Hoe rijden met een pessoa bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

isa_040

Hoe rijden met een pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-24 23:12

Ik rij nu op een manege en de pony waar ik op rij heeft een pessoa bit, ik vroeg me af hoe hier goed mee te rijden. Kan iemand mij dit vertellen? Hij heeft een pessoa bit 'omdat hij erg sterk kan zijn' maar waarom is ie dan sterk? Waarschijnlijk meer grondwerk nodig, maar goed het is een manege pony dus heb er niks over te zeggen.. Aangezien ie er een heeft wil ik we wel juist mee kunnen rijden, kan iemand mij vertellen hoe?

Janneke2

Re: Hoe rijden met een pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:48

Ten eerste: welkom op bokt...! :)

Ten tweede: +:)+ complimenten voor je vragen!
Vooral de vraag 'waarom is hij dan sterk?'

...ik heb even zitten speuren op het internet, maar ben verschillende Pessoa bitten tegengekomen.

Maar er is een triest gezegde, dat waar de kundigheid van de ruiter ophoudt (...en manegepaarden krijgen per definitie te maken met niet-kundige ruiters) 'de ijzerwinkel' begint.
Qua spierkracht is ieder paard sowieso sterker dan welke mens dan ook.
Ik roep dus altijd 'het is techniek en loyaliteit': jij probeert een goede ruiter te zijn, en je hoopt op de loyaliteit van het dier.

(Waar ik voor vrees, maar dat is speculatie, is een scherp bit "want je moet hem bij je kunnen houden". De meeste braverds geven hun verzet dan op.)
En bij ieder bit geldt: zit onafhankelijk, ontspan je schouders zodat je hand wordt meegenomen in stap en galop, zorg voor een stille hand in draf; en probeer vooral te voelen ("luisteren") met je handen en niet te veel te doen ("praten").
Het kaakgewricht van het paard weerspiegelt wat er in het lichaam van je paard gebeurt - daar moet je op inspelen, maar zo veel mogelijk met oefeningen rijden, zit hulpen, beenhulpen en maar zeer gedeeltelijk met de teugels/ het bit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

isa_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 00:01

Heel erg bedankt!

Voordat hij naar de manege kwam (Feb 23) was hij een eigen paard en had ie nog een watertrensje, maar hij was er 'te sterk' voor en kreeg toen dus die pessoa.. Hij kan dus met een lichter bit bereden worden en hoop dat dit ooit gaat gebeuren. Tot die tijd zou ik er alles aan doen zo comfortabel mogelijk te rijden en zoals je dus zei vooral '...zit hulpen, beenhulpen en maar zeer gedeeltelijk met de teugels/ het bit.' heb ook al eerder gemerkt dat er zoizo beter op gereageerd word en zou hier dus zeker mee veder gaan!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:08

Omdat dit topic hier niet thuis hoort verplaats ik het naar HAR - Harnachement, daar past het beter

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:32

Dat vind ik echt slecht van de manege dat ze manegeruiters met een pessoabit laten rijden.

De pessoa heeft een hefboomwerking, afhankelijk van op welke ring de teugels bevestigd zijn. Een ophouding of aan het bit zitten geeft dus heel veel druk.

Sterk duidt meer op verzet en door ophoudingen e.d. heen lopen, waarschijnlijk omdat daar sowieso niet goed mee omgegaan wordt.

1: hoe ga je het beste met een pessoa bit om, dat is om er zo min mogelijk aan te zitten. Zorg dat de hulpen duidelijk zijn, dus bij een halve of hele ophouding gelijk weer loslaten. Zorg voor een zo stabiel mogelijk contact (geen los, vast klapperende teugels) en ga met de hand mee in de beweging van de mond. Zorg zelf voor een onafhankelijke zit, een knik in de ellebogen en laat de hand meenemen door de mond in het stabiele contact.

2. Een paard die sterk is loopt door de hulpen heen, voor zo'n paard zijn wachtoefeningen goed. Als je je hand sluit (ophouding) en het paard loopt er doorheen. Dan laat je direct los en sluit je hand nog een keer tot het paard echt terug komt en laat het eventueel halthouden. (iedere keer na hand sluiten gelijk weer loslaten) Probeer het paard hier iedere keer mee voor te zijn dat het tempo van jou blijft en jij steeds bepaald wat hij doet.

Hopelijk kun je hier iets mee, succes! En inderdaad super dat je deze vraag stelt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:17

Verschrikkelijk... en als die pessoa het dadelijk niet meer doet, wat dan een bit met prikkeldraad of zo?

Een paard word sterk omdat hij slecht gereden word.
uitleg hierboven.

Bij zulke manege bracht ik geen euro meer en dan zou ik ze ook zeggen.
Daar zal op meer vlakken wel niet gedacht worden aan welzijn

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:25

Soms is het ook wel overdrijven hier..
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring) zit er best verschil in ja ideaal is het niet maar misschien is het tijdelijk nodig..
Heb ik ook met een pony in het verleden gehad en later weer terug getraind na de normale ring in de pessoa en toen weer na mijn enkel gebroken waar ik ook begonnen was...
Maar dat was een eigen pony en geen manege..
Tuurlijk is het lastig ook voor hun.. en .misschien zijn ze er achter de schermen wel druk mee bezig hoe dit op te kunnen lossen ( of oudere/ andere ruiters die wel op het andere bit rijden..) wie weet

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:29

Snorkel, precies eigen pony of manege pony waar jan en alleman opzit.
En waar de pony blijkbaar bij de oude eigenaar met een gewoon bit gereden kon worden en in een haf jaar tijd niet meer.
Dat geeft wat aan imo.
Niet elke pony is geschikt ook om manegepaard te zijn

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:30

snorkel1986 schreef:
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring)

Dat hoort nou net níet. Dan heb je áltijd hefboomwerking. Zo'n verbindingsriempje is het meest slechte wat ooit bedacht is.

TS: Een pessoabit hoort met 2 teugels gereden te worden. Bovenste teugel aan het bovenste oog (zonder hefboom) onderste teugel aan het onderste oog, met hefboom indien nodig. Je rijdt dus met contact op de bovenste teugel en pakt alleen de onderste erbij als het paard 'sterk' wordt.

Als de manege je dat niet leert/het paard hier niet mee optuigt, dan zou ik de teugel in ieder geval aan de bovenste bitring doen. Of het paard daar nou mee wordt 'geleverd' of niet. Dan kan je er niet zo heel veel kwaad mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:33

snorkel1986 schreef:
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring) zit er best verschil in ja ideaal is het niet maar misschien is het tijdelijk nodig..
Heb ik ook met een pony in het verleden gehad en later weer terug getraind na de normale ring in de pessoa en toen weer na mijn enkel gebroken waar ik ook begonnen was...
Tuurlijk is het lastig ook voor hun.. en .misschien zijn ze er achter de schermen wel druk mee bezig hoe dit op te kunnen lossen ( of oudere/ andere ruiters die wel op het andere bit rijden..) wie weet

Ik vind het niet overdreven, zeker bij een manege pony niet die niet de meest ervaren ruiters op zijn rug krijgt. Met onafhankelijke zit en lichte meegaande handen.
Het doel van het bit, nav het verhaal van de TS, pony was te sterk, dus scherp bit getuigd alleen maar van een manier van omgaan met een pony waar ik zelf niet achter zou staan.
En ik vind het heel erg goed van de TS dat zij hier haar vraagtekens bij zet.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:40

In principe geeft een Pessoa een hefboom effect (wanneer je druk op de teugels zet komt er niet alleen druk op de mond maar ook achter de oren). Hoe heftig een Pessoa inwerkt is afhankelijk van hoe laag de teugels worden bevestigd. Vaak wordt een van de kleine ringen gebruikt om de bakstukken aan te bevestigen en dan een van de kleinere ringen om de teugels aan te doen. Dus hoe verder de teugels van de mond zijn bevestigd hoe harder deze inwerken. Aangezien dit niet je eigen paard is zal de manege bepaald hebben hoe sterk ze willen dat het bit inwerkt. Als jij dat niet prettig vind kan je dit natuurlijk aangeven of vragen of de teugels aan de grote ringen mogen die direct aan het mondstuk verbonden zit of heel rustig en zacht met je handen zijn. Hoe zachter jij rijdt hoe minder hefboomeffect er zal zijn.

Zelf toen ik nog manege paarden reed vroeg ik altijd of de hulpstukken (scherp bit of bijzet teugels) eraf mochten. Op de plekken waar ik reed was dit geen probleem omdat ze mijn ervaring goed konden inschatten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:48

Ibbel schreef:
Dat hoort nou net níet. Dan heb je áltijd hefboomwerking. Zo'n verbindingsriempje is het meest slechte wat ooit bedacht is.

TS: Een pessoabit hoort met 2 teugels gereden te worden. Bovenste teugel aan het bovenste oog (zonder hefboom) onderste teugel aan het onderste oog, met hefboom indien nodig. Je rijdt dus met contact op de bovenste teugel en pakt alleen de onderste erbij als het paard 'sterk' wordt.

Hmmm, dat klinkt naar de Pelham.

Daar ook graag twee teugels, en in principe rijd je op de "trens"teugel.
De teugel met hefboomwerking gebruik je af en toe: kort aannemen, terwijl je je beide handen iets omhoog en iets naar voren brengt.

[o]

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:51

Ibbel schreef:
snorkel1986 schreef:
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring)

Als de manege je dat niet leert/het paard hier niet mee optuigt, dan zou ik de teugel in ieder geval aan de bovenste bitring doen. Of het paard daar nou mee wordt 'geleverd' of niet. Dan kan je er niet zo heel veel kwaad mee.

Helemaal eens. Je wilt juist absoluut geen verbindingsriem bij zo'n bit. Net als bij andere soortgelijke bitten met hefboomwerking.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:00

volgens mij kan een Pessoa zowel met 2 als met 1 teugel gebruikt worden.
Ik denk dat ze bij de manege dan gewoon de teugels op het laagste ringetje doen om meer hefboom te krijgen.

TS: zit er 1 teugel aan of rij je met dubbele teugels? Ik neem aan gewoon met 1.
En zit die teugel aan het bovenste ringetje of aan de onderste ?

Dat zijn wel 2 dingen die we moeten weten voordat er iets geroepen wordt denk ik....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:31

snorkel1986 schreef:

Ik vind het absoluut niet overdreven, maar heel terecht dat men hier zo op reageert. Ik wilde eigenlijk schrijven dat je zeker op een manege niet met hulpmiddelen aan moet komen zetten, maar dit geldt mijns inziens voor alle takken van de paardensport. Als jij hulpmiddelen nodig hebt om een paard te kunnen berijden, dan moet je zelf nog een hoop leren. Het is geduld wat nodig is en dat ontbreekt bij heel veel ruiters (of in dit geval manege-eigenaren).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:35

ElCamino schreef:
volgens mij kan een Pessoa zowel met 2 als met 1 teugel gebruikt worden.

Ik denk dat Nelson Pessoa het absoluut niet met je eens is :D Hij heeft dit bit ontwikkeld voor gebruik met 2 teugels. En voor gebruik in de springsport.
Als hij met 1 teugel had willen rijden had-ie er wel een stang in gehangen.

Heel erg versimpeld is een pessoa eigenlijk een stang-en trensoptoming met 1 mondstuk.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:51

Je kan ook gewoon de teugel aan de 'normale' bit ring vast maken, als dat mag. Dan heb je die hefboomwerking niet. Als hij zich dan wil sterk maken kan het helpen even kort los te laten van voor zodat hij niks heeft om zich sterk op te maken en been geven. Maar ik weet natuurlijk niet wanneer en hoe hij precies sterk is. Vind het ook wat bijzonder. Maar goed ik zie ook op populaire instagram accounts mensen die gewoon met pelham erin altijd dressuren dat ik denk??

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:55

En dan blijft bij manegepony's nog de vraag: is hij 'sterk' of reageert hij door lichamelijk ongemak? De maneges die ik in het verleden bezocht heb, hadden allemaal pony's waar wel iets aan mankeerde en die moesten 'gewoon' door blijven lopen. Als ik ernaar vroeg, waarom pony X er zo beroerd bij liep, dan werd dat weggewuifd en als 'valt wel mee' afgedaan of 'hij moet er even doorheen, dan loopt hij straks wel weer beter'. En als een pony 'lastig' deed, dan werd daar gelijk van alles aan gehangen, dus symptoombestrijding.

@ Jacksie: Een kind weet niet wanneer het moet loslaten en de meeste manege 'instructeurs' letten niet goed op met die grote groepen. Die vinden het vaak allang best als zo'n groep redelijk achter elkaar hun rondjes blijft hobbelen. Echt iets leren doe je niet tijdens zo'n uurtje, heb ik al zo vaak gezien. Het is voor maneges meestal te duur om in mini groepjes les te geven en voor ouders vaak te duur om privéles te laten volgen. En dus is de pony weer de dupe door er dan maar wat scherps in of aan te hangen, zonder naar het welzijn van het dier te kijken.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

isa_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 21:29

ElCamino schreef:
TS: zit er 1 teugel aan of rij je met dubbele teugels? Ik neem aan gewoon met 1.

Ik rij met 1 teugel, en de teugel zit aan het bovenste ringetje.
Hij heeft ooit een bijzet gehad, dacht daar ga ik niet mee rijden hoor! Heb gevraagd zonder te mogen, dat mocht en heb zo de andere die op m rijden gezegd dat het beter is zonder, en die deden dat toe ook. Nu hebben ze de bijzet helemaal weg gehaald en word ie weer gereden zonder :)

isa_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 21:36

Shenavallie schreef:
@ Jacksie: Echt iets leren doe je niet tijdens zo'n uurtje, heb ik al zo vaak gezien. Het is voor maneges meestal te duur om in mini groepjes les te geven en voor ouders vaak te duur om privéles te laten volgen. En dus is de pony weer de dupe door er dan maar wat scherps in of aan te hangen, zonder naar het welzijn van het dier te kijken.

Ga binnenkort kijken om af en toe privélessen te volgen, dan kan ik wat ik daar leer ook, proberen, toe te passen in de groepslessen.

Heb ook een verzorgpony, nu net 4 jaar en word binnenkort ingereden, en rij dan dus ook buiten de manege. Misschien denk je nu een kind met een 4-jarige pony..!? Nou de eigenaar is er bij tijdens het rijden, pony heeft lief karakter en doe dit samen met nog iemand, ben al met paardjes sinds kleins af aan en rij nu ook al jaren. Ieder mag zijn mening hier over hebben maar weet dat ik echt niet zomaar op een pony stap zonder dat ik weet wat ik doe. En vind grondwerk zoizo belangrijker als rijden dus ga daar eerst een sterke basis in leggen. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:43

Ik vind dat je sowieso al de goede vragen stelt.
En niet elke jongere is hetzelfde. Mijn eerste leasepony was ook jong, als het past, dan past het. En met goede begeleiding erbij is er helemaal niks mis mee.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:24

isa_040 schreef:
ElCamino schreef:

Ik rij met 1 teugel, en de teugel zit aan het bovenste ringetje.
Hij heeft ooit een bijzet gehad, dacht daar ga ik niet mee rijden hoor! Heb gevraagd zonder te mogen, dat mocht en heb zo de andere die op m rijden gezegd dat het beter is zonder, en die deden dat toe ook. Nu hebben ze de bijzet helemaal weg gehaald en word ie weer gereden zonder :)

Wel, als TS aangeeft : 1 teugel en op bovenste gaatje zie ik niet zo 1-2-3 een probleem......

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 03:38

Mijn dochter rijd met een pessoa bitje. Zij rijd gewoon "normaal". Op teugelcontact.

Waarom?
Mijn paard is western opgeleid, en heeft bij de vorige eigenaar enkel op shank gereden. En veelal teugelcontact.

Als wij op een normaal bit rijden reageert hij nagenoeg niet. Het lijkt of hij niet snapt dat de druk in zijn mondhoeken komt, ipv naar onderen.

Daar hij ook regelmatig kan spoken, tis echt een boefje, rent graag de verkeerde kant uit, of gaat graag harder dan gevraagd word. Vind ik het wel fijn dat hij bij mijn dochter tuigage heeft waarop hij fijn reageert.

Zodoende hebben wij een pessoa.

Maarrrr.....

Wij hebben een baby pessoa. De bovenste ring zit IN de grote ring. De onderste ring zit half id grote ring. Het totaal aan hefboomwerking is dus kleiner dan op elk ander hefboombit.

Ook hebben we het bit eigenlijk te laag hangen.
Hierdoor gebeurt er nagenoeg niks. Op het moment dat mijn dochter op normaal teugelcontact rijd dan draait het bit. Normaal zou hij dan inwerken.
Maar doordat hij laag hangt komt het bit dan juist pas net in de mondhoeken.

Op deze manier krijgt hij de druk niet in zijn mondhoeken/tegen zijn kiezen. Maar een combinatie met druk naar beneden. Het is maar miniem. Maar het is net wat duidelijker.

Ikzelf rijd op een normale dubbelgebroken water trens als ik dressuurmatig rijd. (Ook onder het westernzadel heb ik een dubbelgebroken trens). Maar hij reageert daar echt slecht op. De bedoeling is hem verder door te rijden hierop, zodat hij hierop straks netjes reageert. Maar dat heeft wat werk/oefening nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:41

@ PaulSimonFan,
ik moet zeggen dat ik het niet goed thuis kan brengen.

Ten eerste zou ik denken dat jullie een verreden paard hebben gekocht - het dier werd op stang (shank, hefboom etc) gereden met constant contact. Het dier zou wel eens gewend kunnen zijn 'dat pijn er nu eenmaal bij hoort'.

De werking van de hefboom (shank, pessoa, stang, etc) kan berusten op het draaien van het bit - maar dit geldt voor correct gebruik: teugel even aannemen, handen iets op en naar voren en weer los.
Het draaien van het bit is een zachte inwerking.
Maar bestaat uit even aannemen en los.
Als jouw dochter een hefboomring van het bit gebruikt en met teugelcontact rijdt, treedt dit effect niet op.
(Ja, de eerste seconde dat je dochter de teugel aanneemt, maar voor een eventuele reactie wordt het dier niet beloond, want ze houdt teugelcontact.)

En het lager hangen van het bit en wel of niet inwerken (al dan niet op de mondhoeken) kan ik ook niet thuisbrengen.

[o]

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:30

Janneke2 schreef:
@ PaulSimonFan,
ik moet zeggen dat ik het niet goed thuis kan brengen.

Ten eerste zou ik denken dat jullie een verreden paard hebben gekocht - het dier werd op stang (shank, hefboom etc) gereden met constant contact. Het dier zou wel eens gewend kunnen zijn 'dat pijn er nu eenmaal bij hoort'.

De werking van de hefboom (shank, pessoa, stang, etc) kan berusten op het draaien van het bit - maar dit geldt voor correct gebruik: teugel even aannemen, handen iets op en naar voren en weer los.
Het draaien van het bit is een zachte inwerking.
Maar bestaat uit even aannemen en los.
Als jouw dochter een hefboomring van het bit gebruikt en met teugelcontact rijdt, treedt dit effect niet op.
(Ja, de eerste seconde dat je dochter de teugel aanneemt, maar voor een eventuele reactie wordt het dier niet beloond, want ze houdt teugelcontact.)

En het lager hangen van het bit en wel of niet inwerken (al dan niet op de mondhoeken) kan ik ook niet thuisbrengen.

Afbeelding
Dit geeft een beeld van hoe ze rijd.
Op het moment dat hij braaf is rijd ze met een losse teugel. Ze word continue begeleid. Door mij, instructrice, en ook mee naar manegelessen sinds kort.

Ik zal eens fotos maken van hoe het bit hangt.

En nogmaals het is echt een baby baby pessoa. Niet te vergelijk met een zwaar 4 rings bit!

En het klopt. Hij kon voorheen geen teugel aannemen. En heeft daar nog moeite mee. Iets waar ik veel op oefen!

Afbeelding
Hier is te zien dat het bit al gedraait is zonder dat er contact is. Op het moment dat ze contact aanneemt ligt het bit in de mondhoek, en heeft hij 1 rimpel. Het bit hangt dusdanig laag dat de hefboomwerking er wel wat is, maar niet straf!
Het is voor hem duidelijk want deze hulp kent hij.

Afbeelding
Zelf rijd ik dressuurmatig zo. Want wij willen wel naar een normaal bit toe!