Zadel voor brede en grote Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FloDeFries

Zadel voor brede en grote Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 09:12

Hoi allemaal,

Ik heb een Friese merrie die net 6 is geworden. Ze is 172cm en ook erg breed en zeer gespierd (veel front).
Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor haar. Ze heeft nu een ZALDI zadel, model atlanta drim van 18 inch. Deze heeft het eerste jaar goed gelegen, maar aangezien ze nu meer bespiering heeft, vind ik hem nu niet meer goed liggen. Hij gaat scheef hangen tijdens het rijden (zowel naar links als naar rechts).

Hebben jullie zadel tips voor de bredere Friezen? Ik hoor veel over de fryso zadels, de fairfax elias en de custom icon lijn. Ik zou jullie ervaringen graag willen horen voordat ik een zadelfitter van een bepaald merk laat komen.

Groetjes :)

CoonArt

Re: Zadel voor brede en grote Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:54

IETS minder gras eten? (nee grapje!) maar misschien moet je even naar een goede zadelmaker gaan om het zadel goed af te stellen en maybe ook een een wat langere singel kopen voor het zadel!

Mirjam79

Re: Zadel voor brede en grote Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:13

Ik ben altijd heel blij geweest met mijn nieuwe en 2e hands Fryso zadels. Kundig aangemeten, goed gecontroleerd. Ook eerlijk of het zadel ook bij jou past of juist niet.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:20

Ik heb 2 Fryso zadels, de eerste is nu 8 jaar oud en aangemeten op mijn grote en brede fjord. Zadel ziet er nog steeds als nieuw uit. Mijn andere Fryso is nu 3 jaar oud en aangemeten op mijn kruising trekpaard. En inderdaad wordt ook gekeken of het jou past en wat bij jou past. Levertijd was in beide gevallen ongeveer 6/8 weken.

Laat ze nu elk jaar checken, de communicatie met ze is ook prettig en snel.

Saskia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:23

Hier ook een brede fries.
Ik heb en Tekna zadel. Ben er erg tevreden over.Ik dacht eerst dat het niet zo lekker voor de ruiter zou zitten, maar dat valt me ontzettend mee. :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:47

Hier een Erreplus Adelinde met speciaal kussen wat vooral bij bredere friezen goed past en veel schoudervrijheid geeft. Boom kan in de pers dus nooit meer het probleem dat je zadel niet meer aanpasbaar genoeg is. Vind het zelf een heel fijn zadel, is uit de familie van Prestige.