Sporen L1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yihaaa86

Sporen L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 17:11

Hoi iedereen! Ik rijd tegenwoordig met mijn pony in de L1, en mijn instructrice raadde aan om spoortjes aan te schaffen, stompe sporen met een recht einde. Welke lengte is dan het beste? 20mm of 25mm? En heeft iemand tips? Liefst onder €20, maar net erboven is ook niet erg. :)

xLoki

Re: Sporen L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:29

Wat heeft het aanschaffen van sporen te maken met het rijden in de L1? :P

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:31

Voorwaarts rijden moet rijtechnisch opgelost worden, als jouw instructrice je aanraadt om met sporen te rijden zou ik hars achter mijn oren gaan krabben en je afvragen of:
1: Er niet wat aan de hand is met je paard. (Pijn, te weinig energie, etc)
2: Je wel de juiste instructrice hebt.

Hoe lang rijd je al? En hoe lang heb je deze pony?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:48

Waarom raadde je instructrice het aan, met welk doel?

Ik zou trouwens altijd een ander soort sporen aanraden, gladde wieltjes of balletjes..die zijn vriendelijker.

Het kan helpen met de zijgangen en lengtebuiging, het is geen vervanging voor paard goed aan het been te maken.

Het beste is ook om de sporen dusdanig laag aan de laars te bevestigen dat deze niet automatisch heel gemakkelijk het paard raken.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:16

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:18

Elisa2 schreef:
Waarom raadde je instructrice het aan, met welk doel?

Ik zou trouwens altijd een ander soort sporen aanraden, gladde wieltjes of balletjes..die zijn vriendelijker.

Het kan helpen met de zijgangen en lengtebuiging, het is geen vervanging voor paard goed aan het been te maken.

Het beste is ook om de sporen dusdanig laag aan de laars te bevestigen dat deze niet automatisch heel gemakkelijk het paard raken.

Met wieltjes mag je niet starten met een pony bij de KNHS, wel met een draaiend bolletje.

@TS: ik ga er vanuit dat je instructrice er zo haar redenen voor heeft het aan te raden, dus daar wil ik niets over zeggen. Ik zou persoonlijk gaan voor de kortste variant met een bolletje op het einde. Dat is een heel stuk vriendelijker dan een stomp einde met een scherp randje eraan.

Deze bijvoorbeeld: https://www.ej.nl/knopsporen-epplejeck- ... 59795.html of deze https://agradi.nl/products/harrys-horse ... 2051157283

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:06

De wieltjes die bij de KNHS worden uitgesloten, hebben tandjes. De gladde "wieltjes" die Elisa waarschijnlijk bedoeld, vallen daar dus niet onder en mogen gewoon.

Ik denk tenminste dat het om deze gaat;

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:30

Ja klopt, die bedoel ik.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:21

Bielsje schreef:
De wieltjes die bij de KNHS worden uitgesloten, hebben tandjes. De gladde "wieltjes" die Elisa waarschijnlijk bedoeld, vallen daar dus niet onder en mogen gewoon.

Ik denk tenminste dat het om deze gaat;

[ Afbeelding ]

Deze wieltjes zijn niet toegestaan bij de ponys. In de dressuur zijn bij ponys alleen stompe sporen, knop sporen en sporen met draaiende bolletjes toegestaan.

Dat zijn bijvoorbeeld deze: https://www.ej.nl/sporen-harry-s-horse- ... VQQAvD_BwE

yihaaa86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 12:50

Ik rij haar prima aan het been, het gaat gewoon goed. Ze loopt prima voorwaarts, ik kan ook gewoon zonder sporen rijden maar mijn instructrice raadde het aan om mijn beenhulpen te verfijnen. Mijn pony is 12 jaar, en wordt af en toe gereden door mijn instructrice (met sporen).
Ik wilde niet een heel verhaal krijgen met waarom dit en waarom dat. Ik vraag alleen welke handig zijn en een beetje binnen budget vallen. Ik zoek geen andere sporen dan dat ik heb aangegeven. Suggesties wordt ik blij van :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:03

Bij agradi hebben ze geloof ik wel verschillende rond de 20,-

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:37

Ik heb sporen van 15mm.
Zijn kleine knopjes. Makkelijk om net iets meer been te geven, maar je hebt niet gelijk het gevoel met sate-prikkers aan je benen te rijden.

Vooral als je pony goed aan het been is, zou ik zeker niet gelijk te lange sporen nemen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:32

https://agradi.nl/products/harrys-horse ... 1905634595

Ik heb deze als mijn eerste setje sporen. 20 mm en bol, dan kan je goed zelf wennen aan het gebruik van het verfijnen van je hulpen zonder snel te veel te vragen. Ik denk dat als je langer neemt je gelijk een te grote stap neemt. Ze zijn ook in recht te krijgen maar ik ben zelf van mening dat als dit de eerste keer is dat jij spoortjes gaat gebruiken je zo vriendelijk mogelijk moet beginnen en dat is kort en bol. Idd zou je misschien zelfs met 15 mm al afdoende hebben.

Overigens zijn er ook andere kleuren van te vinden hoor maar ik ben fan van rose gold O:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:56

Xyris schreef:
Voorwaarts rijden moet rijtechnisch opgelost worden, als jouw instructrice je aanraadt om met sporen te rijden zou ik hars achter mijn oren gaan krabben en je afvragen of:
1: Er niet wat aan de hand is met je paard. (Pijn, te weinig energie, etc)
2: Je wel de juiste instructrice hebt.

Hoe lang rijd je al? En hoe lang heb je deze pony?

Vanaf de L1 ga je zijgangen rijden. Alhoewel veel paarden dat ook zonder spoor kunnen is het soms handig met spoortje om het aan te leren.
Het is dus niet om voorwaarts te rijden.