Kleur laarzen verdwijnt door Tedax vliegenspray?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Kleur laarzen verdwijnt door Tedax vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 14:55

Hoi allemaal,
Ik hoop dat het hier goed staat.
Ik heb sinds een tijdje deniro tricolore ionio laarzen. Nu zijn ze bijna ingereden en merkte ik vandaag opeens vlekken waar de kleur van mijn laarzen af is. Dit is enkel op de plekken die echt in contact komen met mijn paard. Dit is ook echt nu tijdens 1 keer rijden gebeurt, toen ik ze aantrok was dit nog niet. Het enige verschil met anders is dat er nu tedax vliegenspray op mijn paard zat. Zou dat dit effect kunnen hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Pantykous

Re: Kleur laarzen verdwijnt door Tedax vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:56

Ik weet niet beter als dat dit altijd gebeurd op den duur bij gekleurde laarzen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:59

Zo zien die van mij er ook uit en die hebben nog nooit tedax vliegenspray gezien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:07

Eerder het zout van het zweet van het paard gok ik. Ook de wrijving zorgt gewoon voor slijtage.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-08-24 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:08

Dat hebben mijn bruine laarzen ook aan de binnenkant, dat komt door wrijving en zweet van je paard meestal.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:09

Ligt gewoon aan de kwaliteit van de laarzen

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:12

Leer is geverft, ook bruin en zwart leer en dat zit enkel in de bovenste laag. Slijtage van wrijving en zweet kan die laag aantasten. Met schoonmaken (om zweet te verwijderen, bestaat schoonmaakmiddel voor) na elke rit en met regelmaat insmeren net schoenpoets in de juiste kleur kun je het ergste tegenwerken maar compleet voorkomen kan niet.

Mogelijk dat de vliegenspray meer wrijving verzoorzaakt waardoor het sneller komt, maar dit gebeurd ook zonder wel. Afhankelijk van de kwaliteit van het leer en hoe stil je benen liggen kan dat sneller of langer duren, maar niks is 100% bestendig.

PollyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:27

Ik denk toch wel de vliegenspray. Van deet weet ik dat het een oplosmiddel is en plastics erg beschadigt. Dit is geen deet maar icaridine en dat zou 'veiliger' zijn voor oppervlakken, maar het blijft een chemische stof die kan reageren met het leer en de kleuring. Dat het zo plots ontstaat en dit het enige is dat je anders hebt gedaan doet toch een vermoeden ontstaan.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:46

Ik weet inderdaad dat dit na een tijd wel kan voor komen, maar ik heb deze laarzen maar net, en ik heb er ook zeker vaker mee gereden hiervoor. Voor ik opstapte was er niks, en na het rijden opeens een hele vlek, dat wekt argwaan op. Mijn paard heeft ook niet gezweet. Ik heb overigens zwarte deniro laarzen die ik al jaren heb en waar het na een tijd ook voorgekomen is maar bijlange niet zo erg als dit, en die hebben wel meer meegemaakt dus daarbij kan ik zeker geloven dat het komt door zweet en wrijving. Bij deniro zelf vonden ze het ook vreemd en hebben ze het nog nooit meegemaakt. Ik wilde gewoon weten of nog mensen dit al gemerkt hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:21

Waidida schreef:
Ik weet inderdaad dat dit na een tijd wel kan voor komen, maar ik heb deze laarzen maar net, en ik heb er ook zeker vaker mee gereden hiervoor. Voor ik opstapte was er niks, en na het rijden opeens een hele vlek, dat wekt argwaan op. Mijn paard heeft ook niet gezweet. Ik heb overigens zwarte deniro laarzen die ik al jaren heb en waar het na een tijd ook voorgekomen is maar bijlange niet zo erg als dit, en die hebben wel meer meegemaakt dus daarbij kan ik zeker geloven dat het komt door zweet en wrijving. Bij deniro zelf vonden ze het ook vreemd en hebben ze het nog nooit meegemaakt. Ik wilde gewoon weten of nog mensen dit al gemerkt hebben.

Mogelijk zit er in de vliegenspray dan toch iets wat de verf van het leer sneller aantast, misschien in combinatie met zweet en wrijving

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:27