Welk bit voor paard die mega sterk kan zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Welk bit voor paard die mega sterk kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:45

Hoi,

Ik ben toe aan een nieuw bit maar ik zie echt door de bomen het bos even niet meer.

Ik heb over het algemeen een super braaf paard en rijd vrijwel alleen buitenritten met lange teugels. Alleen heeft ze soms buien dat ze echt veelste vrolijk is en ik helemaal niets meer heb te vertellen, ik moet haar dan gewoon omtrekken om haar de baas te blijven. Gelukkig komt dit niet vaak voor, maar bij het uitzoeken van een nieuw bit wil ik hier wel ter dege rekening mee houden.

Ik rijd dus vrijwel altijd met een lang teugeltje op buitenrit. Af en toe lekker los werken in de bak. En soms hebben we dus een onstuimige buitenrit. :+ Ik ben dus opzoek naar een bit die wat sterk inwerkt als ik dat nodig ben, (geen martelwerktuigen) ze zal daar verder geen last van ondervinden want ik de bak heb je sowieso geen paard in de handen omdat ze juist dan heel licht in je hand is en op buitenrit rij ik lekker ontspannen met de lange teugel.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 12-09-24 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Re: Welk bit voor paard die mega sterk kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:53

Wat voor bitje heb je nu?
Ik heb vroeger op buitenritten vaker een pelham (geloof ik, het is even geleden) gebruikt. Met dubbele teugels, zodat je de hefboom echt alleen kon inzetten als je dat wilde.
Dat is toendertijd gekozen door de eigenaar na een zeer onstuimige buitenrit. Met pelham heeft ie het geloof ik 1x gedaan en toen was het over. Ik geloof dat ik die tweede teugel ook eigenlijk nooit gebruikt heb.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:54

LoveBodin schreef:
Wat voor bitje heb je nu?
Ik heb vroeger op buitenritten vaker een pelham (geloof ik, het is even geleden) gebruikt. Met dubbele teugels, zodat je de hefboom echt alleen kon inzetten als je dat wilde.
Dat is toendertijd gekozen door de eigenaar na een zeer onstuimige buitenrit. Met pelham heeft ie het geloof ik 1x gedaan en toen was het over. Ik geloof dat ik die tweede teugel ook eigenlijk nooit gebruikt heb.

Ik heb nu een dubbelgebroken lock watertrens. Deze is eigenlijk prima tot dat ze vrolijk word.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:01

Ik zou dan kiezen voor een bit met hetzelfde mondstuk als wat je nu hebt maar dan inderdaad de pelham variant met 2 teugels i.p.v. een tussen stukje aan één teugel. Dan kan je kiezen wanneer je de hefboom erbij pakt en zoals hierboven benoemd kan het ook best eens tijdelijk zijn.

Mijn vorige paard werd heel sterk in outdoor parcoursen toen het wat hoger werd. Verder bos, strand en in de cross op 2 pinken te rijden maar in het springen had ik vrij weinig te vertellen. Toen ook een pelham erin gehangen en na 2/3 wedstrijden was hij weer 'opgevoed' en kon ik terug naar mijn normale bitje. Ik had dus toen maar even 2 hoofdstellen zodat ik de andere ritjes gewoon op het normale bitje kon rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:12

Ik zou inderdaad voor de dubbele teugel gaan.
Je zou eens kunnen kijken naar een billy allen shank bit. De middelste ring gebruik je dan gewoon zoals je nu ook doet, en gedraagt zich ook vergelijkbaar met een dubbelgebroken bit waarbij beide bitringen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.. En in een noodgeval kun je de tweede teugel oppakken, dan krijg je de hefboomwerking. En het bit blokkeert dan, kan niet dubbelvouwen en dus niet de mondhoeken naar elkaar toe knijpen of in het gehemelte prikken wat bij een gebroken bit wel kan gebeuren, maar je hebt wel wat meer te vertellen.
https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... -schachten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 12:38

8nnemiek schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar een billy allen shank bit. De middelste ring gebruik je dan gewoon zoals je nu ook doet, en gedraagt zich ook vergelijkbaar met een dubbelgebroken bit waarbij beide bitringen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.. En in een noodgeval kun je de tweede teugel oppakken, dan krijg je de hefboomwerking. En het bit blokkeert dan, kan niet dubbelvouwen en dus niet de mondhoeken naar elkaar toe knijpen of in het gehemelte prikken wat bij een gebroken bit wel kan gebeuren, maar je hebt wel wat meer te vertellen.

Dat lijkt me ook wel wat, ik heb zelf ook een western hoofdstel.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:41

Slofteugel er buiten als noodrem aanhangen geen optie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:43

Wat 8nnemiek als voorbeeld geeft is een fijn bit voor buiten met paarden die wel teveel humor hebben.
Al zou ik dan weer niet met een dubbele teugel gaan werken, zéker niet als je normaliter met een los teugeltje kunt rijden.
Gewoon voor bakwerk de middelste ring gebruiken en op buitenrit de onderste ring. Áls je dan eens moet ingrijpen is het ook meteen wel wat heftiger dan met een langere shank, maar daar is de situatie dan ook naar.

Als je teugelclips aan je teugels bevestigd is het overschakelen ook nog eens extra simpel.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 12:50

Slofteugel kan zeker, maar ik vind het zo irritant werken op het moment dat je ze lekker lang laat lopen. Soms heeft die van mij ook grapjes waarbij ik bang ben dat ze met de voorbenen in de slofteugel komt. :+

Het bit van Kramer lijkt mij wel wat inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:52

slofteugel met een knoop op de nek, zodat hij niet te lang bungelt. En erbij pakken als hij te blij word.

Maar denk dat een pelham ook een optie is omdat je alleen contact maakt bij te veel go

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:12

Ik zou eerder voor dubbele teugel gaan met hefboomwerking dan de slof. Met voorbeen in de slofteugel komen is niet onrealistisch.

Wat je ook nog kunt doen is bijv. een hoofdstel met pelham voor buiten en een hoofdstel met huidige bitje voor in de bak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:46

Ik zou er buiten ook gewoon een stangetje inhangen, pelhammetje of een westernbitje. Gewoon met een enkele teugel als paard verder op zit en stem gereden kan worden, dan heb je die enkel als een noodrem (en als je heel zacht in je handen bent kan je ook wel eens contact nemen op een stangetje. Vooral de westernbitjes dan, kinriempje is vrij los, dus vooraleer je echte stanginwerking hebt heb je wel al wat contact zeg maar.)
Voor in de bak zou ik het bij het huidige bitje houden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 14:01

8nnemiek schreef:

Heb je bij dit bit ook een kinketting nodig? Ik gebruik nu ook een kinketting omdat ik sowieso al met een westernhoofdstel rij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:58

Ik zou hem met kinriem/ketting gebruiken inderdaad :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:08

Zelfde scenario hier destijds en heb gekozen voor een ongebroken pelham op dubbele teugel. Was een levensredder...
Ik kon op losse teugel door het bos banjeren, maar als ze het in haar bol haalde, had ik een stok achter de deur om haar terug met haar aandacht bij mij te halen.
Qua werking goed te vergelijken met die billy allen.

Leer je paard wel even het bit kennen in de piste, waar het vertrouwd is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:13

Ik heb ook zo'n paard gehad. Of eigenlijk kon die zo schrikken en dan er vandoor gaan zonder rem, die reed ik met een pessoabit. Dat heeft hefboomwerking. Buiten had ik die op de onderste stand en inderdaad aan een lang teugeltje, had hij geen last van. Maar in geval van nood had ik dan een noodrem.

Als ik in de bak reed, deed ik de teugel aan de bovenste ring, dan is het een normaal bit.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:58

al eens gedacht aan een ophaaltrens? zolang de teugels los hangen niet veel anders dan een normaal bitje, alleen als je hem opneemt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 22:14

Ik heb de Billy Allen besteld, ik ben heel benieuwd! :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:09

Ik heb zo’n leuke pony gehad die soms iets teveel mans werd als ik met meerdere ponys of paarden buitenritjes maakte.
Reed hem dan op een kimblewick.
Andere ritjes alleen ook rustig op touwhalster dus ik gebruikte de kimblewick echt als ik wist dat hij een feestje ging vieren.
Een keertje even een kleine ophouding was altijd genoeg.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:50

One rein stop aanleren?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 22:14

nile schreef:
One rein stop aanleren?

Die kent ze wel, maar ik vind dit lang niet altijd geschikt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 22:15

Ik heb de Billy Allen binnen. Ik vraag met alleen wel af hoe het bit aan elkaar zit onder het ronddraaiende deel. Het spookt dan echt door mijn gedachten dat dat los kan raken of kapot kan gaan. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:58

Ik heb er nooit een open gemaakt, maar gebruik ze al 20 jaar en nooit eentje stuk gehad. Ik heb er wel eens flink aan moeten wrikken toen er eentje vastgeroest was, maar dat kunnen ze ook prima hebben.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 06:41

Dat is fijn om te horen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:45

DuoPenotti schreef:
slofteugel met een knoop op de nek, zodat hij niet te lang bungelt. En erbij pakken als hij te blij word.

Slofteugels kunnen zorgen dat een paard gaat boren en met een paard met de kin op de borst heb je ook niet veel meer in te brengen.