Ik heb een Bates Dressage 17 inch op mijn pony. Ligt prima, past perfect maar ik vind het waardeloos zitten. Ik heb altijd heerlijk gezeten in de Wintec Pro Endurance. Ik heb de Wintec Endurance ook even op mijn pony gelegd maar die was helaas te lang (17.5 inch)
Kun je simpel zeggen dat als een paard de Wintec past, het paard ook een Bates past? En dat als een paard een Wintec dressuur past, het paard ook de Endurance of de springvariant wel zal passen?
Of is het minder “eenheidsworst” als ik nu denk?
Ik heb twee vragen: - zit in de verschillende Wintec modellen vergelijkbare bomen/kussens en is de pasvorm dan vergelijkbaar? - is de Bates dressage pasvorm vergelijkbaar met de Wintec dressuur pasvorm?
De boom is bij Bates en Wintec hetzelfde, de kussens zijn wel anders bij elk type zadel. Dat is wel iets wat je in de gaten moet houden. Ik heb zowel een Bates dressuur zadel en een wintec springzadel, ik merk duidelijk dat mijn Bates dressuurzadel veel mooier ligt dan het wintec springzadel. Beide hebben cair overigens. "Oude" cair en het springzadel is een "wintec hart" variant
Inderdaad na onderzoek en al jullie tips: wintec heeft kussens die iets rechter door lopen en Bates heeft iets afgeronde oplopende kussens. Boom en Hart/Cair systeem zijn identiek. Dus als de boomvorm goed op je paard past en je paard loopt onder cair, kun je alle Wintec en Bates er op leggen. Alleen de kussenvorm moet je in de gaten houden, of die bij je paard past. Verder is de zit/balans van de ruiter per type zadel anders en dat moet natuurlijk oook passen. Hoe rechter de rug van het paard hoe makkelijker het paard wegkomt met wintec-kussens en als er iets curve zit, korte rug of oplopende lendenpartij, zullen de bates-kussens mooier passen. Thnx voor jullie input!