Gelpad of foam onderlegger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

HorsePassion

Gelpad of foam onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 20:27

Ik ben op zoek naar advies en weet even niet meer wat ik het beste kan kopen.

Ik ben op zoek naar een pad onder mijn dressuurzadel.
Het moet de zadeldruk goed verdelen en ik wil het gebruiken tussen het sjabrak en zadel.
Vroeger gebruikt ik de gelpad van Aktion maar tegenwoordig zijn er zoveel meer andere onderleggers te verkrijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Zal ik weer een ouderwetse gelpad kopen of toch iets met foam? Maar welke dan?
Ik wil niet dat het een heel dikke pad wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:01

Wat is er dan mis met je huidige zadel?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:24

Wat is de reden voor de pad?

Gelpads zijn vaak zwaar en doen weinig voor drukverdeling. Foam zou mijn voorkeur hebben. Maar welke pad ligt volledig af van het doel. En, geen enkele pad kan een slecht passend zadel oplossen. Een goed passend zadel is de basis.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 23:33

Nielojram schreef:
Wat is er dan mis met je huidige zadel?

Niets, een jong paard nog in de groei.

Hutcherson

Re: Gelpad of foam onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 23:47

Gewoon een goed passend zadel erop leggen ipv lapmiddelen die veel meer kwaad doen dan goed.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 01:10

Ik zou voor een bontje gaan van echt lamsvel. Die zijn echt top voor de drukverdeling en heerlijk zacht voor de rug. Ook bij passende zadels kan ik ze alleen maar aanraden, want het is zoveel beter voor de rug!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-24 07:26

Hutcherson schreef:
Gewoon een goed passend zadel erop leggen ipv lapmiddelen die veel meer kwaad doen dan goed.

Er ligt een goed passend zadel op mijn paard. Maar het paard is nog jong en dus ook in de groei en nog wat gevoelig onder het zadel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:30

Ik zou het overleggen met de zadelmaker wat het beste past, zadel moet ook niet te smal worden door datgene wat er onder komt te liggen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:32

Texas02 schreef:
Ik zou voor een bontje gaan van echt lamsvel. Die zijn echt top voor de drukverdeling en heerlijk zacht voor de rug. Ook bij passende zadels kan ik ze alleen maar aanraden, want het is zoveel beter voor de rug!

Niet onder passend zadel leggen zonder dat de zadelmaker erbij is geweest. Je maakt het krapper en dat is dus ook het gevaar van diverse onderleggers. Paard heeft juist niet de ruimte om spieren te ontwikkelen, omdat het dan te krap wordt. Dan worden ze nog gevoeliger.

Beter voor de rug dus absoluut niet standaard. Een goed passend zadel is ook gewoon goed voor de rug. Bijvoorbeeld bij een bbp of andere vormen die geen of weinig drukverdeling hebben van zichzelf en juist drukpunten zou ik het eerder onder doen want die zijn niet geschikt om vaak mee te rijden, maar dan is alleen een bontje ook niet fantastisch voor die drukverdeling. Sommige paarden vinden het fijn onder het zadel, maar dan absoluut nooit zonder de zadelmaker erbij te halen en het zadel aan te passen aan de onderlegger eronder.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-24 19:19

Het zadel is goed passend.
Ik zoek iets wat niet te dik is en zadelbontjes zijn mij echt te dik.
Iemand nog andere suggesties?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 19:37

Voor mijn pre merrie zocht ik ook iets voor onder het zadel en had hetzelfde dilemma. Ik heb toen maar een gelpad én een foampad besteld :o
Paard was heel duidelijk, de gelpad vond ze echt helemaal niks en de foam werd goedgekeurd. Hij blijft ook prima, ik heb die van Kentucky.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 19:50

Een gelpad is sowieso niet een aanrader. Een goed passend zadel kan wel degelijk een pad er onder hebben om de druk beter/mooier te verdelen zonder storend te zijn.
Echte bont kan, winderen heeft erg fijne pads maar ook lemieux heeft mooie/goede pads.
Uiteraard altijd belangrijk om te checken of het zadel inderdaad passend blijft.
Heeft je zadelpasser geen advies gegeven?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:35

HorsePassion schreef:

Waarom meer geld uitgeven aan iets dat passend is? Iets kan toch niet meer passend zijn? If it fit's, it's fits?

Of twijfel je? ( Dat is de indruk die je mij geeft door dit topic)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-24 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:38

De dunste onderlegger van Kingsley? En wat hierboven ook wel genoemd wordt, paard kiest vaak zelf wel.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:54

Ik gebruik de Winderen pad, de dunste versie. Oorspronkelijk gekocht voor mijn paard met kissing spines maar zou hem nu voor elk paard gebruiken. Hij is zo dun dan je zadel er niet voor aangepast hoeft te worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:15

Alleen winderen heeft een dunne pad. Maar een jong paard hoort niet gevoelig te zijn met het zadel, dus mogelijk past je zadel niet volledig?

Niet banketstaaf maar poetsen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-24 21:17

Katyatje schreef:
Ik gebruik de Winderen pad, de dunste versie. Oorspronkelijk gekocht voor mijn paard met kissing spines maar zou hem nu voor elk paard gebruiken. Hij is zo dun dan je zadel er niet voor aangepast hoeft te worden.

Wat doet deze precies?
Ik wil ook niet iets diks eronder maar wel iets wat de druk goed verdeeld.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-24 21:25

Nielojram schreef:
Waarom meer geld uitgeven aan iets dat passend is? Iets kan toch niet meer passend zijn? If it fit's, it's fits?

Ik twijfel niet of dat het zadel wel of niet passend is. Ik vind het alleen vervelend dat wanneer ik zeg dat het zadel past men daarover door blijft gaan.
En ja, het zadel past en blijft netjes op de plaats liggen. Het gaat over een jong paard waarbij er nog weleens een bokkesprong wordt gemaakt of een andere onbalans is.
Ik ben zuinig op mijn paard zijn rug.
Als een onderlegger zo slecht is dan vraag ik mij af waarom topruiters in het springen en dressuur ook met onderleggers rijden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:15

HorsePassion schreef:

Wat ook nog een optie is, en die ikzelf ook altijd gebruik, is de korrector pad van Wow.
Deze heeft 4 luchtzakken en kan je naar behoefte vullen met wat lucht.

https://www.wowsaddles.com/korrector

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:03

Ik heb er verschillende en inderdaad voor sommige paarden is het prettiger ondanks dat het zadel gewoon goed past.

De prolite pad is heel fijn omdat deze heel dun is en ook op 6 vakken aan te passen is met vullingen. Deze heeft ook in de test laten zien de druk echt af te vangen en te verdelen.

Ik heb ook fijne pads van acavallo de dunne zijn heel fijn en blijven goed

De ouderwetse gelpads zoal die van action daar is in de testen aangetoond dat de gel bij druk juist wegspringt en je dus juist extra druk creëert.

Per paard en discipline kijk ik of er wel of niet iets onder moet.

Allround equestrian business
* Check mijn website*
De Rijlaarzenshop voor advies, maatwerk en jouw droomlaarzen!
* Check de shop*

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:07

Ik heb altijd geleerd dat je onder een passend zadel niks moet leggen behalve een dekje.
Is een Cal rei dekje dan niks voor jouw paard?
Dat 3D spacer materiaal geeft ook een beetje demping.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:29

HorsePassion schreef:
Katyatje schreef:

Wat doet deze precies?
Ik wil ook niet iets diks eronder maar wel iets wat de druk goed verdeeld.

Gewoon druk verdelen. Ik had er goede verhalen over gehoord en gelezen en ik wou iets waar mijn zadel gewoon op kon.
Heb al eens testen gezien waarbij een wolletje het meest schokdempend is (ook geen idee of het waar is) maar dat is zo dik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:33

HorsePassion schreef:
Nielojram schreef:

Ik twijfel niet of dat het zadel wel of niet passend is. Ik vind het alleen vervelend dat wanneer ik zeg dat het zadel past men daarover door blijft gaan.
En ja, het zadel past en blijft netjes op de plaats liggen. Het gaat over een jong paard waarbij er nog weleens een bokkesprong wordt gemaakt of een andere onbalans is.
Ik ben zuinig op mijn paard zijn rug.
Als een onderlegger zo slecht is dan vraag ik mij af waarom topruiters in het springen en dressuur ook met onderleggers rijden.

Omdat de zadels van die topruiters aangepast zijn met iets eronder.

Zodra jij iets, ook iets duns, onder jouw passende zadel gaat schuiven, past het dus niet meer goed.

Niet doen dus.

Als jij een degelijk zadel hebt dan hebben jouw kussens genoeg vermogen om de druk te verdelen.
Geen zorgen maken daar om. Dat zit echt wel goed.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:40

Ik zou ook voor die winderenpad gaan! Mooi dun. Ik zie hem steeds meer in de endurance voorbij komen. Lijkt mooi de druk te verdelen

-vind het wel altijd bijzonder als iemand simpel weg vraagt naar een fijne pad, er direct ‘je zadel moet passen etc etc’ geroepen word.
- topruiters, en zeker in het springen worden vaak gesponsord door een zadelmerk. Die hebben diverse maten liggen en knallen er een pad onder om t ‘passend’ te maken. Kijk maar is naar de voor keuringen van de OS bij het springen hoe de schoft ontwikkelt (of eerder gezegd niet ontwikkeld) is bij div springpaarden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:48

Prolitepad. Geeft een verbetering in drukverdeling, zonder inlages, met inlages kun je tijdelijke schommelingen in vet of bespiering van je paard opvangen misschien in overleg met je zadelmaker.
Onder een goed passend zadel kan 99% prima een Bontje, pad of onderlegger. Je hebt wel kans dat je het zadel iets meer 'op' het paard legt bij te dikke onderleggers (of een rond paard, dan is een dunne onderlegger al snel veel) maar thats it, meestal.

De veronderstelling dat de top ruiters met een zadel rijden die aan hun paard is aangepast is vaak niet juist. Meestal hebben ze zelf twee of drie kwalitatief goede zadels (dus met veel schouder vrijheid, voldoende ruimte in kussen kanaal etc) waar ze zelf prettig op zitten en die op diverse paarden worden gebruikt. Soms aangepast aan hun toppaard, vaak niet. Bontje heeft dan nog een extra functie naast demping en drukverdeling.

Zoek op facebook of instagram naar Horseboarding Showteam Voor meer info over gave demo's, clinics, wedstrijden en nog veel meer!