Overstap naar bitloos, maar welk hoofdstel moet ik nemen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ronelly

Overstap naar bitloos, maar welk hoofdstel moet ik nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 10:04

Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort eigenaar van een 12 jarige ijslandse merrie en ik wil graag bitloos met haar gaan rijden. Nu is ze altijd als manegepaard ingezet en is ze bitloos dus totaal niet gewend. Ik heb geen idee met wat voor soort hoofdstel ik moet beginnen. Iemand heeft mij een hoofdstel aangeraden waarbij de teugels over het hele hoofd lopen (zodat de eventuele druk over haar hele hoofd verdeeld wordt). Maar iemand anders zei dat de druk dan juist op de gevoelige punten achter haar oren komt, en dat ik dat niet moet willen. Dus ik weet het even niet meer. Ze kan (zeker buiten) af en toe best pittig zijn, dus ik moet wel een hoofdstel hebben waarbij ik in kan grijpen mocht het nodig zijn. Meestal is ze gewoon lekker met een los teugeltje op zit en stem te rijden, maar soms wordt haar enthousiasme haar gewoon teveel :D

Jokonootje

Re: Overstap naar bitloos, maar welk hoofdstel moet ik nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:08

Ik zou eerst eens kijken wat het beste bij jullie past. Dus misschien kun je eens een sidepull lenen. van een stalgenootje en dan eerst maar eens in de bak kijken wat goed werkt.
Ik heb met mijn merrie eigenlijk alles geprobeerd maar zij vindt bitloos echt niet prettig en wordt heel giftig van druk op haar hoofd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:13

Welk hoofdstel je kunt gebruiken hangt - net als met bitten - af van wat je paard fijn vindt.

Wat jij beschrijft is een kaakgekruist hoofdstel, dat werkt in achter de oren.
Je hebt ook kingekruist, sidepull, en verschillende varianten op een hackamore.

Het kan zinvol zijn eerst eens te kijken wat een sidepull (het woord zegt het al, dan 'trek' je het hoofd opzij met sturen) doet, en dat kan je vrij makkelijk nabootsen door de teugels aan een (touw)halster of aan de neusriem van je hoofdstel te doen.

Hou er ook rekening mee dat bitloos niet per se beter is, dat niet ieder paard bitloos fijner vindt dan een bit en dat bitloos rijden soms ook een andere manier van contact (of juist niet) behoeft. Kaakgekruist en hackamore-achtige optomingen rij je zonder contact/met losse teugel, omdat de werking ervan gebaseerd is op 'release'. Met een sidepull kan je wat makkelijker met contactteugel rijden, maar dat heeft weer het risico dat een paard makkelijk gaat leunen op je hand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:15

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:57

Beetje kijken wat paard fijn vindt
Voor buiten reed ik mij dravers altijd met touwhalster.
Voor het bakwerk een sidepul Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:32

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:37

Het is echt per paard verschillend. Die van mij vond het fantastisch toen ik bitloos ging starten. Die loopt super op het nalanta hoofdstel. Laatst het bit weer ingedaan en daar was hij toch echt niet blij mee, duidelijk

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:29

Wat iedereen al zegt: je zult het moeten uitproberen.

Zelf ben ik bij het inrijden gestart met een sidepull. Bij het doorrijden heb ik wegens omstandigheden een keer een hackamore geprobeerd. Ik was bang dat die te scherp zou zijn, maar het bleek veel beter te werken voor ons. Juist omdat de inwerking scherper is, kon ik hem met minimale druk rijden, veel kleinere hulpen dus. Sidepull was misschien onduidelijker voor hem.

Bij kaak- en kingekruist vraag ik me altijd af of de release snel genoeg is. De meningen zijn verdeeld, maar ik wil dat niet voor mijn paard.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:49

Ibbel schreef:
Welk hoofdstel je kunt gebruiken hangt - net als met bitten - af van wat je paard fijn vindt.

Wat jij beschrijft is een kaakgekruist hoofdstel, dat werkt in achter de oren.
Je hebt ook kingekruist, sidepull, en verschillende varianten op een hackamore.

Het kan zinvol zijn eerst eens te kijken wat een sidepull (het woord zegt het al, dan 'trek' je het hoofd opzij met sturen) doet, en dat kan je vrij makkelijk nabootsen door de teugels aan een (touw)halster of aan de neusriem van je hoofdstel te doen.

Hou er ook rekening mee dat bitloos niet per se beter is, dat niet ieder paard bitloos fijner vindt dan een bit en dat bitloos rijden soms ook een andere manier van contact (of juist niet) behoeft. Kaakgekruist en hackamore-achtige optomingen rij je zonder contact/met losse teugel, omdat de werking ervan gebaseerd is op 'release'. Met een sidepull kan je wat makkelijker met contactteugel rijden, maar dat heeft weer het risico dat een paard makkelijk gaat leunen op je hand.

Waarom moet je erbij zetten dat het niet perse beter is? Altijd als er een topic over bitloos is, is er wel iemand die daarover begint. Daar gaat het toch helemaal niet om?
Lijkt dan net of diegene zichzelf moet overtuigen ofzo dat het niet vriendelijker is.

Overigens ik heb bij alle paarden die ik bitloos gereden heb altijd kaak gekruist gereden ( of touwhalster ). Ik rijd als ik wat oefeningen rijd met minimale druk. Een kuikentje overleefd het in mijn hand zeg maar. Anders rijd ik vaak met een wat langere teugel. Ik vind dit type hoofdstel heel fijn werken. En de paarden die ik gereden heb met dit hoofdstel ook.
Maar het meest rijd ik toch met zit en stem en kom ik dus bijna niet aan de teugels.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:59

Ze kan (zeker buiten) af en toe best pittig zijn, dus ik moet wel een hoofdstel hebben waarbij ik in kan grijpen mocht het nodig zijn. Meestal is ze gewoon lekker met een los teugeltje op zit en stem te rijden, maar soms wordt haar enthousiasme haar gewoon teveel (quote ronelly)

dan zou ik beginnen met een soort gelijk hoofstel als waarmee je ze nu rijdt
paard kan veranderen als het van stal, ecr. verandert, zou niet gelijk gaan expirimenteren
maar eerst even op "orde "komen, dan kijken wat bij jullie past

ronelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 10:04

mce schreef:
Ze kan (zeker buiten) af en toe best pittig zijn, dus ik moet wel een hoofdstel hebben waarbij ik in kan grijpen mocht het nodig zijn. Meestal is ze gewoon lekker met een los teugeltje op zit en stem te rijden, maar soms wordt haar enthousiasme haar gewoon teveel (quote ronelly)

paard kan veranderen als het van stal, ecr. verandert, zou niet gelijk gaan expirimenteren

Ze staat nog gewoon op haar eigen plekje in haar eigen kudde, voor haar is de enige verandering dat ze geen lessen meer hoeft te lopen en dat ik en een bijrijder haar nu alleen rijden. En mij kent ze ook al, ik heb haar het afgelopen jaar al geleased buiten de lessen om. De veranderingen voor haar vallen wel mee. Maar ik wil haar inderdaad niet overhaasten met teveel nieuwe dingen, het bitloos rijden is ook meer iets wat ik op termijn wil gaan doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:18

Cinnepin schreef:
Waarom moet je erbij zetten dat het niet perse beter is? Altijd als er een topic over bitloos is, is er wel iemand die daarover begint. Daar gaat het toch helemaal niet om?
Lijkt dan net of diegene zichzelf moet overtuigen ofzo dat het niet vriendelijker is.

Omdat het paard 12 is en misschien al heel lang gewoon lekker loopt op en gewend is aan een bit. If it ain't broke, don't fix it.

Ik rij zelf ook vrijwel al mijn paarden bitloos, maar ik heb er ook gehad die het echt 3x niks vonden.
En sommige paarden wissel ik af, omdat ik met bit andere dingen kan dan zonder bit. Tölt eruit rijden bv. Misschien gaat dat later ooit nog eens zonder bit lukken, nu in ieder geval nog niet.
En het paard dat voor de kar staat staat daar sowieso met een (trens)bit voor, en daarom rijd ik die ook soms met hetzelfde trensje. En soms met sidepull, net hoe haar pet staat.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:22

Captain schreef:
Elk paard heeft een verschillende voorkeur, ik zou je Lis van Vliet willen aanraden voor een pasconsult. Dan kun je allerlei verschillende hoofdstellen testen.
https://www.bitlooshoofdstelfitting.nl/lis-van-vliet/

Hier helemaal mee eens. Heb ook een hoofdstel via Lis. Je kan van alles uitproberen en je weet dan ook gelijk dat het goed zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:13

En waar woont deze lis?

Werkwijze en kosten
"bijkomende reiskosten zijn 24 cent per gereden kilometer"

Contact info :Nederland.

Ik kijk er vast overheen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:28

Ik zou altijd beginnen met een sidepull, en mocht dat niet werken, dan verder kijken. Verder heb je ook modellen die je met en zonder bit kan gebruiken, dus die zou je in het begin nog met dubbele teugel kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de Rambo micklem multi bridle of de Barefoot physio contour bridle

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:28

DuoPenotti schreef:
En waar woont deze lis?

Werkwijze en kosten
"bijkomende reiskosten zijn 24 cent per gereden kilometer"

Contact info :Nederland.

Ik kijk er vast overheen.

Via KVK: Rijswijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:29

Ah slim daar te zoeken.
Maar wel wat omslachtig als het echt niet op de site staat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:31

Ja, er staat wel dat ze rijlessen geeft in omgeving Den Haag maar een postcode zou handiger zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:33

ronelly schreef:
mce schreef:

Ze staat nog gewoon op haar eigen plekje in haar eigen kudde, voor haar is de enige verandering dat ze geen lessen meer hoeft te lopen en dat ik en een bijrijder haar nu alleen rijden. En mij kent ze ook al, ik heb haar het afgelopen jaar al geleased buiten de lessen om. De veranderingen voor haar vallen wel mee. Maar ik wil haar inderdaad niet overhaasten met teveel nieuwe dingen, het bitloos rijden is ook meer iets wat ik op termijn wil gaan doen.

Goede insteek, er gaat niet veel maar wel wat veranderen, b.v. voer en het aantal uren lessen, hoe gaat ze daar op reageren en dan is de oude optoming eerder een punt van herkennen -lijkt me - dan dat beide aan een andere optoming moeten leren rijden,

zeker je licht opsteken wat er zoals op de markt is kan geen kwaad,

leuke uitdaging, veel succes.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:59

Ibbel schreef:
Cinnepin schreef:

Omdat het paard 12 is en misschien al heel lang gewoon lekker loopt op en gewend is aan een bit. If it ain't broke, don't fix it.

Ik rij zelf ook vrijwel al mijn paarden bitloos, maar ik heb er ook gehad die het echt 3x niks vonden.
En sommige paarden wissel ik af, omdat ik met bit andere dingen kan dan zonder bit. Tölt eruit rijden bv. Misschien gaat dat later ooit nog eens zonder bit lukken, nu in ieder geval nog niet.
En het paard dat voor de kar staat staat daar sowieso met een (trens)bit voor, en daarom rijd ik die ook soms met hetzelfde trensje. En soms met sidepull, net hoe haar pet staat.

Maar daar gaat het in dit topic toch helemaal niet over???

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:10

Cinnepin schreef:
Maar daar gaat het in dit topic toch helemaal niet over???

Ik snap werkelijk niet wat jouw probleem is.

Is het erg een TS, die gezien haar vraag geen ervaring heeft met bitloze optomingen, méér informatie te geven dan waar ze precies om vraagt?
Zou het paard er misschien baat bij hebben als TS meer info krijgt dan alleen antwoord op de vraag "welk hoofdstel moet ik kopen"?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:15

Maar wat heeft dat dat met niet altijd vriendelijker te maken? Er staat toch nergens dat ts dat denkt? Ze wil gewoon naar bitloos over gaan.

Echt in bijna elk topic over bitloos moet dat aangehaald worden, ookal is dat de intentie niet eens. Daarom denk ik dat mensen dat tegenover zichzelf willen wijsmaken ofzo. Als jij het niet altijd vriendelijker vindt is dat jouw keuze en dat mag, maar omdat nou te verkondigen in een topic waar er niet naar gevraagd wordt?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:17

Ik heb voor mijn dochter haar pony een hoofdstel gekocht wat sidepull en kaakgrkruist gebruikt kon worden.

Zo konden we kijken wat het beste werkte

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:32

Ik heb voor mijn 2 ijslanders ieder een FRA RUNA die kan met bit en zonder bit. Lopen ze beiden prima op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 07:48

Hier hebben we de Micklem omdat ze daar gewoon heel fijn mee loopt.
We hebben de uitgebreide versie waarbij er verschillende mogelijkheden zijn voor bitloos maar ook met bit.
Maar voornamelijk gebruiken wij hem dan als sidepull omdat ze daar het fijnst op reageert.
Maar rijden haar ook gewoon met bit. Maar eenvoudig aan te passen dnv 2 riempjes