Welk bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Hieperdi

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 20:35

Goedenavond
Ik zou graag advies willen over welke bitten ik kan gebruiken voor mijn paard. Ik rij nu met een fager onderlegtrens de john volgens mij. Prima bitje maar net even wat te krap voor een watertrens.

Mijn paard heeft weinig vertrouwen in de hand, is vaak onrustig in de mond (mond openen), komt eerder tegen de hand in dan dat hij erachter kruipt. Verdraagd al iets druk erg slecht en is ook zeer gevoelig type.

Ik ben dus echt opzoek naar een zeer zacht vriendelijk bit maar waar ik nog wel iets te zeggen mee hebt en hij niet te duwerig/hangerig op wordt. Aangezien meneer nog wel eens door de hulpen heen wilt. Ja ik weet dat dit ook rijtechnisch is maar aangezien mijn bit nu toch wat te krap blijkt wil ik het gelijk goed doen.

Overigens heb ik in het verleden een korte tijd met een myler level 2 gereden maar daar vond ik hem eigenlijk al te gevoelig op reageren

Sprenger fager of gewoon een goedkoper type alles mag natuurlijk geadviseerd worden zolang het geen scherpe bitten zijn zoals Pelham Pessoa etc. In het verleden eens een Pelham geprobeerd daar werd hij heel erg hangerig en sterk op en ik geef hem daar groot gelijk in

germie

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:42

Waar woon je? Als je een maat 13 of 13.5 zoekt, dan heb ik de wereld bitten liggen die wel eens geprobeerd mogen worden. Ik heb ook nog een paar in 14.5.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 21:10

germie schreef:
Waar woon je? Als je een maat 13 of 13.5 zoekt, dan heb ik de wereld bitten liggen die wel eens geprobeerd mogen worden. Ik heb ook nog een paar in 14.5.

Zuidholland bij Maassluis in de buurt.
Ik zat ook te kijken voor een leder bit maar ik heb hier geen ervaring mee. Van fager vond ik ze er goed uit zien maar scheinen wel een stalen kern te hebben

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:13

Op advies van mijn tandarts heb ik gewoon een simpele harrys horse d-trens. Omdat hij het meeste letsels ziet in de mond door een dubbel gebroken watertrens. Zeker als ze net wat te groot zijn gaat daar makkelijk een velletje tussen zitten. Paarden worden daarvan niet makkelijker in de mond. Mijn paard is 1,76 en heeft een 12,5 wel een lang smal hoofd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 11:15

Mariljo schreef:
Op advies van mijn tandarts heb ik gewoon een simpele harrys horse d-trens. Omdat hij het meeste letsels ziet in de mond door een dubbel gebroken watertrens. Zeker als ze net wat te groot zijn gaat daar makkelijk een velletje tussen zitten. Paarden worden daarvan niet makkelijker in de mond. Mijn paard is 1,76 en heeft een 12,5 wel een lang smal hoofd.

Dankjewel! Is dat een ongebroken bit?
Je bedoelt als de watertrens te klein is (denk ik) haha

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 12:50

Hieperdi schreef:
germie schreef:

Zuidholland bij Maassluis in de buurt.
Ik zat ook te kijken voor een leder bit maar ik heb hier geen ervaring mee. Van fager vond ik ze er goed uit zien maar scheinen wel een stalen kern te hebben

Dat is helaas niet in de buurt. Anders kon je gewoon eens wat uitzoeken en proberen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 16:31

Heeft er iemand nog een idee :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:54

Ik heb een paard gehad met vergelijkbare mond denk ik. Bij haar ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een vrij dunne, anatomisch gevormde bustrens. Maar als je al myler hebt geprobeerd zal dat het misschien ook niet zijn.

Nu heb ik een PRE merrie, bij haar heb ik wel 8 verschillende bitten geprobeerd, zij was heel duidelijk wat ze niet fijn vond. Uitgekomen bij een dubbel gebroken bustrens van sweet iron. Ik had een vrij simpele van Divoza en die was na een paar maanden gebroken 8)7. Toen een vergelijkbare van Trust, maar die vond ze minder fijn. Dus een nieuwe gekocht bij Divoza, nu zitten de bitringen helemaal vast.. Ik denk door roest. Die scharnieren niet meer, dus toch maar over op trust nu.
Dubbel gebroken zou ik zelf niet aanraden bij een onrustige mond, ik vind het wat onduidelijke hulpen geven. Maar paard vindt het fijn :D.

Je ziet.. Het is een hele zoektocht. Mijn tip zou wel zijn hou het simpel, dus geen leer of rubber, dat gevoel in de mond worden ze echt niet rustiger van.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:59

Ik rij of graag met een ongebroken trens en als ze daar niet fijn op lopen op de sprenger KK ultra dubbelgebroken.
Geen dynamic, gewoon best simpel.
Heb wel echt verschil gemerkt tussen de sprenger en een goedkopere variant.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 17:06

DuoPenotti schreef:
Ik rij of graag met een ongebroken trens en als ze daar niet fijn op lopen op de sprenger KK ultra dubbelgebroken.
Geen dynamic, gewoon best simpel.
Heb wel echt verschil gemerkt tussen de sprenger en een goedkopere variant.

Dankjewel! Voor sprenger zat ik ook al te kijken maar dan voor de novocontact. Kost wel serieus geld die bitten zeg :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:08

als je een beetje kijkt naar de prijzen op MP en koopt dan niet de duurste, kun je vaak voor hetzelfde geld wel weer verkopen. Met wat pech verlies in de verzendkosten maar dat is goedkoop een tijdje proberen.

Helaas heb ik nu een kameel met maatje 14,5 bus en 15,5 water, dat was mijn sprenger watertrens dus speciaal bestellen...

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 17:18

Tilmar schreef:
Ik heb een paard gehad met vergelijkbare mond denk ik. Bij haar ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een vrij dunne, anatomisch gevormde bustrens. Maar als je al myler hebt geprobeerd zal dat het misschien ook niet zijn.

Nu heb ik een PRE merrie, bij haar heb ik wel 8 verschillende bitten geprobeerd, zij was heel duidelijk wat ze niet fijn vond. Uitgekomen bij een dubbel gebroken bustrens van sweet iron. Ik had een vrij simpele van Divoza en die was na een paar maanden gebroken 8)7. Toen een vergelijkbare van Trust, maar die vond ze minder fijn. Dus een nieuwe gekocht bij Divoza, nu zitten de bitringen helemaal vast.. Ik denk door roest. Die scharnieren niet meer, dus toch maar over op trust nu.
Dubbel gebroken zou ik zelf niet aanraden bij een onrustige mond, ik vind het wat onduidelijke hulpen geven. Maar paard vindt het fijn :D.

Je ziet.. Het is een hele zoektocht. Mijn tip zou wel zijn hou het simpel, dus geen leer of rubber, dat gevoel in de mond worden ze echt niet rustiger van.

Dankjewel. Ik vond leer nog misschien het proberen waard maar ik heb daar geen ervaring mee. De beris soft leder vond ik nog wel interessant. https://www.topbits.nl/webshop/bitten/b ... -leer.html

Maargoed het punt is dat hij gewoon niet zoveel vertrouwen heeft in de hand, zich snel vast zet (kop omhoog en als een kameel door de bak) maar ook wel weer heel gevoelig is wat dus ook bij de myler2 bleek. Zowiso ben ik hier rijtechnisch mee bezig maar een fijn bit vind ik net zo belangrijk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:19

Hieperdi schreef:
Dankjewel! Voor sprenger zat ik ook al te kijken maar dan voor de novocontact. Kost wel serieus geld die bitten zeg :')

Die lijkt dan weer op mijn enkel gebroken bustrens! Dus wie weet!
En wat DuoPenotti zegt, ze zijn op Marktplaats ook te vinden of te verkopen! Ik heb net een Trust gekocht voor de helft van de prijs.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 17:21

Tilmar schreef:
Hieperdi schreef:

Die lijkt dan weer op mijn enkel gebroken bustrens! Dus wie weet!
En wat DuoPenotti zegt, ze zijn op Marktplaats ook te vinden of te verkopen! Ik heb net een Trust gekocht voor de helft van de prijs.

De novacontact is er ook in dubbelgebroken.
Wat ik begreep is de enkel meer voor paarden die achter de teugel kruipen en de dubbel voor paarden die weer wat meer tegen de hand zijn

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 17:23

Overigens ook nog de verbindend van neue schule geprobeerd maar daar werd hij oer sterk op. Dat zelfde geldt voor de trust medium tongboog port sweet iron. Was ook niet te doen

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:50

Hieperdi schreef:
Mariljo schreef:

Dankjewel! Is dat een ongebroken bit?
Je bedoelt als de watertrens te klein is (denk ik) haha

Nee, ik bedoel toch zeker als hij wat te groot is, dan trek je het bit makkelijker verder uit zijn mond en komen de schakels van het middenstuk vlak bij de mondhoeken. Waar dan een velletje tussen gaat zitten. Zeker niet fijn, heb het wel is op mijn hand mogen voelen hoe dat voelt. Overigens ook als ze te klein zijn met de ringen maar dat valt je zelf makkelijker op omdat dat in de mondhoeken zit en niet aan de binnenkant van de mond.
Ik heb een enkelgebroken d trens. Aan de ene kant de ring tegen zijn wang duwen en dan moet er aan de andere kant een vinger tussen passen, dan is het prima.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 00:06

Ik heb voor mijn jonge paard met "gevoelige mond" ook van alles geprobeerd. Myler bitje werd hij ook onrustig van. Mond open en hij nam het bit niet echt aan.

Ik heb nu een Trust inno sense flexi soft bustrens.
Daar loopt hij super op. Hoofdje rustig, mond dicht, en veel meer contact met mijn hand.

Lieve Maan en Grote Beer ... wat een enorm gemis

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 04:55

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 12:57

Bedankt voor jullie inzichten.
Ik heb inmiddels Beris Prime extra soft en Beris Leder soft gekocht. En ik zou nog de sprenger KK en Novocontact willen proberen. Nu zag ik dat ik ook nog een enkelgebroken sprenger turnado heb liggen dus daar ga ik morgen eens mee rijden. Ik was altijd een beetje huiverig voor enkelgebroken maar dit bit kan niet het gehemelte in draaien

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:49

BR Bustrens Sweet Iron Magic System 14mm

Deze. Bustrens geeft rust, locked geeft ook rust en het is iets smakelijker/flexibeler dan puur ongebroken.

Myler reageren ze scherper op, Turnado was ook net niet ideaal, deze direct goed.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 17:45

parnassia schreef:
BR Bustrens Sweet Iron Magic System 14mm

Deze. Bustrens geeft rust, locked geeft ook rust en het is iets smakelijker/flexibeler dan puur ongebroken.

Myler reageren ze scherper op, Turnado was ook net niet ideaal, deze direct goed.

Klopt! Maar toch heb ik het idee dat een dubbelgebroken net even iets teveel ruis geeft. Hij heeft op dit moment wel echt stabiliteit nodig omdat ik hem eigenlijk weer vanaf 0 aan het rijden ben. Dus echt het voorwaarts neerwaartse en het vertrouwen in de hand weer krijgen. Het is natuurlijk altijd heel erg verschillend per paard. Sommige lopen overal mee weg, dan ben je snel klaar. Maar bij zulke gevoelige types die ook nog eens wat verreden zijn, snel tegen de hand zijn en geen vertrouwen hebben is het toch wel even zoeken %)
Ik verwacht geen wonderen van een bit maar ik zoek wel een fijn zacht bitje wat het voor hem weer fijn maakt en het vertrouwen er in krijgt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:55

Een gewone dubbelgebroken reageerde ze rommelig/onrustig op. Op de turnado en myler scherp.
En deze ontspannen.

Gebruik dit bit nu standaard ook bij andere paarden en mijn ervaring is heel goed. Maar.... gewoon rustig bekijken, geen paard is gelijk. Ik heb bv de Trust flexisoft nooit getest, vind ze zo dik/lomp ogen, maar veel anderen zijn er erg tevreden over.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 17:59

parnassia schreef:
Een gewone dubbelgebroken reageerde ze rommelig/onrustig op. Op de turnado en myler scherp.
En deze ontspannen.

Gebruik dit bit nu standaard ook bij andere paarden en mijn ervaring is heel goed. Maar.... gewoon rustig bekijken, geen paard is gelijk. Ik heb bv de Trust flexisoft nooit getest, vind ze zo dik/lomp ogen, maar veel anderen zijn er erg tevreden over.

Ja inderdaad waarschijnlijk door het lock systeem. Werkt het toch een soort in als ongebroken. Ik hou het in mijn achterhoofd. Ik ga nu eerst even mij enkelgebroken bit proberen en mijn Beris bitjes zijn ook onderweg *\o/*
Klopt de trust vind ik ook zo lomp. Ik heb wel de BR combo nog liggen maar helaas te groot. Beris valt ook onder die categorie alleen de Prime super soft is wel echt heel zacht en flexibel. Meer als trust. En de leder variant in soft zal ook weer paard verschillend zijn. Maar vind het toch het proberen waard

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:03

Bij mijn merrie bleek een ander soort hoofdstel een betere oplossing dan alle bitten. Kan ook nog het proberen waard zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:04

Bij LA Equistyle kun je ook bitten een paar weken testen.
Wij hebben de Julia bustrens getest en dat bevalt ons en hem heel goed. Een dubbelgebroken bit met in het midden een rolletje.
Die kon nog wat "dood" in de mond zijn, beetje hangerig op t bit en deed dan zn mond wat open.
Verder wel een heel sensibel paard.
Nu is hij wat 'smakelijker' speelt met het rolletje en mond dicht :D En een prima aanleuning.
Ze hebben ook een goedkopere variant van dat model voor 59,00
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... jheid.html
Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-08-24 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt