Wat is nou een ideaal zadel voor een jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat is nou een ideaal zadel voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:14

Hey allemaal!

Ik heb een jonge Haflinger die ik volgend jaar rustig aan ga beleren. Maar er moet tzt een zadel bij, ik heb nog een prachtig Ikonic monoflap dressuur maar helaas ben ik door medicatie aangekomen waardoor de 17,5 inch te krap is :-( voor mijn ‘perzik’…..

Dus die hoop ik te kunnen inruilen op een ander zadel waarmee we dan voorlopig even mee voorruit kunnen.

Pony heeft een lange en rechte rug.

Zelf dacht ik aan Edix maar ik weet niet of dat genoeg stabiliteit geeft, of toch Wintec?

Of wie heeft er andere goede ideeen voor een zadel welke wat mee kan groeien en niet meteen 3500,- euro kost aangezien ik na redelijk uitgroeien wil gaan voor een maatzadel.

Owja wel dressuur. Hoor graag al jullie tips en ideeen :-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:16

Ik denkbdat er heel veel afhankelijk is van welk zadel er als eerste op je paard past- heeft ie een platte of gevormde schoft, en hoe lang is z'n rug? Als er geen plek is voor 18 inch heb je toch een probleem...

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:50

Mijn pony wordt momenteel zadelmak gemaakt met een Edix zadel (Tudor). Ze loopt er fijn onder en het biedt genoeg stabiliteit.
Ik heb het zadel gekocht zodat ze hierin kan groeien en door de pad is het goed aanpasbaar. Voor nu een goede oplossing :)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:52

mijn ervaring is kijk bij een passend boomzadel ivm de drukverdeling.
En kijk of je een zadel kan vinden met een verwisselbare boom, of een kunststof boom (die kan een zadelmaker met infrarood veranderen in vorm/maat)

Maar ik denk dat de eerste stap vooral is: zoek een zadelmaker met veel verschillende maten zadels en kijk wat er überhaupt mogelijk is qua breedte/lengte. Want een rug van een paard kan er zo op zicht heel anders uitzien dan wat er werkelijk past qua tuigage.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:54

Ik heb een wintec wide gekocht voor mijn jonge paard. Daar zijn we haar nu mee aan het beleren. Ze krijgt volgend jaar eerst een veulen en zal daarna weer flink veranderd zijn dus dan kijken we weer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:54

knollentuin schreef:
Ik denkbdat er heel veel afhankelijk is van welk zadel er als eerste op je paard past- heeft ie een platte of gevormde schoft, en hoe lang is z'n rug? Als er geen plek is voor 18 inch heb je toch een probleem...

Ja plek voor een 18 inch is er wel, hij is met 1.60 nu al zeldzaam groot dus dat geluk heb ik dan weer wel.

Alleen rondje zadels passen word natuurlijk lastig haha, maar ga ook zeker advies bij mijn Zadelpasser nemen maar dacht als ik een beetje weet wat er is dan kan ik ook wat voorkeuren uitzpreken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:55

Fayyah19 schreef:
Mijn pony wordt momenteel zadelmak gemaakt met een Edix zadel (Tudor). Ze loopt er fijn onder en het biedt genoeg stabiliteit.
Ik heb het zadel gekocht zodat ze hierin kan groeien en door de pad is het goed aanpasbaar. Voor nu een goede oplossing :)

Ok dat klinkt positief! Edix denk ik ook veel over na juist ivm de aanpassing s mogelijkheden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:56

SCC schreef:
mijn ervaring is kijk bij een passend boomzadel ivm de drukverdeling.
En kijk of je een zadel kan vinden met een verwisselbare boom, of een kunststof boom (die kan een zadelmaker met infrarood veranderen in vorm/maat)

Maar ik denk dat de eerste stap vooral is: zoek een zadelmaker met veel verschillende maten zadels en kijk wat er überhaupt mogelijk is qua breedte/lengte. Want een rug van een paard kan er zo op zicht heel anders uitzien dan wat er werkelijk past qua tuigage.

Gelukkig heb ik wel al jaren een super fijne Zadelpasser en die word er ook zeker bij gehaald :-) wellicht moet ik zelf ook helemaal niet zoveel nadenken en gewoon hem vertrouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:57

Het ideale zadel is een zadel dat past op je paard. Als dat je huidige zadel zou zijn, zou dat mooi zijn, maar dat is sowieso al niet gezegd.

Daarnaast: als je pas volgend jaar gaat inrijden, heb jij ook een jaar om de extra kilo's (ja, met medicatie is dat lastig, maar ook weer niet onmogelijk) weer kwijt te raken. Een jong paard gaan inrijden als je zelf (wat) overgewicht hebt, is ook geen ideale situatie.

Als je nu zadels gaat passen, kan je paard volgend jaar ook alweer verder uitgezwaard zijn.

Dus ik zou zeggen: ga volgend jaar kijken naar zadels, dat heeft nu weinig zin, en kijk in de tussentijd wat je aan jezelf kunt aanpakken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:58

Muronia schreef:
Ik heb een wintec wide gekocht voor mijn jonge paard. Daar zijn we haar nu mee aan het beleren. Ze krijgt volgend jaar eerst een veulen en zal daarna weer flink veranderd zijn dus dan kijken we weer.

Ja dat is ook een beetje mijn idee. Het eerste jaar zal ik niet veel doen, behalve zadelmak maken en dat soort dingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:32

KNIP
Ibbel schreef:
Het ideale zadel is een zadel dat past op je paard.

Ik wilde het niet schrijven want ik vond mijzelf zo flauw. Maar meer dan bovenstaand is het niet.
Een zadel past, of het past niet.

Horseloverl

Re: Wat is nou een ideaal zadel voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:58

Mijn paard heb ik vanaf 3 jaar. Gegroeid, gekrompen in schoft, gegroeid in hoogte, breder/smaller geworden. Ikonic kon altijd aangepast worden op maat

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 11:59

rien10 schreef:
KNIP
Ibbel schreef:
Het ideale zadel is een zadel dat past op je paard.

Ik wilde het niet schrijven want ik vond mijzelf zo flauw. Maar meer dan bovenstaand is het niet.
Een zadel past, of het past niet.

Klopt helemaal hoor! Maar een niet zadelmak paard kun je niet even een passessie mee gaan doen, en dat is waar ik mee zit :-)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:03

Dan ga je voor een zadel waarvan je denkt, op het oog, dat het "past". Overleg met je zadelmaker, laat hem komen om het type rug van je paard te laten zien. Wellicht kan hij met de spin een inschatting maken van hetgeen je paard nodig heeft qua zadel. En vraag aan je zadelmaker of hij een huurzadel voor je heeft. Na een tijdje kan je dan je zadelmaker opnieuw laten komen om een zadel aan te laten meten en dat te kopen.

Wat is een spin?: [ED] Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:08

Woody2015 schreef:
Klopt helemaal hoor! Maar een niet zadelmak paard kun je niet even een passessie mee gaan doen, en dat is waar ik mee zit :-)

Mwoah, je kunt met wat voorbereiding best een zadel even los op de rug leggen zonder dat je paard direct ontploft, en dan kan een goede zadelmaker echt wel inschatten of je daarmee aan de slag kunt.

Niet aansingelen, niet ermee laten lopen, maar gewoon even op de rug leggen, als je al eens een singel om hebt gehad en een deken op je paard kan leggen zonder rodeo, kan best. Hoofd even omhoog en naar de grond vragen, hals (en daarmee de ribbenkast) links en rechts buigen, en dan heb je best een indruk of iets past of niet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 12:28

Ibbel schreef:
Woody2015 schreef:

Mwoah, je kunt met wat voorbereiding best een zadel even los op de rug leggen zonder dat je paard direct ontploft, en dan kan een goede zadelmaker echt wel inschatten of je daarmee aan de slag kunt.

Niet aansingelen, niet ermee laten lopen, maar gewoon even op de rug leggen, als je al eens een singel om hebt gehad en een deken op je paard kan leggen zonder rodeo, kan best. Hoofd even omhoog en naar de grond vragen, hals (en daarmee de ribbenkast) links en rechts buigen, en dan heb je best een indruk of iets past of niet.

Dat is ook wel de bedoeling hoor, zoals ik eerder al schreef er komt gewoon mijn zadelmaker bij die al mijn andere paarden ook altijd van passende zadels voorzien heeft.

Moet gewoon dan vantevoren maar even een beetje oefenen met het zadel wat ik heb met erop leggen.

Maar goed mijn vraag was dit allemaal ook niet , wilde eigenlijk gewoon wat gedachte tips voor welke merken eventueel in aanmerking komen of waar er hier wellicht ervaringen onder ons zijn :-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 12:30

rien10 schreef:
Dan ga je voor een zadel waarvan je denkt, op het oog, dat het "past". Overleg met je zadelmaker, laat hem komen om het type rug van je paard te laten zien. Wellicht kan hij met de spin een inschatting maken van hetgeen je paard nodig heeft qua zadel. En vraag aan je zadelmaker of hij een huurzadel voor je heeft. Na een tijdje kan je dan je zadelmaker opnieuw laten komen om een zadel aan te laten meten en dat te kopen.

Wat is een spin?: [ED] Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Huurzadel dat is wellicht wel een hele goede! Eens kijken of die optie er is. Als de zadelmaker komt zal die hem ook eerst uitmeten en kijken welke bomen eventueel passend zijn. Of iets als Edix kan ook maar heb daar zelf nog een beetje twijfels bij.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:35

Ik heb een Kent & Master liggen.
Past voor nu perfect, afwachten tot ie volgroeid is :)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:36

Ik weet niet waar je woont maar ik heb net die fase van “jong groen paard” gehad en ik heb een Edix tariq liggen als je die wilt passen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:39

Het lijkt mij ideaal om een groep te starten mensen die (aanpasbare) oudere zadels hebben om van elkaar te lenen om periodes van groei en opbouw etc te overbruggen. Ik heb wel wat liggen en de meeste mensen met meerdere paarden of langer paardenverleden ook wel. Dan kun je elkaar helpen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:49

BoktVerlaten schreef:
Het lijkt mij ideaal om een groep te starten mensen die (aanpasbare) oudere zadels hebben om van elkaar te lenen om periodes van groei en opbouw etc te overbruggen. Ik heb wel wat liggen en de meeste mensen met meerdere paarden of langer paardenverleden ook wel. Dan kun je elkaar helpen

Leuk idee. Maar wie draait voor de kosten op als een paard met jouw zadel achterover klapt en de boom breekt?
En wie durft het uberhaupt tegenwoordig nog aan een zadel op een paard te leggen zonder zadelpasser erbij? Vroeger deed iedereen dat, maar tegenwoordig is die kennis (en de durf) er niet meer, heb ik het idee.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 13:03

BoktVerlaten schreef:
Ik weet niet waar je woont maar ik heb net die fase van “jong groen paard” gehad en ik heb een Edix tariq liggen als je die wilt passen.

Ik woon zelf in noord Limburg :-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 13:04

Mi_Amore schreef:

Tuurlijk Kent and Masters is er ook nog, even navragen of mijn zadelmaker dat merk ook heeft.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:05

Ibbel schreef:
BoktVerlaten schreef:

Leuk idee. Maar wie draait voor de kosten op als een paard met jouw zadel achterover klapt en de boom breekt?
En wie durft het uberhaupt tegenwoordig nog aan een zadel op een paard te leggen zonder zadelpasser erbij? Vroeger deed iedereen dat, maar tegenwoordig is die kennis (en de durf) er niet meer, heb ik het idee.

Daar zit wat in….. je moet idd wel zelf iets kunnen beoordelen. Eventuele schade kun je van te voren afspreken, afhankelijk van het zadel. Bijvoorbeel even tijdelijk verzekeren

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:21

Woody2015 schreef:
Mi_Amore schreef:

Tuurlijk Kent and Masters is er ook nog, even navragen of mijn zadelmaker dat merk ook heeft.

Tijdens de passessie, uiteindelijk nog net een ander maatje boom in gestoken :)

Afbeelding