Welk hoofdstel voor B/C Pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijnhof

Welk hoofdstel voor B/C Pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 00:01

Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit hoofdstellen voor mijn nieuw te verwelkomen ponies, B en C.
Ik houd van kwaliteit, maar vind het bij de kleintjes vooral belangrijk dat de bitten stabiel in de mond liggen vanwege de soms wat onrustige kinderhandjes (jonge kinderen rijden bij mij sowieso bitloos). Is het dan toch verstandig een hoofdstel met een lage neusriem? Ik wil liever weer geen gecombineerde neusriem of aansnoerneusriem vanwege de kwijt te raken sperriempjes, onnodig veel riempjes of mogelijk te strak aantrekken.

Wat is jullie idee hierover? Welk hoofdstel van waanzinnige kwaliteit raden jullie aan? De prijs is geen issue, ik investeer liever in goed spul dan na een half jaar roest, of te hard leer.

Shoot!

Ineke2

Re: Welk hoofdstel voor B/C Pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 00:27

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 00:39

Dat zou inderdaad een goed model kunnen zijn, al ga ik dan liever voor iets meer kwaliteit (Dyon, Passier, Prestige, LeMieux, etc).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 04:28

Het strak aantrekken ligt niet aan de neusriem, dat kan bij een lage net zo goed en net zo strak. Daar ben je als volwassenen dus bij om het te controleren.

Ik ben fan van hoofdstellen die je volledig zelf kan samenstellen, zodat je per riempje de juiste maat kan kiezen. Bij standaard hoofdstellen, maakt niet uit wat voor soort neusriem, vond ik de neusriemen allemaal te strak. Paard heeft geen groot of grof hoofd, maar elk hoofdstel was op het loste gaatje te strak vond ik. En dat is iets van de laatste jaren, heb ze serieus vergeleken met oude hoofdstellen en die neusriemen waten standaard vanuit de fabriek al groter. Ik heb een bridle2fit en ben daar alweer een jaar of 7/8 erg blij mee.
Ik heb een aansnoer neusriem, omdat ik het onderlegde fijner vind als een 'kaal' riempje voor het paard. Maar hij zit gewoon los.

Ik zou eerder naar iets kijken met vaste bakstukken, dan wordt het rommelige ook verdeeld over de neusriem ipv alleen het bit. Lage neusriem doet wel iets, maar je hebt alsnog die onrust in de mond. De onrust is naar boven/achter en daar doet een lage ook niks tegen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 06:23

Ik heb voor mijn welshje een hoofdstel van APonydesign, ik zocht een goed anatomisch hoofdstel
Dat is ongeveer het enige die ik vond. Horseware pony is haar nl nog te groot. Ps of sweden heeft ze in het begin heel klein gehad maar die vond ik niet meer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:53

Ik zou absoluut voor een lage neusriem gaan, dan kun je de teugel ook bevestigen aan het bit en aan de neusriem ring zodat de kinderen niet teveel in de mond zitten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:44

SuperRockyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:13

Als eerste: als er beginnende ruitertjes op gaan rijden, lijkt een lage neusriem mij een fijne keuze. Dan liggen de bitjes toch wat stabieler.

Als tweede: kijk goed naar de maatvoering. Veel hoofdstellen in maat pony zullen te groot zijn, voor de B pony zul je naar maat small pony of maat shet toe moeten, voor de C pony lukt maat pony misschien net. Voor onze Welsh A in de B maat (stokmaat 1.20) had ik destijds een samengesteld hoofdstel; bakstukken en neusriem maat shet, frontriem en kopstuk maat pony. Voor onze Welsh pony in de C maat met een fijn, smal hoofdje heb ik een Passier hoofdstel maat pony, bijna alles zit op het kleinste, een paar gaatjes bijgemaakt voor de ophanging van de neusriem, dat past net. Wel hele mooie, goede kwaliteit. Huismerk epplejeck maat pony valt relatief klein, maar kwaliteit valt tegen. Ik heb ook een Prestige in maat pony gehad voor onze C ponies, dat kon ook net met wat gaatjes bij maken. Ook fijne kwaliteit trouwens. Premiere in maat pony ging ook voor de C ponies, kwaliteit viel zeker niet tegen voor die prijs.

Dyon heeft hele mooie hoofdstellen in maat pony die klein vallen, dus mooi geschikt voor de C ponies, en misschien past het ook wel voor een B. Wel prijzig, maar echt mooi en goede kwaliteit.

Overigens kwam onze C pony met het fijne hoofdje met een gefit hoofdstel van bridle2fit, dat vond ik helemaal niks. Ze hebben de onderdelen wel in verschillende maten, maar bij het kopstuk hield dat alleen maar in dat de riempjes aan de zijkant korter of langer waren, de breedte van het deel achter de oren was hetzelfde voor pony, cob of full. Daardoor was het anatomische deel, wat theoretisch gevormd rondom de oren zou moeten zijn veel te breed en drukte juist tegen de oren. Dus als je wil fitten, zou ik eerst nagaan of de maatvoering van de kleinere maten daadwerkelijk kleiner is uitgevoerd, of dat het alleen om korte/lange uiteindes gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:42

Wat apart, mijn kopstukken waren allemaal juist niet alleen korter of langer qua riempjes, maar juist ook tussen de oren anders? Dat is wel heel dom zeg

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:19

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 01:47

Wat een geweldig goede tips allemaal, dank voor het meedenken, ik ga me eens verdiepen in de tips.
Heel benieuwd naar het model Passier van jou, SuperRocky. Weet je dat?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:29

Afbeelding
Ik heb zelf een heel fijn en soepel hoofdstel

Geen lage neusriem dan, maar het is oprecht een prettig hoofdstel.

Hij was wel 120 euro maar beter dan menig hoofdstel
HB SHOWTIME HOOFDSTEL SPECIAL A-PONY

Mijn B en C passen hem ook

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 13:30

Dank voor de tip, maar HB is niet helemaal de kwaliteit die ik zoek :-). Voor €120,00 is dat ook prima, maar niet helemaal wat ik zoek. Mijn goedkoopste hoofdstel in de minste kwaliteit is een LeMieux Work Bridle. Die kwaliteit van het materiaal is wel echt het minste dat ik zoek.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:37

Je zou eens contact op kunnen nemen met Equine Concept

Zij maakt hoofdstellen op maat en ook geheel naar wens, het is een duits merk maar heb nu al verschillende hoofdstellen daarvan en de kwaliteit is echt super, fijn zacht kopstuk en het leer is ook mooi zacht (maar wel stevig) en blijft echt mooi

Helemaal met die kleine pony hoofdjes is het wel lastig om iets goed passends te vinden, evt Monere heeft ook goede en mooie hoofdstellen ook voor de kleinere pony's

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:44

Hier heel tevreden met Dyon. Ook op onze B pony

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:06

996981 schreef:
Hier heel tevreden met Dyon. Ook op onze B pony

En welke maat draagt ie dan? Shet of Pony?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:10

Pony :)

Heb zo even geen betere foto

Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:52

Hermelijnhof schreef:
Dank voor de tip, maar HB is niet helemaal de kwaliteit die ik zoek :-). Voor €120,00 is dat ook prima, maar niet helemaal wat ik zoek. Mijn goedkoopste hoofdstel in de minste kwaliteit is een LeMieux Work Bridle. Die kwaliteit van het materiaal is wel echt het minste dat ik zoek.

Ik vind ze vooral fijn omdat ze aansluiten. Ik vind heel weinig hoofdstellen die dit doen voor mijn pony's.

Ik volg wel mee omdat hier best wat mooie opties getoond worden