Oogkleppen bij hengst of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard_en_zo

Oogkleppen bij hengst of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 02:11

Ik heb een 3-jarige Shetlander hengst van 1m die ik nu voor de kar aan het beleren ben. Over een tijdje wil ik ermee op wedstrijd, maar ik vraag me af of dat met al die paarden erbij handig is om zonder oogkleppen te doen. Het liefst men ik altijd zonder oogkleppen en hij is normaal gesproken als hij even afgeleid is ook zo weer bij me, maar ik weet niet of dat anders is met zoveel merries bij elkaar en om hem heen. Zouden jullie oogkleppen echt als een “must” zien?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 05:25

Dat kun je alleen bepalen door te doen. Voor het ene paard is het behulpzaam, voor een andere niet.
Het gaf mijn paard (ruin) een stukje rust. Hij was minder afgeleid en helemaal happy. Hij was meer ontspannen en had niet zo sterk de neiging 'alles in de gaten te moeten houden.(kijkerig)

dierenfan

Re: Oogkleppen bij hengst of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 05:34

Geen hengsten ervaring. 3 weken geleden voor eerst op een wedstrijd geweest voor zowel mezelf als mijn zelf beleerd paard en geen oogkleppen op gedaan. Hij was als thuis en totaal niet bezig met alle vreemde dingen. Terwijl wij dat nooit geoefend hadden. Misschien ook een soort afsluiten voor prikkels?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 05:43

Het maakt toch niet uit of het een hengst is? Ik heb 7 jaar met een dekhengst wedstrijden gereden. Is een stukje opvoeding naar mijn mening.
Merries deden vaak moelijker als er een hengst in de buurt liep.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 06:15

Heeft imo idd niks met hengst zijn te maken. Ik heb met die van mij altijd zonder oogkleppen gemend, die is gewoon netjes opgevoed en reageert niet op andere paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:31

Dit kun je toch uitproberen om eerst met hem naar ander terrein te gaan zonder gelijk te gaan mennen en te kijken hoe hij reageert?

En hoe hij reageert op andere paarden als je die nu tegenkomt terwijl je aan het mennen bent?

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 09:32

Bedankt allemaal ga even een hoofdstel zonder oogkleppen voor hem halen en gewoon uitproberen in de buurt eerst idd dankje!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:17

Als hij in alle bekende situaties zonder oogkleppen gemend wordt en dat gaat prima zou ik niet ineens voor een wedstrijd oogkleppen op doen.
Als hij altijd al schrikkerig of kijkerig is voor de wagen zou ik het thuis ook eens met oogkleppen proberen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:23

Hij ruikt merries, dus wat dat betreft heeft oogkleppen geen enkele zin.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:52

Ik men met mijn haflingerhengst. Ik heb hem met oogkleppen, ik merk duidelijk verschil kwa focus met oogkleppen. Onder het zadel loopt hij natuurlijk zonder oogkleppen, maar daar heb je toch net iets meer hulpen om de aandacht subtieler bij jou te krijgen.
Sowieso is het per paard verschillend, dus een kwestie van uitproberen en doen wat jou en je paard het meest bevalt =)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:26

Ik zou beide opties uitproberen om te zien waar hij het beste op reageert.