Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
snorkel1986 schreef:Soms is het ook wel overdrijven hier..
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring)
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring) zit er best verschil in ja ideaal is het niet maar misschien is het tijdelijk nodig..
Heb ik ook met een pony in het verleden gehad en later weer terug getraind na de normale ring in de pessoa en toen weer na mijn enkel gebroken waar ik ook begonnen was...
Maar dat was een eigen pony en geen manege..
Tuurlijk is het lastig ook voor hun.. en .misschien zijn ze er achter de schermen wel druk mee bezig hoe dit op te kunnen lossen ( of oudere/ andere ruiters die wel op het andere bit rijden..) wie weet
Ibbel schreef:Dat hoort nou net níet. Dan heb je áltijd hefboomwerking. Zo'n verbindingsriempje is het meest slechte wat ooit bedacht is.
TS: Een pessoabit hoort met 2 teugels gereden te worden. Bovenste teugel aan het bovenste oog (zonder hefboom) onderste teugel aan het onderste oog, met hefboom indien nodig. Je rijdt dus met contact op de bovenste teugel en pakt alleen de onderste erbij als het paard 'sterk' wordt.
Ibbel schreef:snorkel1986 schreef:Soms is het ook wel overdrijven hier..
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring)
Dat hoort nou net níet. Dan heb je áltijd hefboomwerking. Zo'n verbindingsriempje is het meest slechte wat ooit bedacht is.
TS: Een pessoabit hoort met 2 teugels gereden te worden. Bovenste teugel aan het bovenste oog (zonder hefboom) onderste teugel aan het onderste oog, met hefboom indien nodig. Je rijdt dus met contact op de bovenste teugel en pakt alleen de onderste erbij als het paard 'sterk' wordt.
Als de manege je dat niet leert/het paard hier niet mee optuigt, dan zou ik de teugel in ieder geval aan de bovenste bitring doen. Of het paard daar nou mee wordt 'geleverd' of niet. Dan kan je er niet zo heel veel kwaad mee.
Ja het is een scherper bit maar als dat netjes met die extra riempjes xit zo als hoort dus niet teugel aan de onderste ring) zit er best verschil in ja ideaal is het niet maar misschien is het tijdelijk nodig..
Heb ik ook met een pony in het verleden gehad en later weer terug getraind na de normale ring in de pessoa en toen weer na mijn enkel gebroken waar ik ook begonnen was...
Maar dat was een eigen pony en geen manege..
Tuurlijk is het lastig ook voor hun.. en .misschien zijn ze er achter de schermen wel druk mee bezig hoe dit op te kunnen lossen ( of oudere/ andere ruiters die wel op het andere bit rijden..) wie weet
ElCamino schreef:volgens mij kan een Pessoa zowel met 2 als met 1 teugel gebruikt worden.
ElCamino schreef:TS: zit er 1 teugel aan of rij je met dubbele teugels? Ik neem aan gewoon met 1.
En zit die teugel aan het bovenste ringetje of aan de onderste ?
Shenavallie schreef:@ Jacksie: Echt iets leren doe je niet tijdens zo'n uurtje, heb ik al zo vaak gezien. Het is voor maneges meestal te duur om in mini groepjes les te geven en voor ouders vaak te duur om privéles te laten volgen. En dus is de pony weer de dupe door er dan maar wat scherps in of aan te hangen, zonder naar het welzijn van het dier te kijken.
isa_040 schreef:ElCamino schreef:TS: zit er 1 teugel aan of rij je met dubbele teugels? Ik neem aan gewoon met 1.
En zit die teugel aan het bovenste ringetje of aan de onderste ?
Ik rij met 1 teugel, en de teugel zit aan het bovenste ringetje.
Hij heeft ooit een bijzet gehad, dacht daar ga ik niet mee rijden hoor! Heb gevraagd zonder te mogen, dat mocht en heb zo de andere die op m rijden gezegd dat het beter is zonder, en die deden dat toe ook. Nu hebben ze de bijzet helemaal weg gehaald en word ie weer gereden zonder
Janneke2 schreef:@ PaulSimonFan,
ik moet zeggen dat ik het niet goed thuis kan brengen.
Ten eerste zou ik denken dat jullie een verreden paard hebben gekocht - het dier werd op stang (shank, hefboom etc) gereden met constant contact. Het dier zou wel eens gewend kunnen zijn 'dat pijn er nu eenmaal bij hoort'.
De werking van de hefboom (shank, pessoa, stang, etc) kan berusten op het draaien van het bit - maar dit geldt voor correct gebruik: teugel even aannemen, handen iets op en naar voren en weer los.
Het draaien van het bit is een zachte inwerking.
Maar bestaat uit even aannemen en los.
Als jouw dochter een hefboomring van het bit gebruikt en met teugelcontact rijdt, treedt dit effect niet op.
(Ja, de eerste seconde dat je dochter de teugel aanneemt, maar voor een eventuele reactie wordt het dier niet beloond, want ze houdt teugelcontact.)
En het lager hangen van het bit en wel of niet inwerken (al dan niet op de mondhoeken) kan ik ook niet thuisbrengen.
Gebruikers op dit forum: Googlebot, YandexBot en 3 bezoekers