Akhal Teke - trickriding zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sassy4barrel

Akhal Teke - trickriding zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 20:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie weet welk / wat voor soort zadel dit is ?

tamary

Re: Akhal Teke - trickriding zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:21

Doet mij beetje denken aan die boogschutterzadels van Kassai? Hongaarse ruiterboog maker.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 21:01

tamary schreef:
Doet mij beetje denken aan die boogschutterzadels van Kassai? Hongaarse ruiterboog maker.

Vind ik ook maar de boog is anders , bij dit zadel is het hoger meer als een groot handvat

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:21

Het is een Aziatische variant op een kozakkenzadel, ik zie ze ook weleens voorbij komen. Kan zijn dat dit goedkoper/simpeler is om te maken, of dat ze hun eigen zadels aan hebben gepast zoals de Amerikanen hebben gedaan. Durf ik niet te zeggen, maar misschien weet iemand anders dat?

Een hoepel wordt vaak gebruikt als er veel balansoefeningen worden gedaan, dat is makkelijker als je je hand er recht bovenop kan plaatsen. Als ik op haar Instagram spiek, heeft ze soms een dun touw tussen de beugels om bijvoorbeeld ondersteboven kunnen hangen. Qua tricks is het in ieder geval een behoorlijk beperkend zadel, het is echt een hele uitgeklede versie.

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 22:50

Surprise_Boy schreef:
Het is een Aziatische variant op een kozakkenzadel, ik zie ze ook weleens voorbij komen. Kan zijn dat dit goedkoper/simpeler is om te maken, of dat ze hun eigen zadels aan hebben gepast zoals de Amerikanen hebben gedaan. Durf ik niet te zeggen, maar misschien weet iemand anders dat?

Een hoepel wordt vaak gebruikt als er veel balansoefeningen worden gedaan, dat is makkelijker als je je hand er recht bovenop kan plaatsen. Als ik op haar Instagram spiek, heeft ze soms een dun touw tussen de beugels om bijvoorbeeld ondersteboven kunnen hangen. Qua tricks is het in ieder geval een behoorlijk beperkend zadel, het is echt een hele uitgeklede versie.

Ik heb een Amerikaans trickriding zadel gehad die was fijn maar die was wel heel zwaar. Ik was eigenlijk benieuwd of deze zadels stuk lichter zijn

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 07:34

Ik denk het wel hoor! Kozakkenzadels zijn al een heel stuk lichter, en dit heeft nog minder metaal en leer. Hangt er wel vanaf wat ze er als boom in hebben zitten.

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 12:49

Ik zou er heel graag een in het echt willen zien of proberen , maar deze zijn denk ik nergens in Europa te koop? Ben eigenlijk ook wel heel benieuwd waar ze wel verkocht worden, info en kosten enzo maar ik kan echt nergens iets erover vinden

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 15:54

Afbeelding
Deze foto is wat duidelijker

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:50

Waarom stuur je geen berichtje naar haar? Zij kan vast vertellen waar het zadel vandaan komt :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 17:55

Piekosjj schreef:
Waarom stuur je geen berichtje naar haar? Zij kan vast vertellen waar het zadel vandaan komt :)

Al geprobeerd en onder diverse foto’s gereageerd maar geen reactie ..ze heeft veel fans dus krijgt denk ik teveel berichten om ze allemaal te lezen .. ik kan verder ook geen accounts vinden met zelfde soort zadel anders kon ik verder vragen

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:13

Ik weet niet of het heel veel helpt. Maar dit zadel lijkt enigsinds op de zadels die de paarden die ik in Vietnam tegen kwam hadden, met een extra doek over het zadel. Dat soort doeken erover zie ik ook met regelmaat in Chinese shows maar weet niet het precieze nut naast fancy zijn. Heb je toevallig ook fotos zonder die doek?

Die paarden die ik tegen kwam waren opgetuigd en beleerd in lokale stijl. Had er toen nog topic met fotos over gemaakt. Staat op mijn profiel gelinkt. Ik weet niet of het echt hetzelfde is, lastig te zeggen ook met die doek erover. Maar dat handvat en beugels lijken er erg op, net zoals de vrijwel afwezigheid van de kniewrong. Zadel is kort genoeg om hieronder te passen. Als ze niet hetzelfde zijn, verwacht ik dat ze wel iets van oorsprong delen. China heeft veel invloed gegeven in Vietnam.

Zij gebruikte het handvat overigens om dingen als touw aan te hangen. Zij deden geen trick riding met de paarden, maar hadden ze als huisdier. Ivm de slechte economie lieten ze kinder op het strand staprondjes maken terwijl zij de paarden aan de hand hadden. De boog werkte dan ook mooi als handvat. let wel, slechte economie betekend hier mensen die nouwlijks kunnen overleven. Het land is daarnaast zo warm is dat veel gras verdort zodra het uit de grond komt. Die mensen werkte zichzelf echt kapot om hooi te betalen en zorgden dat de paarden niet te zwaar belast werden en niks te kort kwamen. Punt is, zou best kunnen dat het zadel niet specifiek voor trickriding is maar een algemeener type Aziatisch zadel.

Ik kan mijn man eens vragen of hij wat meer weet erover, maar gezien hij zelf niks met paarden heeft en uit de stad komt (paarden zijn daar vooral een platteland ding) vrees ik dat hij niet veel kan zeggen erover.

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:15

Ik heb mijn man gevraagd en die komt niet verder dan dat zulke zadels "probably handmade by locals in the countryside" zijn. Ze hebben ook niet echt bepaald massaproductie in die gebieden dus is ook wel voor de hand liggend.

Ik weet nog dat er een Fransman was ruim een uur rijden met de auto van Saigon, die was getrouwd met een Vietnamese vrouw uit de countryside en hadden samen een paardrijclub daar. Die zou je wellicht bericht kunnen sturen, ware het niet dat ik hun website dus compleet niet terug kan vinden. Mensen uit Zuid-Vietnam zijn vaak erg behulpzaam. Ik vind wel een andere Fransman in Saigon zelf met een ponyclub, maar geen idee of die iemand heeft die kennis heeft van lokaal spul.

Heb je allemaal niet direct iets aan, maar ik denk dat je via zo iets het best info kan zoeken. Een westerling getrouwd met een lokaal iemand die er van weet.

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-24 10:39

Ik ben er achter dat het in Kirgizië is :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-24 10:39

Cambionn schreef:
Ik heb mijn man gevraagd en die komt niet verder dan dat zulke zadels "probably handmade by locals in the countryside" zijn. Ze hebben ook niet echt bepaald massaproductie in die gebieden dus is ook wel voor de hand liggend.

Ik weet nog dat er een Fransman was ruim een uur rijden met de auto van Saigon, die was getrouwd met een Vietnamese vrouw uit de countryside en hadden samen een paardrijclub daar. Die zou je wellicht bericht kunnen sturen, ware het niet dat ik hun website dus compleet niet terug kan vinden. Mensen uit Zuid-Vietnam zijn vaak erg behulpzaam. Ik vind wel een andere Fransman in Saigon zelf met een ponyclub, maar geen idee of die iemand heeft die kennis heeft van lokaal spul.

Heb je allemaal niet direct iets aan, maar ik denk dat je via zo iets het best info kan zoeken. Een westerling getrouwd met een lokaal iemand die er van weet.

Dat ga ik eens proberen :) bedankt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-24 17:37

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:53

Misschien kan je bokker JoSav contacteren. Zij is absoluut expert op het gebied van de Akhal Teke :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie