnen vasthouden.
Maar wat ik hier vooral mis is, wat doe je met je benen? Want daar zit hem de nageeflijkheid in wat mij betreft. Wordt hij zwaar, dan corrigeer je dat met je been. Let hij niet op, dan vraag je met je been weer aandacht etc. Je rijdt an sich niet op nageeflijkheid, doormiddel van oefeningen krijg je nageeflijkheid.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:41

Heeeel veel reacties. Alles gelezen. Maar ik ga nu even niet op alles in. Op een later moment probeer ik alles even bij te werken!

Ik lees veel "pijn". "Vluchten voor het bit".
Ik wil wel meegeven dat dat het niet is. Ik snap die gedachtegang. Maar ik kon hem compleet losgooien en op neckreining rijden. Geen moment aan de teugels gezeten!

Ik heb vanavond weer gereden.
Hij liep vanavond net zo zacht en los als gister op de pessoa!
Misschien ligt het toch niet aan het bit.. Maar hebben de laatste lessen veel gedaan?
Laatste maand meermaals les gehad. Eigenlijk enkel onder begeleiding gereden. Gister de eerste keer zelf in een paar weken tijd.

Speciaal gevraagd aan een vriendin wat foto's te maken. Maar de meeste zijn ver weg en heel wazig :Y)

Absoluut geen hoogstandjes. Zeker rijtechnisch niet!
Ik was totaal niet met m'n houding bezig. Niemand aan de zijlijn die toeriep. Meteen mn bakken weer op, en weer voorover |o juist zoveel mee bezig geweest, dus ik baal gigantisch na het zien van de fotos Y;(

Maar wat ik hiermee wil laten zien, is dat ik juist vriendelijk rijd. Juist niet aan het trekken oid ben!
Hij zoekt zelf naar mijn hand. Ik vraag niet, hij gaat zelf naar mijn hand!
Afbeelding

Afbeelding

Hier heel duidelijk te zien wat ik bedoel met zwaar/gewicht.
Instructrice geeft dan aan "hand iets naar voren optillen". Dus mn handen naar voren en eennpaar cm omhoog. Als het ware om zijm hoofd op te tillen. Dat hij niet gaan leunen maar zelf zijn hoofd blijft dragen
Afbeelding

In de lessen gebeurt dit niet zo vaak. Omdat mn Instructrice het ziet aankomen en me al laat reageren voor het gebeurt.
Als ik zelf rijd dus wel :Y)
Ik ben dressuurmatig gewoon echt niet handig..