klein zadeltje voor mini paardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stp

klein zadeltje voor mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 20:48

Welke kleine zadeltjes bieden de beste drukverdeling?

Charaz

Re: klein zadeltje voor mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:22

Kan je daar uberhaupt op rijden? Daar zijn ze toch veel te fijn voor gebouwd?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:35

zou de pony eerst wegen daar 20% van nemen betwijfel of je een kind kunt vinden die zelfstandig rechtop kan zitten en zo weinig weegt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:55

speurneusc schreef:
zou de pony eerst wegen daar 20% van nemen betwijfel of je een kind kunt vinden die zelfstandig rechtop kan zitten en zo weinig weegt.

Als zo'n pony 125 kilo weegt dan is 20% 25 kilo. Dat woog mijn dochter met 7a8 jaar.

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 22:16

Het gaat om onze grootste pony (98 cm) die stevig en rond gebouwd is (welsh type qua bouw)

Pony zal rond de 100/110 kg wegen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:29

12-13inch zadeltjes. Guy cantin heeft ze in leer volgens mij. Verder zijn er niet zoveel zo 'n kleine zadeltjes van goede kwaliteit

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:30

Stp schreef:
Het gaat om onze grootste pony (98 cm) die stevig en rond gebouwd is (welsh type qua bouw)

Nee denk wel wat meer hoor! Onze shetlander van 95 cm weegt rond de 195 kg. Onze fijn gebouwde shet van 87 weegt rond de 130 kg.

Qua zadels zou ik naar de wintec kids kijken en mocht het passen eventueel het kleinste barefoot zadel: https://www.buitenzinnig.nl/shop/index. ... uct_id=203
Laatst bijgewerkt door Kidde op 14-09-24 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:33

Wintec kids of Harry's horse kids inderdaad. Hebben verstelbare kussens, zijn klein en lichtgewicht. Mijn miniatuurpaard van dezelde hoogte maar erg smal(twenter) is op de kliniek gewogen op 97kg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:03

Wintec kids ligt vaak super op die kleintjes!

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 07:25

Cemlys schreef:
12-13inch zadeltjes. Guy cantin heeft ze in leer volgens mij. Verder zijn er niet zoveel zo 'n kleine zadeltjes van goede kwaliteit

Bedankt, ik ga eens googlen! Deze ken ik nog niet.

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 07:29

Kidde schreef:
Stp schreef:

Nee denk wel wat meer hoor! Onze shetlander van 95 cm weegt rond de 195 kg. Onze fijn gebouwde shet van 87 weegt rond de 130 kg.

Qua zadels zou ik naar de wintec kids kijken en mocht het passen eventueel het kleinste barefoot zadel: https://www.buitenzinnig.nl/shop/index. ... uct_id=203

Ik denk het wel... aangezien onze paardjes regelmatig gewogen worden binnen op een rolstoel weegschaal als we de kans krijgen :)
Dit paardje was een 3/4 jaar geleden 92 kg en zwaard nu iets meer uit.

Maar het kan best zijn dat hij meer richting de 125 kg gaat hoor, pin mij er niet op vast.
Laatst bijgewerkt door Stp op 15-09-24 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 07:31

KLC schreef:
Wintec kids of Harry's horse kids inderdaad. Hebben verstelbare kussens, zijn klein en lichtgewicht. Mijn miniatuurpaard van dezelde hoogte maar erg smal(twenter) is op de kliniek gewogen op 97kg.

Thx! Wintec zijn idd fijne zadels. HH zal ik ook eens naar kijken.

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 07:34

Dennis schreef:
Wintec kids ligt vaak super op die kleintjes!

Dit merk zou ook mijn eerste keuze is omdat ik die ken.
Omdat ik er al zolang uit ben geweest in de minizadeltjes kon het zijn dat er nog meer merken bij zijn gekomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:01

Ik denk dat een Wintecje het meest voor de hand ligt als je een beetje een standaard model zadeltje in het klein zoekt, zijn gewoon leuke zadeltjes, lekker compact en goed verkrijgbaar in Nederland :j

Een Barefoot Lily / Bellis / Barry kinderzadeltje is waarschijnlijk aan de grote kant, zit een beetje op het randje bij een ponietje van net onder de meter.

Er is meestal niet zoveel gaande in de hele kleine zadeltjes, omdat er weinig vraag naar is. En meestal mag het weinig kosten omdat er meestal maar weinig gebruik van wordt gemaakt op en voor de echte kleintjes.

Mocht je een zadeltje willen dat veel ondersteuning biedt voor klein grut, wat extra veiligheid dat een kindje er niet zomaar vanaf kiept / glijdt, dan kan je ook eens kijken naar de InkyDinky zadeltjes misschien: https://nl.inkydinkysaddles.com/

Ik durf alleen niet te zeggen hoe die qua formaat tonen op een mini.

Andere optie zou nog kunnen zijn om een Christ Fellsattel in maatje Shetty te overwegen, die zijn ook erg leuk en door hun zachte soepelheid is het veel makkelijker voor kinderen om goed te leren zitten / bewegingen goed aan te voelen en dus goed mee te leren gaan met die beweging.

Op een stevig zadeltje zitten ze toch vaak sneller achter de beweging aan te stuiteren :=

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 18:06

pmarena schreef:
Ik denk dat een Wintecje het meest voor de hand ligt als je een beetje een standaard model zadeltje in het klein zoekt, zijn gewoon leuke zadeltjes, lekker compact en goed verkrijgbaar in Nederland :j

Een Barefoot Lily / Bellis / Barry kinderzadeltje is waarschijnlijk aan de grote kant, zit een beetje op het randje bij een ponietje van net onder de meter.

Er is meestal niet zoveel gaande in de hele kleine zadeltjes, omdat er weinig vraag naar is. En meestal mag het weinig kosten omdat er meestal maar weinig gebruik van wordt gemaakt op en voor de echte kleintjes.

Mocht je een zadeltje willen dat veel ondersteuning biedt voor klein grut, wat extra veiligheid dat een kindje er niet zomaar vanaf kiept / glijdt, dan kan je ook eens kijken naar de InkyDinky zadeltjes misschien: https://nl.inkydinkysaddles.com/

Ik durf alleen niet te zeggen hoe die qua formaat tonen op een mini.

Andere optie zou nog kunnen zijn om een Christ Fellsattel in maatje Shetty te overwegen, die zijn ook erg leuk en door hun zachte soepelheid is het veel makkelijker voor kinderen om goed te leren zitten / bewegingen goed aan te voelen en dus goed mee te leren gaan met die beweging.

Op een stevig zadeltje zitten ze toch vaak sneller achter de beweging aan te stuiteren :=

Bedankt je uitgebreide antwoord.
Die inkydinky zadels ken ik ook nog niet.
Zal eens kijken op deze site :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:28

Hoelang verwacht jij dat het ruitertje op dit zadel zit?

Snap best dat je het beste zoekt voor je shetlander, maar als er zo nu een dan een kind van nog geen 30 kilo op zit, beetje stappen, zou ik er nog een westernzadel van zadelmarkt opgooien.

Zo te lezen heeft het diertje spek zat zonder direct in de rugblessures te gaan, en zolang degene die erop zit niet oefent voor minimaal een B-proef zou ik er makkelijk in zijn.

Barefoot/boomloos is een prima optie, die zadels geven tegenwoordig ook veel stabiliteit. ( wat vroeger nog wel eens een ? was)

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 19:52

Nielojram schreef:
Hoelang verwacht jij dat het ruitertje op dit zadel zit?

Snap best dat je het beste zoekt voor je shetlander, maar als er zo nu een dan een kind van nog geen 30 kilo op zit, beetje stappen, zou ik er nog een westernzadel van zadelmarkt opgooien.

Zo te lezen heeft het diertje spek zat zonder direct in de rugblessures te gaan, en zolang degene die erop zit niet oefent voor minimaal een B-proef zou ik er makkelijk in zijn.

Barefoot/boomloos is een prima optie, die zadels geven tegenwoordig ook veel stabiliteit. ( wat vroeger nog wel eens een ? was)

Geen idee, op een gegeven moment zal het ruitertje "eruit" groeien.
Een westernzadel van zadelmarkt vind ik nog best tricky en zal niet mijn eerste keuze zijn.
Dan liever weer een wintec waar van ik de kussen nog wat kan verstellen voor een optimale ligging.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:55

Wintecje heb je al nieuw voor onder de 250 euro(en zijn ook goed 2e hands te vinden) en ligt er mooi op, en kinderen zitten er fijn op.

Die kleine Western zadeltjes kiepen en klapperen vaak alle kanten op is mijn ervaring.

Dus zou daar zeker niet voor kiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:20

Nee zou mijn keuze ook zeker niet zijn, om er zo'n wippend hard plankje op te leggen.
Wintecje is over het algemeen een veel betere keuze :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:43

Ons buurmeisje was binnen een paar maanden al uit één van onze mini's (96 cm) gegroeid. Ze was 6 toen ze erop reed. Zij reed in eerste instantie met een sjabrak met dekensingel om balans te krijgen en daarna op een tachtigste hands Harry's Horse zadeltje, grootste maat voor mini's. Haar kont kwam binnen no-time al over de achterkant, dus werd ze te groot en te zwaar voor de pony. Zij is toen overgestapt op een c-pony. Haar zusje van 4 heeft het nog geprobeerd, maar ook die werd al heel snel te groot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:58

Ja die echt kleine zadeltjes zijn vaak leuk voor kleuters maar daarna al snel te klein.
Maargoed, hier hebben we voor nichtje van 4 eerst zo'n Pinokkio zadeltje gebruikt (waar HH ook een soortgelijk model van heeft) omdat dat toen echt het beste paste. En met een jaar of 6 toen dat krapjes werd, overgestapt op een Barefoot Bellis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:31

pmarena schreef:
Nee zou mijn keuze ook zeker niet zijn, om er zo'n wippend hard plankje op te leggen.
Wintecje is over het algemeen een veel betere keuze :j

Wintec is geen 'wippend hard plankje'?

Een zadel met een enorm vlakke boom, flat aan de voorkant, gevuld met schuimrubber, wat ze de laatste jaren steeds beter hebben weten te promoten, waarvan het vullen met schaap helemaal niets, maar dan ook niets uitmaakte omdat het materiaal ( dus de kussens van het zadel) teveel ingesteld was op duurzaamheid? (Lees; materiaal is te hard om de demping toe te laten staan)

Ik snap echt niet dat, de bokkers met verstand van zadels en hoe ze goed kunnen passen, zo enthousiast zijn over wintec.

Leuke niche, 25 jaar geleden, kunststof zadel, maar daarna is dat merk op geen enkele vorm geëvolueerd.

Past prima op de brumby's en heden ten dage een prima export product.

@pmarena, jij hebt meer te bieden vwb zadels en pasvorm voor paard&ruiter.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:46

:')
Wintec heeft prima zadels. Ieder z'n eigen keuze, maar wintec heeft gewoon prima zadels die op een aantal paarden en pony's gewoon goed past :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:12

Cioccolato schreef:
:')
Wintec heeft prima zadels. Ieder z'n eigen keuze, maar wintec heeft gewoon prima zadels die op een aantal paarden en pony's gewoon goed past :)

De zadels zijn prima, qua kwaliteit en duurzaamheid.
Maar echt passen...
Het merk wordt goed gevoed door " Ik heb een jong paard, wil niet meteen een duur zadel aanschaffen, opties"?
En dan zegt iedereen 'Wintec'.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:23

Hoe veel ervaring heb jij met het kids zadeltje van Wintec en shetten?
De Wintec kids is echt een van de weinig zadels die op kleintjes ligt zonder staart riempje en schuiven!

Gewone Wintec zadels is dat een stuk lastiger bij, die zijn hier nooit zonder staartriem op hun plek gebleven.
Western zadeltjes ook niet, die heb ik nog niet op die kleintjes gehad die niet kieperde.