AM reitsport zadels, ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

AM reitsport zadels, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 12:06

Hoi,

Wie heeft er ervaring met de zadels van am reitsport?

Ik was van de week naar aanleiding van een ander topic op bokt eens aan het kijken op de site van am reitsport. Ik heb daar ooit eens iets gekocht wat helaas niet goed was, maar dat was geen zadel en kan ook een productie fout zijn geweest.

Nu zag ik dus dat ze echt wel hele leuke zadels op hun website hebben staan. Maar de prijzen zijn bizar laag, gaat dit ten koste van veiligheid en pasvorm van deze zadels of hoe is het mogelijk dat de kosten zo laag zijn?

DubbelFun

Re: AM reitsport zadels, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:43

Lage lonen landen, kinderarbeid, inferieure materialen, slechte montage, geen nazorg/garantie.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 12:53

DubbelFun schreef:
Lage lonen landen, kinderarbeid, inferieure materialen, slechte montage, geen nazorg/garantie.

Is dit een aanname of een feit? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:40

Er niet mee gereden, maar er wel naar gekeken.
Het zijn inderdaad zadels uit lage lonen landen, maar zelfs Stubben laat bomen in Pakinstan maken.
Het zijn dus geen zadels van topkwaliteit, maar afhankelijk van welke je neemt prima bruikbaar. De westernzadels met vaste boom hebben vaak een glasvezelboom. Dit is het goedkoopst. De pasvorm laat vaak te wensen over. Maar als het past, tja, dan kun je er wel mee rijden.

De boomloze zadels zijn volgens reviews best redelijk. Ik weet dus niet welk type je zoekt.
Maar lees dit ook maar eens:
[ED] A&M Reitsport, ervaringen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 13:44

Ik zoek helemaal geen zadel, ik vind het interessant. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:29

@germie: op zich is een glasvezelboom niet verkeerd. Dat is nl een houten boom van een zachte/goedkopere houtsoort die omwonden/versterkt is met glasvezel.

De bomen die in hele goedkope zadels zitten zijn dat niet. Dat zijn 2 holle schalen idd van glasvezel die aan elkaar gekit zijn. De schroeven hebben hierin geen houvast zodra er enige frictie (door normaal gebruik) op de boom komt en deze schalen van elkaar loslaten. Het geheel blijft dan bij elkaar door het leer (ook van inferieure kwaliteit*) wat aan elkaar genaaid zit.

*Ter vergelijking:
Een goede houten boom kost tussen de 200 en 500 euro
Een goede koeienhuid van 5 mm dik komt op 3 a 400 euro

Je begrijpt dus dat zadels uit die regionen nooit iets kunnen zijn.

@petrichor: ik zit al dik 20 jaar in de boomloze zadels en heb veel merken geïmporteerd, sommige 2e hands gekocht om uit elkaar te halen (ook boomzadels trouwens) en je wilt niet weten hoeveel ellende je dan tegen komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:36

Een fotootje uit het archief ; een goedkoop zadel waarvan de pommel gescheurd is. Dit gebeurt dus door normaal gebruik ook bij de schaaldelen.

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 14:39

Ik rij zelf ook boomloos dus dat vind ik eigenlijk interessanter om te horen dan het boom verhaal. :D

Hoe zit het met de boomloze zadels dan? Oke, het leer zal dus niet van goede kwaliteit zijn. Maar hoe zit het verder? Er moet sowieso een pad onder die zorgt voor ruggengraat vrijheid. Er even van uitgaande dat je gewoon een goede (bijvoorbeeld Barefoot) pad gebruikt in hoeverre zijn deze zadels dan slecht?

Edit: je was me net voor haha. Maar dat ziet er inderdaad niet best uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:48

Barefoot heeft de laatste jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt en zijn van goedkope boomloos naar een goede middenmoter gegaan.
De eerste western versie BF werd toentertijd door mijn lesgeefster een 'vaatdoekje' genoemd; het vouwde zich aan alle kanten rond het paard (wat ook een voordeel kan zijn) en persoonlijk vond ik het niet verkeerd zitten. Probleem hier was de plaatsing van de singel (die paste niet bij mijn paard) en de bevestiging hiervan over de rug (wat drukplekken gaf).
Sinds die tijd is er veel veranderd; het gebruikte leer is beter, de zitting is stijver en het zadel is overal w at 'volwassener' geworden.

Ik ben een groot voorstander van een goede pad, die zijn helaas niet goedkoop. Ze moeten voldoende stug zijn om zoveel mogelijk verspreiding van het gewicht te geven én de ruggengraat vrij van druk houden. Maar de ene rug is de andere niet en ik ken ook mensen die met een normale pad onder een BM rijden op een paard met een geultje en dat geeft geen problemen zolang de ritten niet té lang zijn en het weer niet té warm.
Zelf ben ik voorstander van Skito's qua materiaal, vulling en schoonmaken/wassen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:06

Ik heb jaren geleden een keer een AM boomloos roundskirt zadeltje besteld. Diezelfde die door De Bosrand duurder werden doorverkocht ;)
Ik was nieuwsgierig wat dat nu eigenlijk voor iets was.

Vond het op zich wel een bruikbaar zadeltje. De leerkwaliteit was natuurlijk niet indrukwekkend, maarja dat is het van zoveel goedkopere instap-segment zadels niet, en die gaan vaak toch best een aantal jaren okee mee en worden toch best door veel mensen gebruikt.

Ik vond de kussentjes wel heel matig, die zou ik er zelf meteen onderuit halen, en vervangen door een goede pad met goede inlages. Maar aan de andere kant: bij duurdere kwaliteit goede merk zadels doe ik dat eigenlijk ook, omdat ik over het algemeen inlages in de pad de betere versie van zadelkussens vind.

Het kan dus best wel okee zijn als je geen hele hoge standaarden / verwachtingen hebt. Goed in de gaten houden of er niks scheurt. Of er voldoende kwaliteit stiksels en metaalwerk gebruikt zijn.

Maar persoonlijk geef ik mijn geld dan toch liever uit een tweedehands zadel van een degelijker merk. Dan ben je niet duurder uit maar heb je wel betere kwaliteit :j

De eerste Barefootjes (van 2004) waren inderdaad heel soepel, meer een veredelde BBP.
Was op zich ook niks mis mee, er zijn nu nog steeds regelmatig mensen naar zoiets op zoek omdat het gewoon zo lekker simpel en soepel was :)

Sinds 2008 worden ze met het VPS systeem gemaakt en zijn ze meer zadel dan BBP geworden.
Dat scheuren van fiberglas delen heb ik ook wel 1 of 2 keer gezien bij een fiberglas pommel zoals die in de eerste Barefoots zat. Aan de andere kant zie ik nog regelmatig deze zadeltjes langskomen en wordt er veelal nog lekker mee rondgehobbeld zonder noemenswaardige problemen. En die zijn dan toch inmiddels al tegen de 20 jaar oud :)

De paarden fysio die met Barefoot begon heeft ook maar gewoon aan de bestaande producenten aangegeven wat ze voor soort zadeltje zocht om haar klanten te kunnen helpen bij paarden met zadel- / rugproblemen. En daar kwam de eerste lichting zadeltjes uit rollen. Die ze sindsdien steeds verder zijn gaan verbeteren.

De fiberglas pommel en cantle werden vervangen door een PU schuim pommel en cantle. Daarbij had je dan niet meer dat de helften los konden komen. Die was (en is nog steeds) van gewoon massief kunststof :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:24

Als ik google op reviews zijn de meeste mensen wel aardig tevreden over AM reitsport. Geen topkwaliteit, maar dat kan ook niet voor die prijs.

En nog steeds moet een zadel passen, een heel duur zadel moet passen, een goedkoop zadel ook. Vaak is de pasvorm van de B en A merken wat beter dan van de C merken. Maar past het, dan kun je er wel een aantal jaren plezier van hebben.

Ik geloof alleen nog niet zo dat je de zadels van AM reitsport zonder speciale pad kunt rijden bij de boomloze varianten. Want dat wordt er ook gezegd. Ik denk dat ik wel voor een dikke pad zou gaan, al was het maar voor zekerheid. Een boomloos zadel geeft toch vaak piekbelasting waar de beugelriem aan het zadel vast zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 06:43

Mwoah, op zich is die piekbelasting niet echt meer dan bij een boomzadel, die in de praktijk vaak piekbelasting geven rond schoft waar de beugelriemhaken vaak zo erg ver naar voren bevestigd zijn (wat je volgens mij ook wel weet, maar voor anderen):

Afbeelding

Er zijn niet voor niets zo veel paarden met witte plekken naast de schoft, dat komt niet doordat hun boomzadel nou zo geweldig de druk verdeeld heeft :(:)

In je zadel blijven zitten geeft natuurlijk vrijwel altijd een betere drukverdeling van het ruitergewicht, dan gaan staan in je stijgbeugels.

Dat AM zadeltje dat ik had gekocht om eens te checken, daarvan zeiden ze ook dat het zonder speciale pad gebruikt kon worden. Omdat ze er een paar zadelkussentjes onder hadden bevestigd. Maar dat waren van zulke knisperige dingen dat ik altijd zou gaan voor een degelijke pad met inlages in plaats daarvan :j

Maargoed dit is alweer jaren geleden, ik weet niet wat ze nu inmiddels (verder nog) maken.

Vaak is het toch het een beetje namaken van bekende merken, zodat het daar grofweg een beetje op lijkt. Maar dan met goedkopere materialen en de interne structuur is dan ook vaak heel anders, minder goed uitgedacht.