Ibbel schreef:Welk hoofdstel je kunt gebruiken hangt - net als met bitten - af van wat je paard fijn vindt.
Wat jij beschrijft is een kaakgekruist hoofdstel, dat werkt in achter de oren.
Je hebt ook kingekruist, sidepull, en verschillende varianten op een hackamore.
Het kan zinvol zijn eerst eens te kijken wat een sidepull (het woord zegt het al, dan 'trek' je het hoofd opzij met sturen) doet, en dat kan je vrij makkelijk nabootsen door de teugels aan een (touw)halster of aan de neusriem van je hoofdstel te doen.
Hou er ook rekening mee dat bitloos niet per se beter is, dat niet ieder paard bitloos fijner vindt dan een bit en dat bitloos rijden soms ook een andere manier van contact (of juist niet) behoeft. Kaakgekruist en hackamore-achtige optomingen rij je zonder contact/met losse teugel, omdat de werking ervan gebaseerd is op 'release'. Met een sidepull kan je wat makkelijker met contactteugel rijden, maar dat heeft weer het risico dat een paard makkelijk gaat leunen op je hand.
Waarom moet je erbij zetten dat het niet perse beter is? Altijd als er een topic over bitloos is, is er wel iemand die daarover begint. Daar gaat het toch helemaal niet om?
Lijkt dan net of diegene zichzelf moet overtuigen ofzo dat het niet vriendelijker is.
Overigens ik heb bij alle paarden die ik bitloos gereden heb altijd kaak gekruist gereden ( of touwhalster ). Ik rijd als ik wat oefeningen rijd met minimale druk. Een kuikentje overleefd het in mijn hand zeg maar. Anders rijd ik vaak met een wat langere teugel. Ik vind dit type hoofdstel heel fijn werken. En de paarden die ik gereden heb met dit hoofdstel ook.
Maar het meest rijd ik toch met zit en stem en kom ik dus bijna niet aan de teugels.