Welke warme bescherming tegen winterhoefbevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Welke warme bescherming tegen winterhoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 21:51

De dierenarts raadde mij aan om mijn insuline resistente haflinger met helaas een geschiedenis van bevangenheid in te pakken als het echt koud wordt. Zij had het over hoefschoenen, maar in de hoefbevangen groep op facebook worden ook allerlei vormen van beenbescherming genoemd.
Nou ben ik benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn. Wat werkt nou écht goed om de benen/hoeven warm te houden?

Info: pony staat 24/7 buiten in een zandpaddock met altijd droge schuilstal, waar hij ook goed gebruik van maakt. De paddock droogt snel op, maar als het echt vreselijk regent, wordt het wel een beetje blubberig. Geen diepe blubber gelukkig, hooguit tot de onderste helft van de hoef. Pony is een heuse sloopmajoor -O- Ik ben dus bang dat hoefschoenen niet goed blijven zitten / heel blijven. Beenbescherming type skidboots (zoals deze https://www.ridingwarehouse.com/Classic_Equine_Neoprene_Horse_Skid_Boots/descpage-CENSB.html) laat hij over het algemeen wel goed zitten.

MarjanB

Re: Welke warme bescherming tegen winterhoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:00

Ik zou equischoen even een berichtje doen met je vraag. Die hebben een top service en ook de mogelijkheid om wat schoenen te passen en proberen. Je hebt verschillende soorten waarvan sommige wat meer gesloten zijn en een dikkere zool hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:10

Schoenen als de easyboot clouds zijn hiervoor heel mooi.
Als je een grappenmaker heb die er aan pulkt kan je er ook springschoenen overheen gooien. Die kosten een tientje, en als hij die sloopt is de schade niet zo goed.

Of Equine fusions ultra, het moet ook gek gaan willen ze die los trekken.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:33

Winterbevangen is iets anders dan 'gewoon' bevangen..
Bij insuline resistentie (en ook bv PPID) wordt de doorbloeding van de benen en hoeven slechter. In de winter als het koud is gaan de bloedvaatjes ook nog vernauwen.
Paard krijgt daardoor heel pijnlijke voeten, de symptomen lijken op die van bevangenheid. Maar als de doorbloeding op gang komt is het weer over.

Er zijn dus een soort kousen om wat warmte aan de benen te geven en zo de doorbloeding te verbeteren.

Helaas heb ik geen ervaring met dit soort bescherming, mijn vorige paard had PPID en had last van winterbevangenheid, maar ik had te laat door dat ik haar hiermee had kunnen helpen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:42

Is je pony verhuizen naar een warme stal niet een optie ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:24

https://nl.equinics.eu/products/koel-schoenen

Hier een hoefschoen met warmte elementen, en ze hebben meer beenbescherming om warm te houden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Je zou ook eens naar Back on Track spul kunnen kijken met infrarood werking.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:45

office schreef:
Is je pony verhuizen naar een warme stal niet een optie ?

Nee, ze staan hier aan huis 8-)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:46

Elisa2 schreef:
https://nl.equinics.eu/products/koel-schoenen

Hier een hoefschoen met warmte elementen, en ze hebben meer beenbescherming om warm te houden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Je zou ook eens naar Back on Track spul kunnen kijken met infrarood werking.

Dit ziet er ook heel interessant uit!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:00

Mijn pony pakte ik alleen in als het echt heel hard ging vriezen. En meestal ook alleen zijn voorbenen, daar was zijn doorbloeding het slechtst.

Hij voor ijzers met zooltjes wat de zolen tegen de vrieskou beschermde, maar natuurlijk ook weer iets belemmerde in doorbloeding, en 24/7 springschoenen tegen aftrappen wat wellicht iets hielp met wat warmte vasthouden. Ik heb een aantal keren geprobeerd zijn hoeven ook in te pakken op allerlei manieren maar niets bleef zitten. Met springschoenen werkte gewoon simpele rubberen voor hem het beste. Dacht goed te doen met wat dikkere warmere neopreen maar die werden koud en nat en verzamelde ijsklompjes tussen de springschoen en de hoef dus meteen weer terug naar de flexibele rubberen die schoon en vrij droog bleven.

Voor zijn benen ook verschillende dingen uitgeprobeerd, enkel beenbeschermers werd juist extra koud, strakke beenbeschermers koud en nat/zweterig en dat wil je natuurlijk al helemaal niet.

Wat wel werkte was een fleecebandage door midden geknipt zodat hij enkel om het been rolde ipv twee keer, en daar overheen een waterdichte of waterafstotende beenbeschermer die net iets te groot was maar met de bandage eronder wel goed paste.
Deze vond ik heel fijn: https://www.ej.nl/beenbeschermers-harry ... 62355.html
Vrij dun, waterdicht en valt iets groot.

Met die combinatie bleven zijn benen warm en droog en is hij niet meer bevangen geweest in de winter en kon hij gewoon lekker buiten blijven want beweging is nog altijd het beste voor een goede doorbloeding en goede stofwisseling.

Afbeelding

Van die therapie dingen die warmte weerkaatsen heb ik ook goede ervaring mee met andere producten maar beenbescherming werd niet in zijn kleine maatje gemaakt. Anders had ik die ook graag geprobeerd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:26

Mijn merrie deed het ook goed met de back on track beschermers.
Een kleintje, maar die kreeg koot beschermers maatje paard om haar pijp. Ging niet om het beschermen, maar om de werking van de stof.
Afbeelding

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:08

Bij aanhoudende vorst gebruik ik voor mijn paard (Quarter x NRPS met PPID) Equine Fusion Active hoefschoenen en de Back on Track Royal beenbeschermers. Mijn paard loopt altijd vrij rond in een PP en deze combinatie blijft netjes zitten!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 12:13

Ik heb Klaas Feuth van Hoofwear gecontacteerd en die raadde deze aan: https://www.hoofwear.com/easyboot-rx2 Dit lijkt me wel precies aan te sluiten bij alles wat ik zoek, beetje jammer van het prijskaartje alleen :Y)
Zou alleen bij de voorhoeven voldoende zijn, of is het gezien het om winterbevangenheid gaat het handigst om rondom te doen?
En dan nog iets van beenbescherming er boven of zo?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 06:48

Afbeelding

De mijne ging zo naar buiten toen het een jaar of 4 geleden echt heel koud was en ook sneeuw. Toen was het ruim onder het vriespunt overdag.

In de nacht op stal met been bescherming maar zonder schoenen volgens mij. Op dik vlas. Als het niet extreem koud was geen been bescherming overdag.

Hij had laatste jaren overdag altijd schoenen aan. Het was voor hem het beste om zo hard mogelijke voeten te hebben.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:06

Mijn shetlanders krijgen peesjes + springschoenen aan. Speciaal daarvoor aangeschaft.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 15:46

Ik lees hier en op facebook vooral berichten van mensen die zeggen de benen inpakken en wellicht springschoenen om, maar weinig mensen die ook daadwerkelijk hoefschoenen aan doen. Zijn die beenbeschermers icm springschoenen dan voldoende voor de meesten?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:24

Ik doe daarvoor hoefschoenen aan als de track bevroren is. Ik heb gewoon de cavallo trek hoefschoenen, daarin zooltjes, een deurmatje (tegen zweten) + een sok erom heen (tegen het schuren) en soms nog de back on track kootbeschermers om.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:54