Veiligheidsbeugels BR Lavrone, HKM en Horka

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Veiligheidsbeugels BR Lavrone, HKM en Horka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 21:49

Ik ben op zoek naar een veiligheidsbeugel die redelijk betaalbaar is. Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt maar ik kom er toch niet uit.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de BR Lavarone, HKM en bijvoorbeeld de Horka of Acavallo? De ene soort opent volgens mij van boven en de andere bededen op de beugel. Heeft iemand hier goede of juist vervelende ervaringen mee?

https://agradi.nl/products/br-stijgbeug ... rone-zwart

https://agradi.nl/products/hkm-veilighe ... emma-zwart

https://agradi.nl/products/acavallo-beu ... upro-zwart

Ik ga straks met mijn jonge paard aan de gang en vind het toch wel een extra veiligheidsmaatregel.

mellamoshan

Re: Veiligheidsbeugels BR Lavrone, HKM en Horka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:04

Verschil geen idee. Ik heb de lavarone en vind het een ontzettend fijne beugel. Door het brede voetbed en de antigrip heb je echt fijn gevoel met de beugel. Met wat gekke sprongen klikte de beugel ook keurig open zoals hij hoort te doen. Dus geen vergelijking, maar in ieder geval een positieve ervaring over deze beugels.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:28

Ik had de lavaraone maar bij iedere pas klikte die en ik werd er gestoord van.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 05:17

Ik zweer bij de Acavallo... soms wel ritten van 5 u gemaakt maar zitten even fijn. Goede grip.
Gelukkig nog geen ervaringen met of ze goed open gaan zodra je valt.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:49

Ik heb twee x de Horka een kans gegeven maar hij ging heel snel oxideren waardoor hij heel lelijk werd.

Heb nu de acavallo en vind ze erg fijn. Gelukkig nog niet mee gevallen van m’n jonkie

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:03

Ik heb ook de acavallo

(Ik denk dat bij die met de scharnieren aan de onderkant er eerder zand/modder tussen de scharnier komt)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:57

Dat laatste zou zeker een nadeel kunnen zijn! Nu rijd ik niet veel in de modder maar er ligt wel zand in de binnenbak. Het is wel iets om dan rekening mee te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:02

Ik heb al 30 jaar de kwikout.
Altijd fijn gevonden, ook geen last van piepen oid.

Toch had ik zoiets, zou wel eens een breder voetbed willen en de Lavorne was op MP te koop voor niet al te veel. Al zijn die vanzichzelf ook niet duur.
En ja dat brede voetbed bevalt me fijn.
Ook geen rare piepgeluiden oid.

Schoonmaken, echt veel doe ik dat ook weer niet.
Bij de kwikout niet en bij deze ook niet.
Ja na een modderige rit doe ik er even met een harde borstel over zodat het voetbed schoon is.
Anders komt die zooi ook tegen mijn zadel met opbergen.
De kwikout heeft wel eens een drup olie gehad om dat het werd aanbevolen, niet omdat ik merkte dat het moest.

het verschil met de rest, geen idee.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:19

Gevoelsmatig zou ik liever kiezen voor een veiligheids beugel waarbij de scherpe punt naar onder wijst.Want als je precies op zo n scherpe punt valt :( .Juist met een ongeluk kun je raar terecht komen.Ik heb gewoon elastiek trouwens werkt goed .
Doe onderste beugel heeft een opstaand randje waar je in theorie ook achter zou kunnen blijven haken ook niet ideaal.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:22

Ik heb de veiligheidsbeugels van de Decathlon en die vind ik er fijn. Mooi breed voetbed ook.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:24

Ik heb die van Horka een aantal maanden terug gekocht, maar nog niet veel gebruikt vanwege blessure paard. Vooralsnog lijken ze me erg prettig. Ik wilde graag een open breed voetbed met metalen puntjes voor grip en kwam toen op deze uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:24

office schreef:
Gevoelsmatig zou ik liever kiezen voor een veiligheids beugel waarbij de scherpe punt naar onder wijst.Want als je precies op zo n scherpe punt valt :( .Juist met een ongeluk kun je raar terecht komen.Ik heb gewoon elastiek trouwens werkt goed .
Doe onderste beugel heeft een opstaand randje waar je in theorie ook achter zou kunnen blijven haken ook niet ideaal.

Maar zo stond er een keer in een topic dat mensen met afstijgen precies aan dat bolletje / haakje bleven hangen van de stijgbeugel met elastiek.
Nooit over nagedacht dat dat kon...
Maar inderdaad, als je er over na gaat denken kan dat.
Denk in die zin dat geen 1 beugel 100% veilig is.

Edit: sneller gevonden dan gedacht
[VN] [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:48

Ik lees even mee!

Ik wilde eigenlijk zelf ook een topic openen omdat ik nu flexibele stijgbeugels heb van harry’s horse geloof ik en die vind ik super fijn maar zijn wel aan vervanging toe dus zat evt te kijken naar veiligheidsbeugels. Maar vraag me af of die echt voldoende vering geven zoals die flexibele beugels.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:51

Ik twijfel tussen die van Decathlon of die van BR. Iemand suggesties/ervaringen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:03

Ik heb toen diverse veiligheidsbeugels getest. Die van acavallo, bow balance en BR met een kwart draai erin. Maar heb uiteindelijk de acavallos gekocht. Nu heb ik ze op beide zadels zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:03

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:41

manic schreef:

Ik heb hier dezelfde ervaring mee. Niet altijd maar als mijn voet nét tegen de buitenkant aankomt. En dat is blijkbaar best vaak bij mij.

Ik heb nu aan de meeste zadels gewoon de veiligheidsbeugels van de decathlon zitten. Zien er iets minder fancy uit maar zelfde werking. Geen geklik en verreweg de voordeligste. https://www.decathlon.nl/p/stijgbeugels ... gMQAvD_BwE

Die van roodvos durf ik met springen of crossen niet te gebruiken.

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:17

Roodvos schreef:
Andere invalshoek: Safestyle 90-graden:
https://www.safestyle.nl/product/90-gra ... 6834e7a283

Ik rij hier al ca. 15 jaar mee. Let op: de opening moet aan de binnenkant!
Geen scharnieren die onverwacht open kunnen klappen, of juist niet open gaan als het wel zou moeten.

Inderdaad :j

Hele fijne veilige beugels!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:19

Ik zweer bij mijn Safestyle beugels

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 12:35

DoretteK schreef:
Ik twijfel tussen die van Decathlon of die van BR. Iemand suggesties/ervaringen?

https://www.decathlon.nl/p/stijgbeugels-voor-kinderen-en-volwassenen-500-extra-veiligheid-zwart/_/R-p-121850?mc=8375397&c=Zwart&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nl_t-perf_ct-shopp_n-ruitersport_ts-gen_f-cv_o-roas_pt-all_&utm_agid=165286295423&utm_term=&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw-JG5BhBZEiwAt7JR62M0qeZXrW1v2eHKV4bxwpZ2WkZWhPlRoIrLGd0jkSnGFrT1pPsGyhoCqgMQAvD_BwE

Deze lijken mij ook heel prettig. Ik zie dat meer mensen deze hebben.

Hoe werkt het veiligheidssysteem? Bij de andere beugels zie je pinnetjes die denk ik voorkomen dat ze ongevraagd open schieten. Hoe werkt het bij dit deze beugels?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:54

Ik heb de acavallo een aantal jaar terug met blackfriday gekocht. Die bevallen goed en mooi licht kwa gewicht.

Ik wou voor mn dressuurzadel ze ook hebben maar ze zijn nu flink duur geworden. Ik heb nu de Waldhausen veiligheidsbeugels gekocht. Iets zwaarder maar verder ook top kwa kwaliteit en ze rijden fijn. En een stuk betaalbaarder :+

Beide een aanrader

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:27

manic schreef:

Ik heb links en rechts gewisseld, dus de scharnierende delen aan de binnenkant en af en toe wat olie, en heb het zo opgelost.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:39

Maar ga je er dan wel makkelijk uit bij een val?
Dat is voor mij een reden dat ik geen safestyle wil.

Maar als hij bij rijden open klikt komt je er steeds tegen aan dan?
Dat kan natuurlijk en ik denk ook niet zo gemakkelijk af te leren.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:19

Je weet natuurlijk nooit hoe je gaat vallen, ze kunnen in ek geval open, iets wat met een standaard beugel niet kan.
Mijn paard heeft nogal een grasbuikje waardoor ik inderdaad naar de buitenkant van de beugels wordt geduwd. Bij een smallere is dit niet het geval.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:39

De safestyle is vorig jaar iemand mee verongelukt, bleef er aan vast hangen, misschien door de spoor? geen idee, maar paard is gaan rennen en in een bocht op haar gevallen... ze heeft het niet overleeft

Ik heb aan springzadel de cavallo en aan dressuurzadel de horka. Ook een keer eraf gevallen, en beugel klikte gewoon open.