Wat vinden paarden van een bit in hun mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Wat vinden paarden van een bit in hun mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 09:52

Zat het me af te vragen of paarden het wel zo ´geslaagd´ vinden om een stuk metaal (of welk ander materiaal dan ook van genmaakt) in hun mond tijdelijk te hebben? Sja en paarden kunnen natuurlijk niet praten of zo.... En is bitloos dan zo beter dan mét bit? :)

Bowo

Re: Wat vinden paarden van een bit in hun mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:59

Paarden kunnen natuurlijk niet praten, maar ze vertellen genoeg. Ik moet zeggen, het wisselt per paard. En een deel van de variatie zal vast ook liggen aan de pasvorm van het bit en de hand van de ruiter/amazone. Maar ik ken paarden die hun mond pas open doen na veel geklooi, maar gelukkig ook heel veel paarden die het bit al proberen te grijpen wanneer je met een hoofdstel aan komt. En veel paarden die met het hoofdstel uitdoen hun bit nog even vasthouden ipv direct loslaten. Daarnaast hebben wij ook wat bitten hangen als decoratie en speeltjes, en die worden ook regelmatig gebruikt om op te sabbelen.

Ik denk dus dat de meeste paarden met een goed passend bit en een zachte ruiterhand dat bit toch best geslaagd vinden. Persoonlijke voorkeuren daar gelaten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:05

De paarden die ik gereden heb met bit en bitloos verkozen toch echt het bitloze boven het bit. Ik rijd ook bitloos met mijn huidige paard. Ik zelf vind een bit zinloos. Jaren geleden toen mijn haf * gevaarlijk * gedrag vertoonde in het bos heb ik er nog wel eens een bit in gedaan, maar ik zou dat nu ook anders oplossen. Ik denk dat een bit meer pijn kan doen dan een bitloze optoming, maar dat zal voor iedereen anders zijn.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:13

Er zijn paarden die een bit prima vinden en paarden die bitloos prima vinden. Ik heb er eentje die niets op zijn neus wil, zelfs een halster trekt hij nog uit. Die rijd ik op bit zonder neusriem. Hij hapt zelf de bit in. Ik heb er eentje die wegens gebitsproblemen nooit een bit in gehad heeft, bitloos is voor dit paard de enige realiteit. En weer een ander accepteert het bit prima, en laat het bit idd niet los bij het uitdoen van het hoofdstel. Zoveel paarden en mensen, zoveel wensen. Valt niet echt over te discuseren , lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:14

Ik denk dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een bit in heeft. Ondanks dat ze er op gaan knabbelen (tja, je moet toch wat....) of het direct aanhappen of nog even vasthouden. Want dat kunnen ze ook heel prima doen omdat ze weten dat het vervelend is als het bit tegen je tanden aan klettert / dat er vervelend mee geduwd en getrokken gaat worden.

Ik heb an sich niet heel veel tegen een bit, vind het geen mishandeling ofzo, als er een beetje normaal mee omgegaan wordt en het een beetje okee is qua pasvorm. Maar vind het eigenlijk iets dat zwaar uit de tijd is en zou er zelf niet voor kiezen omdat je het niet nodig hebt. Ik vind het vrij ver gaan eigenlijk, om een dier zoiets in zijn mond te doen, als je er even naar kijkt alsof het een nieuw idee zou zijn en je het beeld nog niet gewend bent.

Ik zal een eigen paard in ieder geval geen bit in doen en wil ook geen bitten verkopen in mijn webshop.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:43

Ik denk niet dat mijn paard het bit ooit heeft gemist sinds we bitloos zijn gegaan. En het maakt ook niet uit, hij is al jaren volledig geconditioneerd op bitloos.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:45

Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:57

Ligt aan het paard, de ene heeft liever de "druk" op de lagen, de ander liever op de neus of achter de oren. Kijk bij elk paard gewoon wat hij of zij het prettigste vindt en waar ze het beste op kunnen ontspannen en aanspannen.
Hier kom je alleen achter met proberen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:16

Geen idee - ik rij beide paarden gewoon met bit en geen van hen doet daar ooit moeilijk over.
Bitloos kan ook wel flink pijn doen op de neus heb ik vroeger gemerkt bij een stalklant. Kreeg 2 dagen amper nog een halster aan telkens als zij had gereden. Maar goed, zij hing er ook wel echt aan.

Mijn ervaring is wel dat bitloze ruiters over het algemeen veel minder het over de rug lopen en een mooie nageeflijkheid bereiken. Ik zie daar veel vaker het ‘typische manegeloopje’ met neus vooruit, rug weg en stuwend achterbeen. Of dat komt door het bit of eerder doordat die mensen over het algemeen een andere rijstijl of mentaliteit hebben weet ik niet. Hier en daar is er wel een insta account waarin het wel kan, maar in mijn omgeving zie ik het toch niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:29

Het hangt van het paard af. Mijn huidige haat bitloze hoofdstellen, want die wil geen druk op neus/hoofd. Heeft geen enkel probleem met het bit. Het is niet altijd bij ieder paard dat ze iets alleen vastpakken zodat het niet tegen tanden komt. Ik heb meerdere dingen geprobeerd, maar nooit bit tegen tanden laten kletteren of duwen. Ze wordt heel chagrijnig van de bitloze opties, oren in de nek, ertegen in gaan en onrustig in hoofd. Met bit is daar allemaal geen sprake van. Het is ook niet alleen onder het zadel, ook aan de hand vindt ze het vreselijk en reageert er heel heftig op.

Ik heb mijn voorkeuren met veel dingen, maar laat mijn paarden altijd beslissen. Ook als dat niet mijn voorkeur heeft, dus ik zal nooit een paard dwingen tot bit of bitloos als ze de ander prettiger vinden. Bit of bitloos heb ik geen voorkeur. Alleen aantal.opties die ik nooit zou gebruiken bij beide omdat ik die niet geschikt vind

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:36

c_alsemgeest schreef:
Ligt aan het paard, de ene heeft liever de "druk" op de lagen, de ander liever op de neus of achter de oren. Kijk bij elk paard gewoon wat hij of zij het prettigste vindt en waar ze het beste op kunnen ontspannen en aanspannen.
Hier kom je alleen achter met proberen.

Dit en daarbij is de ruiterhand ook van belang.
Vroeger werd nog wel eens door instructeurs aangegeven dat iemand beter bitloos kon gaan rijden omdat hij/zij z’n paard teveel stoorde. Tegenwoordig is het meer een persoonlijke keuze vaak van de ruiter, terwijl het eigenlijk idd de keuze van het paard zou moeten zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:38

Mijn merrie verkiest het bit.
Boven bitloos.

Meerdere modellen aangeboden.

Maar ook niet zomaar een bit.
Liefste een ongebroken en als het aan haar ligt, kunststof.

Ook haar hoofdstel is ze heel kieskeurig in.

Als ze namelijk iets niet fijn vindt, draait ze er vanaf.

(Zo ook met zadels die niet passen, dekjes die niet fijn liggen, singels wat ze niet fijn vindt. En dus ook haar hoofdstel)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:42

Men denkt dat bitloos zoveel liever en vriendelijker is voor het paard, feitelijk hebben ze te weinig kennis. Uitzonderingen daargelaten hé, vooral de mensen die niks met paarden hebben

Met bit en zonder bit is beide zo streng/lief/oneerlijk/vriendelijk als de ruiterhand. Daar ligt de key.
Verder is alles gewenning. Je leert ze met bit, je leert ze zonder. Je leert een zadel met singel etc etc.

Ik vind het ook geen 'discussie' maar meer uitlokken naar rellen. Laat elkaar gewoon in hun waarde. Er zijn meerdere wegen naar Rome

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:51

Er zijn al zo veel discussies over dit onderwerp geweest op Bokt. Dit komt mij over als een rel topic.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:53

Sintara schreef:
Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee

Druk op de neus? Dat doet het paard niet. Een sidepull heet zo omdat het druk aan de tegenoverliggende wang bij de mond geeft. Druk op de neus is niet nodig, hooguit met stoppen als een "ho" niet snel genoeg gaat.
Maar er zijn ook andere types bitloze hoofdstellen, die kaakdruk geven, of onder de kin.
Het is een kwestie van opnieuw conditioneren. Een paard is op een bit geconditioneerd, en met bitloos moet het gecontioneerd worden op de nieuwe hulpen. Sommige paarden begrijpen het gelijk, die zijn al zo op been en zit getraind dat het niet meer uitmaakt. Je ziet in het onderstaande filmpje hoe losjes ze de teugels heeft.

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... combineerd

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:54

Hierboven al meermaals genoemd, een bit/bitloze optoming is zo (on)vriendelijk als de hand van de ruiter. Het ene paard verkiest het een boven het ander. Mijn hengst kan ik zowel met bit als bitloos fijn in het rondsturen, maar ik heb het gevoel dat hij net wat relaxter met bit loopt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:04

Lindsey_99 schreef:
Sintara schreef:

Druk op de neus? Dat doet het paard niet. Een sidepull heet zo omdat het druk aan de tegenoverliggende wang bij de mond geeft. Druk op de neus is niet nodig, hooguit met stoppen als een "ho" niet snel genoeg gaat.
Maar er zijn ook andere types bitloze hoofdstellen, die kaakdruk geven, of onder de kin.
Het is een kwestie van opnieuw conditioneren. Een paard is op een bit geconditioneerd, en met bitloos moet het gecontioneerd worden op de nieuwe hulpen. Sommige paarden begrijpen het gelijk, die zijn al zo op been en zit getraind dat het niet meer uitmaakt. Je ziet in het onderstaande filmpje hoe losjes ze de teugels heeft.

Een kaak- of kingekruist hoofdstel en een sidepull geeft net zo goed druk op de neus. Je kunt met iets dat rondom het hoofd zit, niet een deel strak trekken zonder dat het er rondom meer druk komt. Het kan zijn dat bepaalde delen meer druk krijgen dan andere, maar de neus zal sowieso ook druk krijgen. Sommige paarden kunnen dat niet waarderen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:08

Lindsey_99 schreef:
Sintara schreef:

Waarom moet je een paard dat duidelijk aangeeft iets niet prettig te vinden conditioneren? Of eigenlijk gewoon leren dat signalen genegeerd worden.

Plus dat ik op contact rijd. Voor het sturen en remmen heb ik geen teugels nodig, behalve soms kleine hulp als ze niet op zit reageert. Met losse teugels doet paard gewoon hetzelfde qua sturen en remmen dus hoeft er niks geconditioneerd te worden? Behalve dat je met contact dus wel druk hebt op het hoofd bij bitloos en niet elk paard dat fijn vindt. Zelfs niet met die losse teugels zoals dat filmpje, dan wordt nog steeds contact gemaakt en weer los en dat contact is dan juist het probleem. Het is juist regelmatig helemaal niet het probleem dat een paard het sturen of remmen niet snapt, als je een goed gereden paard hebt. Dat snappen ze prima.

Niet elk paard is geschikt voor een bit en niet elk paard is geschikt voor bitloos. Zelfs niet als ze ermee beleerd zijn....... Ik luister liever naar signalen dan een paard afleren ze te geven. En als er na een wen periode nog steeds hetzelfde gereageerd wordt is het dus geen goede optie. Ookal is ze zowel bitloos als met bit beleerd, zowel aan de hand, aan de longe, als onder het zadel.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:36

Tazzey schreef:
Er zijn al zo veel discussies over dit onderwerp geweest op Bokt. Dit komt mij over als een rel topic.

Inderdaad, gewoon je paard rijden zoals dat voor de combinatie zelf het beste werkt. Er is geen goed of fout. Niemand hoeft zich te verdedigen als het om bit of bitloos gaat. Niemand hoeft een ander te veroordelen. Zolang je maar een vriendelijke hand en een happy paard hebt, is het goed.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 12:46

BoktVerlaten schreef:
Tazzey schreef:

Inderdaad, gewoon je paard rijden zoals dat voor de combinatie zelf het beste werkt. Er is geen goed of fout. Niemand hoeft zich te verdedigen als het om bit of bitloos gaat. Niemand hoeft een ander te veroordelen. Zolang je maar een vriendelijke hand en een happy paard hebt, is het goed.

Waarom zou dit een reltopic zijn? Het is toch een doodnormale vraag (en vragen staat nog steeds vrij hoor!) :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:04

Tja, vinden paarden mensen op hun rug wel leuk? Moeten we ze niet gewoon paard laten zijn en trots zijn dat die prachtige dieren ons toelaten om naar ze te kijken?

Ik heb persoonlijk liever het bit, dan geef je de druk (want ja, hoe je ook rijd, ergens is iets een vorm van druk) in de zachte delen waardoor je ze echt mega klein kan maken. Bitloos heb ik zelf nooit echt mee gereden, wel zat paarden gezien die die witte haartjes hadden om de neus en achter de oren. En natuurlijk ook zat paarden gezien met eelt in de mond van het bit.

Toch is mijn persoonlijke voorkeur om met bit te rijden. Daar heb ik meer ervaring mee en weet ik meer wat voor druk het paard waar krijgt. Mijn paarden deden/doen het allemaal prima op het bit, dus waarom aanpassen?

Overigens vond ik deze stelling heel mooi: De optoming is zo vriendelijk als de hand van de ruiter. Je kunt nog zo vriendelijk tuig hebben, als jij teveel doet met je handen kan jij net zo veel stuk maken als met een minder vriendelijke optoming

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:25

pmarena schreef:
Ik denk dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een bit in heeft.

Ik denk ook dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een zadel draagt. Of gereden wordt.
Als het aan de kat ... eh ... paard lag, stond ie gewoon bloot in de wei met zijn vrienden.

Maar de realiteit is dat ze iets moeten doen voor de kost en optoming hoort daarbij.

Ikzelf houd niet van bitloos rijden. Ik heb ervaren dat je daarmee te grote teugelhulp moet geven en dat ging bij mij zwaar ten koste van mijn zit en de lichtheid van de hulpen. Daarnaast... als ik op buitenrit ben en ik moet een noodstop maken, dan wil ik ook écht een noodstop kúnnen maken. Bij bitloos lopen ze er toch makkelijker doorheen.
Dus bij mij hebben de paarden een bit in de mond.

Mijn warmbloed liep altijd erg goed op een zwaarder dubbelgebroken bit, materiaal Aurigan. Hij vond kennelijk wat gewicht wel prettig.
Mijn haf heeft nu ook zo'n bit, maar dan van Sweet Iron. Helaas is hij er meer en meer onrustig mee, dus ik ben wat aan het rondkijken naar alternatieven.
De 3-jarige Fuchs begint met een Inno Sense ongebroken met tongboog en dat lijkt hij goed aan te nemen. Ik ga mijn haf daar binnenkort ook eens mee rijden.

Het is per paard een zoektocht. Kost even wat tijd, want je moet eea gewoon proberen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:42

Mijn jongste shet van 9 ziet het meer als een spelletje. Die wil vaak zijn bit niet in krijgen. Maar aan het einde van de rit mag het bit ook zijn mond niet meer uit. :+
Als het een bit is wat hem niet bevalt, dan krijg ik het niet in zijn mond en spuugt hij het zwaar beledigd weer uit. Mijn oudste is geconditioneerd om het bit netjes aan te pakken dus die doet inderdaad zijn mond al open en het kan hem niet schelen wat voor bit het is. Ze lopen beide graag mee naar voren dus ik denk dat ze het wel leuk vinden dat ze wat voor de kost moeten doen. En verder is het ook van belang om ze gezond te houden, jongste wordt anders te dik met alle gevolgen van dien.
Ik ben een menner, zou als ik een bak had de jongste wel bitloos willen proberen. Maar ik heb die nu eenmaal niet. Onze verzekering heeft aangegeven bij ondeugdelijk tuigage niet uit te keren bij schade en bitloos valt daar helaas ook onder. Maar hij doet het goed op een enkelgebroken bitje (echt het laatste wat ik heb uitgeprobeerd, want leek zo onvriendelijk) en de oudste heeft een simpel dubbel gebroken bitje in.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:01

Mijn ene paard heeft er in ieder geval geen hekel aan, want als ik het bitloos hoofdstel om wil doen moet ik mijn best doen dat ze niet de neusriem in haar mond steekt :')
Mijn andere paard is heel onrustig met een bit (ongeacht de vorm van het bit), en die is ook heel braaf zonder bit, dus hoeft zij wat mij betreft dat ook niet. Ze neemt een bit overigens wel makkelijk aan, dus ik hebt niet de indruk dat ze er echt ongemak of pijn van heeft, maar ze is gewoon continue aan het fröbelen met dat ding wat niet echt bevorderlijk is voor de communicatie :')

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:27

Qimm schreef:
Mijn ene paard heeft er in ieder geval geen hekel aan, want als ik het bitloos hoofdstel om wil doen moet ik mijn best doen dat ze niet de neusriem in haar mond steekt :')

Dat is precies wat conditionering inhoudt. Echter de constatering dat ze er geen hekel aan heeft kan dus, of daarmee niet gemaakt worden.