Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Had je het met vorige zadels ook dat deze scheef gingen?
Gaat het zadel scheef naar de bolle kant van je paard?
In ieder geval heeft je paard aan dat het niet fijn is.
boedjang schreef:Lijkt me duidelijke communicatie van je paard.
Boomloos is echt niet voor elke rug van paard en voor ruiter geschikt.
Mijn paard liep alleen net Boomloos goed. Maar je zit moet zeker meewerken.
Kun je niet even uittesten hoe je paard reagereerd op een barebackpad, dan weet je of t het zadel is of iets anders dwars zit
pmarena schreef:Als het testzadel wel prima ging, dan is de makkelijke gedachte dat het wel aan "boomloos" zal liggen, dus niet aan de orde. En als je voorheen dit probleem ook niet had, dan lijkt het probleem bij dit specifieke zadel te liggen. Heb je het al eens goed nagekeken of er ergens iets scheef zit dat je kan herstellen? Ligt de pad er wel recht onder? Niks raars aan de hand met de inlages of pommel? Ziet het geheel er symmetrisch uit, ligt de zitting er symmetrisch op? Zijn de beugelriemen / fenders wel even lang?
Gebruik je dezelfde singel als bij het testzadel? En singel je die aan beide kanten op hetzelfde gaatje aan? Zodat het niet de singel is die het zadel scheef trekt?
En gaat hij altijd dezelfde kant op scheef? Kan het zijn dat hij bij het opstijgen al wat scheef zakt, en je hier eigenlijk de hele rit last van blijft houden?
Het kan natuurlijk zijn dat een nieuw zadel nog wat stijfjes is en en er nog wat lomp bovenop ligt, dat het echt even moet vormen en settelen en tot die tijd ligt het dan soms ook wat losser. Maar je hebt best kans dat er (ook) iets scheef zit dat sneller op te lossen is
Forester13 schreef:Buitenzinnig schreef:Ligt de achterkant (cantle) al bij het opzadelen naar links? Als je het zadel op een bokje legt, of een balk oid, zie je dan ook dat hij scheef is?
Het lijkt me niet asymmetrisch.. het gaat ook wel scheef na het longeren…