Western hoofdstel schoonmaken (roest)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bernadth99

Western hoofdstel schoonmaken (roest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:18

Hoi medebokkers,

Voor een fotoshoot had ik het idee om een oud westernhoofdstel te gebruiken. Nu blijkt het toch in wat minder goede staat dan ik had verwacht.

Mijn vraag: is dit hoofdstel nog mooi te maken? En dan met name de ijzeren / zilveren gedeeltes. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Western hoofdstel schoonmaken (roest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:21

Oh, wow.. Hier moet je echt heel erg je best om gaan doen om het weer glimmend te maken..
Gaat hier geen brillo tegenop poetsen :D

Ik vind de patina van het hele hoofdstel wel heel mooi, past het bij de kleur van je paard? Dan zou ik er geen moeite in steken.

( Of een nieuw hoofdstel kopen, wat wellicht goedkoper is dan je tijd aan de poets om dit mooi te krijgen..)

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:40

Die gespen zijn denk ik antiek zilver oftwel zilveren details op zwarte achtergrond of op koperkleurige achtergrond. Je zult ze dus niet helemaal glimmend krijgen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:23

Ik zelf zou het met Dasty proberen, maar geen garantie dat het niet erger wordt.. En mijn vader heeft een keer weer iets aardig glimmend voor mij gekregen met ik geloof remreiniger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:14

Ik leg alles wat verroest is altijd een nachtje in een bak met cola..maar dat zou ik niet met het leer durven doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:39

Die gespen zijn waarschijnlijk combi zilver en sweet iron en horen te roesten. Goed schoonmaken en zilverpoets.

Die studs op de frontriem zouden ook sweet iron kunnen zijn, alhoewel ik zelf ook een dergelijk hoofdstel heb met glad glimmend metaal (geen zilver).
Invetten met olie en dan harde tandenborstel om de studs met olie te poetsen zou ik doen.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 13:15

Bedankt voor alle tips en de info over het materiaal! Ik ga eens wat proberen :)
Laatst bijgewerkt door Bernadth99 op 09-09-24 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 13:23

Nielojram schreef:
Oh, wow.. Hier moet je echt heel erg je best om gaan doen om het weer glimmend te maken..
Gaat hier geen brillo tegenop poetsen :D

Ik vind de patina van het hele hoofdstel wel heel mooi, past het bij de kleur van je paard? Dan zou ik er geen moeite in steken.

( Of een nieuw hoofdstel kopen, wat wellicht goedkoper is dan je tijd aan de poets om dit mooi te krijgen..)

Het hoofstel is van een zwartbonte tinker. Als ik het niet mooi genoeg krijg naar m'n zin dan ga ik inderdaad verder kijken voor iets nieuws :)

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 16:59

Uiteindelijk het hoofdstel niet meer gebruikt voor de fotoshoot maar het is wel opgeknapt. Brillo en wd40 :)

Afbeelding

Afbeelding

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:29

Wat tof, dat is echt een stuk opgeknapt.