Western gel pad onder boomloos zadel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sassy4barrel

Western gel pad onder boomloos zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 18:34

Ik wil van de week gaan zwemmen met mijn paard maar ik wil mijn western zadel liever niet nat maken ( is van leer )en heb nog een oud model boomloos Engels zadel (kunstof zadel) liggen kan ik hier een westernpad onder leggen ? Is een dikker pad gevuld met gel . Ik weet dat er speciale shabrak met onderleggers onder hoort maar deze heb ik niet en om die voor 1 x rijden weet ik niet of ik die aan moet schaffen vandaar m’n vraag

Runa

Re: Western gel pad onder boomloos zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:06

Ligt aan het zadel en aan je paard. Er zijn vast mensen die hier nog meer over kunnen zeggen, maar bij sommige boomloze zadels dient de pad voor extra drukverdeling. Dan is het niet verstandig om een pad te gebruiken die dat niet doet als je ook je stijgbeugels veel gebruikt.

Verder dienen ze vaak voor extra schokdemping en voor het vrijhouden van de ruggengraat.

Als je zonder beugels gaat rijden, zou ik het eerder vertrouwen dan met beugels. Maar ook dan zou ik even goed kijken of het zadel niet vervelend drukt op de ruggengraat en m.n. de schoft.

Rij je wel met beugels, dan moet je makkelijk een touw onder het zadel door op de plek van de ruggengraat moeten halen, ook als je in de beugels staat. Dan weet je zeker dat de beugel ophanging niet op de wervels van je paard drukt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 19:23

Bedankt ik ga het uitproberen met het touw :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:34

Voor een eenmalige ronde zwemmen kan het echt geen kwaad, wordt het een herhaaldelijk iets dan zou ik wel een speciale pad ervoor aanschaffen. Deze zorgen er namelijk voor dat de ruggengraat vrij blijft liggen.

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:42

Misschien een gekke vraag, maar waarom niet gewoon zonder zadel?

Iedereen een Connemara!!

.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 20:03

Punz schreef:
Misschien een gekke vraag, maar waarom niet gewoon zonder zadel?

Dat doen we normaal wel maar ik ga nu alleen en dan is er niemand om mij een voetje te geven . Hij is 162 of 164 hoog en zonder voetje of hoevast kom ik er niet op zonder zadel :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:04

Ik heb daarom de laatste keer serieus een keukentrapje meegenomen....
Dat ging prima!

Maar ik snap je dilemma!
( mijn merrie is maar 1.53... maar daar kom ik zadelloos ook niet zonder hulp(stukken) op.

( Edit: het was geen gezicht natuurlijk, maar wel heel functioneel. Met paard aan de hand en trapje onder mijn arm naar het water gewandeld, en daar naar believen op en af kunnen stappen...)

Iedereen een Connemara!!

.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 22:10

Punz schreef:
Ik heb daarom de laatste keer serieus een keukentrapje meegenomen....
Dat ging prima!

Maar ik snap je dilemma!
( mijn merrie is maar 1.53... maar daar kom ik zadelloos ook niet zonder hulp(stukken) op.

( Edit: het was geen gezicht natuurlijk, maar wel heel functioneel. Met paard aan de hand en trapje onder mijn arm naar het water gewandeld, en daar naar believen op en af kunnen stappen...)

Ik zat er ook al aan te denken om een opstapje mee te nemen. Als ik iets houvast heb bijv door een flinke pluk manen te kunnen vasthouden lukt het vaak ook wel maar hij heeft dunne manen dus ook weinig houvast :D
Maar zonder zadel zwemt wel het fijnste :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:12

Echt een huishoudtrapje meenemen. Zo'n inklapbaar aluminium ding met 2 treden en een plastic plateautje. Werkt echt fantastisch!

( ik ga even kijken of ik een foto kan vinden van hoe ik het deed. Ik had nl wel iemand bij me.. maar die durfde wel foto's te maken/ maar geen paard vast te houden :') )

Edit:
Nope, geen foto met het trapje -O-

Iedereen een Connemara!!

.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:18

Nergens opstap mogelijkheden rond het water? Ik ben ooit zelfs in een boom geklommen om vervolgens op mijn paard over te stappen.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 22:24

StonedRomy schreef:
Nergens opstap mogelijkheden rond het water? Ik ben ooit zelfs in een boom geklommen om vervolgens op mijn paard over te stappen.
een paar bramenstruiken :D maar niets bruikbaars

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:50

Hoe ver en pittig is het rijden?

Als je drie km moet stappen, rondje zwemt en drie km terug rijdt, dan maakt die pad echt niet veel uit. Met een bbp zit je er ook zo op natuurlijk.
Als je eerst 10 km op draf heen gaat en dat terug, dan is het natuurlijk wel een ander verhaal.

Maar als het een kort stukje is, normale pad eronder, even checken dat de ruggegraat vrij ligt, en vermijden om licht te rijden / beugels afgooien tijdens het rijden.

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 14:08

Duhelo schreef:
Hoe ver en pittig is het rijden?

Als je drie km moet stappen, rondje zwemt en drie km terug rijdt, dan maakt die pad echt niet veel uit. Met een bbp zit je er ook zo op natuurlijk.
Als je eerst 10 km op draf heen gaat en dat terug, dan is het natuurlijk wel een ander verhaal.

Maar als het een kort stukje is, normale pad eronder, even checken dat de ruggegraat vrij ligt, en vermijden om licht te rijden / beugels afgooien tijdens het rijden.

Ik schat 5 km, stappen en stukjes draven , ik heb vandaag geprobeerd (eerst de tip met touw uitgeprobeerd en alles lag goed en moet zeggen dat het pad ook wel super fijn is helemaal gevuld met gel) en ging eigenlijk super. Na het zwemmen en terug rijden even gekeken of er geen ongelijke plekken waren qua zweet maar alles netjes verdeeld. Dus voor 1 x ging het prima :) volgende keer ga ik wel weer met iemand samen (dus dan kan ik op mn western zadel heen rijden en daar het zadel afdoen) en mocht nog een keer alleen gaan dan verstop ik wel een krukje van te voren daar want vind het zwemmen op zich zonder zadel wel fijner als met, maar dat lag niet aan het zadel :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:09

Mooi dat het gelukt is!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie