Bitfitter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoek

Bitfitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 18:00

Hulp gezocht .
Hebben een 5 jarige met weinig ruimte in zijn mond en een kleine overbeet. Dus op zoek naar het best passende bit voor hem.
Heeft iemand ervaring met een bitfitter die echt verstand heeft van het vak?
Dus dat je na 2 weken ook nog steeds lekker met het bitje kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:54

Lieve TS, er wordt voor zowat niets allerlei bitten te koop aangeboden op (o.a.) marktplaats.

Kan je ze in alle rust (dus in dagen/weken) uitproberen.

Stel, je koopt 6 bitjes in verschillende vormen, zal je hooguit € 100 in totaal kosten.

Daarentegen huur je een bitfitter in, die staat max 3 uur naast jou en je paard, en raadt een model aan..

Die mensen moeten ook geld verdienen, hebben ervoor geleerd, geïnvesteerd in hun onderneming, kost je wellicht iets tegen de € 200?
Heb je één bit..

En dan was de inschatting van beide partijen ( fitter en eigenaar) verkeerd, nieuwe afspraak, nieuw bit, nog geen geld terug, want de verkoper doet zijn best om het op te lossen... (dat is de wet, en terecht overigens)

Je kent jouw paard het beste. Acteer daarop.

De meeste bitfitters konden de druk als zadelpasser niet aan, en kozen voor deze richting.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-24 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:02

Ik koop zelf idd een paar bitten om een aantal weken te kunnen proberen (jong paard). Ik weet wel de maat die hij nodig heeft.

Uiteindelijk houd ik het voor hem beste bit, de rest gaat op MP. Bitten van goede merken ben je zo weer kwijt voor netjes geld. Goedkope bitjes niet.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 20:41

Nielojram schreef:
Lieve TS, er wordt voor zowat niets allerlei bitten te koop aangeboden op (o.a.) marktplaats.

Kan je ze in alle rust (dus in dagen/weken) uitproberen.

Stel, je koopt 6 bitjes in verschillende vormen, zal je hooguit € 100 in totaal kosten.

Daarentegen huur je een bitfitter in, die staat max 3 uur naast jou en je paard, en raadt een model aan..

Die mensen moeten ook geld verdienen, hebben ervoor geleerd, geïnvesteerd in hun onderneming, kost je wellicht iets tegen de € 200?
Heb je één bit..

En dan was de inschatting van beide partijen ( fitter en eigenaar) verkeerd, nieuwe afspraak, nieuw bit, nog geen geld terug, want de verkoper doet zijn best om het op te lossen... (dat is de wet, en terecht overigens)

Je kent jouw paard het beste. Acteer daarop.

De meeste bitfitters konden de druk als zadelpasser niet aan, en kozen voor deze richting.

En daar zit 'm bij mij het probleem. Ik heb werkelijk geen idee welke bitjes passend zijn.
Maar goed die tips zijn ook welkom!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:42

Ik heb destijds Natascha van Eijk laten komen van bitsymmetrie nadat ik voor mijn gevoel zowat het hele assortiment van de EJ thuis had liggen of geprobeerd.

Zij is niet gebonden aan een of twee merken (dit vond ik een ding bij andere bitfitters) ze heeft zowel bitjes van 20 euro als duurdere exemplaren. Je mag kiezen of je het bit bij haar koopt of zelf ergens vandaan haalt.

Ladyson

Re: Bitfitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:41

Mijn instructrice had allerlei bitjes op voorraad en zo heb ik er een paar kunnen uitproberen, was een schot in de roos. Voor deze kleine mond is het een Neue Schule bit geworden. Ze had daar meer positieve ervaringen mee. Miss kan jouw instructrice ook zoiets bieden?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:16

Bij EJ mag je ook in de winkel kiezen voor hun bitservice. Krijg je 85% terug als het toch niet is wat je zoekt. Alleen moet dat binnen 14 dagen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:46

Zelf vind ik een bitfitter wel fijn, maar dan een die ook hoofdstellen doet.
Want mijn eigen ervaring is dat paarden soms meer reageren op een ander kopstuk/dikte neusriem dan op een bit.
Alle onderdelen zijn kleine nuances, en samen met iemand alles achter elkaar kunnen testen vind ik prettig om zo tot een totale optoming te komen die het paard fijn vindt.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:14

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:37

Ik moet toch zeggen dat wij dankzij de bitfitter toch wel gewoon veel sneller en voordeliger een bit hebben gevonden waar ons paard echt goed op loopt. Ik moet wel zeggen dat ons paard heel duidelijk was met wat ze fijn vond en het ook meteen wel goed aangaf dus misschien was ze ook geen moeilijke klant, maar wij wisten ook niet zo goed waar te beginnen dus met lukraak proberen weet ik niet hoe snel we er waren gekomen. Wij hadden http://debitfitter.nl

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:06

Waar woon je?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:20

liedje89 schreef:
Ik moet toch zeggen dat wij dankzij de bitfitter toch wel gewoon veel sneller en voordeliger een bit hebben gevonden waar ons paard echt goed op loopt. Ik moet wel zeggen dat ons paard heel duidelijk was met wat ze fijn vond en het ook meteen wel goed aangaf dus misschien was ze ook geen moeilijke klant, maar wij wisten ook niet zo goed waar te beginnen dus met lukraak proberen weet ik niet hoe snel we er waren gekomen. Wij hadden http://debitfitter.nl

Dit is een hele goede bitfitter inderdaad.

Bij m'n vorige paard voelde ik zelf duidelijk het verschil tussen een BR & Harry 's Horse bit ( vond ze niet fijn) en daarna maar aangeschafte sprenger K^K.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:23

Getup schreef:
Bij m'n vorige paard voelde ik zelf duidelijk het verschil tussen een BR & Harry 's Horse bit ( vond ze niet fijn) en daarna maar aangeschafte sprenger K^K.

Dat is natuurlijk wel een open deur, he?

Merken als Sprenger investeren heel veel in onderzoek, ontwikkeling en materialen. Achter die bitten zit een wereld aan kennis en ze leveren een kwaliteitsproduct.

BR en HH leveren gewoon imitaties die er op lijken maar wel van lagere kwaliteit voor een lagere prijs.
Als je geen Sprenger gewend bent, zal het voldoende kunnen zijn. Beetje hetzelfde als dat ruiters met goedkope zadels ook tevreden zijn over hun budgetzadel. Maar als je het verschil gevoeld hebt, ga je niet meer terug naar budgetbitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:53

Dat merkte mijn tinker ruin ook goed.
Sprenger liep hij goed op.

Maar dat was een oud bitje, en wat verseten op den duur bij de bitringen.
Dacht lekker bevooroordeeld, och mijn tinker zal dubbel gebroken HH ook wel goed vinden. Nou echt een wereld van verschil.

Maar leg die bitten eens naast elkaar, ze zijn zo enorm anders.
Die schakel in het midden bijvoorbeeld al, niet alleen de 25 graden draai, maar ook hoe breed ze zijn.
Die goedkope merken vaak veel breder en dikke daar.
Al zie ik de laatste jaren daar ook verandering in.
Plus de schakels sluiten minder fijn aan.

Ik zou graag een bitfitter willen laten komen voor mijn merrie.
maar de meeste fitters hebben geen asortiment in 14,5 bus en 15,5 watertrens....

Al lijkt ze nu ook wel fijn te gaan lopen op een fager ongebroken met een lichte tongboog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:52

Dees schreef:
Getup schreef:

Dat is natuurlijk wel een open deur, he?

Merken als Sprenger investeren heel veel in onderzoek, ontwikkeling en materialen. Achter die bitten zit een wereld aan kennis en ze leveren een kwaliteitsproduct.

BR en HH leveren gewoon imitaties die er op lijken maar wel van lagere kwaliteit voor een lagere prijs.
Als je geen Sprenger gewend bent, zal het voldoende kunnen zijn. Beetje hetzelfde als dat ruiters met goedkope zadels ook tevreden zijn over hun budgetzadel. Maar als je het verschil gevoeld hebt, ga je niet meer terug naar budgetbitten.

Nou ja, ik dacht: begin met iets simpels en als t bevalt is t goed. Lopen er zat met die bitjes.

Maar bijna 100€ verder en nog niets hebben is ook niet handig. Daarom zou het voor TS fijn zijn, een bitje te kunnen uitproberen.

Had er n bitfitter bij voor onze pony , en die liet duidelijk merken dat een bepaald bit haar beviel.
Mijn merrie ook n andere gekocht , maar uiteindelijk weer terug bij m'n k&k

En eens met wat je schrijft :)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:29

liedje89 schreef:

Ymke is idd heel erg fijn, bij mij gaf die van mij ook echt heel duidelijk aan wat wel en niet fijn was, kan me inderdaad voorstellen dat als je een paard hebt die dat minder doet het moeilijker is.

Ik vind de bitquiz van Fager ook heel fijn, die geeft je ook een richting aan waarin je kan zoeken!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 06:40

Via paardenschuur.nl kun je myler testen. Als je paard weinig ruimte heeft zijn dat ook fijne bitten. Je kunt bellen met ze voor overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:01

ingvdh schreef:
Ik heb destijds Natascha van Eijk laten komen van bitsymmetrie nadat ik voor mijn gevoel zowat het hele assortiment van de EJ thuis had liggen of geprobeerd.

Hopelijk heeft ze je goed geholpen, zij was een van de mensen die ik bedoelde in mijn laatste opmerking O:)

(Zij reed toen een wow-zadel, zag hoe makkelijk deze zadels van eBay gehaald werden, voor een hele lage prijs, en dacht, hier kan ik ook een centje aan verdienen. Grote sterke vrouw, die zich niet makkelijk laat overrulen. Maar qua kennis had ik er mijn :? bij. Maar, het is niet mijn geld :o )

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:50

Mijn bit past heel fijn.
Het eerste bit was gelijk raak, daarna nog twee andere geprobeerd maar mijn paard was vrij duidelijk in de voorkeur. Mij, en anderen die dag heeft ze fijn en goed geholpen.
Wat ik prettig vond is dat we echt vrij waren het bit bij haar te kopen of zelf ergens vandaan te halen, er werd geen druk uitgeoefend om iets te kopen.
Daarnaast keek ze ook naar de combi hoofdstel / bit.

Zelf had ik daarvoor 6 bitten geprobeerd maar dat was allemaal niets. Ik wist echt niet meer wat dan wel fijn zou zijn.

Ik heb ook anders meegemaakt waarbij bitten te klein of niet fijn passend aangemeten werden

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:29

c_alsemgeest schreef:
Zelf vind ik een bitfitter wel fijn, maar dan een die ook hoofdstellen doet.
Want mijn eigen ervaring is dat paarden soms meer reageren op een ander kopstuk/dikte neusriem dan op een bit.
Alle onderdelen zijn kleine nuances, en samen met iemand alles achter elkaar kunnen testen vind ik prettig om zo tot een totale optoming te komen die het paard fijn vindt.

Hierin ga ik helemaal mee, een zadel pluk je ook niet op goed geluk van marktplaats. Een goed hoofdstel en bit zijn net zo belangrijk, ik laat daar net zo graag iemand naar kijken.