Wade zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Onlylienn

Wade zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 17:40

Ha bokkers!

Ik heb al een lange tijd een Reining westernzadel, heerlijk, maar ik begin steeds meer interesse te krijgen in een Wade.. ik heb verder weinig tot geen ervaring met een wade zadel, van horen zeggen is het een heerlijk zadel als je lange tochten wilt rijden, en de ruiter zou op een betere positie zitten voor het paard..

Nu ben ik natuurlijk opzoek naar ervaringen, en waarom je voor een wade hebt gekozen, ik zag zelf een mooie bij Arthurs westernstore

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:05

Een Wade model is een "Oldtimer" model en wordt door cowboys veel gebruikt. Ze zitten meestal vrij goed, afhankelijk van je eigen voorkeur en de maker, maar sommige Wades hebben het nadeel dat de ruiter, door de hele brede swell/ fork en de grote, brede knop, vrij ver naar achteren worden gezet, maar dat hangt dus ook weer af van de maker: het zijn van oorsprong wel echte werkzadels ( vandaar ook die enorme knop) . Idealiter zit de ruiter boven de 14e/15e wervel ( het sterkste deel van de rug) en mag niet verder dragen dan de 18e wervel ( jammer genoeg zijn er veel zadels die de ruiter te ver naar achteren zetten en dragen voorbij de 18e wervel waardoor het zadel ook nog draagt op het niet, door de ribben ondersteunde, deel van de rug en over de nieren komt te liggen). Er zijn Wades die dat niet doen ( ik heb er zelf 1 gehad) maar er zijn er teveel die dat wel doen. Persoonlijk zie ik liever het Californische model, Visalia, Slick/ A fork, die een smallere swell hebben en vaak korter zijn dan een Wade of andere modellen en die de ruiter daardoor boven het sterkste deel van de rug zetten maar ook echte werkzadels zijn en dus geschikt voor lange ritten ( een reining zadel is echt een "sportzadel" en dus hoofdzakelijk geschikt voor........reining ;-) . Het is dus goed kijken waar het diepste punt van het zadel ligt; als dat te ver naar achteren ligt is het voor het paard dus minder comfortabel en zeker Wades met een hele brede swell hebben die neiging.

Mijn eigen ( custom) zadel ( 15 inch) als voorbeeld. California model.
Afbeelding

Ander nadeel van een Wade kan het gewicht zijn.

Voor de prijs van de Wade op jouw foto kan je een prachtig, lichtgewicht, Custom zadel laten bouwen ;-) overigens, helemaal naar eigen wens ( meer info via PB)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie