Nieuw zadel, hoe onderhouden jullie je zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onlylienn

Nieuw zadel, hoe onderhouden jullie je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 17:05

Haa medebokkers,

Jaja, ik weet het, weer een "hoe onderhoud je je zadel vraag" :')
Ik heb even rond gekeken en er waren topics die oud waren zeg maar..

Ik heb vandaag een nieuw westernzadel aangeschaft, al een tijdje opzoek geweest naar het zadel dat voor beide goed en fijn was, beetje buiten het budget, maar een fijn zadel voor ons beide :D

Ik had aan de verkoper gevraagd hoe je het beste het zadel kan onderhouden, zijn antwoord: "Schoonmaken met zadelzeep (geregeld) en 2x per jaar oliën"

Ik zie door de bomen het bos niet meer zullen we maar zeggen, mijn nieuwe zadel is een light oil, en deze kun je (helaas) nooit licht houden.

Ik zou graag van jullie willen horen welke producten je gebruikt, en waarom.
In mijn kast ligt sowieso zadelzeep, dressing en olie van Rapide.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:00

Mag ik vragen welk merk het westernzadel is ? En wat voor een zitting heb je , ruw of glad leer?
Ook niet onbelangrijk: zit er veel tooling in ?

Een westernzadel is niet te vergelijken met een engels zadel .
Ik had hier bvb een Deuber waarvan ze claimden dat er "Herman Oak leer" gebruikt is... nou toedeladokie...
Zelfs als het H.O.leer geweest is, dan is het met verwerking zo verkracht dat het knuppelhard was en na een paar druppels regen, die vlekken nooit meer uitgegaan zijn.

Inmiddels heb ik een supersimple ranchzadel van Billy Cook. Die lag bij verkoper 8 jaar op de plank, in 2018 heb ik m dan gekocht.
Op en top goed geolied leer .
Die heeft een goed aantal echte regenbuien mee gemaakt... even met handdoek overheen klaar.
Slijtageplekjes houd je toch (aan de fenders bvb door laarzen of op de zitting.

Tot nu toe haal ik wel regelmatig met een zachte borstel het stof overal weg, met een heel zachte tandenborstel over de toeling en klaar.
En heel af en toe met een vochtige doek afnemen en ietsje bietsje Fibings olie ook op een doek en san overheen.
Maar : het is dan ook een zadel waar je mag zien dat ie ouder en gebruikt wordt, haha.

Een goede westernzadel heeft bijna geen onderhoud nodig... bijna dan,he.
In idergeval had ik met Engelse en barokke zadels 10x meer werk aan onderhoud, schoonmaak, enz

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 18:14

Ik heb een Alabama nu, schijnt een broertje te zijn van de Continental,

Er zitten weinig tools aan, moet zeggen dat dat ook niet mijn ding is, dus hij is vrij simpel.
De zitting is een gel zitting maar wel ruw,
Kreeg als tip deze zo af en toe met een vochtige doek af te nemen, niet in de olie zetten of wat dan ook, want dan werd die glad, logisch ook :')

Verkoper gaf inderdaad aan dat je weinig onderhoud hebt, als het zadel vies is met zadelzeep te reinigen en dus 2x per jaar even in de olie (dun laagje), ik moet zeggen dat ik dacht van “echt!?” Ben nog van de oude tijd :') mijn Pools (oude zadel) werd om de maand een dun laagje olie eroverheen gehaald :x wel kreeg ik als tip tegen het kraken van het nieuwe leer, talkpoeder tussen de bewegende delen, dan kraakt het minder tot niet :)*

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:24

Een goed westernzadel, van goed leer en wat op de juiste manier behandeld is heeft weinig nodig. Wij oliën de zadels een keer of 6 voordat ze hier de deur uit gaan. Daarna raden we aan om zo nu en dan, met een vochtig lapje, de boel schoon te houden en max. 1 x per jaar wat olie ( liefst neatsfoot) en dan alleen aan de gladde kant! Nooit de ruwe ( vlees) kant in de olie zetten daar gaat je leer van kapot. Zadelzeep zou ik sowieso afraden en als je het al gebruikt alleen als het echt vies is en dan heel weinig; liever gewoon met een vochtige lap. Bij een zadel met tooling/ carving heeft zadelzeep de irritante eigenschap om daarin te komen en wit uit te slaan..........
Mijn eigen zadel heb ik kort geleden, voor het eerst sinds een jaar of 3...;-), afgenomen met een vochtige lap met een heel klein beetje zadelzeep ( en dan niet van een blok maar uit een potje) want die was echt flink vies. Daarna een klein laagje olie er op en dan kan die er wel een jaar of wat tegen.
De olie kan je het best aanbrengen met een dot schapenwol ( of evt. een sponsje) wat je in de olie doopt, dan bijna helemaal uitwringt en dan daarmee je zadel inwrijven, dat is meer dan genoeg.
Zoals Sasja zegt; een goed westernzadel heeft vrijwel geen onderhoud nodig omdat het leer door en door geolied is. Daarbij is het leer van een goed westernzadel niet geverfd ( leer van de meeste Engels zadels is dat wel) waardoor het leer veel beter blijft, veel soepeler en meer kan hebben. Het is vaak ook veel dikker tuigleer ( wij gebruiken 4 / 5 mm) wat dus ook goed tegen een stootje kan.
Dus niet te vaak oliën ( 2 x per jaar is te vaak voor een goed zadel), afnemen met een vochtige lap ( alleen zadelzeep gebruiken als het echt vies is en dan de bewerkte stukken vermijden) en alleen de gladde kant in de olie ( als je de ruwe/ vleeskant in de olie zet neemt die vaak te veel op waardoor het kan gaan uitzetten aan die kant wat barsten aan de gladde kant kan geven). Teveel olie/ zeep kan de stiksels aantasten.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 19:13

ElCid schreef:
Een goed westernzadel, van goed leer en wat op de juiste manier behandeld is heeft weinig nodig. Wij oliën de zadels een keer of 6 voordat ze hier de deur uit gaan. Daarna raden we aan om zo nu en dan, met een vochtig lapje, de boel schoon te houden en max. 1 x per jaar wat olie ( liefst neatsfoot) en dan alleen aan de gladde kant! Nooit de ruwe ( vlees) kant in de olie zetten daar gaat je leer van kapot. Zadelzeep zou ik sowieso afraden en als je het al gebruikt alleen als het echt vies is en dan heel weinig; liever gewoon met een vochtige lap. Bij een zadel met tooling/ carving heeft zadelzeep de irritante eigenschap om daarin te komen en wit uit te slaan..........
Mijn eigen zadel heb ik kort geleden, voor het eerst sinds een jaar of 3...;-), afgenomen met een vochtige lap met een heel klein beetje zadelzeep ( en dan niet van een blok maar uit een potje) want die was echt flink vies. Daarna een klein laagje olie er op en dan kan die er wel een jaar of wat tegen.
De olie kan je het best aanbrengen met een dot schapenwol ( of evt. een sponsje) wat je in de olie doopt, dan bijna helemaal uitwringt en dan daarmee je zadel inwrijven, dat is meer dan genoeg.
Zoals Sasja zegt; een goed westernzadel heeft vrijwel geen onderhoud nodig omdat het leer door en door geolied is. Daarbij is het leer van een goed westernzadel niet geverfd ( leer van de meeste Engels zadels is dat wel) waardoor het leer veel beter blijft, veel soepeler en meer kan hebben. Het is vaak ook veel dikker tuigleer ( wij gebruiken 4 / 5 mm) wat dus ook goed tegen een stootje kan.
Dus niet te vaak oliën ( 2 x per jaar is te vaak voor een goed zadel), afnemen met een vochtige lap ( alleen zadelzeep gebruiken als het echt vies is en dan de bewerkte stukken vermijden) en alleen de gladde kant in de olie ( als je de ruwe/ vleeskant in de olie zet neemt die vaak te veel op waardoor het kan gaan uitzetten aan die kant wat barsten aan de gladde kant kan geven). Teveel olie/ zeep kan de stiksels aantasten.

Vleeskant bedoel je dan de kant dat tegen de huid aan ligt? De binnenkant?
En verder dus eigenlijk een vochtige doek en bij heftige viezigheid zadelzeep? en dus 1x per jaar in de olie plaats van 2x? Althans is wat ik uit je verhaal haal :=

Merk wel dat ik teveel aan mijn vorige zadel gedaan heb, was een Pools.. was altijd bang dat het leer ging scheuren of uit ging drogen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:00

Ja, de ruwe binnenkant inderdaad. Wat tegen de huid van het paard aan ligt.
Teveel olie is niet goed ( te weinig ook niet ;-) ) maar je doet er sneller teveel dat te weinig op.
Maar je hebt het goed uit mijn verhaal gehaald :D

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:15

Toen ik mijn D&P kocht zei de verkoper... zo min mogelijk aan doen dan blijft hij het mooist. Dus alleen met droge of licht vochtige doek het vuil eraf halen en inderdaad heb nog altijd een prachtig zadel.