Edix Bosal Alano ervaring of Dyon La sence BITLOOS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inactief1

Edix Bosal Alano ervaring of Dyon La sence BITLOOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 18:29

Mijn jonge paard lijkt toch wat in de war te raken van mijn leren sidepull (FRA Pardoes). Zodra ik teugels oppak (aanraak) of ga sturen staat ze vaak stil. Dit is nu al een jaar zo. Mijn vorige paard kon ik er geweldig mee rijden. Misschien is het toch wat onduidelijk voor mijn jonge paard. Heeft iemand ervaring met de Edix Bosal Alano of de Dyon La sence bitloos?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:38

Merrie1980 schreef:
Mijn jonge paard lijkt in de war te raken van mijn leren sidepull (FRA Pardoes). Zodra ik teugels oppak (aanraak) of ga sturen staat ze vaak stil. Dit is nu al een jaar zo. Mijn vorige paard kon ik er geweldig mee rijden. Misschien is het toch wat onduidelijk voor mijn jonge paard. Heeft iemand ervaring met de Edix Bosal Alano of de Dyon La sence?

Waarom wil je gaan voor van die 'rare' optomingen? Die Edix Bosal is geen echte bosal. Grote kans dat dat ook niet brengt wat je wilt.
En die van Dyon is een touwhalster. Dat zijn gewoon niet de makkelijkste bitloze optomingen om mee te rijden.
Loopt je paard wel met een bit en een gewoon hoofdstel? Of met een halster?
Want stilstaan is wel bijzonder als je teugels oppakt en het paard gaat stilstaan. Of ben je zelf niet consequent en streng genoeg? Doet je paard het ook met een andere ruiter?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:33

germie schreef:
Waarom wil je gaan voor van die 'rare' optomingen? Die Edix Bosal is geen echte bosal. Grote kans dat dat ook niet brengt wat je wilt.
En die van Dyon is een touwhalster. Dat zijn gewoon niet de makkelijkste bitloze optomingen om mee te rijden.
Loopt je paard wel met een bit en een gewoon hoofdstel? Of met een halster?
Want stilstaan is wel bijzonder als je teugels oppakt en het paard gaat stilstaan. Of ben je zelf niet consequent en streng genoeg? Doet je paard het ook met een andere ruiter?

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De bosal is misschien geen echte bosal maar heeft de teugel bevestiging onder de kin. Dat is het verschil met de huidige sidepul, maar inderdaad, gaat dat het verschil uit maken? Dat kun je eventueel ook met de huidige sidepul of touwhalster uitproberen. De Dyon heeft een touwhalster achtige neusriem maar zit strakker om het hoofd, en de teugelbevestiging zit aan de zijkant. Dat is het zelfde als de huidige sidepull.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe ze in een halster of een normaal hoofstel is. Is het de teugelstuk wat de niet fijn vindt, of de bevestiging aan de zijkant?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:19

Mij lijkt dat je de oplossing beter kunt zoeken in goede hulp/les, dan in een andere optoming.

Je wil je paard kunnen uitleggen dat contact op de teugels 'neutraal' kan zijn.

Als je al een jaar tegen dit probleem aanloopt en zelf nog geen oplossing gevonden hebt, raad ik je echt aan hier hulp bij te zoeken.