Welk hoofdstel voor groot breed hoofd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Welk hoofdstel voor groot breed hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 15:27

Ik zoek een mooi (zwart) passend hoofdstel voor mijn paard.
Het is een kruising Haflinger x Vanner Tinker.
Dus een groot en breed hoofd.
Heb nu een kieffer maat full te leen maar dat zit voor geen meter, hoe ik het ook verstel.
Kleiner past helemaal niet.
Dit type/merk past gewoon niet goed.
Iemand tips?

Bowo

Re: Welk hoofdstel voor groot breed hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:44

Ik zou kijken naar een merk waarbij verschillende onderdelen in een andere maat kunt bestellen, zoals Equibling of Bridle2fit.
Op welke stukken specifiek past het hoofdstel niet?

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 16:24

Bowo schreef:
Ik zou kijken naar een merk waarbij verschillende onderdelen in een andere maat kunt bestellen, zoals Equibling of Bridle2fit.
Op welke stukken specifiek past het hoofdstel niet?

Vooral de neusriem.
Maat full van kieffer krijg ik alleen op het eerste gaatje en dan zit het ook niet mooi.
Sperriem weet ik niet, hij heeft een korte neusriem en het lijkt heel gek.
Ik heb van Bridle to fit een hoofdstel op maat laten maken voor mijn andere paard (ook een moeilijk hoofd, haha)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:06

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:57

Je kan ook de bakstukken lager laten zetten, als de neusriem qua omtrek wel past.

(Vaak is het bij die brede hoofden dat de bakstukken tegen het oog komen, een goede zadelmaker kan dat heel mooi voor je maken)

En een sperriem, is dat niet iets uit 2023, :D ?

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 06:06

Nielojram schreef:
Je kan ook de bakstukken lager laten zetten, als de neusriem qua omtrek wel past.

(Vaak is het bij die brede hoofden dat de bakstukken tegen het oog komen, een goede zadelmaker kan dat heel mooi voor je maken)

En een sperriem, is dat niet iets uit 2023, :D ?

De neusriem (maat full) zit nu op het eerste gaatje. Gaat dus amper dicht. En zit echt niet mooi ook. Te hoog lijkt het, terwijl lager ook niet goed zit..
Moeilijk hoofd denk ik. Haha

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:17

Voor mijn grote merries (1.75 en bijna 1.80 met een heel grof hoofd) heb ik hoofdstellen in maat X-Full van SD Design. Ze hebben heel glinsterige, maar ook wat meer standaard hoofdstellen zonder al te veel lak of bling. De leerkwaliteit is echt super, heb een van de hoofdstellen al een paar jaar. De bakstukken van de neusriem zitten ver genoeg naar achteren, dat was bij andere merken wel eens een probleem. De keelriem is lang genoeg en de combi frontriem-kopstuk past mooi.

Bijvoorbeeld: https://horseboutique.nl/winkel/sd-desi ... tel-zwart/
Ik heb er eentje hier besteld en eentje rechtstreeks bij de leverancier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:35

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij TS, dus ik lees graag mee. Ik heb nu een full hoofdstel en het onderste riempje van de neusriem heb ik vervangen door een langere zodat hij dicht past op het laatste gaatje maar mooi past het niet. Mijn paard is een grote Groninger met een flink hoofd.
Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:53

Liggen de bakstukken dan niet over de jukbeenderen muronia? Ik heb met mijn Groningers hetzelfde probleem altijd. Ik heb de breedte van Xfull nodig, maar de lengte van full. Ik heb nu een Kingsley Xfull en die past goed nadat ik de bakstukken verder opzij heb laten plaatsen, en een langere aansnoerriem eraan gemaakt heb. Ik heb nu ook een Masego in Xfull, maar die had juist wel in full gekund, zeker qua lengte.Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:02

Chicken01 schreef:
Lusitana schreef:
Dabo hier op bokt maakt hoofdstellen op maat van biothane als je wil. https://dabo-design.nl/shop/paarden-design-cat/

Nee, wil echt een leren hoofdstel.
Wel bedankt voor de tip.

Een zadelmaker kan een leren hoofdstel helemaal op maat voor je maken. Je kunt e rgewoon één kiezen en aan laten passen.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:17

hier ook een gelders type met een groot en lang hoofd en ik ben weg van de TESS hoofdstellen! ze hebben ook een pas service waar ze dan helemaal op maat stellen naar het hoofd van je paard.
ook kwa kleuren etc heel veel keuze!

* op de foto is een ouder model, heb nu het nieuwere en die is nog mooier

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:22

Ik vind die laatste toch echt op het jukbeen liggen. Edit: de nieuwe foto is al wat beter dan de oude, maar nog steeds zeer krap

Ik heb een paard waarbij alles ook snel op het jukbeen ligt, maar de totale lengte is meestal geen probleem. Hij past net de Micklem XFull wat betreft jukbeen, maar hij zit op 1 van de strakste gaatjes qua riempjes.
Ik heb ook een standaard hoge neusriem, maar inderdaad wel 1 waarvan de bakstukken terug zijn gelegd. Mocht de totale omtrek een probleem zijn, kun je ook kiezen voor een aansnoerneusriem met een extra lange riem, bjivoorbeeld de grootste maat van deze: https://bridle2fit.com/nl/shop/fixings/aansnoerriemen/

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:48

Masego Horsewear wellicht inderdaad? Of wellicht een mix & match hoofdstel van de Krämer? Dan kan je per onderdeel gewoon een maat uitkiezen. Bij PS Of Sweden kan dat volgens mij ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:53

kimwilliam schreef:
hier ook een gelders type met een groot en lang hoofd en ik ben weg van de TESS hoofdstellen! ze hebben ook een pas service waar ze dan helemaal op maat stellen naar het hoofd van je paard.
ook kwa kleuren etc heel veel keuze!

* op de foto is een ouder model, heb nu het nieuwere en die is nog mooier

[ [url=m/4LsuYy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit hoofdstel zit alleen echt niet goed :)
M.n. plaatsing neusriem tov jukbeenderen en vooral de dikte.

Voor TS, je hebt van veel merken xfull. Ik had die vroeger altijd van Döbert, daarna overgestapt naar 2fh. En dan is het helemaal geen probleem meer, want dat kan in alle maten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:56

Ik wil ts haar topic niet kapen MyChoise maar zo zit ie:Afbeelding

Ik zou het liefste een "normaal" leren hoofdstel willen, niet van die micklem-achtige vormen die je tegenwoordig veel ziet.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:34

Muronia schreef:
Ik wil ts haar topic niet kapen MyChoise maar zo zit ie:[ [url=m/EQeqEh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou het liefste een "normaal" leren hoofdstel willen, niet van die micklem-achtige vormen die je tegenwoordig veel ziet.

Ah ja, om die reden heb ik de bakstukken laten verleggen, zodat de jukbeenderen mooi vrij liggen. Niet de beste foto, maar wel duidelijk te zien hoe ik het graag heb zitten:

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:37

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:48

Bridle2fit bevalt mij erg goed.
Ik heb gekozen voor een full kopstuk met cob bakstukken en de grootste neusriem en frontriem.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:44

Voor onze trekpaarden hebben we een hoofdstel van Kramer. Juist de trekpaard modellen zijn erg geschikt voor de reuze hoofden.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:03

Ik heb een groot paard met een breed hoofd, maar normaal van lengte. Voor haar past de PS of Sweden Palladin XL erg goed. De bakstukken zitten op het kortste gaatje, de rest op normale lengte