Barefoot Arizona; wat doe ik verkeerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkieMagic

Barefoot Arizona; wat doe ik verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 18:42

Ik heb mij london ingeruild voor een Arizona. Nu snap ik dat je moet wennen enzo, maar ik heb het gevoel dat ik naar voren val in dit zadel. Dezelfde pommel als in mn London zit erin, alleen heb ik nu barefoot pads erbij ipv mn kifrapads. Ook vind ik het lastig haar aan te singelen; ondanks de FRA supersingel moet ik telkens opnieuw aansingelen.
Wie heeft tips?

Maureen95

Re: Barefoot Arizona; wat doe ik verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:56

Heb je het zadel aan laten meten door een zadelmaker? Ik vind de Barefoot zadel persoonlijk niet fijn omdat ik de verbinding mis dit ik met een gewoon zadel heb. Zijn de maten verder hetzelfde? Heb je eventueel een foto hoe het op je paard ligt?

tinkieMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:07

Maureen95 schreef:
Heb je het zadel aan laten meten door een zadelmaker? Ik vind de Barefoot zadel persoonlijk niet fijn omdat ik de verbinding mis dit ik met een gewoon zadel heb. Zijn de maten verder hetzelfde? Heb je eventueel een foto hoe het op je paard ligt?

Ik zoek eigenlijk ervaringen van mensen die goed bekend zijn met barefoot zadels, met name dus de arizona. De barefoot zadels zijn niet vergelijkbaar met boomzadels. Je hebt JUIST meer verbinding dan met een boomzadel....

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:12

Dat verschilt per persoon hoor. Ik heb ook een Barefoot gehad, maar voor mijn gevoel zat ik mijlenver van mijn paard. Daarna een Ghost, dat voelde al een stuk beter, maar het liefst rijd ik toch met m'n oude springzadel.

Ik zou een zadelpasser laten komen. Ik heb goede ervaringen met Suzanne van Buitenzinnig.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:15

Ik ben zeker bekend met zowel de barefoot Arizona als de Barefoot London. Maar ik merkte met beide zadels, vooral de Arizona, dat ik het het contact verloor als wat ik met de Barefoot London had.

Omdat je aangeeft dat je elke keer opnieuw moet singelen, en je gebruikersnaam (tinker). Klopt het dan dat je een tinker hebt met een ronde schoft? Het ligt er echt per paard aan welk Barefoot zadel dan fijn ligt.

Persoonlijk heb ik zelf altijd meer het gevoel gehad dat ik met dit soort zadels OP het paard zit ipv dat ik verbinding heb. Je kan eventueel kijken naar Massimo zadels. Maar daar zit er ook meer OP het paard dan dat je de verbinding hebt.

Ik durf gerust te zeggen dat voor iedereen zijn ervaring weer anders is. Dus ik hoop dat je een Barefoot eigenaar tegenkomt die wel het juiste voelt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:25

tinkieMagic schreef:
Maureen95 schreef:

Ik zoek eigenlijk ervaringen van mensen die goed bekend zijn met barefoot zadels, met name dus de arizona. De barefoot zadels zijn niet vergelijkbaar met boomzadels. Je hebt JUIST meer verbinding dan met een boomzadel....

Hmm, dat laatste vond ik zelf persoonlijk tegenvallen. Ik heb op meerdere barefoot zadels gereden, maar ik vond ze je zo'n brede zit geven, dat ik helemaal niet het gevoel had meer contact te hebben. Mijn liezen werden zo ver uit elkaar gedrukt, dat ik ook meer met een holle rug ging zitten en niet meer een mooie schouder-heup-hak lijn had, dus dat je het gevoel hebt voorover te vallen, is misschien niet zo gek. Ik wil niet zeggen dat dit bij élk barefoot zadel is of bij elke paard-ruiter combinatie, maar ik had het met de barrydale en cherokee op verschillende paarden. Ik heb dezelfde ervaringen helaas van meer barefoot gebruikers gehoord.
Met een ghost had ik een volledig andere boomloze ervaring, dat gaf daadwerkelijk close contact. Alleen vond ik daarbij ook dat je flink moest aansingelen om te voorkomen dat het schoof en eerlijk gezegd vind ik moeten aansnoeren nooit een goed teken, ook niet met boomloos en dat haal ik ook uit je post.

tinkieMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:44

Dieuwke_ schreef:
Dat verschilt per persoon hoor. Ik heb ook een Barefoot gehad, maar voor mijn gevoel zat ik mijlenver van mijn paard. Daarna een Ghost, dat voelde al een stuk beter, maar het liefst rijd ik toch met m'n oude springzadel.

Ik zou een zadelpasser laten komen. Ik heb goede ervaringen met Suzanne van Buitenzinnig.

Dat is zeker waar, het verschilt per persoon maar Barefoot zadels moet je sowieso echt een tijd rijden voor je eraan gewend bent. De.meeste mensen geven het die tijd niet...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:47

Ik heb een Arizona gehad, vond het niet fijn, had echt het gevoel op het zadel te zitten ipv erin, geen verbinding inderdaad dus.
Heb nu Bob Marshall's, daar zit je echt in, veel vastere zit. Is ook boomloos.
Afbeelding
Afbeelding

tinkieMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:48

Maureen95 schreef:
Ik ben zeker bekend met zowel de barefoot Arizona als de Barefoot London. Maar ik merkte met beide zadels, vooral de Arizona, dat ik het het contact verloor als wat ik met de Barefoot London had.

Omdat je aangeeft dat je elke keer opnieuw moet singelen, en je gebruikersnaam (tinker). Klopt het dan dat je een tinker hebt met een ronde schoft? Het ligt er echt per paard aan welk Barefoot zadel dan fijn ligt.

Persoonlijk heb ik zelf altijd meer het gevoel gehad dat ik met dit soort zadels OP het paard zit ipv dat ik verbinding heb. Je kan eventueel kijken naar Massimo zadels. Maar daar zit er ook meer OP het paard dan dat je de verbinding hebt.

Ik durf gerust te zeggen dat voor iedereen zijn ervaring weer anders is. Dus ik hoop dat je een Barefoot eigenaar tegenkomt die wel het juiste voelt.

Ik heb idd een tinker met een vrij normale rug eigenlijk, ze is niet superbreed. Ik heb diverse modellen van barefoot wel uitgebreid getest bij haar en ze loopt bij allemaap beter als onder elk boomzadel die ik voor haar heb gehad...het aansingelen is iets waar ik altijd voorzichtig mee ben want ze heeft singelnijd gehad em dat wil ik voorkomen..Misschien ben ik te voorzichtig?

tinkieMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:49

Tinka schreef:
Ik heb een Arizona gehad, vond het niet fijn, had echt het gevoel op het zadel te zitten ipv erin, geen verbinding inderdaad dus.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe lang heb je het zadel gehad?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:49

tinkieMagic schreef:
Dieuwke_ schreef:

Dat is zeker waar, het verschilt per persoon maar Barefoot zadels moet je sowieso echt een tijd rijden voor je eraan gewend bent. De.meeste mensen geven het die tijd niet...

Beide barefootzadels die ik in mijn post noem, waren al jaren mee gereden, dus daar lag het niet aan.

Misschien kan je kifrahorse eens mee laten kijken? Zij heeft boomloze westernzadels van het merk freemax en silverado. Ik heb wel eens op een freemax gereden en dat vond ik een veel fijner contactgevoel geven dan de barefootzadels.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:52

tinkieMagic schreef:
Tinka schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe lang heb je het zadel gehad?

Geen idee, wel langere tijd, denk iets van 2 jaar. Daarvoor had ik een Barefoot Cheyenne trouwens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:26

Ik heb een Arizona op mijn tinker liggen, al 20 jaar, en ik ben er erg tevreden over. Nu is dit wel het oude model zonder vps.
Op onze belg hadden we een nieuw model Arizona. Ook nooit problemen mee gehad.

Wat apart dat je naar voren lijkt te kiepen. Ik vind mijn arizona juist lekker diep zitten, en heel stevig.
Opnieuw moeten aansingelen lijkt me eerder aan je paard te liggen die zich opblaast? De fra singel ken ik niet, ik heb er een van barefoot.
Ik heb de singel nooit enorm strak. Altijd net genoeg om te kunnen opstappen zonder dat ik ernaast lig :)) En ik gebruik een borsttuig voor het geval het zadel ooit in een ongeluk helemaal scheef zou zakken op mijn tonnetje.

Dit is hoe mijn arizona ligt:
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:26

Ja gehad, en gebruikt. Paard liep echt veel beter onder dan onder een duur aangemeten kent &master
Vooral in draf vond ik dat ik niet helemaal lekker mee weg kon . . Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk een goed BBP gekocht met inlages daar verder mee gaan rijden

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:15

Volgens mij zijn er ook barefoot zadels die van zichzelf wat opgehoogd zijn aan de voorkant, misschien dat dat bij de London zo is?
In ieder geval zou ik shims in de pad doen. Die knip je bijvoorbeeld van moosgummi inlages.

Qua aansingelen vermoed ik dat het het zadel zich langzaam meer aanpast aan je paard en dat je dan minder vaak hoeft aan te singelen tussendoor.

pmarena

Re: Barefoot Arizona; wat doe ik verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:48

Oh wat balen dat het nu ineens niet lekker zit. Maar zonder foto's is het heel erg gissen naar de reden en dus ook naar de mogelijke oplossing, het kan vanalles zijn.... is bvb. de zitting te klein of ligt het zadel niet helemaal op de juiste plek... dan heeft het weinig zin om met shims in de pad te gaan werken.

Dus mocht je iets van foto's hebben, liefst gewoon van de zijkant waarop hele paard te zien is? En ook met ruiter in het zadel...? Dan denkt het veel efficiënter mee :j

Wat betreft andere reacties: normaal gesproken zit je juist lekker diep in een goed ingereden Barefoot.
Bij modellen met kniewrongen (zoals Barrydale en Cherokee) zal je altijd meer in spreidzit zitten dan bij een model zonder kniewrongen. Door kniewrongen worden je benen nu eenmaal wijder uit elkaar gedraaid en dat voel je in je heupen ook.

En meestal heb je bij zadels de keuze: wil ik veel contact met mijn billen, zeg maar goed de rug van het paard voelen, en dus weinig materiaal tussen billen en paard. Dan kom je vaak dichter op de rug te zitten dus een zadel met minder dikke kussens en minder twist in de zitting (minder A-vorm). Waardoor je een wat breder zitgevoel krijgt.

Of wel een wat smaller / hoger opgebouwde zitting waardoor je wat smaller zit, meer aansluiting met je benen voelt. Maar het is allemaal afhankelijk van de bouw van de ruiter in combinatie met de bouw van het paard. Precies hetzelfde zadel kan voor een andere ruiter of op een ander paard echt totaal anders aanvoelen :=