Zadeldekje met schokabsorberend memoryfoam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Zadeldekje met schokabsorberend memoryfoam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 09:29

Heeft iemand een zadeldekje met schokabsorberende memoryfoam en wat is je ervaring daarmee?

Ik weet er zijn zadeldekjes met inlages maar het is echt voor schokabsorptie nu ligt er een los silicone ding onder en dat vind ik niet handig.
Zadel past prima maar voor paard zijn rug zou iets schokabsorptie wel fijn zijn.
Er zijn diverse types maar wat is fijn en beinvloed niet de ligging van het zadel?

Zoiets als op de foto

Afbeelding

sasja0705

Re: Zadeldekje met schokabsorberend memoryfoam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:12

Het hangt van de dichte van het memoryfoam af.
Je hebt foam van (ik roep maar wat) 10 cm dikte maar de dichtheid (gr foam per m3) is erg laag , zeg maar 25gr dan is het een slappe hap.
Omgedraaid 2,5 cm dik met dichtheid van 90 gr, geeft goede demping.
Omdat die foam ook op temperatur werkt is bvb bij echte warmte ( wat onder een zadel ja gebeurt) de demping ook minder en op een duur (bij sommigen redelijk snel zelfs) weg en plat.

Duur dekje betekend niet meteen goede foam erin.
Dus ik zou dit als eerste vragen.
Als de fabrikant jouw niet kan vertellen wat er precies inzit, da ga er gerust van uit dat het crab is en dat die fabrikant gewoon met de hype-trein memoryfoam meelift (knipoog)
Waarom ik dat weet ?
Ik heb 10 jaar in de foam gezeten ( voor ( bed toppers, kussens matrassen ) ,heel in het begin toen tempur eerst bekend werd.

De verschillen in kwaliteit zijn echt groot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:16

Ik zou toch denken aan een dekje met uitneembare inlages, want die kan je tenminste nog vervangen :j

En dan kan je ook een beetje spelen met verschillende soorten en diktes foam.
Met inlages heb je toch ook gewoon schokdemping :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:13

Kijk eens naar de onderleggers van Winderen. Dat is denk ik zoiets als je zoekt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:16

Ik zou voor een winderen onderlegger gaan. Kan gewoon samen met alle normale dekjes. Ik heb er eventueel 1 te koop omdat ik deze onder mijn huidige zadel niet meer gebruik maar verder was ik daar heel tevreden mee en paard ook.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:25

@sasja0705 duidelijke uitleg dank je wel.

Heb altijd het idee dat inlages meer zijn om je zadel wat niet goed meer past te balanceren maar ik ga kijken naar Winderen onderlegger.
Het vervelende van onderleggers vind ik dat ze los zijn maar dat is mijn zienswijze.
Zie dat je 3 diktes hebt en voor mijn zadel zou 6 of max 10mm voldoende zijn omdat het zadel prima ligt maar net iets meer comfort voor mijn paard zijn rug wil.

@Melzazu hoe dik is die van jou?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:30

Nee joh, inlages kun je gebruiken voor allerlei situaties :)

In principe is het voordeel van inlages dat ze precies onder de zadelkussens liggen / waar ze nodig zijn.
En dat ze uitneembaar zijn zodat je ze kunt vervangen als je toch een iets andere kwaliteit / dikte wilt.

Bij een dekje dat in zijn geheel dik is zit je met veel overtollige bulk en warmte.
Bij een dekje waarbij de hele rug dik is, zit je ermee dat de ruggengraat dan niet vrij wordt gehouden.
Inlages hebben een vrij kanaaltje over de ruggengraat, net zoals bij Engelse zadelkussens.

Heb je een pad waarbij je wel gewoon alleen onder de kussens een verdikking hebt....dan is dat in wezen hetzelfde als inlages....alleen dan niet uitneembaar :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:32

Ik heb destijds bewust gekozen voor de slim variant van 10 mm omdat het zadel gewoon verder goed lag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:38

Ik heb bijna dertig jaar geleden een 'pad' uit de US of A over laten komen.

Anderhalve centimeter dik, twee 'zadelhelften' van het schuim en een een hoes om het spul. Wervelkolom vrij.

Altijd nasingelen, en als we een echte winter hebben even in het ding knijpen: als het koud is, is hij hard. Gewoon een minuut op het paard leggen, kletsen met de knol, zadel er op , minuutje kletsen, "knijpen in het ding", singel aanleggen.

s'Zomers is het niet warmer dan een gewoon zadeldek, goed schuim voert warmte af.

Het memory aspect speelt geen echte rol (hoop ik toch).
Het voordeel is, dat druk op één plek geen waterbed effect heeft.
Het verreden paard waar ik het op gebruikte was er erg blij mee.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:42

@pmarena maar heb je dan niet hetzelfde met kwaliteit van inlages wat sasja0705 aangaf in haar post?

Na even zoeken is er een behoorlijke keus maar ook veel voor boomloos.
En veel losse onderleggers en dat vind ik dus vervelend. En ik het het idee als je een zadeldekje hebt waar ze in kunnen dat het beter ligt.
En zou het liefst 1 willen over de hele lengte en niet in 2 of 3 stukken maar dan wel vrijheid voor de ruggenwervel zodat idd het tussenkanaal vrij blijft

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:53

Dit zou ook een optie zijn alleen idd hoe is de kwaliteit
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:02

Ja dat kwaliteit van inlages verschilt dat hou je toch :j

Maar met uitneembare / verwisselbare inlages kan je dan tenminste nog dat stukje uitwisselen zonder direct een hele nieuwe pad te moeten kopen :=

Het is ook best persoonlijk wat je wel of niet goed spul vindt. Dat spul dat niks nodig heeft om fijngeknepen te worden, dat vind ik persoonlijk niks. Maar toch kan dat ook heel prima spul zijn. Ik heb hier inlages van allerlei verschillende materialen liggen en het is maar net wat je aanspreekt, bij alles zijn wel voor- en nadelen te bedenken.

Ik heb ook super stevige memoryfoam inlages gehad / nog ergens liggen van een pad uit de USA, dat zijn echt planken als het koud is := En ik heb super zachte inlages liggen die toch verbazingwekkend goed scoren bij druk(punt) testen onder zadels. En dan memory foam dat er tussenin zit, dat vind ik wel mooi spul. Maar een ander vindt dat ongetwijfeld ook weer net te hard of net te zacht.

Dat een dekje bedacht is voor boomloze zadels maakt op zich weinig uit. Als de vorm maar correct is voor je zadel. Ik heb zelf ook altijd liefst pads met ruggengraatvrijheid, verwisselbare inlages en dan inderdaad uit 1 stuk over de gehele lengte van de pad.

Ik snap natuurlijk wel het idee van inlages uit 2 of 3 stukken zodat je wat kan corrigeren bij paarden met een wat lastige ruglijn. Maar ik hou persoonlijk niet zo van het idee dat je dan precies druk krijgt op randjes zeg maar. Al lijkt dat in de praktijk niet echt problemen te geven, het idee staat me gewoon niet aan :o

Maar dat is het hem, het gaat toch grotendeels om "waar heb je een goed gevoel bij" :j

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:31

Tja ik persoonlijk zou niet voor een dekje op die manier kiezen. Vind dan een losse pad/onderlegger makkelijker omdat je dan niet gebonden bent aan perse dat merk dekje