Zweetvlek onder westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skyla

Zweetvlek onder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-24 10:11

Ik ben onlangs begonnen met het beleren van mijn 3 jarige merrie. Meer uitleg over keuze zadel zie hieronder.

We doen alles rustig aan en houden ons vooral bezig met ons mountain trail parcour en stappen in de bossen. Nu merk ik de laatste 2 keren als we iets langer en intensiever rijden op dat ze links een zweetvlek heeft en na de rit dit weekend waarop het laatste stuk een heel eind bergafwaarts was ze wat vacht wat gewreven heeft had.
Nu weet ik dat vooral die zweetvlek een teken van een niet passend zadel is. Maar ik vind het heel raar dat ze dit enkel links heeft. Dit zadel heeft vroeger op mijn ruin gelegen en hij had nooit rare zweetvlekken en mijn zadel ziet er nog volledig even en in orde uit.
Zou dit een probleem bij haar kunnen zijn of moet ik toch verder denken richting mijn zadel?

De pad is van vilt en vind ikzelf ietsje te lang maar heb tot nu toe nog geen kleinere gevonden. Aleja ik had er een maar die was dan te klein in de andere richting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had 3 zadels en er werd door iemand met kennis (maar geen prof zadelpasser aangezien er helaas in de dichtste 200km niemand is) tot passend voor haar benoemd. De bedoeling is om haar nu rustig zadelmak te maken, vooral wandelingen te doen en dan begin volgend jaar te laten dekken en haar dan pas weer onder het zadel op te nemen wanneer het veulen gespeend is. Dan is ze direct ook wat ouder en meer uitgegroeid. Dan ben ik van plan een echte zadelpasser te zoeken en een goed geschikt zadel aan te schaffen. Geef ik dat geld nu uit is de kans groot dat het binnen 2 jaar niet meer past.

Bowo

Re: Zweetvlek onder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:37

Zweetvlekken en droge plekken zijn moeilijk te lezen. Te kunnen zowel teveel als je weinig druk aangeven. Dat het aan 1 kant zit, geeft een scheefheid aan, maar zeker bij een jong paard kan dat heel goed in het paard zitten. Training is ook voor een groot deel gericht op het rechtrichten van een paard en daar heeft zij uiteraard nog stappen in te zetten.

Haren die door elkaar zitten nadat er een lang stuk bergafwaarts is gegaan vind ik niet heel schokkend, maar natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Dan toch kijken om bijvoorbeeld halverwege even een pauze in te lassen en te kijken of het zadel nog goed ligt (hij zal nu waarschijnlijk tegen het schouderblad hebben gedrukt).

Verder heb ik te weinig verstand van westernzadels om er veel mee over te zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:38

Als je met je paard een stuk bergafwaarts bent gegaan dan krijg je een hele andere gewichtsbalans en als ruiter kun je daar behoorlijk negatief aan bijdragen. Ik zou me pas zorgen gaan maken als je dit soort plekken ook krijgt als je gewoon rechtuit gereden hebt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:14

je stapt aan die kant altijd op, dus dan krijg je op gegeven moment wel wat verschil in vorm, maar dit vind ik geen plek om alarm te slaan.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

superpony

Re: Zweetvlek onder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:29

Dat is zo echt niet te zeggen.

Alle 3 de zadels zijn niet "echt" gepast, dus je weet niet zeker of ze goed liggen.

Het is dan een keus om een jong paard er toch eerst mee te rijden of niet. Er worden heel veel jonge paarden ingereden met niet goed passende zadels. Het effect kan alle kanten op gaan. Minder goede spierontwikkeling, pijn, associatie van pijn met rijden etc.

Of je serieus traint of in het bos rijdt maakt daarvoor niet uit. Soms is een buitenrit minstens zo intensief. Het gaat er ook om hoe lang een jong paard onder een niet passend zadel beweegt. 20 min in de bak of 2 uur in het bos........je kan het niet 1 op 1 vergelijken.

2e hands westernzadels behouden wel hun waarde, dus voor nu een passende kopen en die weer verkopen, hoeft niet tot verlies te lijden. En een kapot paard kost meer.
Maar vind maar een echt goede passer..............Dat is echt een veel grotere uitdaging.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie