Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:Ligt aan het paard, de ene heeft liever de "druk" op de lagen, de ander liever op de neus of achter de oren. Kijk bij elk paard gewoon wat hij of zij het prettigste vindt en waar ze het beste op kunnen ontspannen en aanspannen.
Hier kom je alleen achter met proberen.
Sintara schreef:Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee
Lindsey_99 schreef:Sintara schreef:Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee
Druk op de neus? Dat doet het paard niet. Een sidepull heet zo omdat het druk aan de tegenoverliggende wang bij de mond geeft. Druk op de neus is niet nodig, hooguit met stoppen als een "ho" niet snel genoeg gaat.
Maar er zijn ook andere types bitloze hoofdstellen, die kaakdruk geven, of onder de kin.
Het is een kwestie van opnieuw conditioneren. Een paard is op een bit geconditioneerd, en met bitloos moet het gecontioneerd worden op de nieuwe hulpen. Sommige paarden begrijpen het gelijk, die zijn al zo op been en zit getraind dat het niet meer uitmaakt. Je ziet in het onderstaande filmpje hoe losjes ze de teugels heeft.
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... combineerd
Lindsey_99 schreef:Sintara schreef:Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee
Druk op de neus? Dat doet het paard niet. Een sidepull heet zo omdat het druk aan de tegenoverliggende wang bij de mond geeft. Druk op de neus is niet nodig, hooguit met stoppen als een "ho" niet snel genoeg gaat.
Maar er zijn ook andere types bitloze hoofdstellen, die kaakdruk geven, of onder de kin.
Het is een kwestie van opnieuw conditioneren. Een paard is op een bit geconditioneerd, en met bitloos moet het gecontioneerd worden op de nieuwe hulpen. Sommige paarden begrijpen het gelijk, die zijn al zo op been en zit getraind dat het niet meer uitmaakt. Je ziet in het onderstaande filmpje hoe losjes ze de teugels heeft.
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... combineerd
Tazzey schreef:Er zijn al zo veel discussies over dit onderwerp geweest op Bokt. Dit komt mij over als een rel topic.
BoktVerlaten schreef:Tazzey schreef:Er zijn al zo veel discussies over dit onderwerp geweest op Bokt. Dit komt mij over als een rel topic.
Inderdaad, gewoon je paard rijden zoals dat voor de combinatie zelf het beste werkt. Er is geen goed of fout. Niemand hoeft zich te verdedigen als het om bit of bitloos gaat. Niemand hoeft een ander te veroordelen. Zolang je maar een vriendelijke hand en een happy paard hebt, is het goed.
pmarena schreef:Ik denk dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een bit in heeft.
Qimm schreef:Mijn ene paard heeft er in ieder geval geen hekel aan, want als ik het bitloos hoofdstel om wil doen moet ik mijn best doen dat ze niet de neusriem in haar mond steekt