Bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cob_owner

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:00

Hoi!

Ik heb een Tinker die behoorlijk sterk kan zijn/gaan hangen. Ik zoek voor hem een fijn bitje, op het moment rijd ik bitloos met hem, maar hij kan dan soms enorm gaan hangen.
Ik ben met hem begonnen met een simpel enkelgebroken bit, toen een dubbelgebroken sweet iron bit, op het laatste liep hij wel redelijk, maar het kan beter.

Maar op z'n menbit loopt hij echt geweldig, hij schuimt een beetje en loopt zomaar nageeflijk! Maar ja, een menbit kan je niet gebruiken tijdens het rijden...

Heeft iemand suggesties voor wat ik kan gebruiken?

leeneliefje

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:04

dit klinkt meer als een rijtechnisch probleem dan een 'bit probleem'. Al is het wel zo dat wanneer een paard niet actief of sterk genoeg is de neiging om te gaan hangen op het ene bit groter is dan op het andere. Ik zou gaan kijken of je de oplossing kan vinden het actieveren/sterker maken van je paard. Succes!

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:06

Waarom zou je niet met een menbit kunnen rijden? Of een ander ongebroken bitje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:07

Met een menbit kun je ook best rijden, maar zelf vind ik een billy allen trens ideaal. Mijn tinker loopt er super op. Het is een soort combinatie tussen een ongebroken bit en een dubbelgebroken bit. De bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, dus komen hulpen beter door dan bij een ongebroken bit, maar het bit kan niet knijpen in de mondhoeken zoals een dubbelgebroken bit wel doet, en daardoor ligt het rustiger in de mond en vinden veel paarden het fijner.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:11

Cob_owner schreef:
Hoi!

Ik heb een Tinker die behoorlijk sterk kan zijn/gaan hangen. Ik zoek voor hem een fijn bitje, op het moment rijd ik bitloos met hem, maar hij kan dan soms enorm gaan hangen.
Ik ben met hem begonnen met een simpel enkelgebroken bit, toen een dubbelgebroken sweet iron bit, op het laatste liep hij wel redelijk, maar het kan beter.

Maar op z'n menbit loopt hij echt geweldig, hij schuimt een beetje en loopt zomaar nageeflijk! Maar ja, een menbit kan je niet gebruiken tijdens het rijden...

Heeft iemand suggesties voor wat ik kan gebruiken?

Gewoon een ongebroken bit kun je proberen, dat lijkt een beetje op een menbit.

Overigens denk ik ook dat het grootste deel rijtechnisch is. Als hij gaat hangen los laten, hand naar voren doen zodat ie niks heeft om op te hangen of sterk te worden. En been er bij.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:17

Een menbit is imo iets heel anders dan een ongebroken trens.
Veel meezitten hebben een hefboomwerking, dan kom je dichterbij met een pelham. Maar als je daar mee wil rijden in de bak staat iedereen overeind.

Ik ben het wel met leenieliefje eens, vaak komt hangen ergens anders vandaan.

Wil je niet 100 bitten kopen om te kijken wat fijn is, laat een bitfitter komen. Die kan je paard zien lopen en vanuit daar met je meedenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:27

Natuurlijk is dat wat anders, maar met mijn vergelijking bedoelde ik dat het een recht bitje is met dezelfde soort inwerking op tong en lagen. Even los van de hefboom.

Ik raadt een bit met hefboomwerking ook echt niet aan om rijtechnische problemen op te lossen. Die zijn juist pas geschikt voor mensen die de basis goed in orde hebben. :-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:48

Maar veel paarden gaan juist hangen op ongebroken.
Dus dan lijkt de hefboom hier de truuk van het "nageeflijk" lijken te doen.

Dit klinkt veel meer als rijtechnisch.
Paard niet voldoende aan het been en actief genoeg. En lekker lui gaat hangen op het bit van een ruiter die hem daarbij ondersteunt door vast te houden

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:45

Ik had voor mijn fjord, (die in een groep buiten ook nogal kon gaan hangen bitloos of op bustrens), een gebroken pelhalm. Klein beetje schaarwerking, net als met een menbit (mennen deden we ook), voor als het nodig was, en als je zacht contact hebt gewoon een zacht bit.
Daarmee kon ze ontspannen, hing niet meer, ik kon met een vrij losse teugel rijden.
Je mag 'm voor weinig overnemen eventueel want mijn pony wordt niet meer gereden wegens blessure.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:52

DuoPenotti schreef:
Maar veel paarden gaan juist hangen op ongebroken.
Dus dan lijkt de hefboom hier de truuk van het "nageeflijk" lijken te doen.

Dit klinkt veel meer als rijtechnisch.
Paard niet voldoende aan het been en actief genoeg. En lekker lui gaat hangen op het bit van een ruiter die hem daarbij ondersteunt door vast te houden

Dat laatste denk ik sowieso, vaak is bitten wisselen helemaal niet nodig en zijn zulke dingen rijtechnisch prima op te lossen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:18

Zoiets is zeker rijtechnisch grotendeels op te lossen maar wis ook niet uit wat een bit kan doen. Zelf fijne ervaringen met een myler bit dat werd door de meeste paarden als veel fijner ervaren dan normale enkel of dubbel gebroken bitten.