Zadel gaat scheef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Forester13

Zadel gaat scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 21:55

Hoi, in een vorige topic ging ik op zoek naar het betere zadel voor buitenritten. Ik heb een nieuw paard, een 8-jarige bwp.

Uiteindelijk kocht ik me een Edix Courville veelzijdigheidszadel boomloos bij een Edix zadelpasser.
Ik had de mogelijkheid om eerst een aantal keren een testzadel uit te proberen en ik had daar een goed gevoel bij. Er was een goede, gelijkmatige zweetafdruk.

Het nieuwe zadel gaat echter altijd scheef. Met scheef bedoel ik dat de achterkant van het zadel niet meer in het midden zit, maar naar links gaat. Vooraan behoudt het het midden.

De verkoper zegt me dat ik geduld moet hebben. Enerzijds moet een nieuw zadel zich nog zetten, ik zou 30 rij-uren moeten afwachten eer het zadel zich helemaal aangepast zou hebben. Dat begrijp ik, de wol moet zich samendrukken. Ik ben halfweg dan…

Anderzijds zegt de verkoper dat ik moet werken aan mijn balans, Voor me is dit een eerste maal een boomloos zadel, en dat is inderdaad even wennen. Maar dit is het de kip of het ei, gaat het zadel scheef door mijn onbalans (vroeger geen probleem), of ga ik scheef door het zadel?

In elk geval, mijn paard is niet meer akkoord, is mijn gevoel. Wanneer ik nog maar met het zadelpad in de hand neem, gaan de oren plat. Dat deed hij de eerste maand met mijn vorig zadel niet.
Wanneer het zadel erbij leg of ik wil aansingelen (heel voorzichtig + is elastische singel) , komt daar nog een gerichte stamp van de achterhoef bij, bijtgedrag, schudden met hoofd.
Eens het erop ligt en ik singel verder aan, is er geen verder probleem meer. Maar wel in het rijden. Weglopen van het opstapje, wat hij voordien nooit deed. Een totaal onverwachte “schrik”stop op een gewone draf in de piste.

Kan dit gedrag komen omdat het zadel scheef gaat en hij zich er niet goed bij voelt?
Een maagprobleem kan mogelijk, maar ik denk het niet. Ik was een maand out, zag mijn paard heel gelukkig op de weide en positief naar mij toe, maar nu ik de eerste maal hervatte, was het meteen hetzelfde probleem.
Een osteopaat kwam enkele maanden terug, nog voor dit probleem zich stelde, toen was er niets te merken.

Met deze topic hoop ik dat jullie me kunnen helpen zoeken naar een oplossing,

Elisa2

Re: Zadel gaat scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:35

Had je het met vorige zadels ook dat deze scheef gingen?

Gaat het zadel scheef naar de bolle kant van je paard?

In ieder geval heeft je paard aan dat het niet fijn is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:28

Lijkt me duidelijke communicatie van je paard.
Boomloos is echt niet voor elke rug van paard en voor ruiter geschikt.
Mijn paard liep alleen net Boomloos goed. Maar je zit moet zeker meewerken.
Kun je niet even uittesten hoe je paard reagereerd op een barebackpad, dan weet je of t het zadel is of iets anders dwars zit

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 07:48

Elisa2 schreef:
Had je het met vorige zadels ook dat deze scheef gingen?

Gaat het zadel scheef naar de bolle kant van je paard?

In ieder geval heeft je paard aan dat het niet fijn is.

Het is een nieuw paard. Eerst reed ik met mijn vorig zadel, maar toen was hij ook nog wel heel mager (is wat verwaarloosd geweest bij vorige eigenaar). Toen maakte hij er niets van.
Hey ja, aan de bolle kant.
Nee, het is geen toeval….
boedjang schreef:
Lijkt me duidelijke communicatie van je paard.
Boomloos is echt niet voor elke rug van paard en voor ruiter geschikt.
Mijn paard liep alleen net Boomloos goed. Maar je zit moet zeker meewerken.
Kun je niet even uittesten hoe je paard reagereerd op een barebackpad, dan weet je of t het zadel is of iets anders dwars zit

Helaas geen barebackpad in huis…

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:52

Kun je niet van iemand lenen?
Ik heb een oude emiel voest liggen, doe zou je mogen lenen,weet niet waar je woont.ga m alleen niet opsturen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:02

Ik zou de dierenarts laten komen. Of een chiropraktor of fysio (geen ostheopaat) om de rug te laten onderzoeken en te laten kijken hoe het zadel ligt. Je paard is duidelijk genoeg in zijn communicatie.
Je kunt ook naar de dierenarts/kliniek gaan voor een rug/zadelcheck. Is er dan toch iets anders aan de hand kunnen ze meteen door zoeken. Ik zou het zadel niet meer opleggen zolang je niet weet wat er aan de hand is. Iets doet m duidelijk zeer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:17

Ik denk als ik het zo lees dat verschillende factoren een rol kunnen spelen. Denk dat het scheef gaan van het zadel er mede mee te maken heeft dat je paard scheef loopt. Dus rechtrichten is iets waar ik naar zou gaan kijken.

Daarnaast lijkt dit zadel jouw paard niet te bevallen en is hij daar vrij duidelijk in. Dus wellicht eens met je oude zadel (als je die nog hebt) even rijden en kijken of hij dan weer normaal doet. Niet ieder paard vind boomloos fijn.

Eigenlijk zou ik sowieso voor een ander zadel gaan, die zadelpasser kan zoveel zeggen maar bij mijn weten hoort ook boomloos niet zo makkelijk te schuiven/ scheef te gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:20

Kan prima zijn dat dit type niet geschikt is voor jullie beiden. Bij boomloos is scheefheid van het paard en jezelf onverbiddelijk. Maar als het paard het niet meer pruimt dan zou ik het zadel terugdoen, gaan rechtrichten en kritisch naar eigen houding kijken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:53

Bij mijn paard werkte boomloos niet, ik heb drie verschillende zadels geprobeerd (een Trekker, een Ghost en een Edix). Als je paard aangeeft dat het niet goed zit, dan moet je daar echt naar luisteren. Jij zit er ook niet goed in blijkbaar. En in dit geval zíe je ook nog dat het niet past, want het schuift opzij. Een zadel kan inderdaad wat inzakken na een aantal rij-uren, maar met opzij schuiven heeft dat niets te maken.

Vertrouw op wat je ziet en op wat je paard aangeeft. En je moet er zelf ook lekker in zitten. Zou kunnen dat je meer balans moet ontwikkelen, maar je paard heeft hier nu wel last van. Dit zadel is het dan niet voor jullie. Dat is niet gek, het is soms een zoektocht..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:56

Er zijn meerdere opties: jij zit scheef, je paard is scheef of je zadel is scheef. Om er echt wat zinnigs over te zeggen heb ik beeldmateriaal nodig. Dus een filmpje van rijden in stap en draf van voren en van achteren en van opzij. Anders valt er vanachter een schermpje niets zinnigs over te zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:56

Maar het rare is dat het testzadel dat probleem niet gaf, toch?

Nu is zo'n courville wel een model wat er nieuw echt op ligt.
Anders dan bijvoorbeeld de tudor.

Maar wat balen zeg. Maar je paard zegt nu wel voldoende

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 20:57

Het testzadel was voor me eigenlijk oké; bovendien gaf mijn paard toen geen signaal. Ik reed er meermaals mee op de piste en het trok niet scheef. Het nieuwe doet dat helaas wel.
De zit in het zadel vind ik nog best oké, hoor. Het is wel wat wennen, iets minder zitruimte, dat wel, maar het zit vrij goed.

Als ik zelf scheef zou zitten, dan denk ik dat het testzadel ook scheef zou gegaan hebben.
Bij mijn vorig paard en mijn vorig zadel had ik dit ook niet. Ook is me nooit gezegd dat ik scheef zou zitten. Ik ben dan wel een recreatief ruiter, heel af en toe neem ik wel eens les.

Het oude zadel heb ik nog, maar de Edix verkoper vond het niet oké voor mijn nieuw paard. Toch denk ik om het er toch nog eens er gaan op te leggen en te bekijken of hij er zich beter onder gedraagt.

Inderdaad, het is balen en zonde van het geld. Naar welk zadel moet ik gaan kijken, om niet hetzelfde te ervaren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:44

Als het testzadel wel prima ging, dan is de makkelijke gedachte dat het wel aan "boomloos" zal liggen, dus niet aan de orde. En als je voorheen dit probleem ook niet had, dan lijkt het probleem bij dit specifieke zadel te liggen. Heb je het al eens goed nagekeken of er ergens iets scheef zit dat je kan herstellen? Ligt de pad er wel recht onder? Niks raars aan de hand met de inlages of pommel? Ziet het geheel er symmetrisch uit, ligt de zitting er symmetrisch op? Zijn de beugelriemen / fenders wel even lang?

Gebruik je dezelfde singel als bij het testzadel? En singel je die aan beide kanten op hetzelfde gaatje aan? Zodat het niet de singel is die het zadel scheef trekt?

En gaat hij altijd dezelfde kant op scheef? Kan het zijn dat hij bij het opstijgen al wat scheef zakt, en je hier eigenlijk de hele rit last van blijft houden?

Het kan natuurlijk zijn dat een nieuw zadel nog wat stijfjes is en en er nog wat lomp bovenop ligt, dat het echt even moet vormen en settelen en tot die tijd ligt het dan soms ook wat losser. Maar je hebt best kans dat er (ook) iets scheef zit dat sneller op te lossen is :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:33

Ligt de achterkant (cantle) al bij het opzadelen naar links? Als je het zadel op een bokje legt, of een balk oid, zie je dan ook dat hij scheef is?

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 18:25

pmarena schreef:
Als het testzadel wel prima ging, dan is de makkelijke gedachte dat het wel aan "boomloos" zal liggen, dus niet aan de orde. En als je voorheen dit probleem ook niet had, dan lijkt het probleem bij dit specifieke zadel te liggen. Heb je het al eens goed nagekeken of er ergens iets scheef zit dat je kan herstellen? Ligt de pad er wel recht onder? Niks raars aan de hand met de inlages of pommel? Ziet het geheel er symmetrisch uit, ligt de zitting er symmetrisch op? Zijn de beugelriemen / fenders wel even lang?

Gebruik je dezelfde singel als bij het testzadel? En singel je die aan beide kanten op hetzelfde gaatje aan? Zodat het niet de singel is die het zadel scheef trekt?

En gaat hij altijd dezelfde kant op scheef? Kan het zijn dat hij bij het opstijgen al wat scheef zakt, en je hier eigenlijk de hele rit last van blijft houden?

Het kan natuurlijk zijn dat een nieuw zadel nog wat stijfjes is en en er nog wat lomp bovenop ligt, dat het echt even moet vormen en settelen en tot die tijd ligt het dan soms ook wat losser. Maar je hebt best kans dat er (ook) iets scheef zit dat sneller op te lossen is :)

Sorry wegens de latere reactie vanwege ziekte. Nu pas alles kunnen nakijken adhv je vragen.
Het lijkt me niet dat het zadel asymmetrisch is. Ook de singel is nieuw; die wordt aangesingeld op zijn westerns met een lange riem en dus niet langs beide zijden. Wat wel is, is dat de singel gelijk zit aan beide kanten.
Ik heb mijn paard met zadel gelongeerd in beide richtingen; hierna ligt het achteraan terug scheef. Dat sterkt mijn overtuiging dat het niet aan de ruiter ligt. :)
En inderdaad, steeds naar de linkerzijde. Kan het aan mijn paard liggen? Elk paard is wel scheef…?
Het zadel ligt er inderdaad heel erg bovenop, volgens de verkoper gaat dit nog “inzakken” nadat er voldoende is mee gereden.
Maar intussentijd is het wel heel lastig, het scheefgaan helpt me niet om te kunnen doortrainen.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 18:26

Buitenzinnig schreef:
Ligt de achterkant (cantle) al bij het opzadelen naar links? Als je het zadel op een bokje legt, of een balk oid, zie je dan ook dat hij scheef is?

Het lijkt me niet asymmetrisch.. het gaat ook wel scheef na het longeren…

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:27

Hoe stap je op? Gaat het wellicht daar al schuiven?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:42

Klinkt voor mij toch alsof er iets niet lekker is met het zadel zewlf. Scheefheid kan ook in een verschil in hoogte van de onderdelen liggen. Misschien kun je het eens op een ander paard proberen, of het proefzadel dat wel goed paste overnemen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:15

Forester13 schreef:
Buitenzinnig schreef:

Het lijkt me niet asymmetrisch.. het gaat ook wel scheef na het longeren…

Dan kan het zomaar een foutje zijn. Als hij steeds scheef gaat en je paard ook opeens ander gedrag gaat vertonen zou ik toch nog even een keer aankloppen bij de verkoper. Wellicht kun je nog een keer het testzadel proberen en kijken of die niet scheef gaat.
Of even duidelijke foto's sturen dat je ziet dat hij op een bokje niet symmetrisch is.
En anders even met Edix zelf contact opnemen?